Noramasen Noramasen skrev:
HAH! Det är DOM som enbart passar som containerfyllnad;). Annars så är det fabrikatet att föredra om man ska få ett annars jämt och bra sortiment av skruv. Men med dessa så har de skitit en lök tyvärr.
Gillar du inte dem har ju även HECO vindskiveskruv även om det var ont om kulörer och bara 25mm när jag kollade.
 
U Utdelning skrev:
Ja det var ju dumt av mig..ska krypa in i min håla igen!

Jag vet inte vilket universum taket befinner sig i men i mitt universum så ökar distansen om man bygger på med mer material vilket borde öka problemet för TS??
Problemet är ju att om vindskivebrädan är för låg mot pannorna så "lyfter" ju plåten där den ska vara nere i dalen på pannan eftersom den rider på högdelen av pannan.
Mina snickare som vill ha skräddarsydd plåt får se till att vindskivebrädan är 2cm högre än pannorna,för att plåten ska luta in mot taket... annars får dom göra om..
 
  • Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Problemet är ju att om vindskivebrädan är för låg mot pannorna så "lyfter" ju plåten där den ska vara nere i dalen på pannan eftersom den rider på högdelen av pannan.
Mina snickare som vill ha skräddarsydd plåt får se till att vindskivebrädan är 2cm högre än pannorna,för att plåten ska luta in mot taket... annars får dom göra om..
Men om man väljer plåt 'vindskivebeslag' istället för 'vattbrädesbeslag' löser man väl TS problem med prefabgrejor utan att ändra vindskivan eller låta plåtis specialbocka även om man är snickare eller takläggare?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Problemet är ju att om vindskivebrädan är för låg mot pannorna så "lyfter" ju plåten där den ska vara nere i dalen på pannan eftersom den rider på högdelen av pannan.
Mina snickare som vill ha skräddarsydd plåt får se till att vindskivebrädan är 2cm högre än pannorna,för att plåten ska luta in mot taket... annars får dom göra om..
Men plåten lyfter ju inte. Den ligger precis så som en vattbrädesbeslag ska göra, plant på vindskivan och eftersom vindskivan sticker upp snäppet över pannorna så blir det en glipa. Eller har jag missat något?
Jag skulle säga att man använt fel plåtar. Det behövs ingen skräddarsydd plåt utan man skulle använt vindskivebeslag istället!
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är det ett riktigt uppvik av underlagspapp mot vindskivan så skulle jag låta det vara som det nu är. Ev, snö som skulle leta sig blir inga mängder. Och här nere blir det ju inga snömängder, för huset fanns väl i Glömminge?
tack för bra svar . Tror det är riktigt med underlagspapp men skall kolla för det har slarvats med så mycket och många fel har gjorts. Stämmer att jag bor i Glömminge och det brukar alltid bli någon rejäl omgång med snö som vi fick i slutet av november förra året.
 
F fribygg skrev:
Men om man väljer plåt 'vindskivebeslag' istället för 'vattbrädesbeslag' löser man väl TS problem med prefabgrejor utan att ändra vindskivan eller låta plåtis specialbocka även om man är snickare eller takläggare?
Om vi nu låter höja 2 cm med att sätta på en list och låter plåtis se till att bocka till plåten bättre hoppas jag det kan fungera.
 
A Ann-Christine Lomosse skrev:
Om vi nu låter höja 2 cm med att sätta på en list och låter plåtis se till att bocka till plåten bättre hoppas jag det kan fungera.
Läs @Utdelning inlägg, troligtvis är det bara fel plåt som använts och om du får dit en riktig plåtslagare bockar han nog nya plåtar som passar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.