TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Är du på väg till oss? :surprised:;):crysmile::cool:
Nja.
Eller: jag har inte haft inbrottsförsök eller liknande sedan vi köpte gården 2009. Men 2009 eller 2010 (dåligt minne) stals vår åkgräsklippare från ett olåst magasin. Vi hade iofs då inte varit där under ca en månad.
Sedan dess inget problem hos mig. Men i trakten har det varit inbrott o stölder då och då. Troligen en del pga lokala förmågor. Nu är jag mestadels hemma, så det avskräcker.
 
T TommyK72 skrev:
Har tagit hjälp av en jurist för att skicka in ansökan om handräckning till kronofogden. Enligt juristen är det viktigt att ansökan blir rätt gjord med yrkanden och grunder. Annars kan man bli förhindrad att väcka talan igen om samma sak. Och nu jävlar ska det bli rätt. Hoppas allt med ansökan är färdigt till nästa vecka.

Igår var jag nära bristningsgränsen. Talade med grävmaskinisten på dagen då grannen var på arbetet och bad grävmaskinisten att flytta den kvarvarande grushögen som fortfarande låg kvar på vår mark till grannens mark. Tänkte att blir det kvar en grushög så kommer vi inte få röra den (inte lagligt i alla fall).
Sagt och gjort. Grushögen flyttades till grannens gräsmatta. På kvällen hör jag att det rullar in en trailer för att hämta upp grävmaskinen (dräneringen är färdig). Känner att jag måste övervaka detta för att se så att grannen inte hittar på nåt nytt jävelskap.

- Då går grannen ut och hämtar chauffören till trailern. Pekar på grushögen på hans gräsmatta och pekar sedan på vår mark. Jag förstår genast att han vill att chauffören ska flytta tillbaka gruset till vår mark.. så innan jag ens hunnit klä mig och springa ut har chauffören börjat ösa tillbaka gruset. När jag hunnit fram till grävaren har grannen gått in. Jag förklarar läget att vi inte vill ha gruset på vår mark, och pekar på pinnarna som lantmäteriet satt i grannens tomtgräns. Förklarar att där slutar hans tomt och vi äger marken bredvid. Chauffören fattar och säger att han ska prata med grannen igen. Jag börjar gå hemåt. Men så blir jag ikappsprungen av chauffören som säger att grannen hävdar att gruset ÄNDÅ ska vara på vår mark. Jo för nu säger han att ”det ska spridas ut över den samfällda vägen” (som för övrigt inte är samfälld längre, och som grannen inte ens är en delägare i OM den fortfarande vore samfälld)
Jag säger bara nej rakt av. Det ska inte vara ett jäkla gruskorn på vår mark.

Förstod direkt att om grannen skulle fått sprida ut gruset där hade han sedan hävdat att han har full rätt att parkera där eftersom han bekostat vägen eller nåt annat skitsnack.

Kan jag polisanmäla honom för trakasserier? Jag tycker att hans beteende bara förvärras. :mad:
Nu är jag inne på min andra kaffekanna i denna tråden. Kämpa på ..ge dig inte. Jag har flera kaffepaket..
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
T
D dankje skrev:
Nu är jag inne på min andra kaffekanna i denna tråden. Kämpa på ..ge dig inte. Jag har flera kaffepaket..
Juristen har återupptagit skrivandet på ansökan till KF. talade med kommunen igår och de ligger efter i sin hantering av dylika ärenden. I vår kommun har de inte ens en såkallad tillsynsgrupp, den verkar ska bildas inom någon månad. Kan bara gissa hur många ärenden de har liggandes på hög.

Ja, allt går extremt långsamt för oss med detta. Kanske bara ska skriva ansökan själv och skicka till KF. Men juristen avråder starkt från det och därför har det inte hänt något än :(

Nu har grannen gått runt på byn och börjat efterfråga andra fastigheter som kan vara till salu i närområdet. Tydligen är jag och frun ”helt omöjliga att ha att göra med” :p
Drömmen vore ju om de flyttar. Kanske kan KF vara sista spiken i kistan.
 
  • Gilla
Heidina och 9 till
  • Laddar…
Det är så jäkla kul att grannen anser sig felfri och säger att ni är jobbiga :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Jag har svårt att förstå varför juristen är så negativ till att du ska ansöka om handräckning hos Kronofogden? Det är det enda medel du har att ta till när grannen vägrat ta bort växthuset frivilligt på uppmaning av dig.

Kommunen jobbar inte med tvångsmedel på samma sätt. Om någon bygger svart och får rivningsföreläggande av kommunens byggnadsnämnd är det just det som händer. Personen delges ett beslut med uppmaning om att riva den olovliga byggnaden före 2023xxxx, annars kommer man få betala vite på xxxxx kronor. Det är inte så att kommunen kommer dragandes med Kronofogden om bygget inte rivs i tid, utan man utdömer vite (som Kronofogden däremot kan få driva in om svartbyggaren inte betalar).
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
T
D Denimhead skrev:
Det är så jäkla kul att grannen anser sig felfri och säger att ni är jobbiga :crysmile:
Haha ja vi har inte ens gjort något. Bara sagt nej till att han ska få använda vår mark. Men det är tydligen samma sak som att vara helt omöjlig :p
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
T
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har svårt att förstå varför juristen är så negativ till att du ska ansöka om handräckning hos Kronofogden? Det är det enda medel du har att ta till när grannen vägrat ta bort växthuset frivilligt på uppmaning av dig.

Kommunen jobbar inte med tvångsmedel på samma sätt. Om någon bygger svart och får rivningsföreläggande av kommunens byggnadsnämnd är det just det som händer. Personen delges ett beslut med uppmaning om att riva den olovliga byggnaden före 2023xxxx, annars kommer man få betala vite på xxxxx kronor. Det är inte så att kommunen kommer dragandes med Kronofogden om bygget inte rivs i tid, utan man utdömer vite (som Kronofogden däremot kan få driva in om svartbyggaren inte betalar).

Hon är inte negativ till själva ansökan, bara till att jag ska författa den :thinking: det är svårt för jag tycker ju också att det bästa är om hon skriver den så det blir rätt! Samtidigt vill jag få detta gjort men vill inte stressa henne.

Som någon annan skrev ser det ju väldigt fånigt ut från vår sida att hota med KF men inte genomföra hotet.
 
Du vill inte stressa juristen? Men hon tar väl ändå betalt för sitt arbete med en 1500-2000 kr/h plus moms (minst), så då är det en rimlig begäran att du ska få hjälp med att fylla i ansökan om handräckning hos Kronofogden.
https://www.kronofogden.se/du-har-e...llt/du-vill-fa-tillbaka-eller-ta-bort-egendom
Om nu juristen är så oerhört upptagen tror jag att du klarar av att fylla i ansökan själv. All information som ska fyllas i har du redan själv, så det en jurist kan bidra med är lite juridik-lingo som vi vanliga dödliga inte behärskar.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Haha ja vi har inte ens gjort något. Bara sagt nej till att han ska få använda vår mark. Men det är tydligen samma sak som att vara helt omöjlig :p
Att få det ryktet utspritt på byn är ju inte direkt något negativt. Att vara "den snåla jäveln som inte vill ha andras hus på sin mark" är ju nästan som att få en guldstjärna. Framförallt om det leder till att framtida ockupanter bygger hos någon annan.
 
  • Gilla
Heidina och 8 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Hon är inte negativ till själva ansökan, bara till att jag ska författa den :thinking: det är svårt för jag tycker ju också att det bästa är om hon skriver den så det blir rätt! Samtidigt vill jag få detta gjort men vill inte stressa henne.
Ha bara en gnutta is i magen, tänk på att vägen via kommunen troligen tar flera år. När de tar tag i anmälan måste de börja från början, och ge "brottslingen" ett stort antal möjligheter att förklara sig och åtgärda problemet med hot om viten.
I jämförelse med det är ett par veckors fördröjning över jul/nyår inget att haka upp sig på.
 
TRJBerg
T TommyK72 skrev:
Hon är inte negativ till själva ansökan, bara till att jag ska författa den :thinking: det är svårt för jag tycker ju också att det bästa är om hon skriver den så det blir rätt! Samtidigt vill jag få detta gjort men vill inte stressa henne.

Som någon annan skrev ser det ju väldigt fånigt ut från vår sida att hota med KF men inte genomföra hotet.
Jag förstår inte helt.
1. Du har anlitat en jurist. En juridiskt viktigt dokument ska framställas. Juristen tycker att det är viktigt att hennes synpunkter styr hur dokumentet skrivs. Då är det väl naturligt att göra som hon säger?
2. Varför tar det tid? Har hon så ont om tid att hon inte kan göra det i närtid? Det låter märkligt. Du har väl haft kontakt med henne åtminståne ett par veckor nu?
 
S
T TommyK72 skrev:
Hon är inte negativ till själva ansökan, bara till att jag ska författa den :thinking: det är svårt för jag tycker ju också att det bästa är om hon skriver den så det blir rätt! Samtidigt vill jag få detta gjort men vill inte stressa henne.
Som någon annan skrev ser det ju väldigt fånigt ut från vår sida att hota med KF men inte genomföra hotet.
Ett sätt är att du kollar på kronofogdens blankett och ser vad för information som efterfrågas. Sedan skriver du ett dokument med korrekt information för varje ruta som skall fyllas i. Eventuellt fyller du helt enkelt i blanketten och bifogar. Det enda du skall lämna tomt är textfältet där ärendet beskrivs som löpande text. Det är juristen som författar detta.
Du bör ge en egen beskrivning i löpande text med all information som juristen kan behöva för att göra ett bra jobb. Sedan är det ingen nackdel om delar av din text kan användas rätt av. Du verkar ju duktig på att formulera dig.

Gör du detta så kommer juristen se att jobbet kommer gå snabbt och enkelt och kanske lägger en timme på det direkt för att bli av med ärendet.

Du vill dessutom främst betala juristen för att undvika misstag i ärendet, inte för att utföra jobb som du kan göra själv.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Det är inte så att juristen i fråga råkar vara släkt med grannen?

Något verkar jäkligt skumt som sagt. Det är ju liksom ingen raketkirurgi som ska utföras här...
 
  • Gilla
Noll koll och 1 till
  • Laddar…
Har jag förstått det rätt är juristen en bekant till TS, inte ett arvoderat ombud. Det kanske dock är läge att betala henne något för uppdraget eller att hitta någon annan för att komma framåt.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Juristen har återupptagit skrivandet på ansökan till KF. talade med kommunen igår och de ligger efter i sin hantering av dylika ärenden. I vår kommun har de inte ens en såkallad tillsynsgrupp, den verkar ska bildas inom någon månad. Kan bara gissa hur många ärenden de har liggandes på hög.

Ja, allt går extremt långsamt för oss med detta. Kanske bara ska skriva ansökan själv och skicka till KF. Men juristen avråder starkt från det och därför har det inte hänt något än :(

Nu har grannen gått runt på byn och börjat efterfråga andra fastigheter som kan vara till salu i närområdet. Tydligen är jag och frun ”helt omöjliga att ha att göra med” :p
Drömmen vore ju om de flyttar. Kanske kan KF vara sista spiken i kistan.
En stilla undran över denne granne; jobbar han med något eller är han rättshaverist på heltid?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.