F
I vår kommer äntligen ett 3e elstöd som denna gången ska gälla hela Sverige då alla 4 elprisområden haft priser på över 75öre/kWh under perioden november-december.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/energi-och-naringsministern-kallar-till-presstraff

Trevligt att det likt tidigare även ger oss med låga bundna avtal <75öre/kWh lite extra klirr i kassan.
Vad ska ni göra med ert nya stöd, betala uppskjutna elräkningar eller köpa något kul?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Investera på börsen.
 
Fairlane
Jag tror det när jag ser det...
Stödet som redan är beslutat och ska betalas ut någon gång under februari är ju redan levererat före första november, så vem vet, kanske är även nästa stöd levererat redan, eller så kommer det betalas ut i vår som utlovat, gissningsvis då i november eller så.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 10 till
  • Laddar…
Ska köpa Jim Beam för mitt. Har ju med timpris betalat lite mindre men antar man får samma ändå så blir något lite extra.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Jag tror det först när pengarna syns på kontot. Regeringen har ännu inte visat att dom kan leverera.

Men jag hoppas att det går igenom så att norrlänningarna också får något, även om det kommer att vara för lite och för sent för många.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Men om nu spotpriset varit ca 300 öre i december skulle man få då 300-75=225 öre per kWh eller vad menas?
 
Använda till att betala el med, oberoende av avtal är den inte gratis.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Men om nu spotpriset varit ca 300 öre i december skulle man få då 300-75=225 öre per kWh eller vad menas?
Tvärtom, du får 75 öre, kanske, beroende på..
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Journalisterna verkar inte ha så hög nivå på sin kunskap, rätt många trötta frågor. Tur att eliten samlas här så man får lära sig ;=)
 
  • Gilla
Attitudeswe och 2 till
  • Laddar…
harry73
Hur mycket finns kvar i potten med flaskhalsavgifter?.
Jag trodde det mesta var borta etter elstödet och senaste månaderna var prisskillnaden mellan norr och syd inte så stor och få blir det inte heller mycket i avgifter
 
D Dilato skrev:
Tvärtom, du får 75 öre, kanske, beroende på..
Skulle vi inte få 50 öre?

EditDet var väl possitivt om vi 75 öre.Det ökar,Kanske kommer upp i 1 krona i februari.
 
harry73 harry73 skrev:
Hur mycket finns kvar i potten med flaskhalsavgifter?.
Jag trodde det mesta var borta etter elstödet och senaste månaderna var prisskillnaden mellan norr och syd inte så stor och få blir det inte heller mycket i avgifter
har något svagt minne att hon nämnde 50-60 miljarder
 
harry73
Nu är det för tidigt att sia allt för mycket om kommande elfakturor, men det stora problemet med förra vinterns elpriser var att de kom väldigt plötsligt.
Nu har alla haft möjlighet att förbereda sig på vinterns elpriser genom att spara in på annat, eleffektisera eller på annat sätt minska förbrukningen.
Själv klarade jag dec 22 mycket bättre än dec 21, och som det ser ut än så länge blir januari relativt snällt och blir det inte en ny köldknapp, kan min faktura hamna 50% under Jan 22 och 20% under Jan 21.
Det elstödet vi får i februari kommer att vara behövligt, men ett nytt elstöd kan kanske vänta tills nästa vintern?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.