Jani.. Jag målar om ett rum här hemma, o började pilla på tapeten under fönsterbrädan som bara faller av. Under den tapeten sitter en tapet med bruna fläckar. Fuktfläckar. Under den tapeten sitter en tapet med svartmögel. Så jag börjar känna mig fram och upptäcker att materialet bakom fönsterkarmen är helt genomrötet. Går längs hela den nedre listen....

Jag är förstagångshusköpare och bott här 1 år och upptäckte precis det här.

Vad fasiken gör jag nu? Kontaktar hantverkare? Som ska göra vaddå? Dolda fel?

Är detta "normalt" och något jag kan åtgärda? Jag ger mig gärna tusan på saker men vill inte ta mig vatten över huvudet. Skadade väggar med avskalad tapet och tecken på fuktskador nära ett fönster och en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med flagnad tapet och fuktskador nära en radiator. Renoveringsbehov synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ödelagt golv och skadad vägg med flagnande färg och synliga skador i en inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med mögelskador synliga under avskalat tapetlager, behov av sanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med fuktskador och flagande tapet vid en radiator, mögel och skadad struktur synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster med utsikt mot hus, flagnande vägg, gardin, fönsterbräda med pennor, vit spetsbehållare, lägenhetsinteriör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med skadad tapet, vattenskador, radiator, behov av reparation eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägghörn med mögelskador, avskalad tapet och synliga fuktskador. Behov av reparation och sanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenskada på vägg med flagande målarfärg, synliga skador, fuktmärken bredvid en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadade väggar med avskalad tapet och tecken på fuktskador nära ett fönster och en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyfiknanicke
  • Laddar…
Tråkigt men bra att du upptäckte det innan det blivit värre. Ta en bild på utsidan av fönstret. En i hörnet där fukten finns och en bild en bit i från.

Jag misstänker nämligen att fukten tränger in utifrån. Om du vill kan du ringa försäkringsbolaget som kallar ut en besiktningsman. Om felet är dolt beror på var vattnet tränger in, och om du eller din besiktningsman vid köpet kunnat undersöka det.

Skadan kan ju uppstått under tiden du varit ägare till bostaden.
 
  • Gilla
Jennifer Edman
  • Laddar…
Om du har en villa liknande den som syns på bilden genom fönstret kan det vara så enkelt att det saknas överbleck på fönstret.

Publicerar du bild utifrån på din egen fasad kan det vara lättare att se konstruktionsmissar och anledningar till fukt och mögel inne i din bostad.
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Med andra ord om det är fönstret och bristfälliga plåtar som är boven så har du inget att hämta då det var upptäckningsbart vid köpet. Men är fönstren nya så vänd dig till den som monterade dem med en reklamation.
 
S Småbrukaren skrev:
Tråkigt men bra att du upptäckte det innan det blivit värre. Ta en bild på utsidan av fönstret. En i hörnet där fukten finns och en bild en bit i från.

Jag misstänker nämligen att fukten tränger in utifrån. Om du vill kan du ringa försäkringsbolaget som kallar ut en besiktningsman. Om felet är dolt beror på var vattnet tränger in, och om du eller din besiktningsman vid köpet kunnat undersöka det.

Skadan kan ju uppstått under tiden du varit ägare till bostaden.
S Småbrukaren skrev:
Tråkigt men bra att du upptäckte det innan det blivit värre. Ta en bild på utsidan av fönstret. En i hörnet där fukten finns och en bild en bit i från.

Jag misstänker nämligen att fukten tränger in utifrån. Om du vill kan du ringa försäkringsbolaget som kallar ut en besiktningsman. Om felet är dolt beror på var vattnet tränger in, och om du eller din besiktningsman vid köpet kunnat undersöka det.

Skadan kan ju uppstått under tiden du varit ägare till bostaden.

Svårt o ta en bra bild när det är kolsvart ute. Men här är en från maps! Ser du något fel?
 
  • Vitt tegelfasad hus med fönster som speglar moln och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Småbrukaren skrev:
Med andra ord om det är fönstret och bristfälliga plåtar som är boven så har du inget att hämta då det var upptäckningsbart vid köpet. Men är fönstren nya så vänd dig till den som monterade dem med en reklamation.
Fönstren byttes 2013 enl tidigare ägare
 
F fribygg skrev:
Om du har en villa liknande den som syns på bilden genom fönstret kan det vara så enkelt att det saknas överbleck på fönstret.

Publicerar du bild utifrån på din egen fasad kan det vara lättare att se konstruktionsmissar och anledningar till fukt och mögel inne i din bostad.
Bilder på huset och fönstret, svårt o ta bra bilder när det är så mörkt ute.
 
  • Ett vitt tegelhus med fönster som speglar moln och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ettvåningshus med takterrass, flackt tak, garage, vita tegelväggar och en asfalterad uppfart. Träd och grön omgivning syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fel och fel men inte kan jag se nått överbleck och det är inte glasklart att takets utstick kan hindra regn att nå fönstrets övre del.

Jag ser inte om och hur det är tätat/plåtat mellan fasad och fönsterkarm, om tätning saknas eller är bristfällig kan det förstås komma in fukt även där.
 
Svårt på håll. Hoppas någon med bättre kunskap om fönster och riskonstruktioner snappar upp tråden. Jag skulle nog försöka fuktmäta fönsterkarmen och se var fukten är som mest intensiv. Sedan se på utsidan i morgon om det går att upptäcka var vattnet tränger in. I bästa fall går det att täta provisoriskt. Plåt bör gå att eftermontera korrekt. Och att tillfälligt lyfta ut fönstret är i praktiken inte så krångligt som det låter.

Har det gjorts något fasadbyte nyligen? Eller var det också 2013? Ring ditt försäkringsbolag. 10 år är vad vissa tillverkare lämnar i garanti.
 
F fribygg skrev:
Fel och fel men inte kan jag se nått överbleck och det är inte glasklart att takets utstick kan hindra regn att nå fönstrets övre del.

Jag ser inte om och hur det är tätat/plåtat mellan fasad och fönsterkarm, om tätning saknas eller är bristfällig kan det förstås komma in fukt även där.

Inget överbleck....
 
  • Inomhus, takfönster, träbjälkar, lampa, reflektion, vitmålat tak, rosa vägg, fönsterkarm, dörröverdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Svårt på håll. Hoppas någon med bättre kunskap om fönster och riskonstruktioner snappar upp tråden. Jag skulle nog försöka fuktmäta fönsterkarmen och se var fukten är som mest intensiv. Sedan se på utsidan i morgon om det går att upptäcka var vattnet tränger in. I bästa fall går det att täta provisoriskt. Plåt bör gå att eftermontera korrekt. Och att tillfälligt lyfta ut fönstret är i praktiken inte så krångligt som det låter.

Har det gjorts något fasadbyte nyligen? Eller var det också 2013? Ring ditt försäkringsbolag. 10 år är vad vissa tillverkare lämnar i garanti.

Inget fasadbyte. Fasaden målades om 2018.
 
  • Kvällsfönstervy in till rum med spegel, taklampa, gardin och pennhållare på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu när fodret på insidan är borta så torkar det upp bättre inifrån. Låt väggskivan sitta kvar så länge. Förhoppningsvis räcker det med ett överbläck om inte fönstret är helt ruttet men det ska mycket till.

Dock ser jag ju att snön som ligger i hörnet där fukten trängt in. Ni verkar ju ha bra överhäng från taket. Så regn och snö har troligtvis blåst in.

Detta är troligtvis något besiktningsmannen tagit upp i protokollet vid överlåtelsen. Har du kvar det dokumentet?

Håller tummarna att ert försäkringsbolag kan hjälpa till med en liten slant även om ni såklart inte kan få full ersättning.
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
Högen med snö på fönsterblecket, det är nog inte första gången. Och varje gång smälter den.
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Nu när fodret på insidan är borta så torkar det upp bättre inifrån. Låt väggskivan sitta kvar så länge. Förhoppningsvis räcker det med ett överbläck om inte fönstret är helt ruttet men det ska mycket till.

Detta är troligtvis något besiktningsmannen tagit upp i protokollet vid överlåtelsen. Har du kvar det dokumentet?

Håller tummarna att ert försäkringsbolag kan hjälpa till med en liten slant även om ni såklart inte kan få full ersättning.
Dokumentet är kvar men det nämns ingenting om det här! Däremot nämns en 16% fukt på ett golv en våning ner då det är trä på betongplatta. Det ska åtgärdas. Men inget nämns om detta alls, vilket gör mig frågande..
Jag hoppas verkligen på någorlunda ersättning!
 
Jennifer Edman Jennifer Edman skrev:
Dokumentet är kvar men det nämns ingenting om det här! Däremot nämns en 16% fukt på ett golv en våning ner då det är trä på betongplatta. Det ska åtgärdas. Men inget nämns om detta alls, vilket gör mig frågande..
Jag hoppas verkligen på någorlunda ersättning!
det är fukt som trät suger ur plattan.
 
Överbleck behövs inte med det takutsprånget så jag tror att det läcker in vatten via fönsterblecket eller utv smygen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.