Hej

Jag ska snart dränera huset och tänkte förberda innan med en framtida kabel till garaget.
Grävavstånd kommer att bli ca 25 meter. Jag vill sätta ett 3 fas uttag i garaget.

Vilken kabel ska jag använda??? Måste jag ha markrör?? Om ja, ska markröret sluta vid källareväggens utsida, eller ska hela markröret borras igenom källareväggen...

Har läst lite på forumet här att EKLK i markrör är ok, eller EKKJ utan rör. Vad blir billigast??

Kan köpa markrör på Rinkaby rör för 13,5 kr/m. (Bor nästan granne med dem...)

Hittade EKKJ på biltema för ca 450 kr men det var bara 25 meter, skulle nog behöva 30 meter kabel...

Jag vill framförallt ha det som blir billigast...

Mvh
Fredrik
 
Du behöver inte markrör EKKJ är godkänd för direkt läggning i mark MEN lägg inte sten mot kabeln för den delen. Och ett märkband 10 cm ovanför, eller på gammalt vis med tegel, eller en bräda bara så att man upptäcker, hoppsan här är något annat än jord.

Kabeln, EKKJ 3x6+6 eller den som jag aldrig kan namnet på (nåt svfinx) med ledarisolation av polyeten som inte släpper igenom vatten.

Ska det vara billigt idag eller i längden?

Protoypen
 
Ska du ha ett 16A uttag i garaget så kan du köpa en EKKJ 4x2,5+2,5. Det är viktigt att du köper en 5 ledarkabel för att installationen ska bli godkänd. Vill du förbereda för en framtida central i garaget måste du lägga ner en 10kvadratskabel. Nu var det inte det som var frågan så det får du med på köpet : )
 
Inte måste du väl ha 10mm2 bara för att du vill sätta en central???
 
Floppman skrev:
Inte måste du väl ha 10mm2 bara för att du vill sätta en central???
Kabeln prototypen menar heter SE-N1XV.
Enligt lag så ska väl matningen till en elcentral vara 10kvadrat.. eller? Jag vore glad om nån kunde säga att det räcker med 6 för det kan vara nog så bökigt i en liten central
 
Jag skulle lägga ner en PEX, FR-N1XV-U/R, 5G6, och det är ju precis vad jag just gjort. :)

Du behöver inte lägga ner 10mm2 om du vill sätta upp en central.
 
Per72 skrev:
Vill du förbereda för en framtida central i garaget måste du lägga ner en 10kvadratskabel. Nu var det inte det som var frågan så det får du med på köpet : )
Jasså? Gratisråd som kostar mer i material än nödvändigt...
 
Per72 skrev:
Enligt lag så ska väl matningen till en elcentral vara 10kvadrat.. eller? Jag vore glad om nån kunde säga att det räcker med 6 för det kan vara nog så bökigt i en liten central
PEN-ledare på huvudledning.
 
Kollade på denna FR-N1XV-xxxx http://www.elbutik.se/product.html?product_id=49075&search_page=
, men ca 70 kr metern är rätt saftigt???

Måste jag ha 6 kvadrats?? Eller funkar det med 2,5??? I mitt "proppskåp" har jag idag 4 eller 5 säkringar som inte används...
Kopplar man på dessa eller sätter man upp ett mindre normskåp i garaget, med säkringar därute??

Om man inte har ett normskåp i garaget, vad har man då för "dosa" och kopplar samman det i i garaget???

Hade varit smidigt med ett eget normskåp i garaget, med egna säkringar och JFB, så ifall något händer när man e där så slipper man springar ned i källaren i huset, samt att allt i hela huset bryts...

Missförstå mig inte nu, jag ska inte koppla detta själv... Är bara nyfiken...

Jag vill ha följande i garaget:
Belysning (x antal lysrör i tak troligen)
Vägguttag 220 V (x st)
Samt ett 3 fas uttag (16 A) (Har inte större huvudsäkringar ändå...

Det jag vill veta är vilken kabel ska jag gräva ned som är BILLIGAST.... (Dräneringen kostar redan tillräckligt)
Garaget kommer inte att fixas än på ett tag... Utan jag vill bara förbereda så att kabeln är igenom dräneringen på ett korrekt sätt...

Behöver ca 30 meter...
 
pefo skrev:
Jag skulle lägga ner en PEX, FR-N1XV-U/R, 5G6, och det är ju precis vad jag just gjort. :)

Du behöver inte lägga ner 10mm2 om du vill sätta upp en central.
Tack för tipset : ) I och med att nolledaren och jordledaren har samma isoleringsgrad som fasledaren så går det naturligtvis utmärkt att använda dessa som pen ledare. Använda en 4x6+6 hade däremot inte varit tillåtet.

Du sparar faktiskt cirka 250kr på att använda den kabeln som pefo rekommenderar jämnfört med en 4x10+10.. Pengar som du kan köpa Öl för istället : )
 
Per72 skrev:
Enligt lag så ska väl matningen till en elcentral vara 10kvadrat.. eller? Jag vore glad om nån kunde säga att det räcker med 6 för det kan vara nog så bökigt i en liten central
Du måste ha missuppfattat, serviskabeln, matningen till mätarskåpet, ska vara 10mm2.
 
Jag ska inte svära på att regeln är ändrad nu men tidigare fick man faktiskt ta 4X6+6 och lägga ihop mantel plus en ledare för att nå 10 mm på pen vilket är ett krav idag.

Om jag fattar kravbilden rätt så vill du in före jordfelsbrytaren för att kunna ha egen jfb för garaget vilket är klokt. Det är inte kul att släcka allt för att man råkar klanta sig i garaget. Iom att vi går in före jfb så är vi före säkringarna och därmed ska matningen till garaget vara kraftig nog för att hantera fastighetens huvudsäkringar. På en vanlig villa blir det då 4X6+6 eller 3X10+10 beroende på vad reglerna säger idag.
 
Reglerna i dag säger 4x6+6 eller 3x6+10 eller 3x10+10
 
Så om jag har fattat det rätt så funkar PEX, FR-N1XV-U/R, 5G6 om den kopplas direkt efter mätaren, innan JFB och säkringar.


Vilken kabel krävs då om jag använder JFB och säkringar i befintligt skåp i villan?? Kanske får byta till en 3 polig säkring (heter det så) också då?? Då sätter jag ingen normkapsling i garaget utan bara en lämplig kopplingsdosa för ändamålet.

I detta fall borde det räcka med en mindre kabel (Kanske tom 5G1,5, då det inte är grövre inne i huset (Också billigare)), samt att jag slipper att inköpa säkringar, JFB och normkapsling till garage.

Jag är ute efter den billigaste lösningen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.