L lbgu skrev:
Vi är olika. Ber jag en kompis om hjälp med något frågar jag inte vad han ska ha i timmen. Om någon av mina kompisar vill ha hjälp av mig så är det ingen som frågar vad jag ska ta betalt. Det enda man frågar är typ om man kan och vilken tid det passar att göra det.
Skulle jag säga att jag ville ha 350 kronor i timmen för att hjälpa en kompis hade det tagits för givet att jag skämtat. Skulle jag förklara att det inte var något skämt så hade jag nog inte haft några kompisar längre ;)
Ja vi är olika. Riktiga vänner tåler både och. De fattar ju att om man lägger tid hos de och de inte kan hjälpa en tillbaka så betalar de.
Jag blev ju av med en "vän" som bara ville ge en tusing för att jag la en helg på hans sketna bil för att han inte orkade fixa den själv. Men att lägga 10-15 timmar och material gratis det händer aldrig. Och då är 1000 kr ett skämt =)
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Cahilli skrev:
Halloj!

Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.

Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Är man riktig kompis betalar man väl mer än vad kompisen får betalt av personer som denne inte är lika bra kompis med?
 
  • Gilla
1234567890
  • Laddar…
Rimlig timpenning?

Inte alls. Jag skulle nog se detta som en före detta polare.
En typisk "svartjobbare" som inte är värd att kallas polare.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Svartjobb är känsligt , oftast slutar det med att någon inte är nöjd.

Men 350kr i timmen låter enligt mig som ett bra pris, om man bortser från att ni faktiskt är kompisar.
 
  • Gilla
ulfem och 2 till
  • Laddar…
Vet en som betalar 100/t om någon hjälper honom lite vid sidan. Själv tar han fulltnpris -moms
 
  • Haha
lordi
  • Laddar…
Cahilli skrev:
Halloj!

Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.

Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Jag tycker priset är rimligt för ett icke vitt jobb. Dock kanske i överkant med tanke på kompis och att du hjälpte till. Men har ni inte pratat om priset innan så riskerar du att ni får en sur bekantskap om du tar upp detta nu.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Det är verkligen en kalkyl jag hade velat se. För i min värld så är det ca 29 400 efter arbetsgivaravgifter och inkomstskatt! Då exkluderat alla andra kostnader en hantverkare har som ska ingå i timpriset (verktyg, försäkringar osv).
350x8x20= 56000
 
Finns många aspekter på vad definitionen av en god vän är. För mig finns en flytande skala av bekantskaper, vänner, goda vänner och nära vänner. När det gäller jobb så är bekantskaper så är det vänners vänner, dvs såna som de rekommenderar och de skall givetvis ha normalt betalt och möjligen med en liten rabatt om de känner för det och är det något småjobb som egentlligen bara kräver deras kompetens så kan det hända att de inte ens tar betalt utan att de gör det som en tjänst åt deras kompis.. Nära vänner är såna som man kan ringa mitt i natten eller bli uppringd av när saker gått åt helvete på ett eller annat sätt. De betalar man inte eller tar betalt av utan de är mer sociala försäkringar
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
sunnis
R Rkarlsson skrev:
Ja vi är olika. Riktiga vänner tåler både och. De fattar ju att om man lägger tid hos de och de inte kan hjälpa en tillbaka så betalar de.
Jag blev ju av med en "vän" som bara ville ge en tusing för att jag la en helg på hans sketna bil för att han inte orkade fixa den själv. Men att lägga 10-15 timmar och material gratis det händer aldrig. Och då är 1000 kr ett skämt =)
Att man betalar kompisar för kvalificerade arbeten är en självklarhet tycker jag. Spontana smågrejjer kan man såklart bjuda på.

Har en kompis som är en f.d målare som hjälpt mig mycket med målning och spackling. Han sätter inte sin fot i mitt hus i arbetskläder utan att få betalt per timme. Skulle inte stå ut med att stå i tacksamhetsskulder till kompisar som jag aldrig kanske kan matcha/återbetala. Tillslut känner någon att dens vänskap blir utnyttjad och då förlorar man den vännen för gott.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 4 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Förstår din polare! Har flera bekanta hantverkare som berättat hur de i början tyckte det var kul att göra jobb hos kompisar och fick ett flak öl som betalning.

Sen gick tiden. Orken försvann, familjliv började osv. ”Kompisarna” hörde främst av sig när de hade hantverksjobb att göra.

Vanligaste var att helt sluta med svartjobbet förutom än till närmsta familjen. Vissa tog mer betalt och då, precis som här, blev de beskyllda att vara giriga för att de ville ha betalt för sin lediga tid.

Hade jag haft en polare som var duktig och gjorde jobb för 350kr/timman hade jag varit glad och inte gnällt och gnytt..
Precis så är det. Vissa "polare" hör man av 2 ggr per år, helst på fyllan när de funderat på hur de ska lösa ett problem.
 
sunnis sunnis skrev:
Att man betalar kompisar för kvalificerade arbeten är en självklarhet tycker jag. Spontana smågrejjer kan man såklart bjuda på.

Har en kompis som är en f.d målare som hjälpt mig mycket med målning och spackling. Han sätter inte sin fot i mitt hus i arbetskläder utan att få betalt per timme. Skulle inte stå ut med att stå i tacksamhetsskulder till kompisar som jag aldrig kanske kan matcha/återbetala. Tillslut känner någon att dens vänskap blir utnyttjad och då förlorar man den vännen för gott.
Såklart man får ge något. Om han inte vill ha något är en annan sak men att de ska lägga massa timmar på dig och du förväntar att det är gratis är ju ohyfsat.

Testade med farsan, han hade hjälpt mig att putsa ett rum i källaren och bygga lite. Swishade över 5000 spänn (3 dagars jobb) han swisha tillbaka 3 ggr och sen ringde han och sa att jag fick bjuda på middag istället :p

Hade faktiskt över en vän för ett snabbt elektriker jobb, det fanns absolut inget jag kunde erbjuda honom. Han fick betalt för material och några hundringar över det.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Beror lite på. En kompis som inte har något att erbjuda till baka så är 350 lite i överkant. För en "kompis" i underkant. Annars är det timme/bärs mot timme/bärs som gäller. Förutom prylar som det är kompispris på.
 
Flstrm Flstrm skrev:
Precis så är det. Vissa "polare" hör man av 2 ggr per år, helst på fyllan när de funderat på hur de ska lösa ett problem.
Eller om de ska hem. Till ett billigt pris.
 
Hade själv en takläcka som en snickare i familjen fixa med min hjälp, han ville iofs inte ha något betalt men jag honom 2000kr för 10tim jobb och resonerade om man skulle få 200kr ut i timmen på sitt vanliga jobb hade man haft 40 000kr i handen och då tyckte jag det kändes helt ok.

hade ni snackat innan och han kanske förklarat att han gör detta 40timmar i veckan så skall han jobba på fritiden måste det vara bra betalt.
Problemet här är eg att ni inte gjorde upp innan ni börja.

Jag hade betalat 350kr/tim för utfört arbete och tagit ett snack kring det som kvarstår.
 
hsd
Cahilli skrev:
Betalade inte för material nej
350 i timmen inklusive material, har Du hans nummer så får han gärna komma över hit (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.