P pompakumla skrev:
Nu börjar elräkningar trilla in vad landar ni på med allt ? Våran har inte dykt upp ännu men vissa har fått tydligen
~150kvm SE3. 1944 kWh via Tibber för 6715:-, ovanpå det ska Vattenfall ha sitt elnätstjosan på 1933:-

Allt detta ger den totala summan 8648:- för December 2023.
 
  • Gilla
  • Arg
glenparker1974 och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Är inte riktigt kry & orkar inte Googla runt igen, men Goggla själv så hittar du troligtvis (y)

I och med att vindkraftverk har en beräknad kapacitetsfaktor på 30 % av installerad effekt ( 2018 ), så kan man "i runda slängar" räkna med att det blåser "tillräckligt" för ett "genomsnitts-vindverk" om 2 MW ( rotordiametern 100 m) ca 30% av året.

Ofta ligger "startvinden" för dessa "så dom kommer igång" runt 5 m/s, och beroende på hur man vill "lägga fram" vindkraft som positiv eller negativ så kan man ju alltid bara trycka på det bra eller enbart det dåliga.

Vindkraften utvecklas såklart & bättre "saker" kommer, men om man ska vara ärlig & att vindkraft skulle ersätta för ex Ringhals 1 & 2 så ger jag ett exempel här under

I genomsnitt hade Ringhals 1 och 2 ett gemensamt produktionsvärde av 10,13 TWh per år.
År 2017 hade Sveriges vindkraftverk en total installerad effekt på 6691 MW.

Om alla dessa vindkraftverk producerar på maximal effekt under ett helt år skulle detta innebära en total produktion av 58,6 TWh.
MEN ! total årsproduktion under 2017 blev 17,6 TWh vilket skulle innebära att vindkraftverken i genomsnitt producerar 30 % av installerad effekt.

I och med att vindkraftverk har en beräknad kapacitetsfaktor på 30 % av installerad effekt resulterar detta i att ett 2 MW vindkraftverk i genomsnitt producerar 5256 MWh per år vilket beräknas att de totalt behöver bygga 1.927 stycken vindkraftverk för att ersätta reaktorerna i Ringhals

Till en yta av 72% av hela Öland

Vidare fanns det från Ringhals 1 & 2 hela 1468 MW tillgängligt under årets mest el-konsumerade timma.
För vindkraften med en tillgänglighetsfaktor på 11 % och en installerad effekt på 2 MW behövs totalt 6.675 vindkraftverk byggas för att uppnå samma leveranssäkerhet som för kärnkraften (Hela Gotlands yta)

(Mellan åren 2000–2015 har endast 11 % av den installerade vindkraftseffekten funnits tillgänglig under årets mest el-konsumerande timma & det är den mest tillförlitliga statistiken)

Ett vind-diagram på vindar i Sverige

[bild]
Du frisknar nog till och kan komma med källa, jag kan, och ska inte motivera och svara för dina påståenden.

Såvitt jag förstår tog det mer än den dubbla tiden att bygga OL3 man startade iaf 2005.
 
F fribygg skrev:
dina påståenden
Det är direkt inga "påståenden".

Räknar man på all tillgänglig data från vindkraft kontra kärnkraft fram till 2018 (Ringhals 1&2), så ser det ut som jag skrev.

OL3 kan du inte jämföra med ett "snitt-bygge", utan OL3 var nog det "värsta" bygge som hitintills byggts.
Sverige byggde förr på ca 5 år & genomsnittet i världen från byggstart till att en ny reaktor börjar producera el är sju år (ej inräknat tiden för "processen" fram till byggstart, men det är ju upp till regeringen/styret i länderna).
 
J jawen skrev:
Det är direkt inga "påståenden".

Räknar man på all tillgänglig data från vindkraft kontra kärnkraft fram till 2018 (Ringhals 1&2), så ser det ut som jag skrev.

OL3 kan du inte jämföra med ett "snitt-bygge", utan OL3 var nog det "värsta" bygge som hitintills byggts.
Sverige byggde förr på ca 5 år & genomsnittet i världen från byggstart till att en ny reaktor börjar producera el är sju år (ej inräknat tiden för "processen" fram till byggstart, men det är ju upp till regeringen/styret i länderna).
Ok, att genomsnittstiden för KK är sju år visste jag inte, det är ju väsentligt under de påstådda 8 åren.

Att det förr kunde byggas reaktor på under 5 år i Sverige är välkänt.
 
F fribygg skrev:
Ok, att genomsnittstiden för KK är sju år visste jag inte, det är ju väsentligt under de påstådda 8 åren.
Processen fram till byggstart är väldigt varierande ute i världen, vissa världsdelar har "mist" sina ingenjörer också så det hjälper inte till direkt.
Processen kan därför ta 6-7 år tyvärr, även om den absolut inte behöver ta sådan lång tid.
 
J jawen skrev:
Processen fram till byggstart är väldigt varierande ute i världen, vissa världsdelar har "mist" sina ingenjörer också så det hjälper inte till direkt.
Processen kan därför ta 6-7 år tyvärr, även om den absolut inte behöver ta sådan lång tid.
Ny kärnkraft om 6 år är ju vad vi behöver.
 
F fribygg skrev:
Ok, att genomsnittstiden för KK är sju år visste jag inte, det är ju väsentligt under de påstådda 8 åren.

Att det förr kunde byggas reaktor på under 5 år i Sverige är välkänt.
Det bästa exemplet hur snabbt man kan bygga stora reaktorer nuförtiden är Barakah, Förenade Arabemiraten (Dubai), utmaningen är att det behövs tusentals gästarbetare för att få ihop behovet av arbetskraft samt budget nuförtiden. Runt 10 år får man räkna med per reaktor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Barakah_nuclear_power_plant
Sen har man då tagit fram ett mycket snabbare koncept med SMR reaktorer, gen 3 som då är en nedskalad stor reaktor. Kanada har påbörjat sitt bygge som ska vara klart 2028, dvs 5 år.
https://www.opg.com/stories/opg-dar...eactor-project-passes-significant-milestones/
Kanada är ett stort föredöme och det borde vi följa snarast!
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det bästa exemplet hur snabbt man kan bygga stora reaktorer nuförtiden är Barakah, Förenade Arabemiraten (Dubai), utmaningen är att det behövs tusentals gästarbetare för att få ihop behovet av arbetskraft samt budget nuförtiden. Runt 10 år får man räkna med per reaktor.
[länk]
Sen har man då tagit fram ett mycket snabbare koncept med SMR reaktorer, gen 3 som då är en nedskalad stor reaktor. Kanada har påbörjat sitt bygge som ska vara klart 2028, dvs 5 år.
[länk]
Kanada är ett stort föredöme och det borde vi följa snarast!
Det där med "ska vara klara" ska väl tas med en stor nypa salt efter Areva bygget i vårt östra granland.

En reaktor typ som i nutid byggts snabbt och problemfritt är väl vad som behövs för att få ny baskraft i södra Sverige detta årtionde.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det där med "ska vara klara" ska väl tas med en stor nypa salt efter Areva bygget i vårt östra granland.

En reaktor typ som i nutid byggts snabbt och problemfritt är väl vad som behövs för att få ny baskraft i södra Sverige detta årtionde.
Jo precis som man gör i Kanada, bara att beställa.
En sådan här SMR reaktor, generation 3
BWRX-300 (gepower.com)
 
Men hur lång tid tar ett sådant bygge nu när de löst problemen?
 
D Daniel 109 skrev:
Men hur lång tid tar ett sådant bygge nu när de löst problemen?
För lång tid.... vi klarar inte av ett sånt stort bygge längre.
 
  1. Hej alla vänner

    Är det någon som har Telge Energi rörligt i SE3, d.v.s. Stockholm?

    Jag har rörligt men lyckas inte få svar på kWh-priset för december 2022. Telge kan lämna ut min förbrukning men säger att jag måste vänta 10 dagar. Varför?
 
F fribygg skrev:
Det där med "ska vara klara" ska väl tas med en stor nypa salt efter Areva bygget i vårt östra granland.

En reaktor typ som i nutid byggts snabbt och problemfritt är väl vad som behövs för att få ny baskraft i södra Sverige detta årtionde.
Det lite "lustiga" är att det var redan i jan 2021, planerat för att det skulle byggas 55 nya inom Europa .

Är de det Sveriges regering "väntar in" ?
Eller vågar "ingen" ta ansvar för ett ev beslut ?

Smacka upp ersättnings-reaktorer där dom tidigare har stått, och kör på järnet tycker jag.
Kommer ALLTID vara lönsamt i längden oavsett stora investeringskostnader
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Fick precis pissräkningen från EON, 504 öre inkl allt per kWh
 
  • Wow
Dayangel
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, det är alltid bättre att inte göra något alls, då riskerar man inte att göra fel!
Det tydligen så regeringen tänker kring elpriserna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.