Hej och god fortsättning!

En rookie till, som blev husägare för ett år sen(med fast pris på elen), som vill spara lite energi nu (med rörligt elpris och senaste elräkning på 10 lax - 2 månader) för att vi bor inte i huset ännu.

Har löst många bekymmer på vägen hit, men jag hittar faktiskt inte hur jag stänger av varmvatten i vår panna.

En till problem jag har är med värmekurvan, jag vill inte att värmepumpen ska tro att jag vill ha 20 grader inomhus, vi är inte på plats, jag vill reglera att den skickar inte mer en 25 grader till elementerna, jag har redan konstaterat att jag behöver inte mera grader i de för att hålla runt 9 grader i huset...

Hjälp, snälla ni, håller på att bli galen...

Tack på förhand!!
Hälsningar
/Pablo
 
  • Värmepump i ett källarutrymme med rörinstallationer och en vitmönstrad betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepanna med rör och mätare i källarmiljö, indikerar värmesystem eller energiförsörjning för byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk manual för värmepumpens frontpanel med beskrivningar av mätare, knappar och indikatorlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av värmepumpens kontrollpanel med instruktioner på svenska, symboler och förklaringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsblad för värmeautomatik, rumstemperaturinställningar, och rattar för värmejustering på svenska, med bilder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk text om värmeautomatik, inställningsvärden, kartbild över Sverige med temperaturangivelser och städer markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dokument med teknisk text, punktlista, rubrik "Kanalbeskrivning," svensk text, instruktioner, väggkrok i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dokument med diagram och text, instruktioner för inställning av framledningstemperatur för värmeanläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Här är manualen i pdf-format,
https://www.nibe.fi/nibedocuments/10353/511809-7.pdf

Vad menar du med "stänga av varmvatten"?
Fysisk avstängning av varmvattnet görs genom att stänga av inkommande kallvatten till VVBn, det görs troligen på blandningsventilpaketet.

Lägsta inställbara panntemperaturen är 40⁰, se under "Inställning av min/max t
temperaturnivåer" på sidan 14 i manualen.
VVBn är en kamrörsslinga.
 
  • Gilla
pmdeltoro
  • Laddar…
Ställs kurvan ner till 2 så är det ca 25 C ut vid ca 0 ute
 
Demmpa Demmpa skrev:
Här är manualen i pdf-format,
[länk]

Vad menar du med "stänga av varmvatten"?
Fysisk avstängning av varmvattnet görs genom att stänga av inkommande kallvatten till VVBn, det görs troligen på blandningsventilpaketet.

Lägsta inställbara panntemperaturen är 40⁰, se under "Inställning av min/max t
temperaturnivåer" på sidan 14 i manualen.
VVBn är en kamrörsslinga.
Jag menar att jag vill inte att patronen som värmer kranvattnet ska vara i bruk.
Vi är inte där, vi behöver inte ha en viss antal liter vatten väntade på oss i en månad.
Jag vill spara den där energi (pengarna)...
Är det möjligt??

PS: tack för manualen!!
 
J jonaserik skrev:
Ställs kurvan ner till 2 så är det ca 25 C ut vid ca 0 ute
Menar du den här röda, på 2an??
Enligt manualen grundvärde är 10... alltså, sänka 8 steg??
 
Finns ingen varmvattenvolym i EVP270 utan endast en varmvattenslinga. Det skulle ge en ytterst liten besparing, knappt mätbar, att sänka temperaturen i hela pannan.
Vill du spara energi så sänk värmekurvan och ha en lägre inomhustemperatur
Du kan använda tiduret för nattsänkning för att sänka temperaturen under valda tider
 
L lordi skrev:
Finns ingen varmvattenvolym i EVP270 utan endast en varmvattenslinga. Det skulle ge en ytterst liten besparing, knappt mätbar, att sänka temperaturen i hela pannan.
Vill du spara energi så sänk värmekurvan och ha en lägre inomhustemperatur
Du kan använda tiduret för nattsänkning för att sänka temperaturen under valda tider
Idéen är att behålla huset vid 8-9 grader...
Grundvärde är 10 "val, värmekurva" och -2 "förskjutning, värmekurva".
Och så hade jag det till igår, nu har jag inställd det på 8 -2.
Borde jag sänka mer?? isf, både justeringar??
 
Karrock
Kolla om din hemförsäkring gäller när huset är så kallt. Mitt försäkringsbolag skickar nyhetsbrev och påminner om att inte hålla temperature under 15 grader. När du vet det kan du fundera om det är värt risken att skador av framförallt mögel och frysning skulle undantas från försäkringen. Kanske tycker du då inte att det är värt att spara det sista på uppvärmningen.

Gör som du vill själv, jag vill bara belysa den aspekten.
 
pmdeltoro pmdeltoro skrev:
Jag menar att jag vill inte att patronen som värmer kranvattnet ska vara i bruk.
Vi är inte där, vi behöver inte ha en viss antal liter vatten väntade på oss i en månad.
Jag vill spara den där energi (pengarna)...
Är det möjligt??

PS: tack för manualen!!
Att sänka panntemperaturen från 60⁰ till 40⁰ eller lägre sparar ingen energi/pengar när du har vattenburen elvärme.
Den lilla värmeförlust som elpannan har värmer rummet den står i

Kurvlutningen justeras normalt bara om temperaturen inne ändras när utetemperaturen ändras.

Förskjutningen av kurvan justeras om det konstant är för varmt/kallt oberoende utetemperaturen.


Jag hade troligen bara Förskjutit kurvan så lågt som det går, sen hade jag vridit ner termostaterna på radiatorerna men inte för lågt.


Vad har huset för ventilation?
Hur snabbt kyls huset ner till minusgrader vis strömavbrott?


https://sverigesradio.se/artikel/fo...omlosa-figeholm-far-slanga-galet-mycket-varor

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...-boenden-och-lss-boenden-i-oskarshamns-kommun

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/flera-tusen-stromlosa-hushall-i-kalmar-lan

Utetemperaturen låg under strömavbrottet runt 3⁰ och medelvindhastigheten låg på ca 3,5 m/s.
 
pmdeltoro pmdeltoro skrev:
Idéen är att behålla huset vid 8-9 grader...
Grundvärde är 10 "val, värmekurva" och -2 "förskjutning, värmekurva".
Och så hade jag det till igår, nu har jag inställd det på 8 -2.
Borde jag sänka mer?? isf, både justeringar??
Har du en värmepump kopplad till din EVP så ska du inte gå ner så lågt i temperatur då den kommer att få problem med att avfrosta och till slut frysa igen. Skulle inte sänka inomhustemp till lägre än 15-16 grader,framför allt inte om det är ett modernt hus isolerat efter alla konstens regler
 
  • Gilla
pmdeltoro
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Att sänka panntemperaturen från 60⁰ till 40⁰ eller lägre sparar ingen energi/pengar när du har vattenburen elvärme.
Den lilla värmeförlust som elpannan har värmer rummet den står i

Kurvlutningen justeras normalt bara om temperaturen inne ändras när utetemperaturen ändras.

Förskjutningen av kurvan justeras om det konstant är för varmt/kallt oberoende utetemperaturen.


Jag hade troligen bara Förskjutit kurvan så lågt som det går, sen hade jag vridit ner termostaterna på radiatorerna men inte för lågt.


Vad har huset för ventilation?
Hur snabbt kyls huset ner till minusgrader vis strömavbrott?


[länk]

[länk]

[länk]

Utetemperaturen låg under strömavbrottet runt 3⁰ och medelvindhastigheten låg på ca 3,5 m/s.
L lordi skrev:
Har du en värmepump kopplad till din EVP så ska du inte gå ner så lågt i temperatur då den kommer att få problem med att avfrosta och till slut frysa igen. Skulle inte sänka inomhustemp till lägre än 15-16 grader,framför allt inte om det är ett modernt hus isolerat efter alla konstens regler

Tvåvåningshus byggd 1937, renoverade (listad bara den som har något att göra med värmen inomhus) 2009 (nya treglassade fönster i entrévåningen och tillägd tredje glass i källarens alla fönster, mm), 2010 (ny tak/isolering/ångspärr, ny dranering vid tillisolering av ytterväggarkällaren, mm), 2021 (gipsskivad i entrévåningen och vinden, ny isolerande innertak i vinden, mm), med grund källare och självdrag ventilation, en dubbel glassade fönster på altandörr.

Tilluft till entrévåningen och inredat vinden genom fönsterventiler i sovrummen och vardagsrummet.
Frånluft via skorstenen, köks och badrumsfläkten.

Tilluft till källaren genom ventil i garageporten och en skorstens kanal vid 30cm från golvet av en gammal bastu.
Frånluft via skorstenens drag kanalen till det samma gammal bastu (20cm från taket) och fläkten i badrummet och tvättstugan.

Och med allt så, idag vid 08 tiden med -5°C utomhus och 90% i relativ luftfuktigheten:
Källaren -> T. 9.1 °C , RH. 51%
Entrévåningen -> T. 8.0 °C , RH. 44%
Vindrumet -> T. 1.4 °C , RH. 52%

PS: Styrd med Tado termostater i alla elementen.
 
Redigerat:
pmdeltoro pmdeltoro skrev:
Tvåvåningshus byggd 1937, renoverade (listad bara den som har något att göra med värmen inomhus) 2009 (nya treglassade fönster i entrévåningen och tillägd tredje glass i källarens alla fönster, mm), 2010 (ny tak/isolering/ångspärr, ny dranering vid tillisolering av ytterväggarkällaren, mm), 2021 (gipsskivad i entrévåningen och vinden, ny isolerande innertak i vinden, mm), med grund källare och självdrag ventilation, en dubbel glassade fönster på altandörr.

Tilluft till entrévåningen och inredat vinden genom fönsterventiler i sovrummen och vardagsrummet.
Frånluft via skorstenen, köks och badrumsfläkten.

Tilluft till källaren genom ventil i garageporten och en skorstens kanal vid 30cm från golvet av en gammal bastu.
Frånluft via skorstenens drag kanalen till det samma gammal bastu (20cm från taket) och fläkten i badrummet och tvättstugan.

Och med allt så, idag vid 08 tiden med -5°C utomhus och 90% i relativ luftfuktigheten:
Källaren -> T. 9.1 °C , RH. 51%
Entrévåningen -> T. 8.0 °C , RH. 44%
Vindrumet -> T. 1.4 °C , RH. 52%

PS: Styrd med Tado termostater i alla elementen.
Jag funderar nu på en sak. Jag har inte sett fläkten röra på sig en enda gång, kan det vara så att ytter delen funkar inte som det vore.
Isf, vad kan man göra för att funktiontesta den??

L lordi skrev:
Har du en värmepump kopplad till din EVP så ska du inte gå ner så lågt i temperatur då den kommer att få problem med att avfrosta och till slut frysa igen. Skulle inte sänka inomhustemp till lägre än 15-16 grader,framför allt inte om det är ett modernt hus isolerat efter alla konstens regler
 
pmdeltoro pmdeltoro skrev:
Jag funderar nu på en sak. Jag har inte sett fläkten röra på sig en enda gång, kan det vara så att ytter delen funkar inte som det vore.
Isf, vad kan man göra för att funktiontesta den??
Vilken fläkt?

Vilken "yttre delen"?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken fläkt?

Vilken "yttre delen"?
Själva luft/vattenvärmepump...
Som sagt, är helt rookie i allt den här... ursäkta mitt brist på teknisk ordförråd.
Och räkna att jag flyttande till Sverige för 8 år sedan bara också...
 
  • Teknisk ritning, värmepumpsdiagram, komponenter, anslutningar, värmeväxlare, kontroller, "FIGHTER 2020", röd cirkel markerar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning, värmepump, "FIGHTER 2020" modell, röd cirkel runt viktigt område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
pmdeltoro pmdeltoro skrev:
Jag funderar nu på en sak. Jag har inte sett fläkten röra på sig en enda gång, kan det vara så att ytter delen funkar inte som det vore.
Isf, vad kan man göra för att funktiontesta den??
Om den kallar på start av VP ska det lysa en diod i kanalvalsknappen. Vad står det i kanal 20 och 21?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.