Hej,
Nu efter två månader med timpris i villan kan jag konstatera att mitt snittpris är lika med Skellefteåkrafts rörliga elpris. Då har jag elstyrning så att 62% av min förbrukning är mellan 22-06. Måste jag börja leva på natten för att det skall löna sig?
Jag förbrukade 2600 kWh i december.
Eller missar jag något?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vilken förbrukning har du flyttat ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilken förbrukning har du flyttat ?
Uppvärmning.
 
K KaGusJu skrev:
Uppvärmning.
Värmepump, elvärme, pellets?
 
Vatten, disk, tvätt styrd till natten. Lagar inte mat varje dag, eluppvärmt. Hade inte ens 200kr billigare med tibber i december, SE4. Bytt till rörligt nu. Så jävla gutt att kunna tvätta hela dagen när man är ledig istället för 1 maskin per natt X dagar i rad.

Lönar sig mest när man har elbil. Då sparade jag 50%
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Vi har legat ca 25% under rörligt sen i juni med undantag för december då vi låg 2% under. Så jag tror du drog lite för snabba slutsatser.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Värmepump, elvärme, pellets?
Värmepump
 
Timpris är i en åretruntbostad endast lönt om man har elbil annars absolut inte värt besväret om man inte vill ha som hobby att förkrångliga livet
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Har haft timpris några månader i elområde 3 och gjort en jämförelse i timpriskollen.se vilket har resulterat i 500 - 1000 kr billigare i månaden. Har en NIBE bvvp med smart price adaption som stryper värme när det är som dyrast på dygnet. Har inte upplevt några svängningar på innertemperatur.
Annars inte gjort några större justeringar i tvätt/disk/dusch rutiner, så min slutsats är att (el)värme och eventuell elbil är det som drar energi och om man kan styra detta så kan d löna sig med timpris
 
J Jeppan skrev:
Timpris är i en åretruntbostad endast lönt om man har elbil annars absolut inte värt besväret om man inte vill ha som hobby att förkrångliga livet
När alla som har en förbrukningsprofil som gör att timpris lönar sig så stiger priset för månadsavläst. Jag har bytt till timpris fast jag knappt tror att det lönar sig. Då vet jag i alla fall vad elen kostar när jag använder den. Då kan jag vara riktigt snål när elen blir riktigt dyr.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
T tetsuo skrev:
Har haft timpris några månader i elområde 3 och gjort en jämförelse i timpriskollen.se vilket har resulterat i 500 - 1000 kr billigare i månaden. Har en NIBE bvvp med smart price adaption som stryper värme när det är som dyrast på dygnet. Har inte upplevt några svängningar på innertemperatur.
Annars inte gjort några större justeringar i tvätt/disk/dusch rutiner, så min slutsats är att (el)värme och eventuell elbil är det som drar energi och om man kan styra detta så kan d löna sig med timpris
Timpriskollen vad är det? Har du kollat mot fakturan?
 
Attitudeswe
  • Gilla
KaGusJu
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Timpris är i en åretruntbostad endast lönt om man har elbil annars absolut inte värt besväret om man inte vill ha som hobby att förkrångliga livet
Lite väl förenklat tycker jag. En stunds läsande av handboken för min FLVP och fem minuters knappande i menyerna är den enda anpassningen som gjorts till timpris i mitt fall. Allt annat helt som tidigare, solel men ingen elbil.
Lågt räknat sparar det tvåtusen per år med dagens prisnivå så det är ingen dramatisk förändring men sett till arbetsinsatsen vore det ju dumt att inte dra nytta av den.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jag känner lite som att timpris uppmuntrar en att faktiskt förbruka mer el än vid fast/rörligt pris, speciellt när man använder sådana verktyg såsom OffPeak.

Till exempel, när det kommer en dag när elen är speciellt billig, vad ska man göra då? Ju, använda all el man kan, för att man vet inte vad som kommer hända om 2 dagar. Det kanske är sjukt dyrt då. Då kanske kör man halv diskmaskin, halv tvättmaskin, laga mat i ugnen, osv. Ju mer el män förbrukar då, desto mer vinst får man på OffPeak.

Men visst är det jättebra att veta exakt hur mycket elen kostar när man förbrukar den.
 
Ja i viss mån. Å andra sidan när priset ligger på 2-5 kr håller vi igen med allt. Tvätt och disk inte minst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.