M Myckling skrev:
Det höga och direkta vridmomentet som elbilar har borde också bidra negativt till däckslitaget. Har ni som kört elbilar några år märkt någon större skillnad eller är det mer av marginell natur? Jag hade en Saab 9-5 Aero en gång och den fullkomligen slukade framdäck.
Nä ingen större skillnad håller 2 säsonger oavsett drivmedel
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så du kommer prestera så bra med el så att du kan.ladda din elbil.
[QUOTE="Bananskalare, post:
Det var några soliga dagar i december, Gjorde en mätning på 7 paneler, full effekt 1.5 kW
Dom levererade cirka 2 kWh under några timmar, markpacerade, vinkel ca 50 grader, reflekterande snö, Hade alla panelerna varit uppe var det väl lagom för att ladda elbilen...
 
M Myckling skrev:
Det höga och direkta vridmomentet som elbilar har borde också bidra negativt till däckslitaget. Har ni som kört elbilar några år märkt någon större skillnad eller är det mer av marginell natur? Jag hade en Saab 9-5 Aero en gång och den fullkomligen slukade framdäck.
Vi har inga bekymmer med detta på våra elbilsr och laddhybrider. Ner på den lilla i så fall då det är lätt att gasa på med en gokart...
...men ändå inte...
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Magiska gränsen är väl 400km räckvidd. Då har man råd att missa några laddplatser på vägen ;)
Min magiska gräns är 10 mil.
Då får man anledning att sträcka på benen i några minuter...
Dessutom spar man på däck och det tackar miljöpartiet för!
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu vet jag inte vad du yrar om. Men jag var kvar i afrika Va det inte tydligt nog? Testa och läs igen. Jag lovar det kommer att klarna.
Så nästa gång läs lite bättre
Om vi nu flyttar tillbaka till Sverige så är det så enkelt att det är inte alltid bara sätta upp. Infrastrukturen räcker inte till. Kablarna i marken är inte dimensionerade för elbilar.
Verkligen?
Ser inte det problemet.
Under alla omständigheter är det ett rätt litet problem.
Vindkraftsparkerna däremot kräver lite ny infrastruktur...
 
S skogaliten skrev:
Där har du faktiskt fel.

Den nuvarande elbilstrenden har inte sin upprinnelse i klimatproblemet, utan i "hälsovådlig luft p.g.a. avgaser i storstäder"-problemet, med viss dragning åt "peak-oil".

Det är ingen slump att Elon Musk börjar sälja elbilar i Kalifornien, där det både finns gott om pengar, gott om smog, och gott om utbildat folk som inte vill dö i förtid p.g.a. av smogen.
Kalifornien var tidigt med att införa hårda avgaskrav på fordon, vilket tidigt gjorde det lönsamt med elbilar.
Jag tycker att du blandar ihop varför Tesla startades och varför det startade i Kalifornien. Så lite historierättning är på sin plats.

Det blev nog just Kalifornien pga deras regler som du nämnde, men syftet med företaget ligger i deras ledord, "Accelerera omställningen till en hållbar framtid".

Accelerationen skulle göras genom att visa att elbilar kunde vara prestandabilar (det fanns vid den tiden en uppfattning om att det bara gick att bygga motorsvaga och fula elbilar och de hånades av de traditionella tillverkarna).

Ordet omställningen i mottot omfattar inte bara elbilen, utan även elproduktionen måste ställas om för att det ska bli hållbart. Därför producerar de även superchargernätverket, solceller, energilagring och styrsystem för virtuella kraftverk.

Jag tror att Elon Musk och Tesla har snabbat på omställningen till (bra) elbilar med 10-15 år. Historien om GMs EV1 är ett bra exempel på vilka krafter som motverkat utvecklingen.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag tycker att du blandar ihop varför Tesla startades och varför det startade i Kalifornien. Så lite historierättning är på sin plats.

Det blev nog just Kalifornien pga deras regler som du nämnde, men syftet med företaget ligger i deras ledord, "Accelerera omställningen till en hållbar framtid".

Accelerationen skulle göras genom att visa att elbilar kunde vara prestandabilar (det fanns vid den tiden en uppfattning om att det bara gick att bygga motorsvaga och fula elbilar och de hånades av de traditionella tillverkarna).

Ordet omställningen i mottot omfattar inte bara elbilen, utan även elproduktionen måste ställas om för att det ska bli hållbart. Därför producerar de även superchargernätverket, solceller, energilagring och styrsystem för virtuella kraftverk.

Jag tror att Elon Musk och Tesla har snabbat på omställningen till (bra) elbilar med 10-15 år. Historien om GMs EV1 är ett bra exempel på vilka krafter som motverkat utvecklingen.
Elon Musk kan hålla på med vilka slagord han vill. Och så får han gärna vara först med att personligen flytta till Mars.

Han har inget genuint intresse för att "skapa en bättre värld", utan är en pubertal person med fascistiska böjelser, som har tillgång till en massa pengar, som han leker med.

Att skapa läckra bilar med som ser ut som futuristiska racerbilar, med löjligt snabbt acc, och höga maxhastigheter, är i mina ögon barnsligt, och löser inte några transportproblem.

Att kunna ladda bilar med med ett laddnätverk, men hur tänker han producera elen? Du kan väl inte på allvar mena att Elon Musk har sett till att jobba med forskning runt solceller, eller att solceller med dagens teknik kan lösa världens energiproblem som enda lösning? Det är egentligen endast en förflyttning från ett ohållbart fossilt system, till ett annat ohållbart fossilt system.

Virtuella kraftverk? Snacka om buzzword. Man kan naturligvis styra energiflöden, men jag är ledsen, elenergi måste bestå av verkliga elektroner, inte en simulering.

Hade Elon Musk på allvar velat skapa ett hållbart transportsystem, så hade han tagit sig an att reformera USA:s extrema personbilsberoende, oavsett drivmedel.

Han är bara en vanlig odemokratisk superkapitalist, inte någon frälsare.
 
  • Gilla
  • Älska
Gimp och 3 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Verkligen?
Ser inte det problemet.
Under alla omständigheter är det ett rätt litet problem.
Vindkraftsparkerna däremot kräver lite ny infrastruktur...
Tja att byta ut eller dra nya kablar bygga it någon transformator station. Det är verkligen ett litet problem. Ja visst behöver alla nya kraftverk ny infrastruktur.
Kanske dags att öppna ögonen....
 
S skogaliten skrev:
Elon Musk kan hålla på med vilka slagord han vill. Och så får han gärna vara först med att personligen flytta till Mars.

Han har inget genuint intresse för att "skapa en bättre värld", utan är en pubertal person med fascistiska böjelser, som har tillgång till en massa pengar, som han leker med.

Att skapa läckra bilar med som ser ut som futuristiska racerbilar, med löjligt snabbt acc, och höga maxhastigheter, är i mina ögon barnsligt, och löser inte några transportproblem.

Att kunna ladda bilar med med ett laddnätverk, men hur tänker han producera elen? Du kan väl inte på allvar mena att Elon Musk har sett till att jobba med forskning runt solceller, eller att solceller med dagens teknik kan lösa världens energiproblem som enda lösning? Det är egentligen endast en förflyttning från ett ohållbart fossilt system, till ett annat ohållbart fossilt system.

Virtuella kraftverk? Snacka om buzzword. Man kan naturligvis styra energiflöden, men jag är ledsen, elenergi måste bestå av verkliga elektroner, inte en simulering.

Hade Elon Musk på allvar velat skapa ett hållbart transportsystem, så hade han tagit sig an att reformera USA:s extrema personbilsberoende, oavsett drivmedel.

Han är bara en vanlig odemokratisk superkapitalist, inte någon frälsare.
Oj då, här trampade jag visst på en öm tå. Blir orden mindre sanna för att du sätter citattecken kring dem eller vad är tanken?
 
S skogaliten skrev:
Elon Musk kan hålla på med vilka slagord han vill. Och så får han gärna vara först med att personligen flytta till Mars.

Han har inget genuint intresse för att "skapa en bättre värld", utan är en pubertal person med fascistiska böjelser, som har tillgång till en massa pengar, som han leker med.

Att skapa läckra bilar med som ser ut som futuristiska racerbilar, med löjligt snabbt acc, och höga maxhastigheter, är i mina ögon barnsligt, och löser inte några transportproblem.

Att kunna ladda bilar med med ett laddnätverk, men hur tänker han producera elen? Du kan väl inte på allvar mena att Elon Musk har sett till att jobba med forskning runt solceller, eller att solceller med dagens teknik kan lösa världens energiproblem som enda lösning? Det är egentligen endast en förflyttning från ett ohållbart fossilt system, till ett annat ohållbart fossilt system.

Virtuella kraftverk? Snacka om buzzword. Man kan naturligvis styra energiflöden, men jag är ledsen, elenergi måste bestå av verkliga elektroner, inte en simulering.

Hade Elon Musk på allvar velat skapa ett hållbart transportsystem, så hade han tagit sig an att reformera USA:s extrema personbilsberoende, oavsett drivmedel.

Han är bara en vanlig odemokratisk superkapitalist, inte någon frälsare.
Tesla har ju solceller och Powerwall så, i tillräcklig storlek har Tesla allt som behövs för att driva bilen.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja att byta ut eller dra nya kablar bygga it någon transformator station. Det är verkligen ett litet problem. Ja visst behöver alla nya kraftverk ny infrastruktur.
Kanske dags att öppna ögonen....
Jaa...
Kanske det men samtidigt pågår utbyggnad åt andra hållet. Solpanelerna trycker ju in energi i nätperiferin, dvs man levererar el till grannen i existerande elnät. Det blir ett win-win av det.
Man kan nog också tänka sig att battertekniken ytterligare komner att bidra till näteffektivisering som jag nämnde tidigare. Tappar av elnätet vid överskott och trycker tillbaka elen vid belastningstoppar. På det viset skapas ett mera stabilt elnät som alla tjänar på.
Det finns exempel på storskaliga snläggningar av den typen och det är lätt att inse lönsamheten i det när man tittar på timprissättningen på nordpool.
 
R RogerHql skrev:
Jaa...
Kanske det men samtidigt pågår utbyggnad åt andra hållet. Solpanelerna trycker ju in energi i nätperiferin, dvs m levererar el till grannen i existerande elnät. Det blir ett win-win av det.
Man kan nog också tänka sig att battertekniken ytterligare komner att bidra till näteffektivisering som jag nämnde tidigare. Tappar av elnätet vid överskott och trycker tillbaka elen vid belastningstoppar. På det viset skapas ett mera stabilt elnät som alla tjänar på.
Det finns exempel på storskaliga snläggningar av den typen och det är lätt att inse lönsamheten i det när man tittar på timprissättningen på nordpool.
Än så länge finns det inga storskaliga anläggningar för att lagra energi. det finns säkerligen försöksanläggningar. Problemet är hitta något bra sätt att lagra energi. Nu när batterier börjar bli billigare så
man mer börjat titta på batterier. Det är förstora förluster att använda batterier.
Men det är inte alltid så att förstå den biten
batterier fungerar bra för ens egen förbrukning. Det är mindre mängder
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Än så länge finns det inga storskaliga anläggningar för att lagra energi. det finns säkerligen försöksanläggningar. Problemet är hitta något bra sätt att lagra energi. Nu när batterier börjar bli billigare så
man mer börjat titta på batterier. Det är förstora förluster att använda batterier.
Men det är inte alltid så att förstå den biten
batterier fungerar bra för ens egen förbrukning. Det är mindre mängder
Vätgas kommer att lagra energi storskaligt. Mest för industrin och andra värmetillämpningar dock, men även för att kapa topparna i elpriset.

Batterier kommer inte att kunna användas för långtidslagring vilket gör dem väldigt begränsade. Flödesbatterier möjligen, men de har den låga graden av lagring vs volym emot sig.
 
R RogerHql skrev:
Kanske det men samtidigt pågår utbyggnad åt andra hållet. Solpanelerna trycker ju in energi i nätperiferin, dvs man levererar el till grannen i existerande elnät. Det blir ett win-win av det.
Blir det? Hur många grannar har du som behöver din solel mitt på dagen på sommaren och vad händer om även de skaffar solpaneler? Jag förstår att konceptet grannar även kan inbegripa företag och andra verksamheter, men ändå: solel i Sverige bidrar extremt lite till att matcha utbud och efterfrågan.

R RogerHql skrev:
Man kan nog också tänka sig att battertekniken ytterligare komner att bidra till näteffektivisering som jag nämnde tidigare. Tappar av elnätet vid överskott och trycker tillbaka elen vid belastningstoppar. På det viset skapas ett mera stabilt elnät som alla tjänar på.
Det finns exempel på storskaliga snläggningar av den typen och det är lätt att inse lönsamheten i det när man tittar på timprissättningen på nordpool.
Måste vara därför det byggs så mycket av det då… Sanningen är att den batterikapacitet som skulle krävas för att matcha solelsproduktion med efterfrågetopparna är gigantisk. Sommar=sol. Vinter=elbehov. Now do math.

Det finns absolut länder där solel med viss batterilagring kan göra nytta, men hos oss är det en bransch för bidragsentreprenörer.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Än så länge finns det inga storskaliga anläggningar för att lagra energi. det finns säkerligen försöksanläggningar. Problemet är hitta något bra sätt att lagra energi. Nu när batterier börjar bli billigare så
man mer börjat titta på batterier. Det är förstora förluster att använda batterier.
Men det är inte alltid så att förstå den biten
batterier fungerar bra för ens egen förbrukning. Det är mindre mängder
det finns alltid förluster min vän.
Det är bara att räkna in dom i kalkylen. Det blir plus ändå.
Och stora anläggningar finns utomlands, på runt 100 MW
så det är inga nyheter.
Tvärtom, buffra el har man gjort i 100 år==>
Svartvit bild på en 900-watt likströms ljusanläggning med blyackumulatorer från 1917. Vintage teknik och elhistoria.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.