Behöver lite tips nu. Vi är båda drygt 50 och har två vuxna barn var. Min partner bor i hyresrätt och har inga sparade pengar alls.Jag har ett friköpt hus som är värt runt 1 miljon.
Nu vill vi ha ett gemensamt hem som vi båda äger, det kommer nog att kosta runt 1,5 mnkr.
Men hur löser man det praktiskt? Hade vi varit yngre med många år kvar att jobba hade jag kunnat tänka mig att vi helt enkelt gifte oss och delade på allt. Vi skulle ju ha tid att bygga upp ett gemensamt sparande. I nuläget vill jag dock ha kvar mina tillgångar och att mina barn ska ärva mig.
Men hur gör vi nu? Vad blir enklast och mest rätt? Vi vill ha ett hem där vi båda är ägare och har samma rättigheter och skyldigheter
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
P
Skriv samboavtal innan ni köper. Möjliggör att hen kan köpa in sig senare om personen sparar pengar.
 
  • Gilla
Grod4n och 11 till
  • Laddar…
Om ni båda har inkomst av lön söker ni lämpligen lånelöfte och lånar gemensamt de penningar som behövs för ett gemensamt bo.

Att på två vuxna sen amortera bort lånet innan pensionsdagen kan tyckas onödigt men kan ju innebära den efterlevande har råd att bo kvar i den gemensamma bostaden då nån av parterna dör.
 
  • Gilla
SirMayo och 5 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Om ni båda har inkomst av lön söker ni lämpligen lånelöfte och lånar gemensamt de penningar som behövs för ett gemensamt bo.
Det där är inte så klokt, såvida partnern inte står på större delen av lånet. Dvs den ena går tex in med 750kkr kontant och partnern går in med likamkt, fast lån. 50% ägande var.
 
  • Gilla
Kustvägen och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om ni båda har inkomst av lön söker ni lämpligen lånelöfte och lånar gemensamt de penningar som behövs för ett gemensamt bo.

Att på två vuxna sen amortera bort lånet innan pensionsdagen kan tyckas onödigt men kan ju innebära den efterlevande har råd att bo kvar i den gemensamma bostaden då nån av parterna dör.
F fribygg skrev:
Om ni båda har inkomst av lön söker ni lämpligen lånelöfte och lånar gemensamt de penningar som behövs för ett gemensamt bo.

Att på två vuxna sen amortera bort lånet innan pensionsdagen kan tyckas onödigt men kan ju innebära den efterlevande har råd att bo kvar i den gemensamma bostaden då nån av parterna dör.
Fast det blir ju konstigt för mig att låna när jag har pengar så det räcker till drygt halva huset. Då skulle jag låna och sedan ha de andra pengarna på banken?
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
J sofiasofia skrev:
Fast det blir ju konstigt för mig att låna när jag har pengar så det räcker till drygt halva huset. Då skulle jag låna och sedan ha de andra pengarna på banken?
Till exempel, jag skulle hellre placera tillgångarna på börsen
 
  • Gilla
ulfem och 6 till
  • Laddar…
P Posselosse skrev:
Det där är inte så klokt, såvida partnern inte står på större delen av lånet. Dvs den ena går tex in med 750kkr kontant och partnern går in med likamkt, fast lån. 50% ägande var.
Problemet där är att min bank säger att ett lån har man alltid tillsammans, solidariskt. Så även om jag inte behöver låna alls kommer jag att stå med på det lån som min partner behöver. Känns inte kul eftersom jag inte har några lån nu.
 
J sofiasofia skrev:
Problemet där är att min bank säger att ett lån har man alltid tillsammans, solidariskt. Så även om jag inte behöver låna alls kommer jag att stå med på det lån som min partner behöver. Känns inte kul eftersom jag inte har några lån nu.
Placera dina tillgångar så de kan arbeta.
Låna pengar i bank eller hypotek till boendet med sambon, amortera 3000kr/mån var så lär ni hinna betala kåken innan pensionsdagen om ni lever.
 
  • Gilla
Johansson1234
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Placera dina tillgångar så de kan arbeta.
Låna pengar i bank eller hypotek till boendet med sambon, amortera 3000kr/mån var så lär ni hinna betala kåken innan pensionsdagen om ni lever.[/QUOTE
Ja det kan ju funka. Det som blir lite trist är ju att jag bor väldigt billigt nu, bara underhåll och löpande utgifter. Det blir ju dyrare att ha ett lån med ränta. Dessutom vill man ju leva och ha pengar att röra sig med här och nu
 
P Posselosse skrev:
Det där är inte så klokt, såvida partnern inte står på större delen av lånet. Dvs den ena går tex in med 750kkr kontant och partnern går in med likamkt, fast lån. 50% ägande var.
Varför skulle TS gå in med en massa penningar?
 
En inte helt oviktig fråga är vad den blivande sambon har för åsikter om ekonomi och gemensamt husköp?
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En inte helt oviktig fråga är vad den blivande sambon har för åsikter om ekonomi och gemensamt husköp?
Vi tycker ganska lika. Hon vill stå för sin del och inte ”ta” det som är mitt. Hon vet väl även med sig att hon har varit lite oförsiktig med pengar och jag mer sparsam. Men hon vill ju inte känna sig beroende eller så utan vill att det ska vara rättvist.
 
Försök hitta en bank som inte kräver att du ska stå med på hans lån och betala din halva med dina cash. Du måste godkänna hans lån som sambo och ägare. Skriv även samboavtal och ev. testamenten.
 
  • Gilla
Johansson1234
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Försök hitta en bank som inte kräver att du ska stå med på hans lån och betala din halva med dina cash. Du måste godkänna hans lån som sambo och ägare. Skriv även samboavtal och ev. testamenten.
Tack för svaret. Min egen bank säger att lån alltid är solidariska utifrån att man inte kan äga eller sälja ett halvt hus. Utan man äger tillsammans och ansvarar för lån tillsammans. Men jag ska kolla upp det
 
  • Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
K
Den som går in med mest pengar kan äga större delen av huset. Man behöver inte äga 50/50.
Så om man går in med ca 1M SEK på ett hus som kostar 1,5M SEK kanske 75%/25% är rimlig fördelning.
 
  • Gilla
L.I och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.