F fribygg skrev:
Vi ska vara glada och tacksamma att vi lever i en demokrati där vi kan välja vem som ska styra landet och människor inte pryglas på städernas torg.
Vill vi ha ändring på politiken får vi se till att kryssa politiker som vill och kan genomföra en förändring, att hota med lynchning är helt fel väg att gå.
O hur tycker du det att det går, är det folket vilja som går genom?
 
  • Gilla
Sofriko
  • Laddar…
L Lutte skrev:
O hur tycker du det att det går, är det folket vilja som går genom?
Ja, vi har allmänna val och jag anser att valresultatet speglar folks vilja.
Vad tycker du själv?
 
F fribygg skrev:
Ja, vi har allmänna val och jag anser att valresultatet speglar folks vilja.
Vad tycker du själv?
Den biten håller jag helt med om, men hade jag skött mitt jobb lika dåligt som politikerna sköter sitt så hade jag fått sparken för länge sedan.

Dags att politikerna börjar sköta sina jobb istället för att sko sig själva. Därav skulle det behövas lite jävlar anamma och fackeltåg.
 
  • Gilla
Sson85 och 5 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Den biten håller jag helt med om, men hade jag skött mitt jobb lika dåligt som politikerna sköter sitt så hade jag fått sparken för länge sedan.

Dags att politikerna börjar sköta sina jobb istället för att sko sig själva. Därav skulle det behövas lite jävlar anamma och fackeltåg.
Javisst, de politiker som inte gör vad som förväntas bör inte få förnyat förtroende.
Du får gärna gå i fackeltåg och protestera fredligt men att mana till upplopp eller lynchning och prygling är helt fel.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
T TWX skrev:
Nja pension gick hon väl inte i det hon gjorde var att avgå från riksdagen men hon har/hade rätt till riksdagspension sen om hon tog ut den eller inte har jag ingen aning om. Det hon gjorde var ju att byta upp sig till en miljardär, det var hennes sätt att bidraga till sin välfärd.

Själv har jag också pension och den är ju inte så bra efter 50 års skatte inbetalning men man får vara glad för det man får (9000 kr/mån) räcker långt. har 20 - 21 grader varmt äter varje dag använder diskmaskin, tvättmaskin kyl och frys som vanligt. Bor i hus på 300 Kvm men har stängt av några rum (16 grad).så jag inte använder mer än 120 Kvm nu på vintern. Men annars lever jag som jag gjorde innan, jag höll på att glömma jag producerade under 7 mån 21 500 KWh som jag sålde 16 000 av och använde resterande själv dessutom köte jag under samma tid 7000 KWh för solen lyste inte så mycket under nov o dec. inte konstigt att det är ett mörker i plånboken när inte solen lyser.
Som pensionär med 9000:- i månaden - hur får man råd att investera i solpaneler?
Skulle behöva men får/kan inte låna. Nu kommer ju dessutom allt gå åt till elräkningarna..
 
  • Gilla
Skåne2020
  • Laddar…
E Eldpuman skrev:
Som pensionär med 9000:- i månaden - hur får man råd att investera i solpaneler?
Skulle behöva men får/kan inte låna. Nu kommer ju dessutom allt gå åt till elräkningarna..
Vi har fått ny arvinge...Elbolaget..
Det värsta är att dom ärver oss levande.:cry:
 
  • Haha
  • Gilla
Eriksgatan och 3 till
  • Laddar…
E Eldpuman skrev:
Som pensionär med 9000:- i månaden - hur får man råd att investera i solpaneler?
Skulle behöva men får/kan inte låna. Nu kommer ju dessutom allt gå åt till elräkningarna..
Jag vet inte att jag skrev att jag inte hade pengar, du vet under en livstid så kan man spara pengar varje månad t.ex kan man köpa aktier. När man sedan behöver pengar för att köpa solceller som jag gjorde så sålde jag och fick så jag kunde betala 351 443 kr sedan får man se om det lönar sig, men i nuläget har jag haft 14 % i avkastning på det kapitalet eller rättare sagt så har mina fakturor efter den 1 juni 2022 till elbolaget har varit 0 kr och snart så lyser solen igen och solcellerna genererar nya pengar och inga pengar från pensionen behöver läggas på el räkningar vilket gör att jag får pengar över från pensionen så jag kan köpa mer aktier eller lite virke som jag sedan sågar upp till t.ex bord eller annat som man vill tillverka. Själv har jag använt det som jag inte har sålt till att göra parkett i ASK till mitt hus, vilket gör att jag inte behöver köpa material till att renovera huset.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
E Eldpuman skrev:
Som pensionär med 9000:- i månaden - hur får man råd att investera i solpaneler?
Skulle behöva men får/kan inte låna. Nu kommer ju dessutom allt gå åt till elräkningarna..
Ja, alltså man är kanske lite sent ute ifall man börjar tänka ekonomiskt efter att man blivit pensionär... Ett bra drag är att spara pengar medan man arbetar för att ha en del sparat kapital när man går i pension.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Javisst, de politiker som inte gör vad som förväntas bör inte få förnyat förtroende.
Du får gärna gå i fackeltåg och protestera fredligt men att mana till upplopp eller lynchning och prygling är helt fel.
Tyvärr verkar samtliga misskötande politiker och politiskt utsedda generaldirektörer få förnyat förtroende trots "massiva" protester.

Politiken är snart helt frikopplat från folket.

Jag tror inte på att fredliga demonstrationer kommer få politikerna att sköta sina jobb och lyssna på folket.
Det behövs hårda tag mot den nya adeln
 
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Ja, alltså man är kanske lite sent ute ifall man börjar tänka ekonomiskt efter att man blivit pensionär... Ett bra drag är att spara pengar medan man arbetar för att ha en del sparat kapital när man går i pension.
Kan man inte spara så mycket så får man i allafall se till att man inte har en massa skulder när man går i pension. Förstår heller inte hur man kan ha 9000:- totalt. Då har man aldrig jobbat för det kan ju inte vara med tjänstepension. Man kan inte bara börja planera hur man ska klara sig när pensionsdagen är ett faktum utan se om sit hus i god tid
 
  • Gilla
Siggelito3000
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Gemene man verkar sakna både förstånd kurage, så skulle det införas så kommer det hända exakt noll och ingenting.
Se senaste valet! 5,1% röstade på miljöpartiet trots att det redan då varnades för enorma elräkningar pga just deras politik.

Vart är alla protester mot elpriserna? Folk går hemma och fryser i sina hus och funderar om dom har råd med elräkningen om dom inte kallställer fler rum.

Det är inga fackeltåg och inga lynchade politiker, skulle det börjas pryglas politiker på stadens torg så hade samhället sett lite annorlunda ut.
Våra politiker vet att vi svenskar inte gör något likn. fransmännen skulle ha gjort. Aldrig att vi får se hela landets lastbilsflotta blockera alla vägar eller tusentals bönder som dumpar potatis utanför Riksdagshuset i protest. Här i landet blir det på sin höjd en insändare i Smålandsposten där vederbörande ursäktar att hen ska klaga på 'di höge elpriserne'.

Är det ingen som går ut och protesterar med plakat i näven så är det ju ingen som egentligen lider, för då hade man väl gjort något konkret eller hur?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
J Jamtstårsa skrev:
Kan man inte spara så mycket så får man i allafall se till att man inte har en massa skulder när man går i pension. Förstår heller inte hur man kan ha 9000:- totalt. Då har man aldrig jobbat för det kan ju inte vara med tjänstepension. Man kan inte bara börja planera hur man ska klara sig när pensionsdagen är ett faktum utan se om sit hus i god tid
Det är kanske för att det finns inte någon tjänstepension för arbetare som t.ex. har kört lastbil det infördes tror det var slutet av 1990 talet, och om man har varit egen företagare så blir det ingen tjänstepension utan man får betala in till egen pensionsförsäkring och den betalas ut i 5 år så det är inte så konstigt.
Men jag har arbetat sedan 1968 så nog har jag arbetat, har varit egen sedan 1973.
Men du kanske inte känner till hur pensions systemet var uppbyggt innan 1993 när de ändrade systemet och de som var födda 1953 fick bara använda sig av ATP systemet till mycket liten del.
Det är av den anledningen man inte har mer än 8700 kr utbetalt i månaden, men du får läsa allt som jag har skrivit för jag har inte skrivit att jag inte har några pengar.
'
 
  • Gilla
Eldpuman och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Förbrukar man mindre än 8000 kWh per år blir det helt plötsligt mycket dyrare för elbolaget att leverera dina elektroner. Men bara om du har 16 A säkring...

[bild]
Vid brytpunkten, 8000kWh, är priset i princip identiskt. Det innebär att ju mer du sänker, desto mer spatat du. 2000kWh blir 1500 billigare, 2000kWh mer.blir 529 dyrare.
Låter som att man får ytterligare motivation att spara.
De borde lagt brytpunkten högre, så hade fler fått en bra morot
 
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Ja, alltså man är kanske lite sent ute ifall man börjar tänka ekonomiskt efter att man blivit pensionär... Ett bra drag är att spara pengar medan man arbetar för att ha en del sparat kapital när man går i pension.
Ja precis, man får skylla sig själv i det moderna välutvecklade välfärdssystemet. Man borde rvarit mer som VD för Vattenfall med 1,2 mille i månaden.
 
  • Gilla
lidhem och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.