Hej!
Chansar och frågar här om det finns någon som har en s k Copper King braskamin från 1980-talet?
Vi ska återinstallera en sån braskamin som satt i huset för 25 år sen och kan tyvärr inte hitta någon produktbeskrivning!
Finns det någon som vet nåt om den här braskaminen? Var den tillverkades?
Eller hur stor effekten är på en sån (se bilden)?

Eller finns det någon här som har en Copper Queen, eller dito "Prince"?

TACKSAM för alla svar vi kan få!!
 
  • Gammal vedeldad spis, "COPPER KING", intill trävägg och plåtar, dammig, rustik inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glöm inte att kolla upp om den kaminen blir ”godkänd” av sotaren när han ska besiktiga. Ny a krav för installation av kaminer numera :(
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Glöm inte att kolla upp om den kaminen blir ”godkänd” av sotaren när han ska besiktiga. Ny a krav för installation av kaminer numera :(
Ja, tack för ditt svar, helt rätt, det ska vi göra när sotar'n kommer (är beställt)!
 
Jag tror att de var svenska kaminer tillverkade i Malmö.
Men det finns väldigt lite information om dessa när man söker på nätet....
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag tror att de var svenska kaminer tillverkade i Malmö.
Men det finns väldigt lite information om dessa när man söker på nätet....
Okej, tack för svar! Det är en som tidigare också sagt de tillverkades i Malmö. Inväntar o se om nå'n mer kan "bidra med nå'n pusselbit" för attfå veta mer om vår gamla braskamin!!
 
D Decorator skrev:
Hej!
Chansar och frågar här om det finns någon som har en s k Copper King braskamin från 1980-talet?
Vi ska återinstallera en sån braskamin som satt i huset för 25 år sen och kan tyvärr inte hitta någon produktbeskrivning!
Finns det någon som vet nåt om den här braskaminen? Var den tillverkades?
Eller hur stor effekten är på en sån (se bilden)?

Eller finns det någon här som har en Copper Queen, eller dito "Prince"?

TACKSAM för alla svar vi kan få!!
Vi har en likadan! Har hört att de tillverkades i England och såldes av Malmö-företag, vet inte om det stämmer. Effekten ska vara hög tack vare flänsarna, men har ingen siffra.
 
T Tobyk_75 skrev:
Vi har en likadan! Har hört att de tillverkades i England och såldes av Malmö-företag, vet inte om det stämmer. Effekten ska vara hög tack vare flänsarna, men har ingen siffra.
Åh, vad kul att höra!! TACK för ditt svar, och ' råkar inte ha nån prod.beskrivning (ell del av en sån!!) kvar?
 
D Decorator skrev:
Åh, vad kul att höra!! TACK för ditt svar, och ' råkar inte ha nån prod.beskrivning (ell del av en sån!!) kvar?
Tyvärr har vi inte någon sådan, kaminen stod här när vi flyttade in. Hittade ditt inlägg eftersom vi haft problem med att det rykt in en hel del på sistone. Men det verkar ha löst sig nu genom att vi justerade ”flamlocket” inuti..
 
  • Gilla
Decorator
  • Laddar…
Ser ut som ett monster till kamin (y)
 
Hej,
Blev glad när jag hittade tråden :) Har inte lyckats hitta någon info om kaminen på nätet (än). Intressant om tillverkning i England . Någon som vet vilken tillverkare? Undrar vad som gjordes i Malmö.
Idag handlade jag en Copper King på Blocket. Aldrig sett något liknande! Säljarna fick med kaminen när de köpte hus för en vecka sedan. De visste inte mycket om den utom att det skulle ha funnits tre modeller Copper Prince, Queen och King, där den senare var den största. Säljarna hade också sett/hört Malmö, men att de tillverkades på 70-talet för att sedan upphöra (antar den svenska verksamheten).
Hur har det gått med att få den godkänd av sotare (behöver kolla upp reglerna)?
Jag är också intresserad av en manual om någon har och vill dela med sig.
Jag har inte mer än hämtat kaminen och precis börjat bekanta mig med den. Säljarna visade att den tyvärr bränt igenom iaf den innersta vad jag antar offerplåten, så det blir att försöka förstå hur man öppnar och byter alt lappar den. Någon som bytt denna? Material?
Har era luckor någon tätning? Hur är kaminerna att elda med? Har än så länge endast sett att man styr luftinsläppet.
 
T tjr skrev:
Hej,
Blev glad när jag hittade tråden :) Har inte lyckats hitta någon info om kaminen på nätet (än). Intressant om tillverkning i England . Någon som vet vilken tillverkare? Undrar vad som gjordes i Malmö.
Idag handlade jag en Copper King på Blocket. Aldrig sett något liknande! Säljarna fick med kaminen när de köpte hus för en vecka sedan. De visste inte mycket om den utom att det skulle ha funnits tre modeller Copper Prince, Queen och King, där den senare var den största. Säljarna hade också sett/hört Malmö, men att de tillverkades på 70-talet för att sedan upphöra (antar den svenska verksamheten).
Hur har det gått med att få den godkänd av sotare (behöver kolla upp reglerna)?
Jag är också intresserad av en manual om någon har och vill dela med sig.
Jag har inte mer än hämtat kaminen och precis börjat bekanta mig med den. Säljarna visade att den tyvärr bränt igenom iaf den innersta vad jag antar offerplåten, så det blir att försöka förstå hur man öppnar och byter alt lappar den. Någon som bytt denna? Material?
Har era luckor någon tätning? Hur är kaminerna att elda med? Har än så länge endast sett att man styr luftinsläppet.
Den är enkel att elda med, skiljer sig inte från en vanlig kamin. Inga problem med sotaren heller, förutom nu senast, men det berodde på skorstenen och inte kaminen. Luftinsläpp under luckan, spjäll i röret. Gjord av gjutjärn och koppar, vad jag kan se. Ingen tätning på luckan.
 
  • Gilla
tjr
  • Laddar…
Idag lyfte jag på "hatten" på min Copper King, det var bara att lyfta av hatten efter att ha skruvat ur de övre mässingskupolmuttrarna med tillhörande sexkantsskruv. Jag gjorde detta för överblick och för sotning/rengöring samt för att byta skadad inre offerkopparplåt. Har ni offerkopparplåt och i så fall hela vägen runt? Jag har åtta plåtar som satt på kaminens baksida (totalt 30 inre flänsar). Varje offerplåt täcker en fläns och en väggsektion (fram till nästa fläns).
Gällande själva eldhärden; har ni det murat mellan innerflänsarna och i så fall hur högt? I samband med att jag ersätter offerkopparplåtarna, så funderar jag kring om man borde mura högre upp på innerväggen för att skydda kopparplåtan (och som bonus skapa en hetare eldhärd för en renare förbränning).
 
Jag har ingen som helst aning om om dessa offer(koppar)plåtar är original. De är välgjorda, de är genomtänkta i sin utformning (de håller varandra på plats) och de är fastsatta med samma skruv och mutter som toppen/locket. Plåtarna har måtten; L540mm, B105mm (25+42+38) och T1,1-1,25 mm(?).

Plåtarnas skador sträcker sig som högst ca 150mm upp från kanten. Min fundering är alltså att fortsätta 170mm upp med bruk...

Jag noterar att min kamin har enklare svarta sexkantsskruv som fäster gjutjärnsfronten mot kaminen istället för gängse mässingskupolmuttrar som hos OP @Decorator.

Svetsade metallstänger på sliten träpall, rostiga och smutsiga, i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T tjr skrev:
Jag har ingen som helst aning om om dessa offer(koppar)plåtar är original. De är välgjorda, de är genomtänkta i sin utformning (de håller varandra på plats) och de är fastsatta med samma skruv och mutter som toppen/locket. Plåtarna har måtten; L540mm, B105mm (25+42+38) och T1,1-1,25 mm(?).

Plåtarnas skador sträcker sig som högst ca 150mm upp från kanten. Min fundering är alltså att fortsätta 170mm upp med bruk...

Jag noterar att min kamin har enklare svarta sexkantsskruv som fäster gjutjärnsfronten mot kaminen istället för gängse mässingskupolmuttrar som hos OP @Decorator.

[bild]
T tjr skrev:
Jag har ingen som helst aning om om dessa offer(koppar)plåtar är original. De är välgjorda, de är genomtänkta i sin utformning (de håller varandra på plats) och de är fastsatta med samma skruv och mutter som toppen/locket. Plåtarna har måtten; L540mm, B105mm (25+42+38) och T1,1-1,25 mm(?).

Plåtarnas skador sträcker sig som högst ca 150mm upp från kanten. Min fundering är alltså att fortsätta 170mm upp med bruk...

Jag noterar att min kamin har enklare svarta sexkantsskruv som fäster gjutjärnsfronten mot kaminen istället för gängse mässingskupolmuttrar som hos OP @Decorator.

[bild]
Svårt att se pga av sot, men ser ut att sitta något liknande på insidan i min kamin. Svårt att tänka mig att någon skulle göra sig besväret att tillverka sådana plåtar i efterhand, så de är säkerligen original och sitter i alla kaminer av denna modell. Om de är i dåligt skick kanske en smed kan tillverka nya.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.