A Anderscurl skrev:
Vi har två växelriktare till våra 22,5kWp solceller. Öst, väst och syd läge. Tre olika slingor kopplade till SMA växelriktarna. En 8,6kW och en 10kW. Inga konstigheter alls som jag upplever det. I SMA appen följer vi momentan produktion samt förbrukning tack vare smartmätaren. En sammanslagen bild för båda växelriktarna. Så det behövs ingen matte för att läsa ut vad som hänt / händer. Samma sak i Tibber appen. Det går säkert att läsa ut statistik för varje enskild slinga. Men jag har inte känt behov av att göra det ännu. Det är totalen jag är intresserad av.
Jag är inne på att köpa min andra SMA och förberedda kablage så elektrikern har allt klar.
Du råkar inte ha ett elschema som du vill dela?
Jag har idag en SMA STP 10 och en Energy smart meter.
 
F flopp99 skrev:
Jag är inne på att köpa min andra SMA och förberedda kablage så elektrikern har allt klar.
Du råkar inte ha ett elschema som du vill dela?
Jag har idag en SMA STP 10 och en Energy smart meter.
Om du ska köpa en andra SMA växelriktare så hade jag istället tittat på STP-X från SMA, stora fördelen med den är just att den har 3st separata MPPT ingångar:
https://files.sma.de/downloads/STPxx-50-DS-sv-13.pdf

Priserna verkar ligga likvärdigt mellan STP och STP-X
 
M mortimer skrev:
Om du ska köpa en andra SMA växelriktare så hade jag istället tittat på STP-X från SMA, stora fördelen med den är just att den har 3st separata MPPT ingångar:
[länk]

Priserna verkar ligga likvärdigt mellan STP och STP-X
tack för svar.
Jag har möjligheten att köpa en STP 6.
Att köpa en STP X och sälja den jag har idag är inte så bra affär.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
F flopp99 skrev:
Jag är inne på att köpa min andra SMA och förberedda kablage så elektrikern har allt klar.
Du råkar inte ha ett elschema som du vill dela?
Jag har idag en SMA STP 10 och en Energy smart meter.
Ska se vad som finns i dokumentationen.
 
  • Gilla
flopp99
  • Laddar…
Här är det jag hade som är specifikt till växelriktarna. Sedan har jag även sträng ritningen.
 
A Anderscurl skrev:
Här är det jag hade som är specifikt till växelriktarna. Sedan har jag även sträng ritningen.
Tack. Tyvärr ser man inte mycket hur man kopplar två VR i manualen.
Jag får kolla med elektrikern som ska göra det, får hoppas han vet :)
 
flopp99,
Om du ska installera en andra växelriktare, alltså utöver den du redan har, då är det inga konstigheter på AC-sidan för en elektriker. En elektriker vet hur en elektrisk 3-fas apparat kopplas in. Det är 3 faser, nolla och jord som ska anslutas till den nya växelriktarens plint. Den nya växelriktaren ska ha en egen AC-brytare. Och förmodligen en egen 3-fas automatsäkring(om märkeffekten är 6 kW AC-uteffekt, blir det förmodligen ca 10A eller 16A).

På DC-sidan, är det en ny sträng du har där att koppla till den nya växelrikarens DC-ingång?, då heller inget konstigt för en elektriker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
flopp99,
Om du ska installera en andra växelriktare, alltså utöver den du redan har, då är det inga konstigheter på AC-sidan för en elektriker. En elektriker vet hur en elektrisk 3-fas apparat kopplas in. Det är 3 faser, nolla och jord som ska anslutas till den nya växelriktarens plint. Den nya växelriktaren ska ha en egen AC-brytare. Och förmodligen en egen 3-fas automatsäkring(om märkeffekten är 6 kW AC-uteffekt, blir det förmodligen ca 10A eller 16A).

På DC-sidan, är det en ny sträng du har där att koppla till den nya växelrikarens DC-ingång?, då heller inget konstigt för en elektriker.
Jag tänker att det finns två alternativ för mig att koppla in VR 2:
1. Grönt, sätter jag den parallelt med VR 1 så fungerar ju VR 2 även om JFB går.
2. Rött, sätter jag den på samma kablage som Laddbox då slutar VR 2 fungera om JFB går.

Är väl bäst att sätta alternativ 1?
 
  • Elektriskt kopplingsschema med elmätare, smart meter, huscentral, vertikala rektanglar (värdeomvandlare?), och laddbox.
flopp99,
Anderscurl, var snäll och visade SMA inkoppling i inlägg Nr. 20, se igen bifogad bild här med mina kommentarer.
Kryss "X" betyder där i bilden att SMA tycker att man inte ska göra så, och en bock betyder som de rekommenderar.

Glödlampa betyder hushållsström förbrukare t.ex diskmaskin, tvättmaskin, belysning osv.

Du ska väl ha en separat AC-kabel från nya växelriktaren till elmätaskåpet(där servicen kommer in).
 
  • Elektriskt schema med växelriktare, automatsäkring, jordfelsbrytare och anslutningar markerade. Säkringsströmstyrkor angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A Arnodt skrev:
flopp99,
Anderscurl, var snäll och visade SMA inkoppling i inlägg Nr. 20.
Kryss "X" betyder där i bilden att SMA tycker att man inte ska göra så, och en bock betyder som de rekommenderar.

Du ska väl ha en separat AC-kabel från nya växelriktaren till elmätaskåpet(där servicen kommer in).
A Arnodt skrev:
flopp99,
Anderscurl, var snäll och visade SMA inkoppling i inlägg Nr. 20, se igen bifogad bild här med mina kommentarer.
Kryss "X" betyder där i bilden att SMA tycker att man inte ska göra så, och en bock betyder som de rekommenderar.

Glödlampa betyder hushållsström förbrukare t.ex diskmaskin, tvättmaskin, belysning osv.

Du ska väl ha en separat AC-kabel från nya växelriktaren till elmätaskåpet(där servicen kommer in).
Ja, bara jag som var lat :)
 
  • Elektriskt schema över en anläggning med elmätare, smart mätare, hus, och laddbox för fordon.
Men dra inga AC-kablar innan elektrikaren har varit och tittat och ni är överens hur kablar ska dras. Risken är annars att AC-kablar måste dras om.

Laddboxen du ritat, finns den idag, eller är det också framtida installation?
 
  • Gilla
flopp99
  • Laddar…
K
K knightjocke skrev:
Varför ska en växelriktare sitta innan och en efter JFB?

[länk]

Tolkar det som att sma inte kräver någon JFB då funktionen finns inbyggd.
det var ett av mina förslag men kommer bli som grönt förslag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.