Hej och god fortsättning!
En rookie till, som blev husägare för ett år sen(med fast pris på elen), som vill spara lite energi nu (med rörligt elpris och senaste elräkning på 10 lax - 2 månader) för att vi bor inte i huset ännu.
Har löst många bekymmer på vägen hit, men jag hittar faktiskt inte hur jag stänger av varmvatten i vår panna.
En till problem jag har är med värmekurvan, jag vill inte att värmepumpen ska tro att jag vill ha 20 grader inomhus, vi är inte på plats, jag vill reglera att den skickar inte mer en 25 grader till elementerna, jag har redan konstaterat att jag behöver inte mera grader i de för att hålla runt 9 grader i huset...
Hjälp, snälla ni, håller på att bli galen...
Tack på förhand!!
Hälsningar
/Pablo
En rookie till, som blev husägare för ett år sen(med fast pris på elen), som vill spara lite energi nu (med rörligt elpris och senaste elräkning på 10 lax - 2 månader) för att vi bor inte i huset ännu.
Har löst många bekymmer på vägen hit, men jag hittar faktiskt inte hur jag stänger av varmvatten i vår panna.
En till problem jag har är med värmekurvan, jag vill inte att värmepumpen ska tro att jag vill ha 20 grader inomhus, vi är inte på plats, jag vill reglera att den skickar inte mer en 25 grader till elementerna, jag har redan konstaterat att jag behöver inte mera grader i de för att hålla runt 9 grader i huset...
Hjälp, snälla ni, håller på att bli galen...
Tack på förhand!!
Hälsningar
/Pablo
Redigerat:
Här är manualen i pdf-format,
https://www.nibe.fi/nibedocuments/10353/511809-7.pdf
Vad menar du med "stänga av varmvatten"?
Fysisk avstängning av varmvattnet görs genom att stänga av inkommande kallvatten till VVBn, det görs troligen på blandningsventilpaketet.
Lägsta inställbara panntemperaturen är 40⁰, se under "Inställning av min/max t
temperaturnivåer" på sidan 14 i manualen.
VVBn är en kamrörsslinga.
https://www.nibe.fi/nibedocuments/10353/511809-7.pdf
Vad menar du med "stänga av varmvatten"?
Fysisk avstängning av varmvattnet görs genom att stänga av inkommande kallvatten till VVBn, det görs troligen på blandningsventilpaketet.
Lägsta inställbara panntemperaturen är 40⁰, se under "Inställning av min/max t
temperaturnivåer" på sidan 14 i manualen.
VVBn är en kamrörsslinga.
Jag menar att jag vill inte att patronen som värmer kranvattnet ska vara i bruk.Demmpa skrev:
Här är manualen i pdf-format,
[länk]
Vad menar du med "stänga av varmvatten"?
Fysisk avstängning av varmvattnet görs genom att stänga av inkommande kallvatten till VVBn, det görs troligen på blandningsventilpaketet.
Lägsta inställbara panntemperaturen är 40⁰, se under "Inställning av min/max t
temperaturnivåer" på sidan 14 i manualen.
VVBn är en kamrörsslinga.
Vi är inte där, vi behöver inte ha en viss antal liter vatten väntade på oss i en månad.
Jag vill spara den där energi (pengarna)...
Är det möjligt??
PS: tack för manualen!!
Finns ingen varmvattenvolym i EVP270 utan endast en varmvattenslinga. Det skulle ge en ytterst liten besparing, knappt mätbar, att sänka temperaturen i hela pannan.
Vill du spara energi så sänk värmekurvan och ha en lägre inomhustemperatur
Du kan använda tiduret för nattsänkning för att sänka temperaturen under valda tider
Vill du spara energi så sänk värmekurvan och ha en lägre inomhustemperatur
Du kan använda tiduret för nattsänkning för att sänka temperaturen under valda tider
Idéen är att behålla huset vid 8-9 grader...L lordi skrev:Finns ingen varmvattenvolym i EVP270 utan endast en varmvattenslinga. Det skulle ge en ytterst liten besparing, knappt mätbar, att sänka temperaturen i hela pannan.
Vill du spara energi så sänk värmekurvan och ha en lägre inomhustemperatur
Du kan använda tiduret för nattsänkning för att sänka temperaturen under valda tider
Grundvärde är 10 "val, värmekurva" och -2 "förskjutning, värmekurva".
Och så hade jag det till igår, nu har jag inställd det på 8 -2.
Borde jag sänka mer?? isf, både justeringar??
![Karrock](/forum/data/avatars/s/448/448245.jpg?1620682683)
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 559 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 559 inlägg
Kolla om din hemförsäkring gäller när huset är så kallt. Mitt försäkringsbolag skickar nyhetsbrev och påminner om att inte hålla temperature under 15 grader. När du vet det kan du fundera om det är värt risken att skador av framförallt mögel och frysning skulle undantas från försäkringen. Kanske tycker du då inte att det är värt att spara det sista på uppvärmningen.
Gör som du vill själv, jag vill bara belysa den aspekten.
Gör som du vill själv, jag vill bara belysa den aspekten.
Att sänka panntemperaturen från 60⁰ till 40⁰ eller lägre sparar ingen energi/pengar när du har vattenburen elvärme.pmdeltoro skrev:
Den lilla värmeförlust som elpannan har värmer rummet den står i
Kurvlutningen justeras normalt bara om temperaturen inne ändras när utetemperaturen ändras.
Förskjutningen av kurvan justeras om det konstant är för varmt/kallt oberoende utetemperaturen.
Jag hade troligen bara Förskjutit kurvan så lågt som det går, sen hade jag vridit ner termostaterna på radiatorerna men inte för lågt.
Vad har huset för ventilation?
Hur snabbt kyls huset ner till minusgrader vis strömavbrott?
https://sverigesradio.se/artikel/fo...omlosa-figeholm-far-slanga-galet-mycket-varor
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...-boenden-och-lss-boenden-i-oskarshamns-kommun
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/flera-tusen-stromlosa-hushall-i-kalmar-lan
Utetemperaturen låg under strömavbrottet runt 3⁰ och medelvindhastigheten låg på ca 3,5 m/s.
Har du en värmepump kopplad till din EVP så ska du inte gå ner så lågt i temperatur då den kommer att få problem med att avfrosta och till slut frysa igen. Skulle inte sänka inomhustemp till lägre än 15-16 grader,framför allt inte om det är ett modernt hus isolerat efter alla konstens reglerpmdeltoro skrev:
Demmpa skrev:
Att sänka panntemperaturen från 60⁰ till 40⁰ eller lägre sparar ingen energi/pengar när du har vattenburen elvärme.
Den lilla värmeförlust som elpannan har värmer rummet den står i
Kurvlutningen justeras normalt bara om temperaturen inne ändras när utetemperaturen ändras.
Förskjutningen av kurvan justeras om det konstant är för varmt/kallt oberoende utetemperaturen.
Jag hade troligen bara Förskjutit kurvan så lågt som det går, sen hade jag vridit ner termostaterna på radiatorerna men inte för lågt.
Vad har huset för ventilation?
Hur snabbt kyls huset ner till minusgrader vis strömavbrott?
[länk]
[länk]
[länk]
Utetemperaturen låg under strömavbrottet runt 3⁰ och medelvindhastigheten låg på ca 3,5 m/s.
L lordi skrev:
Tvåvåningshus byggd 1937, renoverade (listad bara den som har något att göra med värmen inomhus) 2009 (nya treglassade fönster i entrévåningen och tillägd tredje glass i källarens alla fönster, mm), 2010 (ny tak/isolering/ångspärr, ny dranering vid tillisolering av ytterväggarkällaren, mm), 2021 (gipsskivad i entrévåningen och vinden, ny isolerande innertak i vinden, mm), med grund källare och självdrag ventilation, en dubbel glassade fönster på altandörr.
Tilluft till entrévåningen och inredat vinden genom fönsterventiler i sovrummen och vardagsrummet.
Frånluft via skorstenen, köks och badrumsfläkten.
Tilluft till källaren genom ventil i garageporten och en skorstens kanal vid 30cm från golvet av en gammal bastu.
Frånluft via skorstenens drag kanalen till det samma gammal bastu (20cm från taket) och fläkten i badrummet och tvättstugan.
Och med allt så, idag vid 08 tiden med -5°C utomhus och 90% i relativ luftfuktigheten:
Källaren -> T. 9.1 °C , RH. 51%
Entrévåningen -> T. 8.0 °C , RH. 44%
Vindrumet -> T. 1.4 °C , RH. 52%
PS: Styrd med Tado termostater i alla elementen.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
![](https://cdn.shopify.com/s/files/1/0424/7398/0064/products/422769_180x.jpg?v=1682428605)
Badrumsfläktar
Nedan presenteras vårt sortiment av fläktar, inklusive badrumsfläktar. Fläktar spelar en avgörande roll för att upprätthålla en behaglig och hälsosam inomhusmiljö, genom att reglera luftcirkulationen och ventilationen. Badrumsfläktar i
Läs mer
Jag funderar nu på en sak. Jag har inte sett fläkten röra på sig en enda gång, kan det vara så att ytter delen funkar inte som det vore.pmdeltoro skrev:
Tvåvåningshus byggd 1937, renoverade (listad bara den som har något att göra med värmen inomhus) 2009 (nya treglassade fönster i entrévåningen och tillägd tredje glass i källarens alla fönster, mm), 2010 (ny tak/isolering/ångspärr, ny dranering vid tillisolering av ytterväggarkällaren, mm), 2021 (gipsskivad i entrévåningen och vinden, ny isolerande innertak i vinden, mm), med grund källare och självdrag ventilation, en dubbel glassade fönster på altandörr.
Tilluft till entrévåningen och inredat vinden genom fönsterventiler i sovrummen och vardagsrummet.
Frånluft via skorstenen, köks och badrumsfläkten.
Tilluft till källaren genom ventil i garageporten och en skorstens kanal vid 30cm från golvet av en gammal bastu.
Frånluft via skorstenens drag kanalen till det samma gammal bastu (20cm från taket) och fläkten i badrummet och tvättstugan.
Och med allt så, idag vid 08 tiden med -5°C utomhus och 90% i relativ luftfuktigheten:
Källaren -> T. 9.1 °C , RH. 51%
Entrévåningen -> T. 8.0 °C , RH. 44%
Vindrumet -> T. 1.4 °C , RH. 52%
PS: Styrd med Tado termostater i alla elementen.
Isf, vad kan man göra för att funktiontesta den??
L lordi skrev:
Själva luft/vattenvärmepump...Demmpa skrev:
Som sagt, är helt rookie i allt den här... ursäkta mitt brist på teknisk ordförråd.
Och räkna att jag flyttande till Sverige för 8 år sedan bara också...
Redigerat:
Om den kallar på start av VP ska det lysa en diod i kanalvalsknappen. Vad står det i kanal 20 och 21?pmdeltoro skrev: