16 105 läst · 76 svar
16k läst
76 svar
Nu höjer Tibber påslag igen, till 10,96 öre/kWh
Ja okej? Att det överhuvudtaget finns påslag är väl självklart. Även de måste väl betala såväl kontorsplatser som kundtjänstmedarbetare och någon ägare vill väl också ha avkastning på sitt kapital. Jag kan inte alls bedöma om de här örena är rimliga eller inte men jag förstår ju att 39 kr/mån per kund inte kan täcka en hel verksamhet. Så jag kommenterade vad de extra två örena betyder för mig kontra vad jag tycker jag får av Tibber som leverantör.Attitudeswe skrev:
Klart det kan!M Maria_G skrev:
Med över 400 000 kunder blir det minst 15 miljoner i månaden eller 187 miljoner/år.
Att köpa in el till spotpris och vidarefakturera till kunden skalar ju rätt enkelt, det kostar inte mer om det är åt en kund eller 1 miljon kunder.
Enda kostnaden dom har är ju krediten att ligga ute med kostnaden tills kunden betalat.
Fast nu är väl Tibber rätt tydliga i marknadsföringen att just 39kr är allt dom behöver för att gå runt. (Sen är det väl ok att dom får lite vid sidan av från svenska kraftnät för att sälja stödtjänster)M Maria_G skrev:Ja okej? Att det överhuvudtaget finns påslag är väl självklart. Även de måste väl betala såväl kontorsplatser som kundtjänstmedarbetare och någon ägare vill väl också ha avkastning på sitt kapital. Jag kan inte alls bedöma om de här örena är rimliga eller inte men jag förstår ju att 39 kr/mån per kund inte kan täcka en hel verksamhet. Så jag kommenterade vad de extra två örena betyder för mig kontra vad jag tycker jag får av Tibber som leverantör.
Alla 11öre rörligt påslag skall vara ren vidarefakturering av externa kostnader utan marginalpåslag - annars är det falsk marknadsföring.
Tydligen tycker tibbers kunder att det är viktigt med vattenkraft och är beredda att betala ca 8öre för dom ursprungsgarantierna.
Där kan jag hålla med, jag är inte speciellt förtjust i den marknadsföringen. Antar det beror på definitionen av ”påslag”, är det vinsten som avses? Oavsett vilseledande. Själv är jag nöjd med deras tjänst (antar de investerat mycket i mjukvara, integrering av diverse system, ux osv) och det verkar som jag betalar ett relativt förmånligt pris per kWh med dem.Attitudeswe skrev:Fast nu är väl Tibber rätt tydliga i marknadsföringen att just 39kr är allt dom behöver för att gå runt. (Sen är det väl ok att dom får lite vid sidan av från svenska kraftnät för att sälja stödtjänster)
Alla 11öre rörligt påslag skall vara ren vidarefakturering av externa kostnader utan marginalpåslag - annars är det falsk marknadsföring.
Tydligen tycker tibbers kunder att det är viktigt med vattenkraft och är beredda att betala ca 8öre för dom ursprungsgarantierna.
Tänker du att de ska förlita sig helt på Word of mouth eller finns det andra marknadsföringskanaler du hade velat att de prioriterade?Keiller skrev:
Problemet är ju att marknadsföra det som att det inte finns påslag, och att man inte kan hitta det någonstans på Tibbers hemsida. Dessutom är det väldigt hög påslag jämfört med konkurrens.M Maria_G skrev:Ja okej? Att det överhuvudtaget finns påslag är väl självklart. Även de måste väl betala såväl kontorsplatser som kundtjänstmedarbetare och någon ägare vill väl också ha avkastning på sitt kapital. Jag kan inte alls bedöma om de här örena är rimliga eller inte men jag förstår ju att 39 kr/mån per kund inte kan täcka en hel verksamhet. Så jag kommenterade vad de extra två örena betyder för mig kontra vad jag tycker jag får av Tibber som leverantör.
Vad jag kan se består koncernen av ett svenskt och ett norskt bolag? Jag kollade Tibber AB, oavsett gällde det EBIT och finansnetto vilket bör ge en indikation på hur det går för den svenska verksamheten. Jag vet givetvis inte mycket om hela bilden men jag kan i motsats till andra inte påstå att jag har på fötterna att säga att de har orimliga påslag. Håller dock med om vilseledande marknadsföring. Jag antar att de inte anser att de ”tjänar pengar” när de betalar löner till anställda.D Dilato skrev:
Vi har kommunicerat att vi har en halv miljon kunder på samtliga våra marknader
– Tyskland, Nederländerna, Norge och Sverige.
https://www.energi.se/artiklar/2022/november-2022/tibber-okar-mest-bland-elhandelsbolagen
Sedan har dom bolag i Finland och Danmark som inte har någon elförsäljning ännu.
https://tibber.com/se/integritet/controller-list
– Tyskland, Nederländerna, Norge och Sverige.
https://www.energi.se/artiklar/2022/november-2022/tibber-okar-mest-bland-elhandelsbolagen
Sedan har dom bolag i Finland och Danmark som inte har någon elförsäljning ännu.
https://tibber.com/se/integritet/controller-list
Jag har inga problem med att de marknadsför sig. Inte ens att de gör det i TV. Men deras val av "ansikte utåt" i reklamen är minst sagt märklig.M Maria_G skrev:
Schyfferts TV-reklam för Tibber är mer infantil än konsumentupplysande. Inget som får mig att välja Tibber. Tvärtom. Den får mig att välja bort det bolaget.
Schyffert är rolig, och reklamen som syftas till tycker jag också är kul. Dock har jag inte lagt på minnet att det var reklam för just Tibber. Reklam är ju något som slösar med vår tid, så lägger så lite notis som möjligt om den. Är den underhållande, slösar den förstås mindre med min tid. I alla fall första gången jag ser den.Keiller skrev:Jag har inga problem med att de marknadsför sig. Inte ens att de gör det i TV. Men deras val av "ansikte utåt" i reklamen är minst sagt märklig.
Schyfferts TV-reklam för Tibber är mer infantil än konsumentupplysande. Inget som får mig att välja Tibber. Tvärtom. Den får mig att välja bort det bolaget.
Jag har Tibber idag, men om de ökat priset så kommer jag vid tillfälle titta på att byta. Tack till denna tråd! Enda jag använder är deras app för att kolla aktuellt pris, samt morgondagens, och det måste ju gå att få fram även med konkurenterna.