Har efter moget övervägande beslutat mig för att göra en projekttråd istället för att bara lägga i skryttråden när det är klart. Planen är ett lite mindre "skrivbord" med en låda där lådfrånten är ådermatchad mot sargen på bordet. Tanken är dessutom att låta bordsåg, kapsåg, rikt och planhyveln vila och bara använda bandsågen och handverktyg. Om detta faller väl ut så funderar jag på att sälja av min snickerikombi med hyvel och bordsåg, och ställa undan kap och gersågen tills det är dags att lägga om trallen.

Hoppas på en uppdatering om dagen, årminstone nu första veckan då jag fortfarande har semester, börjar med lite bilder från igår kväll då jag grovkapade upp delarna till allt förutom lådan i bandsågen.

Ett stort trädbräde märkt "Bök" i en verkstad med bandsåg och strömbrytare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träplankor med naturliga kanter på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träskiva nära bandsåg i verkstad, verktyg och arbetsbänk synliga, träbearbetning, hantverkssituation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träplankor på bandsåg i verkstad med cykel i bakgrunden, sågspån, industriellt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trähantverk med uppmätta och märkta brädor i en verkstad med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 10 till
  • Laddar…
Började rikta upp 2 sidor på sarg och bordskivebitarna innan det var dags att dela dem i bandsågen. Gick bra fram tills jag insåg att jag lyckats få med en djup "grop" i den stora biten som ska bli skivan. Tog evinnerlig tid att hyvla ner det, fick plocka fram den hemgjorda skrubbhyveln, var sugen på att "fuska" och köra rikthyveln men lyckades hålla mig. Han dock inte dela den innan hockeyn började så hann inte helt klart med det momentet.

Snickeri, högar med träspån, handhyvel, träplankor, mätverktyg, arbetsbänk, ritade markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oändliga mängder spån...



Verkstadsbord med slipstenar, förvaringslådor, klämma och sprutflaska. Arbetsplats stökig, verkar använd för slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyvel och träspån på arbetsbänk; snickeri, träbearbetning, hantverk, verktyg, skapande i träverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inget går upp mot känslan av ett riktigt vasst hyvelstål :)

Snickeriverkstad med trä och verktyg, hyvling pågår, spån och måttstock synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snickeri, trähyvel, spån, måttband, arbetsbänk, styrskena, trähantverk, verktyg, hyvlat trästycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till slut så låg winding sticksen jämt.

Verkstadsmiljö med bandsåg, trästycke fastspänt, verktyg, och kabelrulle på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Träsnickeri, hyvel, spån, klämma, verktyg, arbetsbänk, snickarbod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snickeriverkstad, sågat trä, bordscirkelsåg, träklampar, arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Kul projekt. Tyvärr har jag alltid ont om tid. Så det får alltid bli att använda sladd.
 
H Husvagnsthord skrev:
Kul projekt. Tyvärr har jag alltid ont om tid. Så det får alltid bli att använda sladd.
Ja om man gör saker på beställning så kan ju tid vara ett problem. Jag försöker hålla snickrandet som en ren hobby och då spelar det ju mindre roll om det tar en vecka eller en månad att få klart projekten.
 
Klöv biten som som ska bli bordsskivan idag, oklart vad som hände, om det var jag som gjorde något fel eller om bladet helt slumpmässigt drev snett men jag lyckades få till en egen liten grop på ca 3-4 millimeter på ett ställe så nu måste allt hyvlas ner 4mm extra för att bli plant. Riktigt surt, jag har (uppenbarligen) inget emot att hyvla men det här kommer ta en go stund att fixa.
Bandssåg i verkstad sågar träbjälke, spånutsug, verktyg och träspill i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstad med bandsåg, trästycken, handsprit, triangel och ett snedstreck. Stökigt och arbetsbetonat område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett trästycke i förgrunden, med träspån i bakgrunden, som antyder snickeri eller träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Härligt! Här ska det följas, speciellt då det ser ut som att du tagit mina små spillbitar;) Jag har legat i tankar på att själv platsbygga ett skrivbord med liknande tankegång vad gäller material. Men jag kommer att fuska med planhyveln till att börja med. Sen kanske Stanleyn får en påskjutning mot slutet för att få till ytan innan målningen.
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Härligt! Här ska det följas, speciellt då det ser ut som att du tagit mina små spillbitar;) Jag har legat i tankar på att själv platsbygga ett skrivbord med liknande tankegång vad gäller material. Men jag kommer att fuska med planhyveln till att börja med. Sen kanske Stanleyn får en påskjutning mot slutet för att få till ytan innan målningen.
Känns osannolikt att att jag inte kommer att ersätta snickerikombin med en dedikerad rikt/plan hyvel om/när jag säljer den.

Nåväl, nu har det hyvlats. Som vanligt så glömmer man bort att hur torra man än tror att bitarna är så slår dem sig alltid över natten efter att man kluvit och exponerat träet i mitten. Så mina fina riktade bitar hade kupat sig när det var dags att få till tjockleken idag.. Nåväl, när man väl slutar gnälla och tar fram hyveln så går det ganska snabbt. Så nu sitter bordsskivan i limmpress och jag har börjat rikta upp benen, en mycket enklare process att rikta upp något som är 4cm brett istället för 20cm. Med lite tur så kanske man får börja med det riktigt roliga imorgon (dvs sammanfogningar)

Verktyg med text "ME.MO BRUKSSTUN MADE IN SWEDEN", trähandtag, fastspänt i arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träsnickeri, snickarbänk, hyvlar, spån, verktyg, träbearbetning, handverktyg, skruvstycken, hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två träplankor med påritade linjer och former bredvid skrivredskap och skjutmått på snickarbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbearbetning med skruvtvingar som håller ihop brädor för limning i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snickeriverkstad med hyvel och träspån på arbetsbänk. Verktyg och träbearbetning. Hantverk och snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
Mycket roligt! Följer!
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
Mycket hyvlande senaste dagarna men nu är nästan allt riktat och fått jämntjockt. Praktiskt nog så kräver vare sig min no 5 1/2 eller min no 7 någon omställning mellan riktning och planhyvling :) Även sågat ut lådfronten ur framsargen men inte limmat ihop delarna än, ådermatchingen ser dock shysst ut. Funderat ganska mycket hur jag ska få ihop "upphägningen" av lådan när fronten går hela vägen ner i nederkant på sargen, men jag hoppas att det löser sig om jag inte låter sidorna på lådan gå ända ner.


En hand som håller ett mässingsinstrument över träbjälkar för att kontrollera eller märka en punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handverktyg, säkerligen en hyvel, på ett trästycke med synliga spånskrapor. Verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvel på träplanka med spån, snickeri, hantverk, träbearbetning, verktyg, detalj, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snickeriverkstad, träspån, täljkniv, vinkelhake, såg, obehandlat trä, hantverk, mätverktyg, arbetsbänk, träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snickarbänk med hyvelspån, trä, handsåg, arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplankor uppstaplade, märkta för bearbetning eller montering, hantverk eller byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 9 till
  • Laddar…
Appropå ingenting, kan man elda hyvelspån i kaminen?

Trähögar och sågspån på verkstadsgolv, indikerar snickeri eller träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snickerbock med hyvel och spån i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Började med tapphålen i benen idag, men tour de ski hade prioritet och nu tänkte jag softa lite det sista innan julledigheten är över i morgon så det blev bara ett ben.

Träsnideri på arbetsbänk, stämjärn, måttstock, mugg, tejpmarkerade träbitar, snidade märken, verktyg, hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snickeriverktyg, träbitar och spån på arbetsbänk. Mejsel och håltagningsverktyg används för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snickeriverkstad, trä, hyvel, skruvstycke, hyvling, hantverk, spån, verktyg, precision, arbetsbänk, mätinstrument, blå tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbearbetning, huggen rektangulär fördjupning, spån, verktygsmärken, snickeri, hantverk, närbild, skärande process.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Otydligt verktyg mot trä, skapar rektangulärt hål för träbearbetning, precision och hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
I ivp skrev:
Funderat ganska mycket hur jag ska få ihop "upphägningen" av lådan när fronten går hela vägen ner i nederkant på sargen, men jag hoppas att det löser sig om jag inte låter sidorna på lådan gå ända ner.
Har du nån skiss på hur skrivbordet ska se ut? Det vore lite enklare att hänga med i svängarna om man vet ungefär hur slutresultatetet ska bli.
 
Ola C Ola C skrev:
Har du nån skiss på hur skrivbordet ska se ut? Det vore lite enklare att hänga med i svängarna om man vet ungefär hur slutresultatetet ska bli.
Nej, hade ingen skiss eller ritning, brukar köra lite på känsla. Men jag förstår att det kanske är svårt att hänga med utan en övergripande bild så here we go.
En ritning av två bord sett framifrån, ett med låda, skissat på papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av möbel eller konstruktion, dimensioner markerade på svenska, enkelt handskissat, perspektiv och frontvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och med lite ungefärliga mått
 
  • Gilla
Kristina-Tina och 1 till
  • Laddar…
Inte fått något gjort i veckan, men nu i helgen så kom jag ut lite i verkstan. Gjorde klart resten av tapphålen i benen, även om det saknas lite sista finputs på väggarna men det tar jag i samband med att jag finpassar in tapparna på sargen.

Började även rikta upp bitarna till framsargen där lådfronten ska vara, insåg att det nog var dags att bygga en ny stötlåda. Den gamla är nog en av de äldsta jiggarna jag har och den börjar ha sett sina bästa dagar. Har ett veritas anhåll som är till för just detta som legat orimiligt länge och väntat på montering eftersom jag saknat ett bra sätt/verktyg att montera den medföljande rampamuffen, men i förra veckan så kom eb "1/4-20 insert nut driver" som jag beställ och med den gick det väldigt smidigt.

Inser att jag antagligen gjort sargen lite för smal, den övre biten som jag sågat loss och nu limmar tilbaka är nog alldeles för svajig för att ge tillräcklig stabilitet, tror och hoppas att det går att lösa med ett extra stag i nederkant bakom lådfronten, men vi får väl se när det börjar dra ihop sig.


Träreglar med urskurna spår, blå tejp, ligger på skumplast ovanpå träskiva, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snickeriverkstad, hyvel och trästycken på arbetsbänk, arbete på gång, arbetskläder synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

gamla stötlådan

Verktyg på vit arbetsyta: tumstock, skruvmejsel, hörnklämma, träflisor, arbetsbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träsvarv, träbit, skruvstycken, hyvel, verktygstavla, verktyg, verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nya stötlådan

Träarbete, snickeri, tappfogar, verktyg, hantverk, arbetsbänk, måttmarkeringar, spontning, traditionell teknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbitar fastklämda med olika spännverktyg på arbetsbänk, förmodligen för limning eller montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Verkstad med trä och klämmor i olika storlekar, tvingar som håller fast arbetsstycken, ordnad arbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
4774 och 10 till
  • Laddar…
Fick mitt nya anhåll till bandsågen i förra veckan, otroligt mycket enklare att ställa in och finjustera. Så nu känns det som om man kan börja använda den till lite mer finlir än att bara grovklyva och dela på bitar. Väntar fortfarande på nya gummihjul som ska levereras från amerikat, så förhoppningsvis kan det bli ännu bättre men jag bestämmde mig för att pröva att såga de stora sidorna på tapparna på bandsågen först innan jag finsjusterar med simhyvelvn/grundklossen.

Sen upptäckte jag att jag slarvat med en av sargbitarna och den var inte alls planhyvlad bra och den skulle bli alldeles för tunn om jag fixade till det så jag gjorde en ny bit i lördags, men jag lyckades med samma miss som jag gjort alldeles för många gånger nu, hyvlade den exakt till linjen samma dag som jag grovklyvt den istället för att låta den vila över natten, så när jag kom ut i morse så såg den ut som en banan. Nåväl, det blev en bra bit att öva på att göra tappar i bandsågen, och med lite tur så kan jag passa in den trots allt sen.

Verkstadsbandssåg, grönt, sågblad, justerbar arm, träbearbetning, smutsiga verktyg, slipspår, städad arbetsplats, industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

gamla anhållet

Verkstadsbänk med skjutmått, instruktionspapper, verktyg och metallkomponenter. Arbete pågår, oordning, verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nya anhållet (axminster pro fence)

Bandsåg i verkstad, skär genom träbit, framhäver sågklinga, spån och metallkonstruktion, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provsågade en tapp i en furubit, sågblad och anhåll verkar vara i samma plan.

Hyvel på träbänk, spån, verktygsvägg i bakgrunden, träsnickeri, hantverk, skapande, träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planhyvlade en ny bit med "blue tape trick", tror jag sett det i någon Rob Cosman video, mycket bra för oss som börjar ha svårt att se ritsmärken.

Träsvarvning med tving, metallvinkel och träbit med markerad skåra. Hantverk eller snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbit med sågade spår i skruvstäd, verkstadsmiljö, suddig bakgrund med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träsnickeri i verkstad, träbänk under konstruktion, verktyg och spåner synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

två tappar var allt jag hann med med allt finjusterande, men jag har som tur är inte så bråttom :)
 
  • Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.