Hej

Jag har nu dragit ny el i en lampa med tidigare ojordad kontakt.

Känns dock som att det inte ska se ut som på bilderna och kommer sjävklart inte koppla in innan jag vet att det är rätt eller fel.

Jag har beställt en lamphållare med en jordad spänna längst ner i hållaren men som jag förstått det fyller det 0 funktion.

Fungerar detta eller är det mer värt att köpa eu stickpropp än detta?
 
  • Elkontakt med öppen anslutning, kablar och sockerbit i metallschakt med gröna filtdynor, på textilunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallisk konstruktion, förmodligen maskindel, med en svart kabel och gulgrön tråd synlig. Något textilmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag under installation, osäker montering, synliga ledningar, säkerhetsrisk, nära metallisk yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jordledaren ska fästas i armaturen, inte i lamphållaren.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jordledaren ska fästas i armaturen, inte i lamphållaren.
Okej, eftersom hela lampan är metall är det ok att bara fästa den i botten på lampan?
 
H Hemvinah skrev:
Okej, eftersom hela lampan är metall är det ok att bara fästa den i botten på lampan?
Går det att använda denna kanske?
 
  • Elkabel med europlugg, strömbrytare och avskalade ändar, visas på en webbutikssida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hemvinah skrev:
Går det att använda denna kanske?
Nej, den är inte jordad. Eftersom lampan inte ser ut att vara dubbelisolerad så ska alla beröingsbara delar i metall vara skyddsjordade.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, den är inte jordad. Eftersom lampan inte ser ut att vara dubbelisolerad så ska alla beröingsbara delar i metall vara skyddsjordade.
Går det att köpa en dubbelisolera lampsladd och koppla?
 
Fairlane
H Hemvinah skrev:
Går det att köpa en dubbelisolera lampsladd och koppla?
Lampan blir inte dubbelisolerad bara för att sladden är det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Alla vanliga sladdar är dubbelisolerade. Men det hjälper som sagt var inte.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det där sladdstället med europa kontakt, är väl OK, om sladden dras obruten till lamphållaren. Problemet här är att du har ett kopplingsutrymme med metallväggar.

Sedan behöver du även ha en dubbelisolerad lamphållare. De flesta man köper ifdag är det. Men vissa som har en gängad metallhysla som de fästs med behöver ha en kompletterande plastdel som hindrar enkeisolerade trådar att komma i kontakt med metallhylsan. Det finns hållare med en gängad plasthylsa som alternativ.
 
  • Gilla
Hemvinah och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.