E ekobonden skrev:
Min faster, 87 år, fick i början av sommaren flytta till ett äldreboende. Hon äger ett hus på ca 140 m2 i en liten by en mil utanför staden. Huset är taxerat till 495000, och värderat av två olika mäklare till ca 850000. Det är ganska eftersatt i underhåll och har i stort sett orginalinredning från 1950-60 - gäller även vatten- och elledningar... Uppskattningsvis kostar det ca 800000 att rusta upp och fixa till 2021-standard.
Faster har inga egna barn, men sex syskon varav två fortfarande är i livet, samt en stor drös syskonbarn (däribland jag). Nu har vår son, 20 år, visat intresse för att köpa huset. Faster tycker att det vore väl jättebra och har pratat om detta med sina syskon och flera av syskonbarnen, och ingen verkar opponera sig. Nyss hemkommen till äldreboendet igen efter några dagar på sjukhus, har faster nu bestämt sig för att göra slag i saken och omgående sälja huset till vår son.

"Och jag vill bara ha 188000 för huset, för det är så mycket som lånet är på".

Nu funderar jag på om det är ok att betala så lite?
Även om inte någon annan släkting är intresserad, eller säger sig ha några invändningar, kan det ju bli avundsjuka bakom ryggen ändå.
Sedan kanske det rent skattemässigt eller pga andra regelverk inte är godkänt att köpa under taxeringsvärdet?
Vår son har väl inga stora ekonomiska resurser, så han är väldigt tacksam för ett lågt pris.
Vi skjuter dock gärna till upp till taxeringsvärdet om det skulle krävas.

Tacksam för goda råd i frågan.
Du har fått några få goda råd.
Du har fått fler än många direkt felaktiga råd.
Du har fått en del uppmuntran och en del oväsentligtheter.

Juridiskt finns det två skatterättsliga aspekter.
Reavinstskatt och stämpelskatt.

Stämpelskatt betalar man vid ett köp av fastighet.
1.5% på det högsta av försäljningspriset eller taxeringsvärdet.
Dvs alla köp under 495.000 kr belastas med 1.5% i stämpelskatt som om köpepriset är 495.000 kr.

Vid gåva av fastighet betalas ingen stämpelskatt så länge man betalar max 85% av taxeringsvärdet.
Dvs ingen stämpelskatt på ersättning upp till 420.000 kr.
Förutsättning är att överlåtelsen skrivs som gåva.

Får faster mer än sitt inköpspris på 330.000 kr kommer hon få betala skatt på sin reavinst även om överlåtelsen betecknas som gåva.

Vilken framtida skatt köparen får vid en eventuell försäljning är en framtida fråga.[
 
  • Gilla
PiaHelena och 1 till
  • Laddar…
Liten uppdatering om nån är intresserad.
Fasters brorssonson köpte huset av faster för 250000, som efter mer noggrann efterforskning var det pris faster betalade för huset när hon köpte det nån gång i början på 80-talet.
"Köpet" gjordes som gåva.
Faster löste sitt huslån på 188000 kr, ett lån hon inte amorterat något på sedan husköpet.
Den första tiden på äldreboendet funderade faster mycket på vad hon skulle göra med allt lösöre hon hade kvar i huset. Det landade i att hon skrev listor - en för varje syskon (eller grupp av syskonbarn). Varje lista innehöll lika mängder broderade linnelakan & dukar, handvävda mattor, glas & porslin, möbler, tavlor och annan konst. Sedan bjöd faster in alla släktingarna till stor sommarfest med pizzabuffé i huset/trädgården (2021). Alla instruerades att ta med stor bil & släpkärra. När pizzorna var uppätna fick alla lasta sina bilar & släp enligt "sin" lista. Av allt som därefter fanns kvar i huset (väldigt mycket...) fick alla i gott samförstånd plocka med sig det man ville.
Därefter ställde sig faster upp vid bordet från sin rullstol, och deklarerade att "nu har alla fått del av vad jag samlat på mig genom åren. Ingen annan än (brorssonsonen) har visat något intresse för huset. Han och hans familj är ju också de som mest hjälpt mig med skötsel av hus och trädgård, inköp, och skjuts, de sista åren jag kunnat bo kvar här. Så nu blir huset och allt som är kvar i det hans - och ingen får bli avundsjuk eller missunnsam för detta. Så vill jag ha det."
Faster gick bort för några månader sedan, utan något testamente.
Efterlämnade några guldsmycken och lite pengar på kontot, så att varje syskonbarn fick till ungefär en halv elräkning...
Brorssonsonen bor i huset. Flera resor av fasters kvarlämnat har gått till återvinningen med fullt bilsläp. Han har många planer på renovering allt eftersom ekonomin tillåter. Har skrapat fernissa på några trägolv och lagt på vitpigmenterad hårdvaxolja istället. Vill riva några väggar på nedervåningen för en mer öppen planlösning och sätta in ett helt nytt kök med köksö. Hoppas det ska gå att få plats med ett litet badrum mellan de båda gavelsovrummen på övervåningen. Och fantiserar om ett spa med bastu och bubbelpool i källaren.
En person målar ett trägolv, tom vit hink, solljus, renoveringsarbete, inomhus, verktyg, äldre tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår, dörrkarm möter golvlist, ommålade trägolv, tapet, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person håller i en slipmaskin och slipar ett trägolv, mycket sågspån syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Morkl och 12 till
  • Laddar…
Tack för uppdateringen!
Glädjande att allt gått bra och i enlighet med fasters vilja. Vila i frid, faster! Och lycka till, @ekobonden 's son!
 
  • Gilla
PiaHelena och 3 till
  • Laddar…
E ekobonden skrev:
Liten uppdatering om nån är intresserad.
Fasters brorssonson köpte huset av faster för 250000, som efter mer noggrann efterforskning var det pris faster betalade för huset när hon köpte det nån gång i början på 80-talet.
"Köpet" gjordes som gåva.
Faster löste sitt huslån på 188000 kr, ett lån hon inte amorterat något på sedan husköpet.
Den första tiden på äldreboendet funderade faster mycket på vad hon skulle göra med allt lösöre hon hade kvar i huset. Det landade i att hon skrev listor - en för varje syskon (eller grupp av syskonbarn). Varje lista innehöll lika mängder broderade linnelakan & dukar, handvävda mattor, glas & porslin, möbler, tavlor och annan konst. Sedan bjöd faster in alla släktingarna till stor sommarfest med pizzabuffé i huset/trädgården (2021). Alla instruerades att ta med stor bil & släpkärra. När pizzorna var uppätna fick alla lasta sina bilar & släp enligt "sin" lista. Av allt som därefter fanns kvar i huset (väldigt mycket...) fick alla i gott samförstånd plocka med sig det man ville.
Därefter ställde sig faster upp vid bordet från sin rullstol, och deklarerade att "nu har alla fått del av vad jag samlat på mig genom åren. Ingen annan än (brorssonsonen) har visat något intresse för huset. Han och hans familj är ju också de som mest hjälpt mig med skötsel av hus och trädgård, inköp, och skjuts, de sista åren jag kunnat bo kvar här. Så nu blir huset och allt som är kvar i det hans - och ingen får bli avundsjuk eller missunnsam för detta. Så vill jag ha det."
Faster gick bort för några månader sedan, utan något testamente.
Efterlämnade några guldsmycken och lite pengar på kontot, så att varje syskonbarn fick till ungefär en halv elräkning...
Brorssonsonen bor i huset. Flera resor av fasters kvarlämnat har gått till återvinningen med fullt bilsläp. Han har många planer på renovering allt eftersom ekonomin tillåter. Har skrapat fernissa på några trägolv och lagt på vitpigmenterad hårdvaxolja istället. Vill riva några väggar på nedervåningen för en mer öppen planlösning och sätta in ett helt nytt kök med köksö. Hoppas det ska gå att få plats med ett litet badrum mellan de båda gavelsovrummen på övervåningen. Och fantiserar om ett spa med bastu och bubbelpool i källaren.
[bild] [bild] [bild]
Det där var bland det bästa jag läst i den kategorin. Lycka till
 
  • Gilla
  • Älska
Taxture och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.