K karlmb skrev:
Det är ju inte så svårt att tillsamman hålla igen lite grann om alla ser samma prognos på behovet.
Sedan har de väl telefoner.
Jo, det är jättesvårt, jätteolagligt och direkt idiotiskt.


Fria fantasier igen ? som med Vattenfalls övervinster på flera hundra miljarder... Att öht kunna skriva nåt sånt!!??

Gällande VF rekommenderar jag starkt att läsa vad man själv publicerar till marknaden, allt från delårsrapporter till siffror som visar hur mycket av prduktionen man hedgat och till vilket pris.
 
Z Zodde skrev:
Jo, det är jättesvårt, jätteolagligt och direkt idiotiskt.


Fria fantasier igen ? som med Vattenfalls övervinster på flera hundra miljarder... Att öht kunna skriva nåt sånt!!??

Gällande VF rekommenderar jag starkt att läsa vad man själv publicerar till marknaden, allt från delårsrapporter till siffror som visar hur mycket av prduktionen man hedgat och till vilket pris.
Du svarade aldrig på hur man kunde få sämre betalt för elen när det började skena förra vintern.
Visa det eller knip igen.
 
K karlmb skrev:
Du svarade aldrig på hur man kunde få sämre betalt för elen när det började skena förra vintern.
Visa det eller knip igen.
Prisskillnader mellan elområdena kan slå ut negativt i resultatet om man jmf med året innan
Jag har inte den pedagogiska förmågan att få dig att förstå och även om jag är hyfsat säker är jag inte 100% och då får hellre nån annan svara.
Tycker DU ska följa MITT exempel och inte skriva om sånt man inte behärskar!
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
harry73
Nu tycker jag egentligen att kärnkraft och storskalig vattenkraft borde vara statligt, och då är elen våren el (befolkningens el). Men nu är det så att svensk elproduktion är privat och då säljer vi inte vår el till tyskarna. Privata bolag säljer sin el på en öppen marknad till högst bjudande.
Om ni inte gillar höga elpriser borde ni kanske använd är demokratisk inflytande senaste decennier och sett till att Sverige inte säljer ut allt vi äger eller ägde gemensamma.
Och även om allt ägdes av ett statligt bolag hade vi såklart kunnat sälja el till utlandet, men då hade vinsten hamnat i våra gemensamma fickor och inte hos eon eller uniper
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Prisskillnader mellan elområdena kan slå ut negativt i resultatet om man jmf med året innan
Jag har inte den pedagogiska förmågan att få dig att förstå och även om jag är hyfsat säker är jag inte 100% och då får hellre nån annan svara.
Tycker DU ska följa MITT exempel och inte skriva om sånt man inte behärskar!
Hur man än jämför med tidigare år så blir det ju mer pengar in om elpriserna är högre, allt annat lika.
Om du inte ens klarar att förklara detta är det ju fler förmågor du saknar.
Sedan är ju Vattenfall numera ett konglomerat med allsköns satsningar på solceller och fossilfritt stål. Ev. Vinster från elproduktion kan naturligtvis hällas ut på en massa behjärtansvärda projekt. Men då ska man skriva om dessa också i mer än svepande ordalag om det är ett statligt företag.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hur man än jämför med tidigare år så blir det ju mer pengar in om elpriserna är högre, allt annat lika.
Om du inte ens klarar att förklara detta är det ju fler förmågor du saknar.
Sedan är ju Vattenfall numera ett konglomerat med allsköns satsningar på solceller och fossilfritt stål. Ev. Vinster från elproduktion kan naturligtvis hällas ut på en massa behjärtansvärda projekt. Men då ska man skriva om dessa också i mer än svepande ordalag om det är ett statligt företag.
Det är uppenbarligen du som inte förstår. Eller tror du VF ljuger i sin delårsrapport?
Jag låtsas däremot inte veta nåt jag inte har koll på, nåt du borde ta efter, för hela trådens bästa.

Att dessutom föreslå grova lagbrott visar att du aldrig varit i närheten av en tradingdesk.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Det är ju just det som är det absurda i elmarknaden!

Att gasproducerad el trotts att den skulle kunna vara så låg som endast 1-2% av HELA elproduktionen, ÄNDÅ får sätta priset på all elproduktion.
Det är ju så börsen fungerar. Priset är vad någon vill betala och om folket vet om priserna och ändå konsumerar så accepterar de det.
Vi vet att det är dyrt men prioriterar det ändå och då sticker priserna.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Finns det någon marknad som inte fungerar så? Om efterfrågan är högre än den billigare produktionen kan leverera så drivs priset upp tills gaskraften drar igång. Det är så marknadsekonomi fungerar.
Marknad som inte fungerar så säger du som om det vore vilken marknad som helst!
Finns det NÅGON marknad som tar något som helst samhällsansvar?
Eller ska ALL marknad "försäkras" av staten?....Så staten får gå in med våra skattepengar & "rädda" samhället, medans kapitalet forsar ut till b.la andra länder?

El är en viktig "infrastruktur", den är nödvändig för landets utveckling.
Ska man ens låta utländska företag äga "infrastruktur" i Sverige?
Alla utländska intressen i inhemska energibolag gör att marknaden inte får några incitament för att skapa mer el i situation som råder, då detta påverkar prisnivån som dom gärna vill hålla uppe.
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Vi vet att det är dyrt men prioriterar det ändå
Det handlar ju för tusan om att kunna överleva då vi bor i kalla Norden med upp till 50 minusgrader!
Så det är KNAPPAST ett eget val.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Nej, det finns ingen marknad som tar ansvar för samhället. Men det har visat sig att marknadsekonomier gynnat samhällen klart mer än andra system. Dock inte helt oreglerat.

El är inte infrastruktur, det är en vara som lämpligen handlas på en öppen marknad.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
J jawen skrev:
Det handlar ju för tusan om att kunna överleva då vi bor i kalla Norden med upp till 50 minusgrader!
Så det är KNAPPAST ett eget val.
Vilken tur att vi är med i EU då? Bara att utnyttja den fria rörligheten och ta ett jobb i ett annat land? Varför inte Spanien där de har en el-politik du gillar?
 
J jawen skrev:
Alla utländska intressen i inhemska energibolag gör att marknaden inte får några incitament för att skapa mer el i situation som råder, då detta påverkar prisnivån som dom gärna vill hålla uppe.
Oavsett ägare av energibolag så drivs dom på EXAKT samma sätt. Dvs vinstmaximering. Att något enskilt svenskt energibolag skulle ta nåt diffust samhällsansvar kan du glömma. Då skulle de bli utkonkurrerade direkt.
 
D Daniel 109 skrev:
El är inte infrastruktur
El är i INTE infrastruktur säger DU!

Ordet Infrastruktur betyder & innefattar anläggningar och strukturer som säkrar essentiella funktioner i samhället
Ordet Essentiella betyder ordagrant livsviktiga
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Är el en anläggning eller struktur?
Elnätet är infrastruktur, elen är det inte.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.