M magnus.b skrev:
Varför måste man elda upp saker ?
Man kör väl överblivit material och annan skit till tippen !
Är det lathet eller bor ni någonstans uppåt och utåt i skogen där ingen återvinningscentral finns ?
Svaret blir Ja och Nej, utifrån två fastigheter. I villakvarteret eldas inget och uti i skogen eldas det, oftast i kamin, men som jag noterat tidigare kan det hamna lite i vildsvinsgrop av sådant som bryts ned av naturen (med tiden).;) Man hanterar saker med eget förnuft, förhoppningsvis sunt förnuft.:D
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
M magnus.b skrev:
Varför måste man elda upp saker ?
Man kör väl överblivit material och annan skit till tippen !
Är det lathet eller bor ni någonstans uppåt och utåt i skogen där ingen återvinningscentral finns ?
Jo det är väl en helt normal företeelse i Sverige och ska så vara!
Det är kanske nästa grej från EU-Bryssel att man ska förbjuda oss svenskar att elda?

Eld utomhus, vass och trägrenar brinner vid sjö, rök, natur, grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
M magnus.b skrev:
Varför måste man elda upp saker ?
Man kör väl överblivit material och annan skit till tippen !
Är det lathet eller bor ni någonstans uppåt och utåt i skogen där ingen återvinningscentral finns ?
och om det endå kommer till tippen så sållas det igenom och förs till fjärrvärmepannan för värmen till kommunhuset skolan etc

Samt kerasol som används före 95 var lite farligt att andas och elda... samt fick man en sticka i fingret så blev det skoj... MEN tror i dagensläge det är vanligt träolja dom pressar in i virket..
 
M magnus.b skrev:
Varför måste man elda upp saker ?
Man kör väl överblivit material och annan skit till tippen !
Är det lathet eller bor ni någonstans uppåt och utåt i skogen där ingen återvinningscentral finns ?
Det är väl mycket smidigare att elda upp saker hemma än att offra tid/pengar på att köra till en återvinningscentral. Måste kanske fixa släp också om det är skrymmande. Nu eldar jag inte tryckimpregnerat så när jag eldar ris och annat på tomten kan man ju med fördel tälja några grillpinnar och grilla lite korv också.
 
  • Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
P
Det där med att köra saker till återvinningen är väldigt väldigt olika i stad mot glesbyggd..
För det första så kan det vara 3-4 mil att köra bort skiten till nån återvinningsstation som är öppen onsdagar varannan vecka mellan 12-17 så folk behöver ta ledigt från jobbet för att ens hinna dit. vill man ha soptipp som är öppen hela arbetsveckan så är det 9 mil enkel resa. Med dom premisserna så tror jag många när det väl sjunkit in skulle överväga helt andra lösningar än att allt ska till tippen hela tiden..
Om skiten ska transporteras så långt så kan man verkligen överväga miljönyttan med att "bara köra allt till tippen" som det så fint heter i betong ghettot

Sen har inte alla utrustning som bilar och släpkärror osv för att effektivt köra allt till tippen eller har bilar som man inte får dra saker efter och plötsligt så blev allt dyrare och krångligare att köra iväg grejer och alternativen blir mer intressanta

För många så finns det ju en helhet i tänket.. ja vissa flyger till andra sidan jorden 2-7 ggr om året andra åker mycket bil andra eldar upp lite grejer som kanske borde köras till tippen men det är för omständligt , krångligt och dyrt med lånade bilar och släpkärror för att köra iväg några brädor från trappen som behövde bytas.

Personligen så är jag helt övertygad om att det knappast är nån större miljövinst för planeten om man kallstartar sin gamla bil och åker xx mil för att slänga några brädor som några miljömuppar som inte förstår bättre har hittat på några regler som passar bra i storstan med 10 återvinningscentraler . men som vanligt är till problem i glesbyggd där alla samhällsfunktioner görs svårare och svårare att komma åt.. mupparna som hittar på regler och lagar i det här landet skulle behöva tvingas till ett landet runt resa till några av landets avkrokar och få se vad dom orsakar på dessa ställen med sina regler som är för att lösa ett storstadsproblem.. Därför är det jäkligt vanligt när man kommer ut i glesbyggd att efterlevnad på många lagar och regler är nolla och nej man mördar inte varandra i total anarki för det men man är trött på att det sitter en hop stollar i huvudstaden som tror att falun är svenska fjällen och norr om det finns ingenting.. man tvingar folk att leva efter samma regler men med helt olika förutsättningar.. ge alla samhällsfunktioner som finns i storstan i varje by i glesbyggd så funkar det men 9 mil enkel resa för att slänga sina gamla trallbräder rätt skulle få dom flesta att skita i det.. Det här ger olika traditioner och vanor och sen flyttar folk men man fortsätter oftast som man sett sina föräldrar göra och plöstligt har vi en som bor i storstan som ändå bränner upp sitt skit i en tunna på tomten..
 
  • Gilla
Patrik V. och 8 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Det där med att köra saker till återvinningen är väldigt väldigt olika i stad mot glesbyggd..
För det första så kan det vara 3-4 mil att köra bort skiten till nån återvinningsstation som är öppen onsdagar varannan vecka mellan 12-17 så folk behöver ta ledigt från jobbet för att ens hinna dit. vill man ha soptipp som är öppen hela arbetsveckan så är det 9 mil enkel resa. Med dom premisserna så tror jag många när det väl sjunkit in skulle överväga helt andra lösningar än att allt ska till tippen hela tiden..
Om skiten ska transporteras så långt så kan man verkligen överväga miljönyttan med att "bara köra allt till tippen" som det så fint heter i betong ghettot

Sen har inte alla utrustning som bilar och släpkärror osv för att effektivt köra allt till tippen eller har bilar som man inte får dra saker efter och plötsligt så blev allt dyrare och krångligare att köra iväg grejer och alternativen blir mer intressanta

För många så finns det ju en helhet i tänket.. ja vissa flyger till andra sidan jorden 2-7 ggr om året andra åker mycket bil andra eldar upp lite grejer som kanske borde köras till tippen men det är för omständligt , krångligt och dyrt med lånade bilar och släpkärror för att köra iväg några brädor från trappen som behövde bytas.

Personligen så är jag helt övertygad om att det knappast är nån större miljövinst för planeten om man kallstartar sin gamla bil och åker xx mil för att slänga några brädor som några miljömuppar som inte förstår bättre har hittat på några regler som passar bra i storstan med 10 återvinningscentraler . men som vanligt är till problem i glesbyggd där alla samhällsfunktioner görs svårare och svårare att komma åt.. mupparna som hittar på regler och lagar i det här landet skulle behöva tvingas till ett landet runt resa till några av landets avkrokar och få se vad dom orsakar på dessa ställen med sina regler som är för att lösa ett storstadsproblem.. Därför är det jäkligt vanligt när man kommer ut i glesbyggd att efterlevnad på många lagar och regler är nolla och nej man mördar inte varandra i total anarki för det men man är trött på att det sitter en hop stollar i huvudstaden som tror att falun är svenska fjällen och norr om det finns ingenting.. man tvingar folk att leva efter samma regler men med helt olika förutsättningar.. ge alla samhällsfunktioner som finns i storstan i varje by i glesbyggd så funkar det men 9 mil enkel resa för att slänga sina gamla trallbräder rätt skulle få dom flesta att skita i det.. Det här ger olika traditioner och vanor och sen flyttar folk men man fortsätter oftast som man sett sina föräldrar göra och plöstligt har vi en som bor i storstan som ändå bränner upp sitt skit i en tunna på tomten..

Det går mao mycket bättre med sunt förnuft :)
 
Anonymiserad 55101 skrev:
Hej!

Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.

Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?

Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?

Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.
Måste bara skriva ett inlägg, till dig och alla andra här; då jag anser att denna tråden är typ 170 sidor för lång. Därför lika bra jag bidrar o gör den lite längre :)

1. Tryckimpregnerat är giftigt, alla (här) som förnekar det är lika dumma som alla som gymmar o häller i sig massa konstgjorda vitaminer.

2. Prata med din granne, att inte prata med honom är nog mer skadligt för dig än den mängd tryckimpregnerat han eldar upp. Kommunikation är nr 1 om du vill trivas oavsett vilken tomt/ granne du har. Alla är vi oavsett avståndet granne med nån. Så till dig är mitt råd; chilla lite, gå o snacka med honom, lär känna din granne. Förmodligen så kommer han inte göra det fler ggr. Utgå från att han är en vettig människa man kan prata med, så kommer han nog respektera dig som en och upphöra med sin eldning.

3. Samtidigt kan jag tycka alla här borde respektera andras åsikter utan att nördförklara nån. Skrika är lätt på läktaren, svårare o trixa med bollen själv (man har inte alla korten på bordet av situationen/ personerna inblandade etc). Med andra ord, lite mer ödmjukhet och lite mindre attityd här inne vore inte fel.

4. Att du inte finner det så lämpligt eller så trevligt att grannen eldar med impregnerat, är inget konstigt och det är normalt att man reagerar. Vad jag ser i ditt inlägg så redogör/ bevisar du inte om det rör sig om 1 ton eller en 45x45 regel på 40cm han eldat upp (troligtvis nånstans däremellan). Oavsett så måste jag säga att jag inte heller hade gillat det. Har polare som eldar upp sina bilar för att de inte orkar åka till skroten. Kan va sjukt kul men är samtidigt så sjukt onödigt. Och till alla här inne; oavsett om man hatar miljöpartister och Greta Gris eller inte så har man ju inte rätt att göra fel, bara för att man anser nån annan göra det. Då blir det anarki, och med anarki så upphör nog tomtgränserna ganska omgående. Så nej, att sprida massa olustig rök omkring sig är inte okej. Det är basic samvete/ grundvärdering alla med IQ 10+ föds med och borde inse. Och oavsett som sagt; bara för att Karlshamn eldar med minst 70,000liter olja i timmen, och Indien eldar sopor direkt på gatan så ska man inte elda med tryckimpregnerat hemma, även om jag vet att alla bönner och staten själva eldar sopor. Och ÄVEN om jag tror globalisterna hinner döda oss med vaxx eller annat skit de fyller våra kroppar med långt innan man dör av impregnerat virke grannen släpat hem, så är det fortfarande fel. Men återigen; det är därför man pratar med sina grannar, då hittar man en väg fram. Gör man inte det då kanske man själv inte är så mycket till granne.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Du är en riktig karlakarl du! Härligt att det finns lite rediga gubbar kvar i världen!

#ironisk
ja och det är rätt härligt att det finns dom som öppet är homosexofelvända! Det är verkligen det sverige behöver, massa hipsters som cyklar runt med hjälm och kör barnen i en jävla vagn bakom. Det får ju förfan fantastiska Farao Groth att bli mer maskulin och hetero än Adolf Scwartsenegger i jämförelse.
 
Redigerat:
  • Haha
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
B Bullebock skrev:
ja och det är rätt härligt att det finns dom som öppet är homosexofelvända! Det är verkligen det sverige behöver, massa hipsters som cyklar runt med hjälm och kör barnen i en jävla vagn bakom. Det får ju förfan fantastiska Farao Groth att bli mer maskulin och hetero än Adolf Scwartsenegger i jämförelse.
Hen som sa det, hen var det
 
B Bullebock skrev:
ja och det är rätt härligt att det finns dom som öppet är homosexofelvända! Det är verkligen det sverige behöver, massa hipsters som cyklar runt med hjälm och kör barnen i en jävla vagn bakom. Det får ju förfan fantastiska Farao Groth att bli mer maskulin och hetero än Adolf Scwartsenegger i jämförelse.
Nu har säkert "eldhatarna" också bott på Södermalm innan de hittat ut till ett eget boende.....
 
Anonymiserad 55101 skrev:
Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?
Ja! Ca 90% visar sig vara puckade så det finns inget hopp.

Anonymiserad 55101 skrev:
Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro?
Skiten som 90% av Svenskarna frivilligt har sprutat in i armen senaste åren är mycket farligare än alla mängder tryckimpregnerat du orkar elda på några år.

Odla dina grönsaker, ta inga fler genterapisprutor och njut av livet.
 
M
P polaris78 skrev:
Det där med att köra saker till återvinningen är väldigt väldigt olika i stad mot glesbyggd..
För det första så kan det vara 3-4 mil att köra bort skiten till nån återvinningsstation som är öppen onsdagar varannan vecka mellan 12-17 så folk behöver ta ledigt från jobbet för att ens hinna dit. vill man ha soptipp som är öppen hela arbetsveckan så är det 9 mil enkel resa. Med dom premisserna så tror jag många när det väl sjunkit in skulle överväga helt andra lösningar än att allt ska till tippen hela tiden..
Om skiten ska transporteras så långt så kan man verkligen överväga miljönyttan med att "bara köra allt till tippen" som det så fint heter i betong ghettot

Sen har inte alla utrustning som bilar och släpkärror osv för att effektivt köra allt till tippen eller har bilar som man inte får dra saker efter och plötsligt så blev allt dyrare och krångligare att köra iväg grejer och alternativen blir mer intressanta

För många så finns det ju en helhet i tänket.. ja vissa flyger till andra sidan jorden 2-7 ggr om året andra åker mycket bil andra eldar upp lite grejer som kanske borde köras till tippen men det är för omständligt , krångligt och dyrt med lånade bilar och släpkärror för att köra iväg några brädor från trappen som behövde bytas.

Personligen så är jag helt övertygad om att det knappast är nån större miljövinst för planeten om man kallstartar sin gamla bil och åker xx mil för att slänga några brädor som några miljömuppar som inte förstår bättre har hittat på några regler som passar bra i storstan med 10 återvinningscentraler . men som vanligt är till problem i glesbyggd där alla samhällsfunktioner görs svårare och svårare att komma åt.. mupparna som hittar på regler och lagar i det här landet skulle behöva tvingas till ett landet runt resa till några av landets avkrokar och få se vad dom orsakar på dessa ställen med sina regler som är för att lösa ett storstadsproblem.. Därför är det jäkligt vanligt när man kommer ut i glesbyggd att efterlevnad på många lagar och regler är nolla och nej man mördar inte varandra i total anarki för det men man är trött på att det sitter en hop stollar i huvudstaden som tror att falun är svenska fjällen och norr om det finns ingenting.. man tvingar folk att leva efter samma regler men med helt olika förutsättningar.. ge alla samhällsfunktioner som finns i storstan i varje by i glesbyggd så funkar det men 9 mil enkel resa för att slänga sina gamla trallbräder rätt skulle få dom flesta att skita i det.. Det här ger olika traditioner och vanor och sen flyttar folk men man fortsätter oftast som man sett sina föräldrar göra och plöstligt har vi en som bor i storstan som ändå bränner upp sitt skit i en tunna på tomten..
Om vi ska ställa det i kontext (skriver man så?) så släpper alla sveriges personbilar ut under 10 miljoner ton koldioxidekvivalenter per år. Rysslands skogsbränder står för 500 miljoner ton koldioxidekvivalenter per år:)
Så Ryssarnas skogsbränder står för 50ggr mer utsläpp än hela sveriges personbilsflotta.

Så det känns lite skit samma att stå inför något miljökonsekvensval om man ska åka till tippen eller elda lite:thinking:
 
  • Gilla
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Om vi ska ställa det i kontext (skriver man så?) så släpper alla sveriges personbilar ut under 10 miljoner ton koldioxidekvivalenter per år. Rysslands skogsbränder står för 500 miljoner ton koldioxidekvivalenter per år:)
Så Ryssarnas skogsbränder står för 50ggr mer utsläpp än hela sveriges personbilsflotta.

Så det känns lite skit samma att stå inför något miljökonsekvensval om man ska åka till tippen eller elda lite:thinking:
Skillnaden är att skogen förhoppningsvis växer upp igen och binder ny koldioxid, eftersom ny olja inte bildas så är det bilarna släpper ut kvar i atmosfären.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Skillnaden är att skogen förhoppningsvis växer upp igen och binder ny koldioxid, eftersom ny olja inte bildas så är det bilarna släpper ut kvar i atmosfären.
Om skogen växer upp igen så binder den koldioxid oavsett var den ursprungligen kom ifrån. Sveriges miljödebatt är som att sila mygg men svälja kameler. Till råga på det så ska miljömupparna dessutom hindra att vi avverkar och återplanterar skog för det då inte klassas som naturskogar. Ju snabbare cykler vi får med avverkning och återplantering ju mer koldioxid har bundits.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Zevv Zevv skrev:
Ju snabbare cykler vi får med avverkning och återplantering ju mer koldioxid har bundits.
Visst, men även frigjort om vi inte bygger trähus av skogen utan bara använder den till brännved eller pappersmassa.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.