F fribygg skrev:
Egen ved är fortfarande skattefritt, arbetet att förädla träd till ved är inte heller belagt med moms, skatt och avgift så länge man gör det åt sig själv.
Kommer väl snart att vi ska skatta på utsläppen när man eldar med braskamin / pellets osv:crysmile: sen kommer väl skatt för att man lever
 
  • Gilla
Sofriko och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
3.70 är det ditt pris eller ett snitt?

Din analys är helt riktig. Politikerna har inte kunskap eller intresse av att veta hur vanligt folk har det. Ett exempel bland många är Ulrika Messing S som menade att folk måste arbeta längre då det nya pensionssystemet sjösattes. Själv gick hon i pension vid 44 års ålder.
Som jag ser det så är politiker ett yrke där man åtnjuter hög lön och förmåner utan att behöva visa resultat. Lite grann som storbolagsdirektörer som får ut bonusar och andra förmåner även om resultatet är negativt. När ansvar utkrävs för felaktigheter så försvarar dom sig med att det inte var deras ansvar. En VD har ansvar för hela företaget och är skyldig att veta vad som försegår. I USA åker man och hämtar ledningen och sätter den bakom galler när fel begås t.ex Lehman skandalen 2007.
I Sverige kommer man undan och får en fallskärm. Är man GD så jan man inte ens få kicken utan behåller lön och förmåner hela förordnandet.
Ett praktexempel är Sjöfartsverkets helikopterinköp för några år sedan. En mutaffär av mått där ingen ställdes till svars trots bevis om felaktigheter.
Nja pension gick hon väl inte i det hon gjorde var att avgå från riksdagen men hon har/hade rätt till riksdagspension sen om hon tog ut den eller inte har jag ingen aning om. Det hon gjorde var ju att byta upp sig till en miljardär, det var hennes sätt att bidraga till sin välfärd.

Själv har jag också pension och den är ju inte så bra efter 50 års skatte inbetalning men man får vara glad för det man får (9000 kr/mån) räcker långt. har 20 - 21 grader varmt äter varje dag använder diskmaskin, tvättmaskin kyl och frys som vanligt. Bor i hus på 300 Kvm men har stängt av några rum (16 grad).så jag inte använder mer än 120 Kvm nu på vintern. Men annars lever jag som jag gjorde innan, jag höll på att glömma jag producerade under 7 mån 21 500 KWh som jag sålde 16 000 av och använde resterande själv dessutom köte jag under samma tid 7000 KWh för solen lyste inte så mycket under nov o dec. inte konstigt att det är ett mörker i plånboken när inte solen lyser.
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Hur många av de stora kraftverken är inte finansierade av en enda skattekrona?
Med "vår" elproduktion avses den elproduktion som sker inom landet.
Det ska vara staten oomkullrunkeliga uppgift att se till att landets tillgång på billig energi garanteras. Går inte det med det upplägg som man lurats in i så får man vidta drastiska åtgärder. Det ena är att se till att elen som produceras inom landets gränser och ytnyttjar landets resurser obönhörligen ska prisstyras. EU's idiotregeler kan vi avhända oss. Det är EU som behöver vår elenergi. Vi behöver inte deras i samma utsträckning. Vi hade lätt kunnat göra avtal inom Norden att hjälpa varann men icke. Sverige ska alltid gå sin egen väg oavsett resultat.
Vi var det enda nordiska landet som ville ha elmarknad. Dessutom sitter vi och följer regler från EU om att upplåta 70% av kapaciteten för internationell handel. Ytterst intelligent. Sedan kan man ifrågasätta idiotin med att låta utländska företag äga infrastruktur i Sverige. El är en infrastruktur oavsett ägare, den är nödvändig först och främst för landets utveckling och inte för profitkåta bolag. Är det en fördel för landet att tyska staten äger del i Vattenfall via Uniper som dom köpte upp eller att EON är tyskt? Svensk elenergi ska vara svenskägd först och främst av staten.
Ett fast takpris på t.ex 1 krona, är en högst rimlig kostnad. Om det blir låst där tjänar alla på. Konsumenten får ett skäligt pris och producenten en skälig vinst.
Eftersom marknaden inte tar något som helst samhällsansvar så får den finna sig i att styras.

Du nämnde något om överföringsförluster.
Då kan jag upplysa om att när jag sänkte årsförbrukningen till max 8000 kwh ökade överföringsavgiften från 24 öre till 68. Från 1/1 2023 ökar den ytterligare till 75 öre/kwh. Skulle det vara dyrare att överföra mindre än mer. EON anger inte något om förluster, bara det faktum att elen är dyr. De överföringsförluster dom har är kända och inbakade i produktionspriset. Man kompenserar sig två gånger. Det är min uppfattning tills annat bevisas i svart på vitt.
Det som borde ske enligt min mening är att staten kastar ut alla utländska intressen ur "våra" inhemska energibolag, stryper exporten utomlands annat än vid överskott och om möjligt gör upp med övriga nordiska länder om en nordiska marknad i första hand som tillgodoser våra länders behov i första hand och enbart exporterar överskott vidare utanför Norden.
Tyvärr är detta för sent, det skulle gjorts innan medlemskap i EU. Då hade vi inte behövt gå med i den skitklubben och betala de högsta avgifterna. De pengarna vi lagt dit hade kunnat utveckla våra energisystem.
Avskaffa elmarknaden omedelbart.
Marknaden har inga incitament för att skapa mer el i nuvarande situation då detta påverkar prisnivån som man vill hålla uppe. Det visas med all tydlighet av stoppen i kärnkraftverken mitt i vintern. Underhåll görs normalt under "låglasttid".
G Guzzen1 skrev:
Hur många av de stora kraftverken är inte finansierade av en enda skattekrona?
Med "vår" elproduktion avses den elproduktion som sker inom landet.
Det ska vara staten oomkullrunkeliga uppgift att se till att landets tillgång på billig energi garanteras. Går inte det med det upplägg som man lurats in i så får man vidta drastiska åtgärder. Det ena är att se till att elen som produceras inom landets gränser och ytnyttjar landets resurser obönhörligen ska prisstyras. EU's idiotregeler kan vi avhända oss. Det är EU som behöver vår elenergi. Vi behöver inte deras i samma utsträckning. Vi hade lätt kunnat göra avtal inom Norden att hjälpa varann men icke. Sverige ska alltid gå sin egen väg oavsett resultat.
Vi var det enda nordiska landet som ville ha elmarknad. Dessutom sitter vi och följer regler från EU om att upplåta 70% av kapaciteten för internationell handel. Ytterst intelligent. Sedan kan man ifrågasätta idiotin med att låta utländska företag äga infrastruktur i Sverige. El är en infrastruktur oavsett ägare, den är nödvändig först och främst för landets utveckling och inte för profitkåta bolag. Är det en fördel för landet att tyska staten äger del i Vattenfall via Uniper som dom köpte upp eller att EON är tyskt? Svensk elenergi ska vara svenskägd först och främst av staten.
Ett fast takpris på t.ex 1 krona, är en högst rimlig kostnad. Om det blir låst där tjänar alla på. Konsumenten får ett skäligt pris och producenten en skälig vinst.
Eftersom marknaden inte tar något som helst samhällsansvar så får den finna sig i att styras.

Du nämnde något om överföringsförluster.
Då kan jag upplysa om att när jag sänkte årsförbrukningen till max 8000 kwh ökade överföringsavgiften från 24 öre till 68. Från 1/1 2023 ökar den ytterligare till 75 öre/kwh. Skulle det vara dyrare att överföra mindre än mer. EON anger inte något om förluster, bara det faktum att elen är dyr. De överföringsförluster dom har är kända och inbakade i produktionspriset. Man kompenserar sig två gånger. Det är min uppfattning tills annat bevisas i svart på vitt.
Det som borde ske enligt min mening är att staten kastar ut alla utländska intressen ur "våra" inhemska energibolag, stryper exporten utomlands annat än vid överskott och om möjligt gör upp med övriga nordiska länder om en nordiska marknad i första hand som tillgodoser våra länders behov i första hand och enbart exporterar överskott vidare utanför Norden.
Tyvärr är detta för sent, det skulle gjorts innan medlemskap i EU. Då hade vi inte behövt gå med i den skitklubben och betala de högsta avgifterna. De pengarna vi lagt dit hade kunnat utveckla våra energisystem.
Avskaffa elmarknaden omedelbart.
Marknaden har inga incitament för att skapa mer el i nuvarande situation då detta påverkar prisnivån som man vill hålla uppe. Det visas med all tydlighet av stoppen i kärnkraftverken mitt i vintern. Underhåll görs normalt under "låglasttid".
G Guzzen1 skrev:
Hur många av de stora kraftverken är inte finansierade av en enda skattekrona?
Med "vår" elproduktion avses den elproduktion som sker inom landet.
Det ska vara staten oomkullrunkeliga uppgift att se till att landets tillgång på billig energi garanteras. Går inte det med det upplägg som man lurats in i så får man vidta drastiska åtgärder. Det ena är att se till att elen som produceras inom landets gränser och ytnyttjar landets resurser obönhörligen ska prisstyras. EU's idiotregeler kan vi avhända oss. Det är EU som behöver vår elenergi. Vi behöver inte deras i samma utsträckning. Vi hade lätt kunnat göra avtal inom Norden att hjälpa varann men icke. Sverige ska alltid gå sin egen väg oavsett resultat.
Vi var det enda nordiska landet som ville ha elmarknad. Dessutom sitter vi och följer regler från EU om att upplåta 70% av kapaciteten för internationell handel. Ytterst intelligent. Sedan kan man ifrågasätta idiotin med att låta utländska företag äga infrastruktur i Sverige. El är en infrastruktur oavsett ägare, den är nödvändig först och främst för landets utveckling och inte för profitkåta bolag. Är det en fördel för landet att tyska staten äger del i Vattenfall via Uniper som dom köpte upp eller att EON är tyskt? Svensk elenergi ska vara svenskägd först och främst av staten.
Ett fast takpris på t.ex 1 krona, är en högst rimlig kostnad. Om det blir låst där tjänar alla på. Konsumenten får ett skäligt pris och producenten en skälig vinst.
Eftersom marknaden inte tar något som helst samhällsansvar så får den finna sig i att styras.

Du nämnde något om överföringsförluster.
Då kan jag upplysa om att när jag sänkte årsförbrukningen till max 8000 kwh ökade överföringsavgiften från 24 öre till 68. Från 1/1 2023 ökar den ytterligare till 75 öre/kwh. Skulle det vara dyrare att överföra mindre än mer. EON anger inte något om förluster, bara det faktum att elen är dyr. De överföringsförluster dom har är kända och inbakade i produktionspriset. Man kompenserar sig två gånger. Det är min uppfattning tills annat bevisas i svart på vitt.
Det som borde ske enligt min mening är att staten kastar ut alla utländska intressen ur "våra" inhemska energibolag, stryper exporten utomlands annat än vid överskott och om möjligt gör upp med övriga nordiska länder om en nordiska marknad i första hand som tillgodoser våra länders behov i första hand och enbart exporterar överskott vidare utanför Norden.
Tyvärr är detta för sent, det skulle gjorts innan medlemskap i EU. Då hade vi inte behövt gå med i den skitklubben och betala de högsta avgifterna. De pengarna vi lagt dit hade kunnat utveckla våra energisystem.
Avskaffa elmarknaden omedelbart.
Marknaden har inga incitament för att skapa mer el i nuvarande situation då detta påverkar prisnivån som man vill hålla uppe. Det visas med all tydlighet av stoppen i kärnkraftverken mitt i vintern. Underhåll görs normalt under "låglasttid".
Överföringskostnader på 68 öre som blir 75 öre verkar konstigt tycker jag, det jag vet är att EON och andra tar 19,6 öre för elöverföring och staten tar 36 öre energiskatt plus moms = 69,5 öre och att energiskatten ökar från 36 öre till 39,6 öre så kostnaden blir 74 öre är det detta du menar så är det ju staten inte EON som har höjt EON tar ju 24,5 öre tillsvidare.
 
T TWX skrev:
Överföringskostnader på 68 öre som blir 75 öre verkar konstigt tycker jag, det jag vet är att EON och andra tar 19,6 öre för elöverföring och staten tar 36 öre energiskatt plus moms = 69,5 öre och att energiskatten ökar från 36 öre till 39,6 öre så kostnaden blir 74 öre är det detta du menar så är det ju staten inte EON som har höjt EON tar ju 24,5 öre tillsvidare.
Förbrukar man mindre än 8000 kWh per år blir det helt plötsligt mycket dyrare för elbolaget att leverera dina elektroner. Men bara om du har 16 A säkring...

Tabell över elnätsavgifter i prisområde Syd från 1 januari 2023 inklusive moms och olika abonnemangstyper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
useless useless skrev:
Förbrukar man mindre än 8000 kWh per år blir det helt plötsligt mycket dyrare för elbolaget att leverera dina elektroner. Men bara om du har 16 A säkring...

[bild]
Här i kommun har vi samma pris på 16 och 20, så alla kör 20.
 
N
Vi har också dragit ner massor, sänkt temp på pannan och tejpat fönster. 15k ska ut denna månad på el.. :oops: blir ca 17-18 grader inne vid 6-8 grader ute, och är det minusgrader ute är vi nere på 14 inne, medans vi är hemma.
Vi försökte att härda ut först, men det funkade inte. Jag ammar en tremånaders och höll på att åka på mjölkstockning pga att jag inte lyckades hålla mig varm. Lyckades undvika att det blev värre tack vare långa, varma duschar. Inte heller ekonomiskt förstås. Ena barnet har astma och började hosta mer under nätterna när det var som kallast i huset. Men vi känner att det inte är värt att snåla alltför mycket på värmen, om det riskerar hälsan hos både oss och barnen.
 
  • Ledsen
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
Jag får anta att jag är en av de som har haft ändå en relativt bra december. Inget bundet avtal i mitt hus. Köpte det för 3 månader sedan.

Har en elbil som drog ca 600kwh i december då jag kör ca 300-400 mil i månaden.

Har bergvärme inställt på 17 grader och ligger på ca 21 inomhus med dom inställningarna.

Hade total förbrukning på 1700kwh och en kostnad på 8600. Jäkligt hög räkning är det absolut men samtidigt har jag inte frusit. Får väl tro att jag helt enkelt har ett bra hus. Huset är på ca 260kvm
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
D Dan_karlsson skrev:
Jag får anta att jag är en av de som har haft ändå en relativt bra december. Inget bundet avtal i mitt hus. Köpte det för 3 månader sedan.

Har en elbil som drog ca 600kwh i december då jag kör ca 300-400 mil i månaden.

Har bergvärme inställt på 17 grader och ligger på ca 21 inomhus med dom inställningarna.

Hade total förbrukning på 1700kwh och en kostnad på 8600. Jäkligt hög räkning är det absolut men samtidigt har jag inte frusit. Får väl tro att jag helt enkelt har ett bra hus. Huset är på ca 260kvm

Är man två som jobbar så går de ju oftas lösa. Det är ju värre för dom som lever ensamma i hus, det är dom som får de tufft
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Är man två som jobbar så går de ju oftas lösa. Det är ju värre för dom som lever ensamma i hus, det är dom som får de tufft
Håller med dig. Samtidigt är detta ett ensamhushåll. Bor själv. Men det är ju mitt egna val att ha så pass stort inför framtiden osv. Så jag va ju medveten om ev kostnader innan jag köpte.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Skåne2020 Skåne2020 skrev:
Japp, kloke Morgan myser med 20grader inomhus.
Grattis till honom !⭐
Lite sent på detta men Morgan Johansson behöver inte ha mer än 17 grader numera för han är nygift och då har han andra aktiviter som han får värme från och hon är ju yngre så för att hålla jämna steg får han träna på mer än henne:cool:
 
  • Haha
Sofriko och 3 till
  • Laddar…
T TWX skrev:
Överföringskostnader på 68 öre som blir 75 öre verkar konstigt tycker jag, det jag vet är att EON och andra tar 19,6 öre för elöverföring och staten tar 36 öre energiskatt plus moms = 69,5 öre och att energiskatten ökar från 36 öre till 39,6 öre så kostnaden blir 74 öre är det detta du menar så är det ju staten inte EON som har höjt EON tar ju 24,5 öre tillsvidare.
Det är överföringsavgift inget annat.
Så här är det.
EON höjde överföringsavgiften från 24 öre till 68 när jag sänkte årsabonnemanget från 10 till 8000kwh/år. Energiskatten i SE3 var 45 öre fram till årsskiftet därefter 49 öre och överföringen stiger till 75 öre samt att abonnemanget stiger några kronor också.
Detta behöver icke diskuteras. Jag VET vad mina elkostnader är. Nedan ser du min decemberfaktura. Höjningarna kommer i januari.

Elnätsabonnemang månadsavgift, 166,25 kr166,25 kr Elöverföring, 296 kWh à 68,70 öre203,35 kr Energiskatt, 296 kWh à 45,00 öre133,20
 
useless useless skrev:
Förbrukar man mindre än 8000 kWh per år blir det helt plötsligt mycket dyrare för elbolaget att leverera dina elektroner. Men bara om du har 16 A säkring...

[bild]
Varför skulle det bli dyrare att leverera mindre el? Jag har 16 ampere. Elen uppstår och förbrukas momentant. Jag belastar nätet mindre och därför borde det vara billigare för mig. Det är inget annat än kompensation för mindre intäkter inget annat.
T TWX skrev:
Nja pension gick hon väl inte i det hon gjorde var att avgå från riksdagen men hon har/hade rätt till riksdagspension sen om hon tog ut den eller inte har jag ingen aning om. Det hon gjorde var ju att byta upp sig till en miljardär, det var hennes sätt att bidraga till sin välfärd.

Själv har jag också pension och den är ju inte så bra efter 50 års skatte inbetalning men man får vara glad för det man får (9000 kr/mån) räcker långt. har 20 - 21 grader varmt äter varje dag använder diskmaskin, tvättmaskin kyl och frys som vanligt. Bor i hus på 300 Kvm men har stängt av några rum (16 grad).så jag inte använder mer än 120 Kvm nu på vintern. Men annars lever jag som jag gjorde innan, jag höll på att glömma jag producerade under 7 mån 21 500 KWh som jag sålde 16 000 av och använde resterande själv dessutom köte jag under samma tid 7000 KWh för solen lyste inte så mycket under nov o dec. inte konstigt att det är ett mörker i plånboken när inte solen lyser.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
T TWX skrev:
Nja pension gick hon väl inte i det hon gjorde var att avgå från riksdagen men hon har/hade rätt till riksdagspension sen om hon tog ut den eller inte har jag ingen aning om. Det hon gjorde var ju att byta upp sig till en miljardär, det var hennes sätt att bidraga till sin välfärd.

Själv har jag också pension och den är ju inte så bra efter 50 års skatte inbetalning men man får vara glad för det man får (9000 kr/mån) räcker långt. har 20 - 21 grader varmt äter varje dag använder diskmaskin, tvättmaskin kyl och frys som vanligt. Bor i hus på 300 Kvm men har stängt av några rum (16 grad).så jag inte använder mer än 120 Kvm nu på vintern. Men annars lever jag som jag gjorde innan, jag höll på att glömma jag producerade under 7 mån 21 500 KWh som jag sålde 16 000 av och använde resterande själv dessutom köte jag under samma tid 7000 KWh för solen lyste inte så mycket under nov o dec. inte konstigt att det är ett mörker i plånboken när inte solen lyser.
Hur stor solanläggning har du?
 
G Guzzen1 skrev:
Hur stor solanläggning har du?
35945 Kw
 
G Guzzen1 skrev:
Varför skulle det bli dyrare att leverera mindre el?
För att de fasta kostnaderna fördelas på färre kWh? Men jag kan förstås inte svara på om deras priser är rimliga eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.