D
J JohanLun skrev:
Problemet som jag förstår med Tesla är avsaknaden av verkstäder och tvånget att göra allt på en "äkta" teslaverkstad. Det kombinerat med amerikansk kvalitet och småfel... Att ha nära till en verkstad gör livet enklare. Att teslorna inte kommer behöva rengöra och byta kupefilter, fixa slitna damasker, leder osv tror jag inte på.

Att sen endel verkstäder tar mycket betalt än en annan sak.

Men ja, jag tror att fossilbilarna blivit så komplexa att det kommer vara en fördel att gå över till el för att de blir "enklare". Och affärsmodellerna var pengarna tjänas har och kommer ändå ändras. Leasing, serviceavtal, bilpooler osv ändrar landskapet.

Men, för de som har tummen mitt i handen behöver bilar in och ses över då och då. Det är synd att ta bort det. Jag tror inte själva tiden för att byta oljan och kostnaden för oljan är det dyra i servicen.

Frisör, tandläkare mm accepterar vi att man går dit och får betala ganska mycket per timma utan att den som gör jobbet blir speciellt anfådd...
Självklart är inte nya elbilar evighetsmaskiner och att gamla bilmärken med stor gammal flotta har fler serviceställen trodde jag var självklart, Teslas begränsning gäller alla bilmärken förutom de stora, sen har ju Tesla servicebilar som fixar en hel del på din parkerade bil, och en hel del felsökning görs direkt till bilen, utan fysisk kontakt, det är ju en variant som jag kan tycka är bra.

Det som diskuterades var mer skillnaden mellan el och fossilbilar och deras servicebehov. Jag tror att classicmärkena bygger in ett servicebehov för att hålla sina gamla verkstäder igång men nya märken utan den ryggsäcken behöver/kan inte göra detta.

OTA uppdateringar är ett bra exempel, de gamla märken får man boka en halvdag, ta sig till verkstan och antingen få lånebil eller vänta medan de lägger på en uppgradering, detta har nog inte de nya märkena kapacitet för och det passar mig bra för jag har heller inget intresse av denna manöver, bara som ett exempel.
 
A AndersS skrev:
Du är välkommen att koppla på hästsläpet lastat när det t.ex. är regnblött ute i markerna utan fyrhjulsdriften.
Och då har jag ändå fuskat med lite tävlingsbilar när jag anser att det underlättar otroligt. Kräver lite mera än enbart "slipad körteknik";)
Ok.
Hästsläp och lera....
Hmm...
Kanske dags att inkalla arméns bandvagnar?
Annars lär nog inte hästkraken komma därifrån! :)
 
G
A AndersS skrev:
Du är välkommen att koppla på hästsläpet lastat när det t.ex. är regnblött ute i markerna utan fyrhjulsdriften.
Och då har jag ändå fuskat med lite tävlingsbilar när jag anser att det underlättar otroligt. Kräver lite mera än enbart "slipad körteknik";)
Finns absolut de som har nytta av fyrhjulsdrift vid vissa tillfällen men att använda den för att öka hastigheten vid halt underlag är inte bra. Varken friktionen eller antal bromsade hjul har ju ökat men risken för olycka i högre hastighet.
 
J JohanLun skrev:
Problemet som jag förstår med Tesla är avsaknaden av verkstäder och tvånget att göra allt på en "äkta" teslaverkstad. Det kombinerat med amerikansk kvalitet och småfel... Att ha nära till en verkstad gör livet enklare. Att teslorna inte kommer behöva rengöra och byta kupefilter, fixa slitna damasker, leder osv tror jag inte på.

Att sen endel verkstäder tar mycket betalt än en annan sak.

Men ja, jag tror att fossilbilarna blivit så komplexa att det kommer vara en fördel att gå över till el för att de blir "enklare". Och affärsmodellerna var pengarna tjänas har och kommer ändå ändras. Leasing, serviceavtal, bilpooler osv ändrar landskapet.

Men, för de som har tummen mitt i handen behöver bilar in och ses över då och då. Det är synd att ta bort det. Jag tror inte själva tiden för att byta oljan och kostnaden för oljan är det dyra i servicen.

Frisör, tandläkare mm accepterar vi att man går dit och får betala ganska mycket per timma utan att den som gör jobbet blir speciellt anfådd...
Jag har ingen koll på Tesla.
Men har de verkligen tvång på att du måste anlita tesla för att byta bromsar, stötdämpare eller annat ?
Chrysler med mera fick sig en omgång och fick inte använda sitt egna skit 2005. Innan dess var man tvungen att köra till chrysler för att släcka abs och sånt trams.
Har tesla gått tillbaka till stenåldern?
 
R Rkarlsson skrev:
Jag har ingen koll på Tesla.
Men har de verkligen tvång på att du måste anlita tesla för att byta bromsar, stötdämpare eller annat ?
Chrysler med mera fick sig en omgång och fick inte använda sitt egna skit 2005. Innan dess var man tvungen att köra till chrysler för att släcka abs och sånt trams.
Har tesla gått tillbaka till stenåldern?
Jag har hört att de hamnar ungefär som Apple, hos "right to repair" rörelsen. För att det är svårt att använda beg delar eller få tag på reservdelar, mjukvara etc utanför Teslas offeciella verkstäder. Om det stämmer vet jag ju inte. Är väl samma med försäkring, Tesla KAN vara svindyra att försäkra för vissa.

Med det sagt skulle jag inte tacka nej till en Tesla som förmånsbil. Men jag känner att min ekonomi inte räcker för att äga en. Troligen är det ingen dålig affär om bilen håller ihop och behåller ett högt andrahandsvärde. Men om nåt dyrt rasar så känns det som både inköp och reparationer är höga relativt andra märken. Men kanske ska man jämföra med jaguar och Porsche, jag har inte råd att köra dem heller...
 
J JohanLun skrev:
Jag har hört att de hamnar ungefär som Apple, hos "right to repair" rörelsen. För att det är svårt att använda beg delar eller få tag på reservdelar, mjukvara etc utanför Teslas offeciella verkstäder. Om det stämmer vet jag ju inte. Är väl samma med försäkring, Tesla KAN vara svindyra att försäkra för vissa.

Med det sagt skulle jag inte tacka nej till en Tesla som förmånsbil. Men jag känner att min ekonomi inte räcker för att äga en. Troligen är det ingen dålig affär om bilen håller ihop och behåller ett högt andrahandsvärde. Men om nåt dyrt rasar så känns det som både inköp och reparationer är höga relativt andra märken. Men kanske ska man jämföra med jaguar och Porsche, jag har inte råd att köra dem heller...
Det är ju ett jädrans trams av det märket att göra så. Det är ju inte direkt någon raketforskning att byta delar på den bilen jämfört med någon annan bil.
Eller ja, om man nu kan tro han som lägger ut på fb var och varannan vecka så har de byggt bilarna fel. Men han verkar vara en som ska överdriva för att få reklam.

Hade företaget stått för en så absolut. Men tesla lär det aldrig bli i vårt hushåll främst pga det höga inköpspriset och dels för försäkringen som antagligen blir obskyr efter några år (som man sett om)

Jag tror kanske jag håller mig till id3, beroende på vad jag känner om typ lite mer än ett år. Kanske går tillbaka till diesel igen eller kör de bilarna jag har. Får en bensinare till sommaren som jag tänkte renovera (volvo s70)
 
D
R Rkarlsson skrev:
Det är ju ett jädrans trams av det märket att göra så. Det är ju inte direkt någon raketforskning att byta delar på den bilen jämfört med någon annan bil.
Eller ja, om man nu kan tro han som lägger ut på fb var och varannan vecka så har de byggt bilarna fel. Men han verkar vara en som ska överdriva för att få reklam.

Hade företaget stått för en så absolut. Men tesla lär det aldrig bli i vårt hushåll främst pga det höga inköpspriset och dels för försäkringen som antagligen blir obskyr efter några år (som man sett om)

Jag tror kanske jag håller mig till id3, beroende på vad jag känner om typ lite mer än ett år. Kanske går tillbaka till diesel igen eller kör de bilarna jag har. Får en bensinare till sommaren som jag tänkte renovera (volvo s70)
Min betrodda allmek fixar även Tesla men det är klart, det finns nog mycket som bara Tesla själva kan fixa (som på alla bilar) och de tar säkert betalt om man nu har otur och hamnar i den sitsen, sen har man ju maskinskademomentet som begränsar skadan. Jag valde en Tesla denna gången mest för helheten, de har (som jag kände det) kommit lite längre överlag, med bilens utformning, laddnätverk, osv men jag är inte låst till detta valet nästa gång och tror att de gamla märkena mycket väl kan komma ifatt till mitt nästa bilköp, obs jag vill inte ha en beef om vilken bil som är bäst, det är nog till stor del personligt.
 
D djac skrev:
Min betrodda allmek fixar även Tesla men det är klart, det finns nog mycket som bara Tesla själva kan fixa (som på alla bilar) och de tar säkert betalt om man nu har otur och hamnar i den sitsen, sen har man ju maskinskademomentet som begränsar skadan. Jag valde en Tesla denna gången mest för helheten, de har (som jag kände det) kommit lite längre överlag, med bilens utformning, laddnätverk, osv men jag är inte låst till detta valet nästa gång och tror att de gamla märkena mycket väl kan komma ifatt till mitt nästa bilköp, obs jag vill inte ha en beef om vilken bil som är bäst, det är nog till stor del personligt.
En auktoriserad bilverkstad skall ju kunna fixa allt i din bil med, om inte nu så i framtiden. Det är ju löjligt och låsa ett bilmärke till ett bilmärke helt enkelt.

Man får köra vad man vill, finns ingen anledning att diskutera vilka bilar som är bäst eller inte. Det är bara diskussionen om att låsa bilar och gå tillbaka till innan 2005 =)
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag kollade vad det skulle kosta mig att försäkra en äldre Tesla Model S. Det var 1800:- per månad (parkering på egen tomt), och det är stor skillnad mot min nuvarande halvförsäkring för 250:- per månad (en V70-2007). Halvförsäkring är inget alternativ för en Tesla.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Jag kollade vad det skulle kosta mig att försäkra en äldre Tesla Model S. Det var 1800:- per månad (parkering på egen tomt), och det är stor skillnad mot min nuvarande halvförsäkring för 250:- per månad (en V70-2007). Halvförsäkring är inget alternativ för en Tesla.
20 000 om året för en gammal tesla?! Sinnessjukt, men det är väl då dyra reparationer i form av motor och batteri börjar komma…
 
R RogerHql skrev:
Ok.
Hästsläp och lera....
Hmm...
Kanske dags att inkalla arméns bandvagnar?
Annars lär nog inte hästkraken komma därifrån! :)
Nu blir det OT, men med lite ojämnt och regn så underlättar det mycket. Det är därför jag tidigare skrivit att det är ett krav. Vi är många hästägare också.
Men har man inte provat det kanske inte förståelsen finns.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
Axelsio Axelsio skrev:
20 000 om året för en gammal tesla?! Sinnessjukt, men det är väl då dyra reparationer i form av motor och batteri börjar komma…
Det är samma som de flesta bolag tar för min ”gamla” BMW. Gubbe som parkerar i privat garage och kör 1500 mil om året. Ja det är för mycket. Nej det har inte varit några reparationer eller skador för min del.
 
R RogerHql skrev:
"Dött hjulpar som skapar kraftigt motstånd"...
Hmmm...
Du känner till att det är alltid lättare att gå i andras fotspår?
Det är precis vad bakhjulen gör på en bil också.
...
Jo jag har skådat framtunga BMW eller Jaguar som saknar vikt på bakdäcken. Man kan köra fast även i utförslut.

Själv har jag 2WD elbil, men bakhjulsdrift. Batteri och motor i bakvagnen. Går som en gammal WW Bubbla i snön. Kör sommardäck året runt med uppehåll för snöiga dagar så man inte bryter mot lagen.

Hade det varit framhjulsdrift utan tyngd fram hade jag inte kommit en meter.

Kör bara stadstrafik dessutom så svårighetsgraden är bara om man vintertid slänger ned bilen i en 10 cm djup parkeringsficka och ska ta sig upp.
 
D djac skrev:
Finns det någon fördel med ICA Ladda jämfört med att ha konto hos eon?
Jag har inget medlemsskap på något av dom, jag använder enbart ICA ladda för att hitta laddstolpe när jag är ute och kör så tyvärr kan jag inte svara på den frågan. Det är framförallt den och Chargemap som är mina favoriter. Använder i bland även Mers app men betalar inget extra i medlemskap eller så. Jag brukar oftast kunna hitta laddare som är billigare än vad det blir i många fall när man är knuten till konton på olika platser. Dessutom blir det en större valmöjlighet. Som innan jul när jag var i Linköping och de flesta laddplatser i köpområden där var upptagna eller trasiga så var det rätt skönt att inte känna sig knuten till en viss stolpe
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Min betrodda allmek fixar även Tesla men det är klart, det finns nog mycket som bara Tesla själva kan fixa (som på alla bilar) och de tar säkert betalt om man nu har otur och hamnar i den sitsen, sen har man ju maskinskademomentet som begränsar skadan. Jag valde en Tesla denna gången mest för helheten, de har (som jag kände det) kommit lite längre överlag, med bilens utformning, laddnätverk, osv men jag är inte låst till detta valet nästa gång och tror att de gamla märkena mycket väl kan komma ifatt till mitt nästa bilköp, obs jag vill inte ha en beef om vilken bil som är bäst, det är nog till stor del personligt.
utbyggt laddnät? Kan man inte ladda en Tesla på en vanlig laddstation? Det Tesla har lyckats med är att skapa en hype. Som med Iphone.... alla tror att den är bäst. Men den är varken bättre eller sämre än sina konkurrenter. Bara bättre reklamfolk.
Det Tesla försöker få att låta som positivt att inte har något dyrt servicenätverk, det är bara ett annat ord för att man inte hunnit bygga upp det. Alla bilar behöver service. Tyvärr går bilar sönder då behövs det serviceverkstäder.
Är det bara teslas köpare som går på den niten? Det är mycket prat om programvaran. Hur lätt det är att uppdatera den. Det är väl ett måste när det verkar vara ett sånt tjat. Jag har inte känt något behov av att uppdatera programvaran. På min bensin bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.