F
Är i kast med att slänga ut FLVP till fördel mot LVVP och frågan är då lite hur man löser ventilationen. Vad jag läst mig till så ska man helst byta halva luftvolymen varje timme, dvs varannan timme ska all luft vara bytt. Har av händelsevis ett gammalt protokoll här som säger följande om våra ventiler till frånluften:
Kök 10l/s
Bad 12l/s
Klädvård(tvättstuga antagligen) 16l/s
WC 10l/s
Klädkamamre: 5l/s
Totalflöde 52l/s

Så om jag fattar det rätt bör ju en ny fläkt dra ut iaf minst 52l/s då så får man justera på ventilerna så det blir ungefär detsamma.

Men då funderar jag lite på vad man egentligen ska köpa för kanalfläkt. Bör man satsa på EC för lägre förbrukning? Vad ska man tänka på för att få ner ljudnivån så mycket som möjligt? Och styrmöjligheter? Jag har funderat på om man kunde styra fläkten med t ex home assistant och t ex öka hastigheten om fukten ökar i badrummet eller t ex när man är flera i huset (kollar hur många som är ansluta till wifi) och liknande logik. Jag har redan HA idag men hur skulle jag kunna få på den kopplingen på en kanalfläkt? Eller är det ens värt besväret att styra det tro?
 
Varför vill du byta från FLVP till LVVP med separat frånluftsfläkt???

En FLVP återvinner värmen i frånluften och värmer värmevatten(radiatorer/golvvärme) samt varmvatten. Dvs du återvinner värmen istället för att skicka ut den och ”elda för kråkorna”.
Det finns få uppvärmningssystem som är så kostnadseffektiva som FLVP.
Ska du byta till LVVP så bör du installera ett FTX-system för ventilationen. Detta leder till ökad komfort och lägre energianvändning men det kostar dock en del.
Om du inte har någon särskild anledning till att byta typ av värmepump så borde du istället köpa en ny FLVP i och med att allt redan är anpassat för denna lösning!

mvh Christoffer
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
F
C Coffey skrev:
Varför vill du byta från FLVP till LVVP med separat frånluftsfläkt???

En FLVP återvinner värmen i frånluften och värmer värmevatten(radiatorer/golvvärme) samt varmvatten. Dvs du återvinner värmen istället för att skicka ut den och ”elda för kråkorna”.
Det finns få uppvärmningssystem som är så kostnadseffektiva som FLVP.
Ska du byta till LVVP så bör du installera ett FTX-system för ventilationen. Detta leder till ökad komfort och lägre energianvändning men det kostar dock en del.
Om du inte har någon särskild anledning till att byta typ av värmepump så borde du istället köpa en ny FLVP i och med att allt redan är anpassat för denna lösning!

mvh Christoffer

Några olika anledningar:
  • Mycket oväsende med kompressorn inomhus.
  • Vår gamla 310 använder mycket elpatron och är stendum. Nya on/off FLVP ger inte mycket större besparing.
  • Ska man ha de nya inverter 730 t ex är det okänd leverans och kostar nu 130 000kr utan installation. Dessutom låter de också en del. Ivt Vent 402 ca 80 000kr. Och då ville Ivt även sätta en LLVP för 30k som komplement för att annars går VP på för mycket elpatron. Bara det låter ju helt befängt att sätta in med totalkostnad på 110 000kr.

Jag är medveten om att värmen kommer skickas ut, det är ok. Lär ändå få lägre förbrukning än med FLVP. Vi ligger på ca 12 000kwh per år för enbart värme.
 
Redigerat:
F
C Coffey skrev:
Varför vill du byta från FLVP till LVVP med separat frånluftsfläkt???

En FLVP återvinner värmen i frånluften och värmer värmevatten(radiatorer/golvvärme) samt varmvatten. Dvs du återvinner värmen istället för att skicka ut den och ”elda för kråkorna”.
Det finns få uppvärmningssystem som är så kostnadseffektiva som FLVP.
Ska du byta till LVVP så bör du installera ett FTX-system för ventilationen. Detta leder till ökad komfort och lägre energianvändning men det kostar dock en del.
Om du inte har någon särskild anledning till att byta typ av värmepump så borde du istället köpa en ny FLVP i och med att allt redan är anpassat för denna lösning!

mvh Christoffer
Ang förbrukning så räknar jag med att en F730 eller LVVP skulle spara ca 3500-4000kwh per år jämfört med 310. Med elpris på 3kr:
3500*3= 10 500kr per år.

Pumppris:
LVVP: 125 000kr
FLVP: 72 000kr

125 000-72 000=53 000kr Skillnad.

53 000/10 500= 5.04 dvs det tar 5 år för det att betala sig.
 
Här du räknat med att du skickar ut besparingen genom ventilationen ??
 
  • Gilla
Coffey
  • Laddar…
F
Jag har funderat i samma banor. Bytte takfläkten till en sån här: https://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/takflakt-tkc-400-c-ec-svart.html
Styr den från Home assistant via en sån här: https://www.m.nu/dimmer/inbyggnadsdimmer-12-24-vdc-flush-dimmer-0-10v
Funkar finfint, även om sotaren tyckte att det var väl mycket drag i fläkten. HA styr ner den till 5% när vi larmar huset och upp igen till 15% när vi larmar av. Resten får man justera manuellt, men en batteridriven forceringsknapp i duschen och på toa är ju helt klart en möjlighet...
En ventilationstekniker har sagt att en ruta toapapper precis ska sugas fast vid utsugen - då är det lagom. Det sker vid 10% här.
Det svider förstås i hjärtat att ha helt mekanisk frånluftsventilation utan någon som helst återvinning, men det finns många sätt att energieffektivisera...
Ventilationsteknikern ovan sade även att ett FTX-aggregat (modell större) ska ha nya filter för 2000.- årligen, plus kanalrengöring regelbundet, typ 5000.-. Rengöringssäljarna kommer söka upp dig vartannat år, minst.... Med ren frånluftsventilation tror jag kanalrengöring är en ickefråga, även om det nog finns gränser.

/Fumble
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.