Jag tänkte det skulle finnas en tråd för tips och diskussioner kring Zigbee-prylar som inte är relaterad till någon specifik automatiseringsplattform.

Jag börjar med en enkel fråga:

Vad fyller en sån här pryl för funktion egentligen? Är det inte bättre att använda t ex en strömbrytarplugg (som kostar ungefär lika mycket) så man får ytterligare nytta av den? Eller är den där särskilt bra på att förlänga nätverket på något magiskt sätt?

Vit Aeotec Zigbee räckviddsförlängare, produktbild från Kjell & Company, pris 349 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tänkte det skulle finnas en tråd för tips och diskussioner kring Zigbee-prylar som inte är relaterad till någon specifik automatiseringsplattform.

Jag börjar med en enkel fråga:

Vad fyller en sån här pryl för funktion egentligen? Är det inte bättre att använda t ex en strömbrytarplugg (som kostar ungefär lika mycket) så man får ytterligare nytta av den? Eller är den där särskilt bra på att förlänga nätverket på något magiskt sätt?

[bild]
Jag har funderat över detsamma och landade i att köpa smartplugs istället. Vill även minnas att IKEAs smartplug har högre sändareffekt än deras signalförstärkare... :surprised:
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tänkte det skulle finnas en tråd för tips och diskussioner kring Zigbee-prylar som inte är relaterad till någon specifik automatiseringsplattform.

Jag börjar med en enkel fråga:

Vad fyller en sån här pryl för funktion egentligen? Är det inte bättre att använda t ex en strömbrytarplugg (som kostar ungefär lika mycket) så man får ytterligare nytta av den? Eller är den där särskilt bra på att förlänga nätverket på något magiskt sätt?

[bild]
Kjell & Co har inte hunnit fylla på med fakta som det ser ut och inte några recensioner heller eftersom den är ny.
Här har du alla fakta från Aeotec
https://aeotec.com/products/aeotec-range-extender-zi/
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Kjell & Co har inte hunnit fylla på med fakta som det ser ut och inte några recensioner heller eftersom den är ny.
Här har du alla fakta från Aeotec
[länk]
Fortfarande högre sändareffekt i IKEAs uttag, som numera sänkts i pris till 99kr.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Fortfarande högre sändareffekt i IKEAs uttag, som numera sänkts i pris till 99kr.
Jo men vi är i en lurig tid med Matter kommande...Både Ikea och Aeotec är medlemmar men de kan mycket väl ha prylar de vill bli av med? Jag ligger lågt och kollar vad som händer.
Sen som man ser på Aeotecs hemsida så stundar/pågår CES 2023, nördarnas Mecka och det blir nog en hel hög med nyheter inkl Matter.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men vi är i en lurig tid med Matter kommande...Både Ikea och Aeotec är medlemmar men de kan mycket väl ha prylar de vill bli av med? Jag ligger lågt och kollar vad som händer.
Sen som man ser på Aeotecs hemsida så stundar/pågår CES 2023, nördarnas Mecka och det blir nog en hel hög med nyheter inkl Matter.
Personligen tycker jag att mina zigbee-grejer fungerar utmärkt så jag kommer inte att köpa dyrare Matter-grejer bara "för att". Om jag köper ett Trådfri uttag för 99kr i dag som jag ev måste byta mot ett modernare Trådfri-uttag för 149kr om några år känns ändå vettigare än att köpa ett barnsjukdoms-Matter-uttag för 499kr eller något sånt när de nu kommer...
 
  • Gilla
TreeView och 3 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Personligen tycker jag att mina zigbee-grejer fungerar utmärkt så jag kommer inte att köpa dyrare Matter-grejer bara "för att". Om jag köper ett Trådfri uttag för 99kr i dag som jag ev måste byta mot ett modernare Trådfri-uttag för 149kr om några år känns ändå vettigare än att köpa ett barnsjukdoms-Matter-uttag för 499kr eller något sånt när de nu kommer...
Jo men jag är ute efter det perfekta valet för framtiden inkl Matter. Sen borde man kunna göra det mesta kompatibelt via gatewayen för de som är medlemmar i Matter (som Ikea)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Ska man alltid vänta på kommande teknik så får man inte mycket gjort...
Jag håller med David; Zigbee funkar precis som jag vill och det kommer att finnas prylar att köpa flera år framåt även när Matter har slagit igenom. Kör man en öppen automationsplattform så spelar det heller ingen roll om man blandar 'gamla' Zigbee-prylar med nyare Matter.
 
  • Gilla
BSOD och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men jag är ute efter det perfekta valet för framtiden inkl Matter. Sen borde man kunna göra det mesta kompatibelt via gatewayen för de som är medlemmar i Matter (som Ikea)
Ja då blir det såklart en annan sak! Om jag skulle startat upp ett smart hem idag hade även jag kollat noga på Matter. (y)
 
IKEA-pluggarna är onekligen billiga. Har dom några extra features förutom av/på. T ex energi- eller temperaturmätning?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
IKEA-pluggarna är onekligen billiga. Har dom några extra features förutom av/på. T ex energi- eller temperaturmätning?
Nej, men med tanke på att skillnaden i pris är såpass stor så har i alla fall jag valt att bara ha energimätning i pluggar där jag verkligen behöver. Och mitt hus är så dåligt isolerat så sätter jag en plugg med temperaturmätning i ett uttag i yttervägg så kommer den garanterat att visa fem grader mindre än vad temperaturen i resten av rummet är. :crysmile:
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
En annan fråga: Är det någon som kan tipsa om en bra och billig puck med minst två ingångar man kan sätta bakom en strömbrytare för att trigga händelser?
Jag kan såklart använda valfri dimmerpuck, men det känns onödigt om jag ändå inte ska koppla någon last till den...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Jag köper det mesta från Kina (AliExpress), energimätande eluttag, puckar, tempsensorer mm. Undantagen är LIDL och IKEA som har prisvärda saker i Sverige.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag köper det mesta från Kina (AliExpress), energimätande eluttag, puckar, tempsensorer mm. Undantagen är LIDL och IKEA som har prisvärda saker i Sverige.
Finns LIDLs grejer i ordinarie sortiment eller dyker det plötsligt upp ibland och försvinner igen?
 
David Wallin David Wallin skrev:
Finns LIDLs grejer i ordinarie sortiment eller dyker det plötsligt upp ibland och försvinner igen?
Dyker upp, jag bevakar LIDL-tråden här på byggahus. Just nu RGB-lampor för 99kr och en stor led-panel för 899kr.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.