O
namnbyte namnbyte skrev:
Hej!
Nu kom decembers faktura, trots tappert försök att sänka förbrukningen från chocken av november-fakturan var denna änn dyrare. Dvs nu behöver jag/vi personlig pekpinne från de som faktiskt kan detta! :)

Vi är två i hushållet som lämnade hyresträsket i september, till hus byggt 1947 och energiklass D. Betonghålsten och tegel, 4-glas på nedangåning, 3-glas på ovanvåning och till på det ett skevt självdragssystem som är en helt annan historia. Klimatet inomhus är dock gott, jag tror jag fått rätt på värmekurvan (tack vare [länk]) då det nu är jämn temp inne oavsett +5 eller -15 ute. Värmekurvan stod på 1.2 tidigare, är nu 0.9. Hade vid inflytt (efter luftning av element, mer om detta nedan) problem med för varmt vid -15 ute och för kallt runt nollan. Förskjutningen av kurvan står på läge 0.
Cirkulationspumpen står på 2 meter(?), dvs mycket lägre än vad avståndet höjdled är mellan central och översta elementet, men det är varmt i samtliga ändå.

Det är alltså två våningar med källare, ca 45 kvm per våning, min högst amatörmässiga bedömning utifrån att ha läst på är att elementen är tvårörssystem på samtliga vådningar. Dock är de i källaren hemmapulade på plats en gång i tiden, så de spaghetti-böjda rören döljs bakom panel som hemma-chefen inte låter mig riva före det att vi faktiskt ska renovera där (har dock fått titta bakom - det ser ut/luktar ok).

Fjärrvärmecentralen är ca 10 år gammal, består av
- Danfoss Comfort 100M + utegivare
- Kamstrup Multical 402
- Wilo Stratos Pico (eller mycket lik modell från samma tillverkare)

Vet inte hur mycket av ovan som är relevant, eller om jag missat något annat som faktiskt är relevant, säg till i sådant fall! :)

Förbrukningen har varit likt nedan tabell. Till saken hör är att jag jag vet inte om detta är normalt med fjärrvärme, om något är/har gått sönder, eller om jag har mig själv att skylla (pga justeringar) till förbrukningen ökat så kraftigt. När vi flyttade hit var trycket i radiatorkretsen 0,2 bar och det tog en goda 45 minuter luftande innan det fanns vatten i hela systemet.

September: 0,707 MWh
Oktober: 1,162 MWh
November: 2,376 MWh
December 3,573 MWh

Eventuellt har jag redan svarat på min undran genom min beskrivning, men i sådant fall lyckas jag missa det svaret. Är detta en normal eller hög förbrukning av fjärrvärme nämnda månader givet ovan text? Vad kan jag göra för att sänka det mer, eller vore det "dumsnålt"? Har aldrig ägt hus förr, känner ingen med fjärrvärme, famlar i lite mörker här
Har ca 120 kvm enplanshus i Malmö. Fjärrvärme och hade en förbrukning på 1600 kWh i december i år. Då har vi haft ca 17-19 grader inne(lite beroende på om solen legat på eller ej).

På jul drog jag upp till ca 20 grader. Då gick förbrukningen från ca 1,5-2 kWh/timma till 3,6 kWh/timma.

Så jag tycker inte det låter som det är överdrivet mycket du har.
 
Storsockret
Enplan, 114kvm byggt 64. Två personer. Gamla fönster. Runt 20 grader inomhus.

Stapeldiagram visar fjärrvärmeanvändning per månad, oktober 2021 till januari 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi betalar 4217kr/år i fast avgift och 76,1 öre/kWh
 
3,9 MWh för december. 20-talshus med källare, två våningar plus inredd vind (308 m2 atemp). Cirka 21 C inomhus, även i källaren. Mellansverige (SE3).

Nya treglas överallt på alla stora fönster, gamla originalfönster i entré, trapphus etc. Tilläggsisolerat invändigt.
 
Magnus E K
Alla siffror ser rimliga ut och diverse justeringar när det gäller fjärrvärme (till skillnad från värmpump) kan egentligen bara göra att det blir för kallt eller för varmt i huset, inte (för en given temperatur) påverka förbrukningen mer än högst marginellt.

1000 kr/MWh = 1 kr/kWh är billigt jämfört med vad elen kostat senaste månaderna.
 
Vi förbrukade 2,8 MWh i december på två vuxna. Enplanshus med källare, 99+99 kvadrat. Ca 21-22 grader även i källaren. Och jag älskar varma och långa duschar för att jag är så frusen av mig. Bor på Västerbottenskusten.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Har ca 120 kvm enplanshus i Malmö. Fjärrvärme och hade en förbrukning på 1600 kWh i december i år. Då har vi haft ca 17-19 grader inne(lite beroende på om solen legat på eller ej).

På jul drog jag upp till ca 20 grader. Då gick förbrukningen från ca 1,5-2 kWh/timma till 3,6 kWh/timma.

Så jag tycker inte det låter som det är överdrivet mycket du har.
Jag som inte har fjärrvärme utan LVVP tycker din förbrukning ser hög ut, förbrukad energi bara fjärrvärme är mer än hela vårt hushålls totala energiförbrukning (1410 kWh December) och ändå inte så olika förhållanden annars (jag har haft mellan 18-20 grader).
3 mil från Malmö via E65, 1,5 plan 130 m2 + Källare 84m2 byggt 1955, originalfönster, inga särskilda energiåtgärder gjorda.
 
D Dilato skrev:
Jag som inte har fjärrvärme utan LVVP tycker din förbrukning ser hög ut, förbrukad energi bara fjärrvärme är mer än hela vårt hushålls totala energiförbrukning (1410 kWh December) och ändå inte så olika förhållanden annars (jag har haft mellan 18-20 grader).
3 mil från Malmö via E65, 1,5 plan 130 m2 + Källare 84m2 byggt 1955, originalfönster, inga särskilda energiåtgärder gjorda.
Med LVVP får du ju ”gratis” kWh, med fjärrvärme är ju 1 kWh = 1 kWh så att säga.

Räknar vi med en COP på i snitt 2 på din pump och ca 350 kWh/mån i hushållsel hamnar vi på (1410-350)*2+350=2470 kWh i jämförbar förbrukning.
 
  • Gilla
ErikWestman och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag som inte har fjärrvärme utan LVVP tycker din förbrukning ser hög ut, förbrukad energi bara fjärrvärme är mer än hela vårt hushålls totala energiförbrukning (1410 kWh December) och ändå inte så olika förhållanden annars (jag har haft mellan 18-20 grader).
3 mil från Malmö via E65, 1,5 plan 130 m2 + Källare 84m2 byggt 1955, originalfönster, inga särskilda energiåtgärder gjorda.
Nu är jag ingen expert men fjärrvärme är 1kw in 1 ut, värmepumpar har ju ett cop på 3-4 så 1 kw in 3-4 ut, så dina 1410-410 hushållsel (helt taget ur luften) =1000kwh för uppvärmning gånger cop 3 så hamnar din energi på ca 3000kwh också, man får räkna på vad huset drar inte vad man har för värmekälla.

Jag själv har fjärrvärme 90+90m2 uppvärmd källare och original fönster i källaren, treglas ovanplan, byggår -54 tegelfasad, hamnade på 18.800kwh 2022, ca 2400kwh är tappvarmvatten och resten uppvärmning, december hamnade jag på ca 3500kwh (20 grader inne), november ca 1800 (ca 18 grader inne)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Källare borde förbjudas
Okunskap borde förbjudas.. ;)
 
  • Gilla
Oldjoe och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Vårat hus på 150Kvm+garage drog runt 3500 kwh i december. men vi betalar bara 37 öre/Kwh för fjärrvärmen.. elströmmen är lite dyrare dock med Putins prispåslag. Jag tycker inte din förbrukning är annmärkningsvärd med tanke på att det är ett "oisolerat" skånehus.

Källare är som nämnts energitjuvar, men tänk på att du kan behöva värmen i källaren för att slippa problem med fukt och liknande. Källare borde förbjudas som konstruktion om man inte ska ha en ved eller oljepanna därnere, inte speciellt bra vare sig för värdsklimatet eller innomhusklimatet.
Förra villan hade källare och det blev inget bra när oljepannan byttes ut mot ett "Modernt" system, kallt rått och fuktskador som följd av för dålig värme i källaren.
Nybyggda källare isoleras som ett kylskåp med modern ventilation, inge problem och borde alltså inte förbjudas. Då det begavs sig var gamla källare i regel inte tänkta som bostadsyta utan mer som bityta, förvaring, garage dylikt., det är ett senare påfund att inreda dessa till bostadsyta, ingen bra ide alltså,
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O
D Dilato skrev:
Jag som inte har fjärrvärme utan LVVP tycker din förbrukning ser hög ut, förbrukad energi bara fjärrvärme är mer än hela vårt hushålls totala energiförbrukning (1410 kWh December) och ändå inte så olika förhållanden annars (jag har haft mellan 18-20 grader).
3 mil från Malmö via E65, 1,5 plan 130 m2 + Källare 84m2 byggt 1955, originalfönster, inga särskilda energiåtgärder gjorda.
Hög vet jag inte om jag har! Men däremot är det bara att gratulera dig att du kommit undan så lågt. Det måste kännas bra tider som dessa.

Jag har haft flyktiga tankar på att komplettera fjärrvärmen med en LLVP. Främst för att snabbt ”brassa på” lite värme på vintern men även för att köra kyla på sommaren.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Med LVVP får du ju ”gratis” kWh, med fjärrvärme är ju 1 kWh = 1 kWh så att säga.

Räknar vi med en COP på i snitt 2 på din pump och ca 350 kWh/mån i hushållsel hamnar vi på (1410-350)*2+350=2470 kWh i jämförbar förbrukning.
Som en känd uppfinnare från Sundbyberg sagt "tänkte inte på det".:oops:

Värmeväxlarna i fjärrvärmesystemet är väl dessutom inte 100% verkningsgrad, så systemmässigt är väl fjärrvärme COP <0.9 plus förluster i ledningar (vilket inte belastar kunden direkt men sätter en del av priset likväl) .
 
  • Gilla
Johan886
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Som en känd uppfinnare från Sundbyberg sagt "tänkte inte på det".:oops:.
 
  • Gilla
Steffo6804
  • Laddar…
namnbyte
Vilken gedigen flora svar detta genererade, vi tackar ödmjukast!

Då verkar det dels som att jag inte riktigt kan göra mycket mer än att begränsa användningen av tappvatten, och försöka få ner det hutlösa kW-priset hos Solör Bioenergi...vilka dessvärre dels verkar vara enda leverantören i kommunen (mittskåne), samt stört omöjliga att få tag på över telefon (försökt sedan strax före jul).

Vad jag tyckte var skyhög förbrukning ser med alla era (tack igen!) grafer ut att vara ett ungefärligt mellanvärde där liknande hus brukar ligga.

Jag är såklart glad att det inte är eluppvärmt, men förbrukningen såg oerhört skev ut jämfört med vår bantade elförbrukning på ca 200 kW/månad. Men det är väl så att elen blir sådär låg just pga att fjärrvärmen är så hög, en flyttad förbrukning bara.

Jag läste ett svar om rekommendation för att optimera fjärrvärmen, det ska vi kika mer på, men finns det mer/annat vi kan eller bör göra för att få ner kW-förbrukningen? Manuellt stänga tilloppet av fjärrvärme varannan timme? (Skämt)
 
En grej man man testa är att byta ut gamla vattenslösande duschmunstycken till nya snålare. Bytte just till ett hansgrohe Crometta vario, hyfsat snålt och även mycket billigt. Man kan få ner vattenförbrukningen till typ 8 l/min med hyfsat bibehållen duscheffektivitet, har man långt hår kan man ju öka på flödet vid behov. Finns ännu snålare modeller i serien med fler funktioner om man har lust med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.