Hej igen!

Då är det ett par saker jag behöver lite vägledning, tips och råd med. Vi fick träffa elektrikern för fria tillval innan elinstallationerna. Vi träffade han två ggr för att allt skulle bli rätt. Nu när allt är klart så har elen till bubbelkaret kommit på fel ände av väggen dvs samma där blandren sitter och bredvid rören vilket inte bli så bra om vi skulle vilja ha duchhörna nångång i framtiden. Jag tror ju inte de river ner kaklet och flyttar elen. Så hur agerar man här, blir det ekonomisk ersättning, om, vad är skälig summa?

Likaså mätte vi ut lamputtaget exakt över matbordet i matsalsrummet, nu felar det drygt 30cm vilket gör att lampan kommer över ett sidostolpar i stället för det centrerade, samma här, hur löser man, vad är skälig ersättning?

Helst vill vi inte ha någon ersättning utan vill att allt ska vara som beställt, kan man driva de?

mvh
Bambi
 
Hej!

Så många som läst men ingen som har något tips ;(

Hjälp en vilsen husköpare!

Mvh
Bambi
 
Elen i badrummet vet jag inte, den bollar vi vidare.
Taklampan i matsalen - det kanske var så att det var tekniskt omöjligt att sätta lamputtaget där ni ville ha det, det kanske hade kommit mitt i en regel? Att sätta en taklampa en bit ifrån uttaget är väl inget stort bekymmer, så har ju de flesta det. Och det är ju inte säkert att du kommer att ha samma matsalsmöbler i alla framtid. Så det tycker jag inte ni behöver hänga upp er så mycket på.
 
Hej

Saken är juh den att man träffar elektrikern för att göra önskemål. Man meddelar dessa, sen blir allt fel ändå. Dialogen mellan vår kontaktperson och elektrikerna på plats verkarf inte vara så bra. När vi påpekade felet så kom elektrikern på byggområdet hem med pärmen för vårat hus och slår upp ritningarna där våra önskemål var utritade. OJ! det måste vi missat trots att det både var med på ritningen med mått.

Det gick att utföra installationen men de har helt enkelt missat det, visst kan man skita i de men vad är meningen med mötet för extra tillval då?

mvh
Bambi
 
Det enda sättet, i ett långt perspektiv, är att det blir dyrt att göra fel. Kräv ett skäligt prisavdrag med säg 15.000kr för taklampan och 40.000kr för badrumsuttaget. De tar mycket bra betalt för tillvalen, och då bör också prisavdragen vara väl tilltagna. Skiter man i att läsa ritningar och bry sig om vad kunden önskat, så skall man inte ha mer betalt än så att det möjligen räcker till blodpudding i matlådan den månaden.

Förmodligen kommer sådana krav att avvisas, men det är lika bra att gå på ordentligt från början för att visa att man menar allvar, och att du förväntar dig att man diskuterar det hela på chefsnivå hur du skall kompenseras.
 
Hej!

Problemet är att det är totalentreprenad men dessa tillval gjordes med husleverantörens elföretag. Vart ska jag vända mig med felen, till husleverantören eller elföretaget?
Lamputtaget var en flyttning av befintligt men elen till badkaret var tllval genom elektrikern, vilket inte kunde göras som tillval genom husleverantören men de har ändå godkänt att vi sätter badkar då vi fick begära tätare bjälklag pga badkaret.

Mvh
Bambi
 
Vem betalar du? Det är dit man klagar.
 
lamputtaget var gratis från elfirman då det bara var flyttnig av befintligt. Elen till badkaret tog de 2k för då det var 0/1-brytare och inte ingick i husköpet.

Hela elräkningen(våra extra tillval hos elektrikern utanför husköpet betalas till elfirman) med fiber och extra spotlights gick på drygt 30k, känns mycket att begära 45k i avdrag på den räkningen även jag förstår att det kostar mer att riva tak och badrumsvägg för att åtgärda. Grejen är att jag inte vill ha ekonomisk ersättning utan ha det som jag beställt. Är det omöjligt att få igenom det? Har jag rätt till det? Tycker du fortfarande att dina avdrag är av rimlig storlek när du har denna infon swetrot?
 
Mina avdrag är inte alls rimliga, men de är ur förhandlingssynpunkt rimliga. Min åsikt är att om man inte som kund är heligt förbannad och kräver ordentlig kompensation så skiter husföretagen i dig.

Eluttagrt över bordet kostar rimligen inte så mycket att flytta på, så det kan de troligen göra. Badrummet är det värre med. Tätskikt, kakel och annat kostar hiskliga pengar, och jag tror du har mycket svårt att få igenom att de skall bryta upp det. Därför skall du ha ordentligt betalt, för att du fram tills det är dags att renovera badrummet om ett antal år, skall stå ut med att se eländet som inte alls blev som du ville och som du beställde. Här handlar det inte om elektrikerns arvode, utan om ditt badrums funktionalitet. Den är väsentlig för din glädje att bo i huset.

Det är på detta sätt du som kund kan sätta press på dem, det är på detta sätt du kan se till att förhoppningsvis någon chef förstår att man måste bygga enligt kundens önskemål. Går man ut hårt, så får man mer än om man bara påpekar att det blev fel. Då kommer de att kasta en massa "bransch-mumbo-jumbo" i ansiktet på dig och förklara att så här måste det vara.

Du kan naturligtvis välja att driva att de får ordna detta, men jag tror att du bör ha en saftig ekonomisk ersättning som ett alternativt sidoyrkande för att husföretaget skall förstå att här går det inte att skicka ut en charmande chef med en ask choklad och en pelargon och få saken ur världen.

Hur din deal med dem i slutänden ser ut, vet ingen idag. Troligen inte alls som ditt yrkande, det får bli en förhandlingssak. Kanske blir det ett lass virke för altanbygget, kanske en carport, kanske en annan ekonomisk ersättning, eller något annat som du och firman känner er nöjda med.

Har du funderat på vad som skulle kunna vara en vettig kompensation för detta?
 
tack för svaren swetrot!

Vi har lämnat ett papper på allt vi tycker är fel inkl dessa till husleverantören, vi får avvakta vad de kommer med för förslag.
 
Har för mig att alternativ som kostar "oskäligt" mycket är inte en entrepenör skyldig att göra.

Dvs om felet bedöms som litet för beställaren, men skulle bli oerhört dyrt för entrepenören. Då får kunden istället kompensation.

Man kan ju tänka sig att en entrpenör ex. "råkar" bygga hela huset 30cm fel i sidled. Beställaren kanske kräver att huset skall flyttas för annars får han inmte plats med den tänkta altanmöbleringen. I det läget kan man (tydligen) inte kräva rättelse. Efterssom entrepenören inte kan tvingas flytta huset, så blir det framförhandlade beloppet också lågt.
 
Jag har oxå hört detta som du säger hempularen men som jag sa så tror jag inte de kommer riva badrummet. Nu får jag dra kabeln utmed badkaret i stället, nackelen blir om jag skulle vilja ha duschhörna om 5 år när jag tröttnat på badkaret, då sitter elen mitt i hörnan.

Men om de nu inte fixar till det som är vårat primära önskemål, verkar det vara en överenskommelse om värdet på missen, som kan vara olika och väldigt stor skillnad på från kund till kund.
 
Hej!

Då har vi träffat husleverantören och entreprenören plus kakelansvarig och de tyckte som vi att det såg riktigt dåligt ut(fel fogfärg, ojämnt golv, fruktansvärt ojämn mosaik 5x5 i duschhörnan, taskiga kantlister runt fönster och i hörn, för stora hål för tryckknappar, ojämna fogar plus mjukfogar, ibland ingen alls, mm) detta i båda badrummen. Sen var det lite andra saker som skadat golv och ett fönster som är helt oserbart genom för det är beläggning emellan som även var med på slutbesiktningen som var för två månader sen. Vio skrev ner allt på ett papper för en vecka sedan och jag hörde av mig igår, de kikade på de.

Hur länge ska de få kika på det, hur går man till väga för att få dessa fel åtgärdade, känns som de kan dra ut på detta hur länge som helst..

mvh
frustrerad bambi
 
Hej!

Nu har det gått två månader från vår slutbesiktning och inget händer fortfarande. Vårat badkar och handdukstork kan fortfarnde inte sättas in, står fortfarande hos leverantören, de undrar nog, inga fel från besiktningen är åtgärdade.

Vad gör man, snälla hjälp, blir så less på dessa affärer!;(

mvh
bambi
 
Så här fungerar det tyvärr. Det som gäller är att ringa, skicka brev, ifrågasätta, prata med chefer etc.

En kompis till mig saknade två köksluckor, och efter fyra månaders väntan gick han till kontoret som sålt köket, satte sig på en stol och förklarade att jag går inte här ifrån förrän mina luckor är här.

Klockan 22:30 på kvällen kom hans luckor med taxibud från något småländskt snickeri, och han kunde åka hem och sätta upp dem och fira jul med ett kök som hade luckor.

Jag hoppas att du inte behöver gå igenom samma sak, men bered dig på att det tar tid och kraft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.