Cahilli skrev:
Halloj!

Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.

Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
:pInget han ar ej någon egen bolag så han får ej göra något som hans firma säger att han ska göra ingen försäkring gäller :cool:
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Från mig har staten aldrig snott någonting.
hur gör du? Jag vill inte heller betala skatt. Tips på hur du går till väga mottages gärna:rofl:
 
  • Haha
big mike
  • Laddar…
A
Lennart Sjöholm Lennart Sjöholm skrev:
Det är inte jag som säger detta , det är Elsäkerhetsverket.
men du får fortfarande byta eluttag själv
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
R
Cahilli skrev:
Halloj!

Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.

Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Då är ni inga "polare".
En polare hjälper en annan polare gratis, kanske mat, kanske en flaska whisky.
Nästa gång behöver han hjälp.
Tar man betalt är man bara bekanta och sniket tar betalt.
 
  • Haha
  • Gilla
johnniemalm och 2 till
  • Laddar…
C Carlk skrev:
hur gör du? Jag vill inte heller betala skatt. Tips på hur du går till väga mottages gärna:rofl:
Jag betalar skatt, både på arbete och kapital samt moms på det mesta jag köper.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
R K R Andersson skrev:
Då är ni inga "polare".
En polare hjälper en annan polare gratis, kanske mat, kanske en flaska whisky.
Nästa gång behöver han hjälp.
Tar man betalt är man bara bekanta och sniket tar betalt.
Kan inte vi bli polare snälla, sen kan du komma över och bygga på mitt hus gratis ett år eller två mot att jag bjuder på all mat och dryck du vill? Hahaha
 
  • Gilla
Carlk
  • Laddar…
Tja.. tar han 6-700kr inkl moms i vanliga fall, rot-avdrag… och du missar avdraget om du säljer - så var det svindyrt…
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
A Aunty skrev:
spelar ingen som helst roll att han arbetat i 10 år eller 40år man blir inte en behörig elektriker ändå.
driver han inte eget eller liknande är han med största sannolikhet inte behörig.

brukar vara chefen som är behörig på el-firman och han ansvar för alla arbeten elektrikerna utför dom bara med den behöriga chefens mandat.

Nu heter det inte Behörighet utan Auktorisation sedan den 1Juli 2017.

Och idag så är det inte klart att arbetsgivaren enbart har Auktorisation för sina "Anställda" dom kan
ha det själva med, men givetvis om inte den anställda har den Auktorisation som jobbet gäller
så är det företaget som personen jobbar hos som står för den.

Men fortfarande enligt dom nya reglerna är det Elektrikern som gör jobbet som blir
den första "Skyldiga" om något händer hos den kund man fixat till elen hos oavsätt
om elektrikern har Auktorisation eller ej. Alla Elektriker har eget ansvar gällande jobbet
dom gör hos en kund/vän.

Se: https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/ansok-om-auktorisation/auktorisationstyper/

Har personen som gör jobbet Auktorisation spelar det ingen roll så länge personen
har rätta utbildningar och år i yrket SAMT ansökt om Auktorisation hos Elsäkerhetsverket och
har ett Auktorisations nr som är reggat hos Elsäkerhetsverket samt alla rätta utbildningar.

Man kan lätt kolla ett Auktorisations nr hos Elsäkerhetsverket och se om personen som
ska dra ny el eller koppla in har rätt Auktorisation för jobbet och får utföra jobbet.

Har personen Auktorisation i AL så får personen koppla el hos andra människor upp till 1000V.

Sedan finns det även "Begränsad Auktorisation" om man inte gått alla utbildningar som behövs
för att få AL behörighet upp till 1000V.

Nu vill jag inte vara den som vet allt, men jag jobbar själv som Installationselektriker sedan 2009 och
jobbar fortfarande idag som Installationselektriker/Service Elektriker.
och jag har faktiskt begränsad Auktorisation som gör att jag får koppla själv hemma i mitt Hem
på gruppledning utan problem, och har ett eget Auktorisations nr som är reggat och godkänt
hos Elsäkerhetsverket.

Dock kan jag hålla med om folk säger att det är konstigt att jag enbart får koppla hemma "Privat" i min egen elcentral fast jag får koppla hos kunder och byta elcentraler m.m.

Men sådan är laget och det är bara att följa den.

Just saying.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Cahilli skrev:
Han är inte färdig dock! Så det kommer bli mer timmar
AjAj du vet väl att vi hantverkare läser dessa bloggar.
Även kanske din polare. I så fall kan du nog räkna bort hans hjälp i fortsättningen.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Det var en snål j@vla ”kompis” för bara en dags arbete. Man hjälper väl varann och tar inte betalt av varann när det är så få arbetstimmar det gäller
Sedan så slapp kompisen betala både sociala avgifter och skatt på det han drog in. Så det var i princip bara du som fick betala!
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
F
Cahilli skrev:
Okaj, glöm att jag frågade, jag är övertalad.
Det var rimligt och ska inte klaga :)
Det är fan EPISKT att markera ett av sina egna inlägg som ”bästa svar”…
 
  • Haha
polaris78
  • Laddar…
Cahilli skrev:
Jaja jag är dum i huvudet och gör att hela välfärdssamhället går i kras, inte min alkisgranne som går på bidrag eller en annan 30åring utan jobb och levt på soc hela sitt vuxna liv. Att jag har jobbat vitt sen jag var 13 har inte bidragit med något tydligen.

Syftar du på att ha ABL för att vara behörig?
Om alla tänker som du så förstår du kanske att det kostar för samhället att betala svart.
Bara för att man jobbat vitt länge så är det ju inte rätt att bryta mot lagar och regler.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Det är fan EPISKT att markera ett av sina egna inlägg som ”bästa svar”…
VISST! Ett försök att hejda diskussion, gick sådär :crysmile:
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
S Soaringpilot skrev:
Det är otroligt billigt , du borde ha gett mera till din kompis.
 
L lbgu skrev:
Ni som tycker 350 kr i timmen svart ärm rimligt att ta av en kompis borde räkna lite.
Det motsvarar en månadslön på ca. 56 000 efter skatt. Nog för att hantverkare tjänar bra, men så mycket efter skatt har nog knappast en genomsnittlig hantverkare.
Ockerpris att ta det av en kompis.
Ska du få mig att jobba efter jobbet på min lediga tid så får du åtminstone hosta upp en bit över 1000kr/t
 
  • Haha
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.