L lbgu skrev:
Ni som tycker 350 kr i timmen svart ärm rimligt att ta av en kompis borde räkna lite.
Det motsvarar en månadslön på ca. 56 000 efter skatt. Nog för att hantverkare tjänar bra, men så mycket efter skatt har nog knappast en genomsnittlig hantverkare.
Ockerpris att ta det av en kompis.
Helt rimligt om man ska offra sin fritid och inte umgås med sin familj istället för att göra jobb hos folk som tror de ska betala noll kronor. Duger det inte så kan man ju vara laglig och göra det vitt =)

Jag gjorde lite jobb för en del år sen med att polera bilar. Men det tog slut ganska snabbt när "kompisarna" inte ville betala mer än en tusing för 10-15 timmars jobb. Det är inte värt det.
 
  • Gilla
Caroline543 och 5 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag gjorde lite jobb för en del år sen med att polera bilar. Men det tog slut ganska snabbt när "kompisarna" inte ville betala mer än en tusing för 10-15 timmars jobb. Det är inte värt det.
Som jag skrev innan så gäller det att få kompisarna att jobba tillbaka. Lägger du ned 10 timmar på att polera deras bilar kan de lägga 10 timmar på trädgårdsarbete, vedhuggning eller något annat som du tycker är tråkigt och gärna kan ta hjälp till.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Jag tänker att arbetet utförs under ledig tid och jag skulle utgå från det som är min lön från min arbetsgivare. Låt säga att månadslönen efter skatt landar kring 25 000kr. Det motsvarar ca 160kr/h utan övertidsersättning. Ska jag då jobba när jag normalt sett hade varit ledig hade jag krävt det dubbla, dvs 320kr/h.
 
  • Gilla
  • Haha
ulfem och 2 till
  • Laddar…
O
L lbgu skrev:
Du verkar totalt ha missat att jobbet utförs svart.
Och du verkar missa precis allt annat! :)
 
  • Gilla
  • Arg
hommpe och 3 till
  • Laddar…
J Jerfed skrev:
Jag tänker att arbetet utförs under ledig tid och jag skulle utgå från det som är min lön från min arbetsgivare. Låt säga att månadslönen efter skatt landar kring 25 000kr. Det motsvarar ca 160kr/h utan övertidsersättning. Ska jag då jobba när jag normalt sett hade varit ledig hade jag krävt det dubbla, dvs 320kr/h.
Så du gör ingen skillnad på att jobba för din arbetsgivare och att hjälpa en kompis. Skulle jag bli behandlad så av mina kompisar så skulle jag avbryta 'kompisrelationen'.
 
  • Gilla
  • Älska
Mrjayser och 7 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Och du verkar missa precis allt annat! :)

Vad har jag missat? Du börjar räkna på inkomstskatt för ett svartjobb så du verkar inte ha någon vidare koll.
 
  • Gilla
  • Älska
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Som jag skrev innan så gäller det att få kompisarna att jobba tillbaka. Lägger du ned 10 timmar på att polera deras bilar kan de lägga 10 timmar på trädgårdsarbete, vedhuggning eller något annat som du tycker är tråkigt och gärna kan ta hjälp till.
Sant.

Det är dock få människor som gärna gör det. Behåll de vännerna du har som gör det. Jag har ingen som skulle få för sig att göra det =) Så om de vill ha min hjälp får de betala.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Sant.

Det är dock få människor som gärna gör det. Behåll de vännerna du har som gör det. Jag har ingen som skulle få för sig att göra det =) Så om de vill ha min hjälp får de betala.
En vän som kräver hjälp men vägrar hjälpa tillbaka finns väl ingen anledning att behålla som vän. Personen i fråga är snarare en parasit.
 
  • Gilla
dinos och 6 till
  • Laddar…
O
L lbgu skrev:
Vad har jag missat? Du börjar räkna på inkomstskatt för ett svartjobb så du verkar inte ha någon vidare koll.
Å! Jag måste ha tänk fel!

Jag fotade med min drönare åt en bekant en gång. Tog 20 minuter och jag fick en flaska champagne för besväret. Den kostade 500kr så jag hade ett timpris på 1500kr.

Imorgon är det jag som säger upp mig för jag kan tydligen tjäna 250 000 kr i månaden på att flyga drönare ist! Gud vad korkat av mig att inte tänkt på det innan. Tack för att du hjälpte mig!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
A Aunty skrev:
du blandar in vad försäkringsbolaget tolkar som en fackmässigt utförd anläggning nu.
du skrev om den blir olaglig eller inte och det blir den fortfarande, måste skilja på dom två.
en fackmässigt utförd anläggning kan fortfarande vara olaglig.
Här är det du som har fel. Anläggningen är inte olaglig bara för att den som gjort jobbet saknar behörighet. Den som utfört arbetet har utfört ett olagligt arbete, men anläggningen ni sig är inte olaglig.
Är det dessutom då fackmannamässigt utfört så blir det ju svårt för ett försäkringsbolag att hävda att det inte är utfört av någon med tillstånd att göra jobbet.

Vad gäller sakfrågan så tar jag aldrig betalt när jag hjälper vänner. Jag säger nej istället om jag inte vill göra jobbet gratis.
Nära vänner har jag hjälpt att riva fasad, tilläggsisolera, sätta ny fasad och måla utan att begära en krona i ersättning, dock ska det vara nära vänner. Antingen ser inte elektrikern TS som en tillräckligt nära vän eller så tänker hen helt enkelt inte som jag.
 
  • Gilla
  • Haha
Xaktly och 4 till
  • Laddar…
H
Cahilli skrev:
2800 i handen x 5dagar x 4v = 56k
Det är ju ett rätt stort arbete. Något att tänka på är att vid en försäljning kan man inte göra avdrag för det arbete.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ni som tycker 350 kr i timmen svart ärm rimligt att ta av en kompis borde räkna lite.
Det motsvarar en månadslön på ca. 56 000 efter skatt. Nog för att hantverkare tjänar bra, men så mycket efter skatt har nog knappast en genomsnittlig hantverkare.
Ockerpris att ta det av en kompis.
Man kan räkna så men det är inte rätt.
Man måste väga det mot vad man skulle tjäna för att jobba övertid på helgerna hos sin normala arbetsgivare.
Inte många hantverkare tjänar 350 kr/h efter skatt under dagtid, men många får ett ganska bra tillägg för att jobba helger.
Det hela handlar om hur mycket man värderar sin fritid.
Skulle man hjälpa en kompis för 150 kr/h så kommer antalet kompisar troligen stiga kraftigt. Dessutom så förlorar man ju ekonomiskt på det.
Kan man idka någon slags byteshandel med tjänster så är det ju en annan sak, bara man är överens.

Dessutom är det ju olagligt om man nu är petig med sådant. Man är heller inte försäkrad om man skulle råka förstöra någon egendom eller något. Bara de riskerna måste ju vägas i pengar.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
hur mycket skatt måste man betala eller hur länge måste man jobba vitt innan man får utnyttja systemet och börja leva på andra?

Bara undrar?
hoppas inte du tar hjälp av polare vid flytt med ditt tankesätt, ta in en flyttfirma och bidra till välfärden!
Och skatta!

skall du ändå snåla in polare så får du nog be om att få skatta lite extra på ölen du köper på bolaget som du bjuder denne på.
Och kompisen får tänka sig för, inte dricka sig berusad och ha koll på kostnaden på det han dricker, kan betraktas som muta om kostnaden skulle dra iväg.

kan bli en lång tråd detta ;)
 
  • Gilla
  • Arg
Mrjayser och 5 till
  • Laddar…
A
A A-Man_08 skrev:
På vilket sätt har han bara utnyttjat välfärden?
han använder den men vill inte betala för den?

åker på våra vägar, använder sjukvården, går i skola, barnen på förskola osv
 
  • Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Skulle man hjälpa en kompis för 150 kr/h så kommer antalet kompisar troligen stiga kraftigt. Dessutom så förlorar man ju ekonomiskt på det.
Det är väl ditt ansvar att avgöra vilka som är dina kompisar. Man behöver inte hjälpa fruns arbetskamrater bara för att de ber om det. Det är rätt genomskinlig om en person man knappt känner kommer förbi och vill ha hjälp med något.

Angående förlora ekonomiskt på det så tror jag nog inte du gör det ifall du tar 150 kr/h. Det lär inte vara så att du istället hade gått till jobbet de timmar du hjälpt kompisen, antagligen hade det varit TV-soffan eller något annat fritidsnöje som tagit den tiden. Så i slutändan får du in mer pengar den månaden ifall du 'hjälper' och tar betalt för hjälpen.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.