coconut
kisumisu kisumisu skrev:
Verkar vara ett bluff företag som de flesta elbolag. Tur att man bytte då.

Själv tröttna jag på att jag bor i "billiga området" och fått betala söderpriser. Sedsn på det när det överallt pratas hur billigt det är nattetid. De priserna Tibber hade på natt fick jsg på fastprisavtal bye bye Tibber....

Sedan är det ganska otroligt när Tibber skulle vara ett företag som inte gör reklam hur mycket dem nu kör just reklam på tv och på nätet.

Nä jsg skulle nog rekommendera nåt fastprisavtal speciellt nu när det pratas om att införa effekttariffer.
vad har effekttariff med fastpris på elhandeln att göra? Eventuell effektavgift kommer du betala till nätägaren.
 
  • Gilla
cederhav
  • Laddar…
kisumisu
coconut coconut skrev:
vad har effekttariff med fastpris på elhandeln att göra? Eventuell effektavgift kommer du betala till nätägaren.
Det har det göra att timpris går ju efter hur mycket elöverskott de finns.

Effektavgift går ut på som du säger nätoperatören och beror hur mycket man belastar nätet.

Vad tror du händer om elpriset billigt, jo då belastar du nätet mer. Resultat elpriset blir billigare men din nätavgift blir dyrare...

Så då kanske det klokare belasta nätet mer jämt under dygnet och undvika toppar av förbrukning. T ex låta värmepumpen jobba på lägre varv än att stoppa den vid hög elpris. Ladda bilen långsammare osv osv...men här lönar sig inga timavtal. Dessutom tror jag grejorna håller längre än att få vila och arbeta som tokar och stängas av och på jämt.
 
Redigerat:
O olsjo skrev:
Jag fick 27 öre påslag ex moms hos Greenely för november. De marknadsför sig på samma sätt. Efter att ha grävt lite i det visade det sig att man har ett individuellt påslag hos Greenely baserat på sitt konsumtionsmönster, och det bestäms först i efterhand och specas ingenstans om man inte begär ut en detaljerad faktura från kundtjänst. Vissa visade sig ha över 40 öre plus moms i påslag.

jag bytte till tibber nyligen då jag tycker 11 öre är bättre deal. Greenely förklarade det med att alla bolag ser ökade avgifter just nu pga turbulent elmarknad.
Fan ta Greenely, deras rörliga påslag måste vara de största av alla och det värsta är att det inte syns i appen eller specificeras på räkningen, de bara lägger på det på elpriset.
För mig var det nästan 40 öre inkl moms för november, vågar knappt tänka på hur stort påslaget blir för december:sweat:
Jag bytte direkt till timpris hos vattenfall som har 6 öre i fast påslag som dessutom rabatteras med 4,5 öre första året(y)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Tinrik skrev:
Nytt år nytt påslag. Nu höjer Tibber påslag med nästan 2 öre jamfört med december! Och de marknadsför det som kostnad för "elcertifikat och ursprungsgarantier":
  • Elpris: Spotpris från Nordpool + lagstadgade elcertifikat och ursprungsgarantier
[länk]

Detta låter som falsk marknadsföring. Hur kan vi anmäla detta?

Vilket bolag med timpris skulle ni rekommendera?
Det har dom väll alltid lagt på? De stod iaf även så på hemsidan för ett år sedan...
 
Men man får leta länge och målinriktat för att hitta det. Du hittar mycket mer om att de inte har påslag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
coconut
kisumisu kisumisu skrev:
Det har det göra att timpris går ju efter hur mycket elöverskott de finns.

Effektavgift går ut på som du säger nätoperatören och beror hur mycket man belastar nätet.

Vad tror du händer om elpriset billigt, jo då belastar du nätet mer. Resultat elpriset blir billigare men din nätavgift blir dyrare...

Så då kanske det klokare belasta nätet mer jämt under dygnet och undvika toppar av förbrukning. T ex låta värmepumpen jobba på lägre varv än att stoppa den vid hög elpris. Ladda bilen långsammare osv osv...men här lönar sig inga timavtal. Dessutom tror jag grejorna håller längre än att få vila och arbeta som tokar och stängas av och på jämt.
Nu är det fullt möjligt att undvika stora effekttoppar oavsett om du har timmätning, rörligt månadsmedel eller fastpris. Om man vill göra det.

Men tycker du att det fungerar för dig så kör på.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Här är 2022's utveckling av påslaget
Januari 3,12 öre

Februari & Mars 3,21 öre

April 3,39 öre

Maj 3,25 öre

Juni 3,22 öre

Juli 3.59 öre

Augusti 4,13 öre

September 5.96 öre

Oktober 7.67 öre

November 8.62 öre

December 8.75öre

Januari 10.96öre



Priser ex moms.
Intressant. Är detta siffror du hittat på deras hemsida (länk?) eller något du räknar fram utifrån siffrorna i appen?
 
J Joonazz skrev:
Det har dom väll alltid lagt på? De stod iaf även så på hemsidan för ett år sedan...
Kan du skicka länk på det? Jag kan inte alls hitta den.
 
R ripplecarry skrev:
Intressant. Är detta siffror du hittat på deras hemsida (länk?) eller något du räknar fram utifrån siffrorna i appen?
Det får man när man skriver till Tibber. Står ingenstans på hemsidan.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
T Tinrik skrev:
Det får man när man skriver till Tibber. Står ingenstans på hemsidan.
Syns faktiskt i appen också ser jag nu. Om man klickar på prisbubblan från Hemskärmen och sen klickar på Producentknappen högst upp till höger och sen scrollar ner till Priser så står påslaget där och att det ska täcka avgifter för "inköp av el, elcertfikat och ursprungsgarantier". D.v.s. enligt Tibber går ingen del av påslaget till deras vinst.
 
  • Gilla
Miat
  • Laddar…
Magnus E K
Frågan i så fall är väl varför de betalar mycket mer för sina ursprungsgarantier än många andra elbolag. Elcertifikaten kostar i stort sett inget alls nu, << 1 öre/kWh.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
R ripplecarry skrev:
Syns faktiskt i appen också ser jag nu. Om man klickar på prisbubblan från Hemskärmen och sen klickar på Producentknappen högst upp till höger och sen scrollar ner till Priser så står påslaget där och att det ska täcka avgifter för "inköp av el, elcertfikat och ursprungsgarantier". D.v.s. enligt Tibber går ingen del av påslaget till deras vinst.
Javisst, jag menade att historiken står inte varken på hemsidan eller appen.

Det ser ut som att det är ursprungsgarantierna som står för den storsta delen av påslaget.
 
O
kisumisu kisumisu skrev:
De priserna Tibber hade på natt fick jsg på fastprisavtal bye bye Tibber....
Vilket pris? Elen på natten har kostat allt mellan 0 och typ 400 öre senaste månaden.
 
kisumisu
O olsjo skrev:
Vilket pris? Elen på natten har kostat allt mellan 0 och typ 400 öre senaste månaden.
När har den kostat 0...sommaren?

Om det nu var så väldigt billigt nattetid skulle det vara enkelt. Men jag upplever att elbörsen går så att det ett par veckor 24/7 billigt och sedan veckor och som nu senast en hel månad riktigt höga priser 24/7. Visst skiljer det något men den skillnaden kan vara likväl mitt på dagen.
 
kisumisu kisumisu skrev:
När har den kostat 0...sommaren?

Om det nu var så väldigt billigt nattetid skulle det vara enkelt. Men jag upplever att elbörsen går så att det ett par veckor 24/7 billigt och sedan veckor och som nu senast en hel månad riktigt höga priser 24/7. Visst skiljer det något men den skillnaden kan vara likväl mitt på dagen.
Stapelhistogram visar timvisa energiförbrukningsdata mellan 26 december 2022 och 1 januari 2023.

I de röda ringarna var elpriset negativt. Det händer då och då på natten när det blåser...
 
  • Gilla
Tinrik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.