Unikt namn Unikt namn skrev:
Det blir oproportionerlig lynchstämning så fort någon ifrågasätter att grannen eldar sopor.
Hur kommet det sig?
I mitt fall så beror det på att folk blivit som "tokiga" så fort man tänder en eld (en eller max två gånger om året)... risk för skogsbrand?, risk att allergiker får i sig rök?, vad innehåller brasan? Ett evigt tjatande! Sen ligger det ju eldandets natur att det slinker med något som kanske inte ska eldas om man följer alla paragrafer (mycket liten mängd)
 
  • Gilla
mikaelzzz och 3 till
  • Laddar…
Är inte själv orolig för dagens tryckta virke. Men när jag bytte trallen på bryggan fick den åka till ÅVC, var från tidigt 90-tal och säkert rätt urlakad efter 30 år utomhus, men skulle ändå till ÅVC med de gamla dunkarna som varit flythjälp.
Men någon enstaka spillbit har följt med in i kaminen eller om de blev fyllnadsmaterial i en halvmeterdjup vildsvinsgrop.;)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Grannen kanske inte vet att det är dumt att elda tryckt virke. Så istället för att komma med pekpinnar så kan du ju vända på det och ta upp det med honom som att du är omtänksam kring hans hälsa. Han kanske blir supertacksam för att du upplyste honom kring detta.

edit: Jag har själv haft grannar som eldat trall, och han hade ingen aning om att detta var nåt man inte skulle. Han bjöd på grillad korv som tack ;)[/QUO
Davidbagare Davidbagare skrev:
Grannen kanske inte vet att det är dumt att elda tryckt virke. Så istället för att komma med pekpinnar så kan du ju vända på det och ta upp det med honom som att du är omtänksam kring hans hälsa. Han kanske blir supertacksam för att du upplyste honom kring detta.

edit: Jag har själv haft grannar som eldat trall, och han hade ingen aning om att detta var nåt man inte skulle. Han bjöd på grillad korv som tack ;)
 
A
P paralun skrev:
Vad är "många fall"?
Jag kan tänka mig att det här hamnar mycket långt ner på en priolista över misstänkta brott.
Att sedan få en bevisföring som håller i en domstol lär vara ännu svårare.
Kommun är tillsynsmyndighet
De kan vid misstanke om miljöbrott eller miljöfarligt verksamhet utkräva av markägaren en markprovs undersökning utdömmer miljöavgift utan domstol allvarlig att går till domstol, sker regelmässigt vid misstanke
 
A
TRJBerg TRJBerg skrev:
Apropå begreppet "avfall"; det har blivit såpass urvattnat att det inte är användbart numera. T ex är den snö som faller ned klassad som avfall.
Inte förrän den körs bort
 
@Anonymiserad 55101 Har du öppen spis eller kamin möjligtvis i ditt hus som eldar i?
 
Tror det är sämre för din hälsa att oroa dig så mycket än vad som mot förmodan hamnat i jorden. Har du gjort analys av jorden på andra ställen du odlat? Hur vet du vad som hänt där innan? En tidigare ägare kan ha tömt diesel. Vem vet..
Anonymiserad 55101 skrev:
Hej!

Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.

Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?

Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?

Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.
Anonymiserad 55101 skrev:
Hej!

Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.

Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?

Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?

Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.

Anonymiserad 55101 skrev:
Hej!

Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.

Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?

Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?

Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.
 
  • Haha
  • Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
hhahaaha :D

Du låter ju som att detta är ett brott mot mänskligheten och du/din familj riskerar ond bråd död.

Provocerande? Lilla vännen då, du är en sån där som blir kränkt av allt också va? Som sitter o gnäller av dig till frugan o knyter näven i fickan. Stackars liten människa.

Att bosätta dig ute i skogen, låter som en toppenidé med din mentalitet för andra människor. Då skyddar du andra ifrån ditt beteende.

Du kan lägga ner googlingen. Ingen kommer dö. Ingen fara finns för vare sig dig, dina barn eller din tomt.
Om det mot förmodan fanns några gifter kvar i din grannes gamla trall, har de förångats upp i luften o flyttats bort av vinden eller så ligger de i minimal askform på hans gård.

Dog glädjen för tomten, så flytta till skogen din...

Behandla dina grannar med respekt och ställ en rakryggad fråga utan att kalla honom idiot först. Troligtvis vet han inte ens att det kan vara "farligt" för honom att elda impregnerat. Okunskap leder till de flesta halvsmarta handlingar. :p Lite som din okunskap leder till rädsla o provokation.

Förstår att du är anonym. :D
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Anonymiserad 55101 skrev:
Får förtydliga: Jag eftersöker någon undersökning eller liknande på vad som händer när man eldar tryckimpregnerat. Tänker att det måste finnas när man ändå säljer tryckimpregnerat? Det måste väl ändå finnas med i beräkningen att folk skiter i allt och eldar det ändå fast det är olagligt eftersom det är så folk tyvärr är? Jag eftersöker alltså inte några personliga åsikter om hur man själv ställer sig till om det är farligt eller inte. Folk brukar strunta i asbest också eftersom dom intalar sig själva att det inte är farligt och tror det blir en sanning då.
Hej. Jag gissar att det faktiskt är farligt. Gifter sprids både med vind och grundvatten. Man är ju inte så dum att man eldar med impregnerat virke inomhus heller. Jag skulle kontakta följande ställen för kunskap: - Sotaren ( de har god kunskap, har lärt mej mycket genom att fråga den). - Miljö o hälsa i kommunen - länsstyrelsen ( jag gissar att man inte får elda överhuvudtaget nära tomtgränsen) . - Naturvårdsverket.
Dessa kan dessutom ge tips på fler länkar. Grannen skulle jag bjuda på kaffe och snällt förklara att du vill odla ekologiskt och blir orolig för dina barns skull. Visa respekt om grannen försvarar sig och gå inte in i någon djupare diskussion ( dvs undvik att skamma grannen) . Fråga bara om han kan elda någon annan stans. (Giftig rök drabbar i första hand grannarna förresten , den stiger ju först och faller sedan )
Vad gäller gatutrafik ska man helst ha 30 meter till det man vill odla/plocka för att undvika gifter.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Anonymiserad 55101 skrev:
Hej!

Jag har köpt en tomt där jag ser att grannen eldat och eldar tryckimpregnerat trä vid tomtgränsen. Oklart om han har eldat upp spill av nybyggda eller om det är någon gammal - eller båda.

Blir så less på att folk bara tänker på sig själva hela tiden och tror att det är upp till honom själv om det är ok eller inte att göra det. Som att köra som en dåre i trafiken och tro att det bara är sig själv man är en fara för..
Otroligt provocerande att han gjort det precis vid tomtgränsen också. Måste man bo själv ute i skogan för att inte råka ut för idioter idag?

Så frågan jag har, efter ha googlat detta i ca 1tim, hur farligt kan det vara tro? Kommer jag inte kunna odla något på min tomt nu utan att få gift från hans trall i mina och mina barns vener?

Svårt att ta upp det med grannen också det första man gör.. Men glädjen för tomten dog.
Det finns väl något skäl till att det på återvinningsstationer är åtskilda containrar för vanligt omålat virke och för tryckimpregnerat sådant. Det finns inte något angivet om det är tryckimpregnerat virke tillverkat före eller efter ett specifikt årtal.
 
B Bengt Svejdur skrev:
Det finns väl något skäl till att det på återvinningsstationer är åtskilda containrar för vanligt omålat virke och för tryckimpregnerat sådant. Det finns inte något angivet om det är tryckimpregnerat virke tillverkat före eller efter ett specifikt årtal.
Fast det är ju inte så konstigt. Många vet nog inte hur gamla träbitarna är så skulle man sortera med årtal (2004 tror jag det var) så skulle det nog bli mycket fel alltså tar man det säkra för det osäkra och kör allt i samma. Själv har jag alltid trott att allt tryckimpregnerat var rejält 'giftigt', men tack var denna tråd så vet jag nu att nyare inte är så farligt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bengt Svejdur skrev:
Det finns väl något skäl till att det på återvinningsstationer är åtskilda containrar för vanligt omålat virke och för tryckimpregnerat sådant. Det finns inte något angivet om det är tryckimpregnerat virke tillverkat före eller efter ett specifikt årtal.
Skälet är risken för kreosot, krom, arsenik och delvis koppar. Man kan ju inte räkna med att den som lämnar tryckat vet årtalet med säkerhet och då är det enklast att samla in allt.

Sen kan man ju fråga sig vad som händer med det tryckade efter att det har samlats in. Bränns väl med rökgasrening och askdeponi?
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Nu handlade tråden om eldning, men man kan ju ställa en relevant angränsande fråga.
Vart tar det som lakas ur alla dessa 100 m2 trädäck (och andra spännande konstruktioner) vägen?
 
  • Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
P
precis och hur mycket av dessa impregneringsvätskor finns faktiskt kvar i virket när trallen är slut vilket ju oftast är orsaken till byte... och sen impregneringsvätskorna som kan vara allt mellan "livsfarliga" till lite kopparsalt beroende på ålder på trallen... om det nu ens var tryckt trall eller om det bara som vanligt antas vara tryckt trall men lika gärna kan ha varit nåt annat..

också viss skillnad på gamla järnvägslipers och telefonstolpar mot sånt virke som säljs som trall.. Men man drar automatiskt upp det värsta tänkbara gift om det bara i teorin kan innehålla istället för att inse sanningen att det mest troligt är virke som lagts på 90 talet eller senare då det mesta som ligger som trätrall har rätt begränsad livslängd
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Varför måste man elda upp saker ?
Man kör väl överblivit material och annan skit till tippen !
Är det lathet eller bor ni någonstans uppåt och utåt i skogen där ingen återvinningscentral finns ?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.