Keiller Keiller skrev:
Någon mer än mig som glömt att det förr fanns
Iskummjölk? Minns inte ens om jag någonsin drack den.

[bild]

För er som aldrig hört talas om skummjölk var det vanligt mjölk som man skummat av all grädde så mjölken var i det närmaste fettfri.

Blev utkonkurrerad av lättmjölk och försvann helt från butikernas mejerikylar för många år sen.

Varför man på förpackningen särskrev det som "skum mjölk" kan man ju alltid fundera över.
Inte alls gott det där men särskrivningen är ju bra tajmad :)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
harry73
Jag har svårt att fatta varför man vill ha fettfri mjölk. Då kan man ju likabra dricka vatten.
Dricker själv bara ohomogeniserad mjölk eller kärnmjölk, som jag får när jag gör eget smör eller "bregott"
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
harry73 harry73 skrev:
Jag har svårt att fatta varför man vill ha fettfri mjölk. Då kan man ju likabra dricka vatten.
Dricker själv bara ohomogeniserad mjölk eller kärnmjölk, som jag får när jag gör eget smör eller "bregott"
Håller med!

I Finland tycks det här vara vanligt. Trodde jag också det var finsk förpackning först.

Gjorde en gång en släkting lite småsur när han kommenterade och var kritisk på mig att "varför köper du helmjölk" jomen jag kan blanda in vatten så blir det lättmjölk och billigare svarade jag :crysmile:

Även i Sverige köper många mellanmjölk...jag köper den röda eller gröna beroende lite var jag är :cool: I söder och i Finland är helmjölk röd förpackning och i Norra Sverige är det precis tvärtom ;)

Allra helst skulle man ju vilja köpa direkt från bonden. Det helt andra grejor. Men tyvärr får ingen sälja direkt :cry:
 
  • Gilla
Långfarare och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Påminner om vanlig fettfri mjölk här i Finland, den kommer alltid i ljusblåa förpackningar. Kallas visst minimjölk i Sverige.
Inte vet jag hur det är där du bor men häromkring kallar många i synnerhet gammalt folk den fettfria mjölken för skyymamjölk altså skummjölk. Det är samma sak men det låter väl för simpelt med skummjölk i marknadsföringen.
 
engs
kisumisu kisumisu skrev:
Gjorde en gång en släkting lite småsur när han kommenterade och var kritisk på mig att "varför köper du helmjölk" jomen jag kan blanda in vatten så blir det lättmjölk och billigare svarade jag :crysmile:
På mejerierna, där fettet är det som är värdefullt, skrattar de åt minimjölken, "färgat vatten" kallas det samt att man tillsätter vitaminer för att det alls ska innehålla något nyttigt.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Inte vet jag hur det är där du bor men häromkring kallar många i synnerhet gammalt folk den fettfria mjölken för skyymamjölk altså skummjölk. Det är samma sak men det låter väl för simpelt med skummjölk i marknadsföringen.
Det har jag nog inte hört förr eller så har jag glömt det. Dricker mest helmjölk om jag får välja.
 
  • Gilla
Långfarare och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Kommer ihåg kärnmjölk från när jag var liten på 80 talet
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
När jag var liten var det bruna 1 L glasflaskor med en foliehatt.
Och man tog med sig tomflaskorna till affären, minns inte att de hade några etiketter. Och det fanns speciella korgar av plastad tråd att bära dem i.
Sedan kom Tetrapak med pyramidformade paket i affären.
 
  • Gilla
Långfarare och 4 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
På mejerierna, där fettet är det som är värdefullt, skrattar de åt minimjölken, "färgat vatten" kallas det samt att man tillsätter vitaminer för att det alls ska innehålla något nyttigt.
Man får mera fett för pengarna då man köper grädde om jag inte klantat mig med matten, vilket brukar hända ofta...

180 ml fett i ett 5dl gräddpaket (36% fett) som kostar 2.50 €, man betalar cirka 1,40 cent / ml.

3,5 ml fett i ett liter med 3.5% mjölk som kostar 1.50 = 43 cent / ml.

Så vill man vara som fabror joakim köper man den billiga lättmjölken för 90 cent litern och duttar i lite grädde, billigare än att köpa helmjölk :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Långfarare och 4 till
  • Laddar…
Inget vi glömt bort vad det är men den yngsta generationen har inte en susning :)

Tydligen hur roligt som helst att detta är en telefon, Iphone 1 kanske?

Två flickor ler och låtsas prata i telefoner gjorda av gröna bananer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
fremax och 4 till
  • Laddar…
hsd
kisumisu kisumisu skrev:
Håller med!

I Finland tycks det här vara vanligt. Trodde jag också det var finsk förpackning först.

Gjorde en gång en släkting lite småsur när han kommenterade och var kritisk på mig att "varför köper du helmjölk" jomen jag kan blanda in vatten så blir det lättmjölk och billigare svarade jag :crysmile:

Även i Sverige köper många mellanmjölk...jag köper den röda eller gröna beroende lite var jag är :cool: I söder och i Finland är helmjölk röd förpackning och i Norra Sverige är det precis tvärtom ;)

Allra helst skulle man ju vilja köpa direkt från bonden. Det helt andra grejor. Men tyvärr får ingen sälja direkt :cry:
Kollade snabbt
Naturlig mjölk – mjölk som tas direkt från kon, utan att processas alls och är opastöriserad. Sådan mjölk får bara säljas i liten skala, max 70 liter i veckan, direkt från gården med information om riskerna (det kan finnas sjukdomsbakterier som listeria, campylobacter och ehec, som är särskilt farliga för småbarn)
Pastöriserad säljs av de flesta gårdsbutiker
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
3,5 ml fett i ett liter med 3.5% mjölk som kostar 1.50 = 43 cent / ml.
En procent av 1 liter är 10 ml, inte 1 ml ;)
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
En procent av 1 liter är 10 ml, inte 1 ml ;)
Jo men matten var rätt ändå för jag räknade enligt 35ml. Jag skrev fel då jag skrev 3,5 i inlägget.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
En klassisk doft!

Flaska med Tabac Original aftershave lotion på broderad duk, otydlig bakgrund, kosmetikprodukt för män.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bästerortarn och 12 till
  • Laddar…
Finns i mitt badrumsskåp
 
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.