jo så borde man ju kunna göra. Men hur gör man me små fönster då?som dessa...
 
  • fönsterframsida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur många hus har du?
 
1 och en sommarstuga:)....men det är samma hus som innan.....fast andra sidan av huset...:):)
 
Mittstolpe eller inget alls enligt min åsikt. Varför inte pröva lägga in mittstolpe på bilden för att se hur det blir?
 
Lodrät mittbalk, självklart. Fejkspröjs ser bara billigt ut, och egentligen skulle du sätta in fönster med två bågar för att få äkta mittbalk. Eller låta det vara som det är. Om huset varit 20-tal kunde det vara befogat att fuska, men om det inte är det blir det bara fel.
Förresten Pinebar - snyggt hus!
/A
 
*skippat***
 
Jag skulle ha satt så det blir 4st små rutor. Tycker att fönsterna ser för öppna ut utan spröjs, men smaken e ju som baken (delad)
/Linda
 
alternativet med korset blev mycket finare (än vad jag hade förväntat mig när jag läste texten.)

det kan du ha i de stora fönstren på framsidan också, men ingenting alls i de minsta.
 
A
Pinebars hus är sååå snyggt! Problemet att efterlikna det nu e ju att det funkiskänsla och ni försöker efterlikna (?) sommartorp från sekelskiftet (ursäkta uttrycket) så det kanske är bättre att ni försöker hålla det till den stilen som ni ursprungligen ville ha med snickarglädje och spröjs, även om det inte är min favorit att göra en sån make over på ett hus med det stuket men...
 
kan man inte tänka sig nåt sånt här
 
  • sprojs.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jätteannorlunda på den hustypen.
Men om du gör det på alla fönster och målar huset rött med vita knutar, så kanske det fungerar.
Men sådana fönster kopplar i alla fall jag ihop med smala höga hus från 20-talet. Så det stämmer ju inte riktigt med husets modell ändå.
Varför vill ni så gärna ha en masssa spröjs på huset?
Har du tänkt på hur klurigt det är att putsa fönstren när det sitter en masssa saker på dem?

Jag tycker att en av de stora fördelarna rent praktiskt med 30-40-talshus är just avsaknaden av krusiduller på snickerier och fönster. Därmed inte sagt att grosshandlarvillor från 10-talet inte är snygga. Men jag vill inte ägna min tid och mina pengar till att underhålla något sådant.
 
Anna_Robban skrev:
Pinebars hus är sååå snyggt!
Tackar och bockar :)
Nu har vi målat färdigt också och satt in vårt runda fönster.
2007-08-28.JPG
 
pinebar:har du ngn större bild så man ser bättre?:D

Jag tror det lutar mot spröjs som ser ut som ett kors....fast det horisontala spröjset högre upp...
/
M
 
Men varför vill du ha spröjs?? Det passar ju inte alls till den typen av hus.
 
Snailman
Pinebar, visste inte att din logga var ritad som ditt hus ser ut....:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.