namnbyte
Hej!
Nu kom decembers faktura, trots tappert försök att sänka förbrukningen från chocken av november-fakturan var denna änn dyrare. Dvs nu behöver jag/vi personlig pekpinne från de som faktiskt kan detta! :)

Vi är två i hushållet som lämnade hyresträsket i september, till hus byggt 1947 och energiklass D. Betonghålsten och tegel, 4-glas på nedangåning, 3-glas på ovanvåning och till på det ett skevt självdragssystem som är en helt annan historia. Klimatet inomhus är dock gott, jag tror jag fått rätt på värmekurvan (tack vare https://www.byggahus.se/forum/threads/fjaerrvaerme-instaellningar.74494/) då det nu är jämn temp inne oavsett +5 eller -15 ute. Värmekurvan stod på 1.2 tidigare, är nu 0.9. Hade vid inflytt (efter luftning av element, mer om detta nedan) problem med för varmt vid -15 ute och för kallt runt nollan. Förskjutningen av kurvan står på läge 0.
Cirkulationspumpen står på 2 meter(?), dvs mycket lägre än vad avståndet höjdled är mellan central och översta elementet, men det är varmt i samtliga ändå.

Det är alltså två våningar med källare, ca 45 kvm per våning, min högst amatörmässiga bedömning utifrån att ha läst på är att elementen är tvårörssystem på samtliga vådningar. Dock är de i källaren hemmapulade på plats en gång i tiden, så de spaghetti-böjda rören döljs bakom panel som hemma-chefen inte låter mig riva före det att vi faktiskt ska renovera där (har dock fått titta bakom - det ser ut/luktar ok).

Fjärrvärmecentralen är ca 10 år gammal, består av
- Danfoss Comfort 100M + utegivare
- Kamstrup Multical 402
- Wilo Stratos Pico (eller mycket lik modell från samma tillverkare)

Vet inte hur mycket av ovan som är relevant, eller om jag missat något annat som faktiskt är relevant, säg till i sådant fall! :)

Förbrukningen har varit likt nedan tabell. Till saken hör är att jag jag vet inte om detta är normalt med fjärrvärme, om något är/har gått sönder, eller om jag har mig själv att skylla (pga justeringar) till förbrukningen ökat så kraftigt. När vi flyttade hit var trycket i radiatorkretsen 0,2 bar och det tog en goda 45 minuter luftande innan det fanns vatten i hela systemet.

September: 0,707 MWh
Oktober: 1,162 MWh
November: 2,376 MWh
December 3,573 MWh

Eventuellt har jag redan svarat på min undran genom min beskrivning, men i sådant fall lyckas jag missa det svaret. Är detta en normal eller hög förbrukning av fjärrvärme nämnda månader givet ovan text? Vad kan jag göra för att sänka det mer, eller vore det "dumsnålt"? Har aldrig ägt hus förr, känner ingen med fjärrvärme, famlar i lite mörker här
 
Är det din debiterade förbrukning eller har du läst av den på mätaren (ackumulerad förbrukning)? Jag tycker det verkar rätt orimligt att du skulle gjort av med 3,5 MWh på en månad. Om det är ackumulerad förbrukning så är det alltså skillnaden mellan två siffror som är månadens förbrukning, då har ni gjort av med 0,455 MWh i oktober, 1,214 MWh i november och 1,197 MWh i december.

Tittar jag på mina räkningar så har vi använt 0,56 MWh i september, 0,791 MWh i oktober och 1,215 MWh i november (räkningen för december har inte kommit än) så dina siffror är inte så långt från mina. Vi (2 vuxna och 2 små barn) bor i ett enplanshus från 1968 med blandat 2- och 3-glasfönster i Varberg.

Kan det vara så att ert fjärrvärmebolag har sommar/vinter-taxa? Vi betalar 408 kr/MWh ex moms på sommarhalvåret och 668 kr/MWh ex moms på vintern (okt-maj).
 
Bor i villa om totalt 208kvm i Norrlands inland. 3glas fönster i hela huset plus varmgarage. 4 vuxna i hushållet varav 3 gillar varma duschar. Även frusen fru så ca 23c inne

såhär ser vår förbrukning ut
Mobilskärm visar stapeldiagram över fjärrvärmeförbrukning per månad för 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
namnbyte namnbyte skrev:
September: 0,707 MWh
Oktober: 1,162 MWh
November: 2,376 MWh
December 3,573 MWh

Stapeldiagram som visar uppmätt energiförbrukning i MWh för åren 2019-2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser vår fjv-förbrukning ut månad för månad.
 
namnbyte
zarkov zarkov skrev:
Är det din debiterade förbrukning eller har du läst av den på mätaren (ackumulerad förbrukning)? Jag tycker det verkar rätt orimligt att du skulle gjort av med 3,5 MWh på en månad. Om det är ackumulerad förbrukning så är det alltså skillnaden mellan två siffror som är månadens förbrukning, då har ni gjort av med 0,455 MWh i oktober, 1,214 MWh i november och 1,197 MWh i december.

Tittar jag på mina räkningar så har vi använt 0,56 MWh i september, 0,791 MWh i oktober och 1,215 MWh i november (räkningen för december har inte kommit än) så dina siffror är inte så långt från mina. Vi (2 vuxna och 2 små barn) bor i ett enplanshus från 1968 med blandat 2- och 3-glasfönster i Varberg.

Kan det vara så att ert fjärrvärmebolag har sommar/vinter-taxa? Vi betalar 408 kr/MWh ex moms på sommarhalvåret och 668 kr/MWh ex moms på vintern (okt-maj).
Tack för tydlig motfråga! Det är den debiterade mängden, energiavgift 2022-12-01-2023-01-01 var alltså 3,573 MWh, á 980 kr/MWh står det på specifikationen (japp, 3 501 svenska riksdaler! Hugh!).

Fast vår november var nästan dubbelt så hög som er? Enbart två vuxna, båda duschar varannan dag som mig veterligen enda stora tappvattenförbrukningen, men sen vet jag inte alls referensramarna för hur högt/lågt det kan vara under en november-månad.

Ser dock nu att vi har en väldigt hög taxa jämfört med er, har försökt jaga Solör (vår leverantor) hela dagen men deras kundtjänst-talsvar bara bryter samtalet pga ingen tillgänglig.
 
namnbyte
Oldelfato Oldelfato skrev:
Bor i villa om totalt 208kvm i Norrlands inland. 3glas fönster i hela huset plus varmgarage. 4 vuxna i hushållet varav 3 gillar varma duschar. Även frusen fru så ca 23c inne

såhär ser vår förbrukning ut
[bild]
Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
Såhär ser vår fjv-förbrukning ut månad för månad.
Guld! Då ligger vi på ungefär samma förbrukning åtminstone.

Demmpa får man fråga hur er situation är i övrigt - antal uppvärmda våningar/uppvärmd yta?


Med tidigare svar i åtanke verkar det peka åt att en hiskerligt hög taxa som är boven, så här långt... Vilket iof är bättre än att jag pulat sönder något/någon inställning och råkat få motsatt effekt mot vad som var målet :)
 
Vi betalar 484kr/Mwh så som du säger verkar din avgift ruggigt hög
 
  • Gilla
paul1859
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Tack för tydlig motfråga! Det är den debiterade mängden, energiavgift 2022-12-01-2023-01-01 var alltså 3,573 MWh, á 980 kr/MWh står det på specifikationen (japp, 3 501 svenska riksdaler! Hugh!).

Fast vår november var nästan dubbelt så hög som er? Enbart två vuxna, båda duschar varannan dag som mig veterligen enda stora tappvattenförbrukningen, men sen vet jag inte alls referensramarna för hur högt/lågt det kan vara under en november-månad.

Ser dock nu att vi har en väldigt hög taxa jämfört med er, har försökt jaga Solör (vår leverantor) hela dagen men deras kundtjänst-talsvar bara bryter samtalet pga ingen tillgänglig.
Som jag förstått det så är Varbergs energi en av Sveriges billigare fjv-leverantörer då man köper billigt bränsle från det stora pappersbruket i kommunen.

När jag loggar in på Vbg Energi så får jag följande graf, i december gjorde vi av med nästan 2,3 MWh. Vi vabbade dock i stort sett hela november och december så det blev nog lite mindre duschat än normalt.
Stapeldiagram visar månadsförbrukning av fjärrvärme i kWh, Vallmostigen 18, Varberg, Jan 2022-Jan 2023.
 
Enplan med källare, 100+100, 2 vuxna 3 barn.
Huset byggt 69/70, vinden är tilläggsisolerad av förra ägaren, vi har sista tre åren bytt till treglasfönster i markplanet.
Under juni-augusti är det noll i uppvärmning.

Så länge som inte fjärrvärmenätsägaren tar ut straffavgift vid hög returtemperatur samtidigt som det är högt flöde så är det (väldigt) lite du kan spara in på energiförbrukningen genom optimering av värmesystemet.

Men genom att optimera ens värmesystem så minskar risken för stora prishöjningar.


Om du vill optimera värmesystemet så är första steget att injustera radiatorventilerna så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över radiatorerna.
Nästa steg är att injustera värmekurvan på Danfoss ECL 100M.
Sista steget är friska termostater på radiatorerna, inställda så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
 
  • Gilla
Björkskär
  • Laddar…
Det är inte bara den rörliga kostnaden man ska jämföra utan även den fasta årsavgiften.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är inte bara den rörliga kostnaden man ska jämföra utan även den fasta årsavgiften.
vår fasta avg per år är 3356kr
 
Såhär ser det ut på
Årsbasis totalt förbrukning samt kostnader

Textinnehåll om ärströmförbrukning, ärskostnad, debiteringseffekt på svenska med siffror.
 
Årsavgift 1600 kr + moms

Beräknad årsförbrukning 12,5 MWh
 
Källare brukar vara riktiga energitjuvar, sänk temperaturen i källaren och se hur mycket förbrukningen sjunker.

Nov-mars är de månaderna man förbrukar det mesta av värmebehovet, övriga månader är förbrukningen mycket lägre.
 
Cheesen
namnbyte namnbyte skrev:
Tack för tydlig motfråga! Det är den debiterade mängden, energiavgift 2022-12-01-2023-01-01 var alltså 3,573 MWh, á 980 kr/MWh står det på specifikationen (japp, 3 501 svenska riksdaler! Hugh!).

Fast vår november var nästan dubbelt så hög som er? Enbart två vuxna, båda duschar varannan dag som mig veterligen enda stora tappvattenförbrukningen, men sen vet jag inte alls referensramarna för hur högt/lågt det kan vara under en november-månad.

Ser dock nu att vi har en väldigt hög taxa jämfört med er, har försökt jaga Solör (vår leverantor) hela dagen men deras kundtjänst-talsvar bara bryter samtalet pga ingen tillgänglig.
Vårat hus på 150Kvm+garage drog runt 3500 kwh i december. men vi betalar bara 37 öre/Kwh för fjärrvärmen.. elströmmen är lite dyrare dock med Putins prispåslag. Jag tycker inte din förbrukning är annmärkningsvärd med tanke på att det är ett "oisolerat" skånehus.

Källare är som nämnts energitjuvar, men tänk på att du kan behöva värmen i källaren för att slippa problem med fukt och liknande. Källare borde förbjudas som konstruktion om man inte ska ha en ved eller oljepanna därnere, inte speciellt bra vare sig för värdsklimatet eller innomhusklimatet.
Förra villan hade källare och det blev inget bra när oljepannan byttes ut mot ett "Modernt" system, kallt rått och fuktskador som följd av för dålig värme i källaren.
 
  • Gilla
Tohan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.