T TWX skrev:
35945 Kw
Oj. :surprised:Hur många hektar tar den upp?
 
Blev en miss med , skulle vara 35,945 Kw el 35945 W så det tar inte så stor plats, men nu har jag rättat till det. Men jag skulle kunna en relativt stor anläggning om jag hade velat har 6 H som jag skulle kunna bygga på. Men kommer inte att göra det
 
T TWX skrev:
35945 Kw
Jäklar. Är allt takmonterat eller har du på mark också?
Jag ska få upp paneler om 10-15 veckor men jag får bara plats med 14 paneler på taket. Jag funderar på att sätta upp på marken också. Jag har en hopplös sluttande tomt som inte går att använda till annat än att reta sig på, dessutom i söderläge, och då kan jag öka ut rejält.
 
G Guzzen1 skrev:
Jäklar. Är allt takmonterat eller har du på mark också?
Jag ska få upp paneler om 10-15 veckor men jag får bara plats med 14 paneler på taket. Jag funderar på att sätta upp på marken också. Jag har en hopplös sluttande tomt som inte går att använda till annat än att reta sig på, dessutom i söderläge, och då kan jag öka ut rejält.
Du såg att jag ändrade på installerad W, men jag har 91 st. x 395 = 35945 W på taket och skall sätta upp 19 st. till så jag kommer till 43 450 W.
Men på marken för det är billigare montering och underhåll
 
S Strontus skrev:
För att de fasta kostnaderna fördelas på färre kWh? Men jag kan förstås inte svara på om deras priser är rimliga eller inte.
Den fasta kostnaden (abonnemanget) sjunker ju med färre kWh.

Det som ökar katastrofalt mycket är ju överföringsavgiften med färre kWh. Från 26,45 öre till 75 öre per kWh. Snacka om fel incitament för att kunder skall dra ner sin förbrukning. Men alla dessa företags snack om att man skall dra ner sin förbrukning är ju bara spel för galleriet. Dom vill inte bli av med de intäkter en hög förbrukning ger. När det ändå blir så då gör dom tvärtemot det dom själva spyr ur sig...



G Guzzen1 skrev:
Varför skulle det bli dyrare att leverera mindre el? Jag har 16 ampere. Elen uppstår och förbrukas momentant. Jag belastar nätet mindre och därför borde det vara billigare för mig. Det är inget annat än kompensation för mindre intäkter inget annat.
Kulorna måste ju in på något sätt...se på Post-Nord t.ex. som får allt färre brev att dela ut...portot måste höjas och höjas...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
E Ensam_mamma_fixar skrev:
Ja det har blivit ett riktigt skitland på alla plan. Allt är dyrt och allt går utför.. Man är inte direkt stolt svensk, tvärtom snarare..
Man kan säga att det var bättre förr!!
G Guzzen1 skrev:
Tyvärr ligger du nära sanningen Vi kommer att bli ett u-land helt enligt politikernas och marknadens önskan. Då kan Sverige bli ännu mera miljadärstätt och få en allt större del av skattekakan och folket blir slavar på heltid. Dit är det inte långt
nu. Undrar när talgdanken går upp för folk och dom inser att dom är blåsta och kräver förändring.
Det sista var väl mera en dröm. Suck.
Tyvärr fakta om resultatet av en totalt intelligens befriad sosse regering…
 
  • Gilla
Skåne2020
  • Laddar…
O olm58 skrev:
Tyvärr fakta om resultatet av en totalt intelligens befriad sosse regering…
Det ska komma från en särskrivande högertomte, har du gått i flumskola?
"Intelligensbefriad sosseregering" heter det. Faktiskt.

(Energiöverenskommelsen som skälls för att vara ett verk av sossarna, var en flerpartiuppgörelse som bl a moderaterna också stod bakom.)
 
  • Gilla
Sofriko och 5 till
  • Laddar…
Stoffe Olle Stoffe Olle skrev:
Kommer väl snart att vi ska skatta på utsläppen när man eldar med braskamin / pellets osv:crysmile: sen kommer väl skatt för att man lever
Att föreslå nått så dumt vore ju att gräva sin egen och partiets grav, det tror jag våra politiker håller sig ifrån.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att föreslå nått så dumt vore ju att gräva sin egen och partiets grav, det tror jag våra politiker håller sig ifrån.
Gemene man verkar sakna både förstånd kurage, så skulle det införas så kommer det hända exakt noll och ingenting.
Se senaste valet! 5,1% röstade på miljöpartiet trots att det redan då varnades för enorma elräkningar pga just deras politik.

Vart är alla protester mot elpriserna? Folk går hemma och fryser i sina hus och funderar om dom har råd med elräkningen om dom inte kallställer fler rum.

Det är inga fackeltåg och inga lynchade politiker, skulle det börjas pryglas politiker på stadens torg så hade samhället sett lite annorlunda ut.
 
  • Gilla
Sofriko
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Se senaste valet! 5,1% röstade på miljöpartiet trots att det redan då varnades för enorma elräkningar pga just deras politik.
En stor del av dessa var ju stödröster från S som visste att makten inte skulle kunna håvas hem utan att dessa fanns kvar i riksdagen. Makten är ju förblindande. De övriga som är kvar när stödrösterna är borträknade är människor som inte lider så mycket av av höga elräkningar. Antingen betalar man dom inte på egen hand med medel som man själv får slita ihop utan man går på bidrag och allmosor...eller så har man så höga inkomster att man inte blir drabbad. T.ex. större delen av journalistkåren på SVT.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Det är inga fackeltåg och inga lynchade politiker, skulle det börjas pryglas politiker på stadens torg så hade samhället sett lite annorlunda ut.
Vi ska vara glada och tacksamma att vi lever i en demokrati där vi kan välja vem som ska styra landet och människor inte pryglas på städernas torg.
Vill vi ha ändring på politiken får vi se till att kryssa politiker som vill och kan genomföra en förändring, att hota med lynchning är helt fel väg att gå.
 
  • Gilla
Keiller och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det ska komma från en särskrivande högertomte, har du gått i flumskola?
"Intelligensbefriad sosseregering" heter det. Faktiskt.

(Energiöverenskommelsen som skälls för att vara ett verk av sossarna, var en flerpartiuppgörelse som bl a moderaterna också stod bakom.)
Stackars fakta förnekande sosse, lider med dig !!!
 
  • Haha
  • Arg
sunqan och 2 till
  • Laddar…
O olm58 skrev:
Stackars fakta förnekande sosse, lider med dig !!!
Tack för din om tanke, men jag är inte social demokrat.
;)
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Tack för din om tanke, men jag är inte social demokrat.
;)
Eeeeeehhh, ”socialdemokrat” heter det faktiskt. Lite kul att se dig om omg munhuggas.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag är hellre en social demokrat än en socialdemokrat ;)
Men det har ju inget trådens ämne att göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.