Hade tänkt installera en diskmaskin. Bor i hyresrätt. Blandaren har förberett för anslutning samt avloppet med. Lite osäker på dessa gamla skåp. Någon som kan se från vilken period dessa är ifrån? Funderar även på om jag kan stöta på asbest i någon form? Bad ska jag hålla utkik efter? Är några plastpluggar men verkar sitta som berget ändå.

(Tog en bild på hur det ser ut under diskbänken med. Någon gammal platta mot väggen där vid betongen)
 
  • Köksluckor med träknoppar, fläkt, diskbänk, redskap, kakelvägg, sopborste och skyffel, matkrukor, svart bård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt köksskåp utan dörrar och ljust bänkskiva ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljuddämpande takpaneler, träregel, vit vägg, skruvar, skavanker, tittar uppåt i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertakshörn med trälist, grå akustikplatta och vita väggar, synliga skruvhål och smutsfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar, isoleringstejp, sliten vägg, installationsarbete, fläktkanal, rörskarv, inomhus, oavslutad renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Robertr81 skrev:
Hade tänkt installera en diskmaskin. Bor i hyresrätt. Blandaren har förberett för anslutning samt avloppet med. Lite osäker på dessa gamla skåp. Någon som kan se från vilken period dessa är ifrån? Funderar även på om jag kan stöta på asbest i någon form? Bad ska jag hålla utkik efter? Är några plastpluggar men verkar sitta som berget ändå.

(Tog en bild på hur det ser ut under diskbänken med. Någon gammal platta mot väggen där vid betongen)
Asbest?
 
K Kane skrev:
Asbest?
Ja det kan väl förekomma i kakelfog, lim, rörisolering, plattor. Jag frågar för att jag inte vet
 
Svar nej! Inte en enda asbestfiber i sikte på dessa bilder. Fjöl av och sluta googla ;)
 
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
Tips kolla med hyresvärden först?
När jag plockade bort ett enstaka skåp så gick det sönder lite pga de först fäst alla skåp och sen lagt på bänkskivan. Då kom jag inte åt alla skruvar skåpet satt fast med om jag inte plockade bort bänkskivan- vilket jag inte gjorde.
Det jag tänker på är om hyresvärden kräver att köket ska återställas som det såg ut när du flyttade in, dvs att du måste sätta tillbaka skåpet. Kan bli krångligt om skåpet gått sönder när du tog bort det.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
R Robertr81 skrev:
Någon som kan se från vilken period dessa är ifrån?
Gissningsvis tidigt 80-tal med tanke på gångjärn, mörk sockel och knoppar.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svar nej! Inte en enda asbestfiber i sikte på dessa bilder. Fjöl av och sluta googla ;)
Tack! Lite av anledning till att jag frågar är att grannen på samma innergård fast huset mittöver (landshövdingehus) hade en vattenläcka och dom fick riva upp golvet och hittade då asbest, vet inte men kanske var något lim.
Jag är osäker på vad som dyker upp under skåpet. Är en ny lenolium matta inlagd i resten av köket och under den är det en annan lenoliummatta. Kanske att den undre mattan gjordes samtidigt som köket. Hur får man väck den svarta täcksidan/sockeln under skåpen?
Hyresvärden är inte alltid så tillmötesgående i allt tyvärr
 
Redigerat:
BirgitS
Fast du ska väl inte riva i den gamla linoleummattan?
Asbest är totalt ofarlig så länge som man låter materialet vara i fred.

När det gäller sockeln så kan den antingen vara det första man har satt in så att det är en ram som skåpen står på eller så är den ditsatt efteråt och då troligen spikad framifrån. I det första fallet får du inte bort sockeln innan skåpet är borta och i det andra borde du se (känna) spikhålen.
 
  • Gilla
Robertr81
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast du ska väl inte riva i den gamla linoleummattan?
Asbest är totalt ofarlig så länge som man låter materialet vara i fred.

När det gäller sockeln så kan den antingen vara det första man har satt in så att det är en ram som skåpen står på eller så är den ditsatt efteråt och då troligen spikad framifrån. I det första fallet får du inte bort sockeln innan skåpet är borta och i det andra borde du se (känna) spikhålen.
Nej det hade jag inte tänkt…

Så om skåpen står på sockeln får jag helt enkelt försöka få ur skåpsdelen först och sen såga av sockeln för att få en öppning?

Längst ut i kanten på sockeln sitter som en lodrät överlappande list på 4-5cm som kan vara i plast i samma färg. Hittar dock inga andra spikhål eller så
Edit: var inga spik/skruv bakom listen

Blir konstruktionen som helhet försvagad om man kapar av sockeln i framkant om den är av bärande typ?
 
Redigerat:
Diskbänken är fastlimmad i skåpet med något brunaktigt lim släppte relativt lätt. Ingen risk att limmet innehållet asbest? (Svartlim?)
 
  • Ett finger som håller upp en tjock bok med ojämn sidkant och texturerat omslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Svartlim kallas så för att det är helt svart, inte brunaktigt. Asbest användes dessutom inte på 80-talet (annat än i bromsbelägg).
 
  • Gilla
Robertr81 och 1 till
  • Laddar…
Som tidigare sagt, köket är byggt på 80 talet, och det finns ingen asbest på bilderna, varken i lim eller material.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Robertr81 skrev:
Diskbänken är fastlimmad i skåpet med något brunaktigt lim
sättlim ej asbest köket troligen från sent 70-tal till tidigt 80tal

påminner om marbodal skåp
 
Redigerat:
Tack för alla svar!
Då grannen träffade på detta undrar man ju lite om det slarvades eller att man helt enkelt inte asbestsanerade på 80talet när man satte in nya kök? Kanske inte var lika viktigt då som nu
 
BirgitS
Det är vanligt nu med att lämna kvar t.ex. en gammal linoleummatta för att slippa hålla på med asbest.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.