J jawen skrev:
Fick precis pissräkningen från EON, 504 öre inkl allt per kWh
Rörligt då?
 
J jawen skrev:
Är inte riktigt kry & orkar inte Googla runt igen, men Goggla själv så hittar du troligtvis (y)

I och med att vindkraftverk har en beräknad kapacitetsfaktor på 30 % av installerad effekt ( 2018 ), så kan man "i runda slängar" räkna med att det blåser "tillräckligt" för ett "genomsnitts-vindverk" om 2 MW ( rotordiametern 100 m) ca 30% av året.

Ofta ligger "startvinden" för dessa "så dom kommer igång" runt 5 m/s, och beroende på hur man vill "lägga fram" vindkraft som positiv eller negativ så kan man ju alltid bara trycka på det bra eller enbart det dåliga.

Vindkraften utvecklas såklart & bättre "saker" kommer, men om man ska vara ärlig & att vindkraft skulle ersätta för ex Ringhals 1 & 2 så ger jag ett exempel här under

I genomsnitt hade Ringhals 1 och 2 ett gemensamt produktionsvärde av 10,13 TWh per år.
År 2017 hade Sveriges vindkraftverk en total installerad effekt på 6691 MW.

Om alla dessa vindkraftverk producerar på maximal effekt under ett helt år skulle detta innebära en total produktion av 58,6 TWh.
MEN ! total årsproduktion under 2017 blev 17,6 TWh vilket skulle innebära att vindkraftverken i genomsnitt producerar 30 % av installerad effekt.

I och med att vindkraftverk har en beräknad kapacitetsfaktor på 30 % av installerad effekt resulterar detta i att ett 2 MW vindkraftverk i genomsnitt producerar 5256 MWh per år vilket beräknas att de totalt behöver bygga 1.927 stycken vindkraftverk för att ersätta reaktorerna i Ringhals

Till en yta av 72% av hela Öland

Vidare fanns det från Ringhals 1 & 2 hela 1468 MW tillgängligt under årets mest el-konsumerade timma.
För vindkraften med en tillgänglighetsfaktor på 11 % och en installerad effekt på 2 MW behövs totalt 6.675 vindkraftverk byggas för att uppnå samma leveranssäkerhet som för kärnkraften (Hela Gotlands yta)

(Mellan åren 2000–2015 har endast 11 % av den installerade vindkraftseffekten funnits tillgänglig under årets mest el-konsumerande timma & det är den mest tillförlitliga statistiken)

Ett vind-diagram på vindar i Sverige

[bild]
Intressant karta som jag aldrig sett!
Vad jag vet så här det byggts rätt många vk i det gula området. Man kan ju undra varför.
 
F fribygg skrev:
Ny kärnkraft om 6 år är ju vad vi behöver.
Nej. En rättvis (inget kommunistblaj) elmarknad med priser som 2021 är vad vi behöver, nu.
 
Magnus E K
J jawen skrev:
Fick precis pissräkningen från EON, 504 öre inkl allt per kWh
Du räknar in alla fasta avgifter i det va? (Dividerar totala summan som dras från bankkontot för elhandel+elnät med förbrukningen.) Med det sättet att räkna betalade jag 25300 öre per kWh i augusti 2015.
 
K karlmb skrev:
Nej. En rättvis (inget kommunistblaj) elmarknad med priser som 2021 är vad vi behöver, nu.
Det är ju inte marknadens uppbyggnad som leder till högre priser. Det har helt enkelt blivit dyrare att producera el med gas.
 
K karlmb skrev:
Nej. En rättvis (inget kommunistblaj) elmarknad med priser som 2021 är vad vi behöver, nu.
Var det inte hösten - 21 som priserna började öka?
 
F fribygg skrev:
Var det inte hösten - 21 som priserna började öka?
Jo.
 
K karlmb skrev:
Jo.
Å du tycker att det var ett bra år att önska priser ifrån?
 
P pompakumla skrev:
Rörligt då?
Ja rörligt månadspris hos EON.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Du räknar in alla fasta avgifter i det va? (Dividerar totala summan som dras från bankkontot för elhandel+elnät med förbrukningen.) Med det sättet att räkna betalade jag 25300 öre per kWh i augusti 2015.
Ja, alla avgifter dvs elräkningen i sin helhet.....Dividerar räkningen med kWh.
Tycker 504 öre/kWh för mitt hem där jag å ungarna bor är pissdyrt & helt sjukt.

Dina 25300 öre per kWh i augusti 2015, var det något "landställe" där du hade lite värme på men ändå inte nyttjade?
 
F fribygg skrev:
Å du tycker att det var ett bra år att önska priser ifrån?
Jag tänkte på tiden innan de ökade.
 
Magnus E K
K karlmb skrev:
Jo.
Nej, redan under sommaren. För SE4 var första månaden som tydligt avvek uppåt jämfört med hur det sett ut historiskt juni och för SE3 juli, även om det blev värre senare.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte marknadens uppbyggnad som leder till högre priser. Det har helt enkelt blivit dyrare att producera el med gas.
Men fortfarande kör också alla "billiga" vattenkraftverk & reaktorer på med oförändrad produktionskostnad, just produktion med gas nu skapar ju inget "ärligt" snitt-pris att sträva efter.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
J jawen skrev:
Dina 25300 öre per kWh i augusti 2015, var det något "landställe" där du hade lite värme på men ändå inte nyttjade?
Nej, huset jag bor i nu, när jag precis hade köpt det och inte bodde i det än. Huvudbrytaren avstängd fram till den 31:a när jag fick fiber installerat och drog i gång en dator för att testa vilket gav 1 kWh för hela månaden. (Fasta avgiften har ökat ganska precis 100 kr per månad sen dess.)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Man bävar ju för vad en kallare månad kommer kosta per kWh, om dec 2022 med 3,5 minus i snitt vart så dyr som den blev?

Hemma hos mig har jag haft tempen under.

2022-12-01 00:00 - 2022-12-31 00:00

Medel: -3,6°C

Min: -17,0°C 2022-12-16 06:00

Max: 4,8°C 2022-12-21 05:00
 
J jawen skrev:
Men fortfarande kör också alla "billiga" vattenkraftverk & reaktorer på med oförändrad produktionskostnad, just produktion med gas nu skapar ju inget "ärligt" snitt-pris att sträva efter.
Ingen marknad säljer varorna till snittpriset av allas produktionskostnad. Priset sätts av den dyraste produktionen som lyckas sälja. De som har lägre produktionskostnad gör vinst.

Det är så marknadsekonomi fungerar.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.