Sänkte ni er elförbrukning december 2022, jämfört med december 2021?
O ja!
Från 207 kWh till 164 kWh, dvs -21%

Har bostadsrätt och betalar bara för hushållsel själv, dvs kyl,frys,spis belysning mm, ej uppvärmning eller varmvatten :cool:
 
  • Gilla
AI_uu och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Sänkte ni er elförbrukning december 2022, jämfört med december 2021?
O ja!
Från 207 kWh till 164 kWh, dvs -21%

Har bostadsrätt och betalar bara för hushållsel själv, dvs kyl,frys,spis belysning mm, ej uppvärmning eller varmvatten :cool:
Det där gills inte! :p:rofl:
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
K
3 300 kwh -21
2 200 kwh -22
Någon som vet vad jag skulle fått betala för hela fakturan på 2 200 kwh med rörligt pris i zon3.
Jag har fast pris nu så jag har ingen aning om vad det rörliga ligger på.
 
En högst marginell sänkning;)
Direktverkande el i elområde tre. Det är -13 ute och det var 13 inne i köket när jag kom ner. Men det kommer att värmas upp ganska snabbt med hjälp av vedspis och kakelugnen.
Så det återstår att se när elementen ställs på, men häri ligger nog gränsen för vad som är rimligt för egen del.
Skärmavbild av elanvändning; månatlig jämförelse och detaljerad historik tillgänglig; apparatens UI på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elanvändningsdiagram för två år, rött för 2022, grått för 2021, visar månatlig förbrukning i kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
AI_uu och 3 till
  • Laddar…
Norra Stockholm.
December 2021, 2712 kWh, medeltemp -3.2C.
December 2022, 2024 kWh, medeltemp -3.1C.

Åtgärder: Ställt ner börvärdet på innetemp från 20 till 19 (blev för kallt med 18....), inget element på i garaget, inga motorvärmare använda, allmänt snål med att ha belysning på.
 
December 2021: 2431 kWh
December 2022: 1333 kWh

Så ner 45% har bytt vitvaror kök, isolerat golvet och tagit bort en del golvvärme, bytt ut 14 år gammal luftvärmepump (men just pumpen gjorde ingen stor skillnad tyvärr.)

Årsresultaten säger -27%
 
  • Gilla
AI_uu och 1 till
  • Laddar…
Dec -21 1641 kWh
Dec -22 1277 kWh

Minskat 22%, och totalt under året gått ner från 15096 kWh till 11762 kWh vilket motsvarar även det 22%.
Dec -20 var förbrukningen 2010 kWh, men då med gamla bvp. Bytte i feb -21, vilket är stor del i skillnaden, men även att direkten på öv ersattes av radiatorkrets. Sänkningen dec -22 beror säkert på ökad medvetenhet ;)
 
  • Gilla
AI_uu och 1 till
  • Laddar…
Drottningstorpet Drottningstorpet skrev:
December 2021: 2431 kWh
December 2022: 1333 kWh

Så ner 45% har bytt vitvaror kök, isolerat golvet och tagit bort en del golvvärme, bytt ut 14 år gammal luftvärmepump (men just pumpen gjorde ingen stor skillnad tyvärr.)

Årsresultaten säger -27%
Och vad kostade förändringarna/investeringarna i nya apparater?
 
E Emanuel01 skrev:
Sänkte med ca 56% från 1868kwh till 819kwh.
Ny bergvärme nu i höstas bidrog nog endel.
Intressant! Samma borrdjup men ny bergvärmepump?
Vad hade du innan och vad har du nu?
 
B burger skrev:
Intressant! Samma borrdjup men ny bergvärmepump?
Vad hade du innan och vad har du nu?
Den gamla var en Ivt Greenline på 9kw men när jag jämförde med elpatron så gav den närmare 6kw och drog 3kw. Den nya ska kunna ge upp till 5 i cop men om jag kollar på den interna mätaren så ligger jag på ca cop 3?!(Mitsubishi Geodan).
Lite orolig att borrhålet inte ska räcka till då det bara är 100m djupt men ligger på +grader än så länge tillbaks.
 
  • Gilla
burger
  • Laddar…
S
December
2021 = 2477 kWh
2022 = 1278 kWh

Ställt ner tempen på LLVP:en.
Elradiatorerna ställda på 15 grader.
Investerat i en gasolkamin som stödvärme i vardagsrummet, kört på lägsta effekten (1.6kW) på kvällarna för 3kr/kWh. En P11 räcker ca100h.
 
  • Månadsrapport, December 2022, elförbrukning 1278 kWh, 48% lägre än föregående år, elanvändning och elprisdiagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AI_uu
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Den gamla var en Ivt Greenline på 9kw men när jag jämförde med elpatron så gav den närmare 6kw och drog 3kw. Den nya ska kunna ge upp till 5 i cop men om jag kollar på den interna mätaren så ligger jag på ca cop 3?!(Mitsubishi Geodan).
Lite orolig att borrhålet inte ska räcka till då det bara är 100m djupt men ligger på +grader än så länge tillbaks.
Får du cop 5 så är det verkligen najs! 100m kan vara lite i klenaste laget för nya bergvärmepumpar.
 
Minskade 24%. Sänkt temp, varmvattenberedare värmer bara på natten och inte hela tiden. Samt något mindre torktumling, men väldigt lite.
 
  • Energianvändningsstatistik som visar minskad total och daglig förbrukning i kilowattimmar över ett år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AI_uu och 1 till
  • Laddar…
Har bytt från elraddar till vattenburet via luft/vatten. Pumpen installerades i feb men bara 2 radiatorer innan sommaren. Blev helt klart först i okt då jag gjorde det själv och inte kallt. Så skillnaden bör bli större detta år.
 
  • Stapeldiagram visar veckovis elförbrukning i december för två år, med temperaturkurva och total månadsförbrukning under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapeldiagram visar månatlig elanvändning i kWh för 2021 och 2022, med temperaturkurva och total förbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AI_uu och 1 till
  • Laddar…
Y
December:
Sänkte 14,5% på elförbrukningen, men det var 11,1% varmare utomhus i år.

Helåret:
Sänkte elförbrukningen med 4,7% och elräkningen 14,5% med jämfört mot 2021, men så var det 3,8% varmare ute i genomsnitt och jag bytte till fast abonnemang före det skenade.

Några nya fönster och lite mer isolering i somras samt några ändrade vanor under vintern gav ingen wow-känsla, fast jag ser ändå skillnad på staplarna så jag tror på bättre resultat i år.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.