jonas.o jonas.o skrev:
En sval källare kan vara perfekt som extra sovrum på varma somrar. Jag skulle nog inte köpa hus utan källare. Nice för "gym" också.
Precis ställ bara in en säng och strunta i inredningen för att undvika fällorna, se potentialen men undvik frestelsen att ta vatten över huvudet. Hur kan du utnyttja allt utrymme som det är utan kostsamma krångliga projekt som kräver kunskap!?! Om det inte är trasigt, varför laga det? KISS!!!
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
F FiaS skrev:
Har bott i lägenhet hela mitt liv, men nu vid 33 års ålder har jag äntligen tänkt köpa hus. Med det lilla problemet att jag inte kan någonting alls gällande husköp. Jag har heller ingen i min närhet som är kunnig inom området.

Jag har spenderat åtskilliga timmar på Google och lär nog få spendera ytterligare en del… Men tänkte starta en tråd här ändå, för att få tips på vad jag verkligen behöver ha koll på?
Hej, se till att dörrar och fönster är stängda. Doftar det av airfresher eller doftljus,lämna det innan du faller för huset. Mögel är enligt min uppfattning det värsta. Även om du inte har någon i din närhet som kan hus så kanske du har någon med känsligt doftsinne?
Ta på dig oömma kläder på visningen så du kan röra dig på vind och källare.
Har köpt två hus(stugor). Den första för 15 år sedan för 150 000kr. Fick höra att man inte besiktade för så små summor. Det dummaste jag gjort. Var bara att byta ut taket inkl. allt.
Andra stugan vann jag budgivningen förra hösten med ca 1 miljon. Skrev klausul i köpekontraktet om besiktning (googlade på nätet). Det bästa jag gjort☺️! Huset var fullt av både vit och svartmögel, besiktningsmannen tyckte att skiten borde brännas.
Nu köpte jag det förvisso ändå men med taxeringsvärdet av marken vilket var hälften av priset. Så nu finns det pengar att renovera för☺️.
Stort lycka till!
P.S kolla vad som gäller med avloppet. En del avlopp är gamla och kommunen kanske har höjt sina krav. Det kostar en slant att åtgärda sådant. Tänk också på yta. Underbart med stort hus, men kanske bättre med mindre så att det alltid finns pengar att värma det oavsett galna energipriser. Kolla på förra ägarens förbrukning.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där med källare...

Om det är en källare i ett äldre hus (äldre än -80 talet) som bara skall användas som tvättstuga, och hobby rum o liknande så är det OK. Men man bör undvika att ha sovrum och andra boutrymmen i en äldre källare.

Det är alltid lite (eller mycket) förhöjd fukthalt i luften i en källare, med stor risk för mögel om det finns organiska material i källaren.
Precis. Efter översvämning blev det mögel i källaren men efter att alla former av tapet, reglar för isolering och olika lager av golv tagits bort så att det bara blev betong kvar som väggar och golv blev det perfekt. Enkelt att måla vitt. Klinker var ganska jobbiga att lägga själv men inte svårt.
 
Redigerat:
L L.I skrev:
Hej, se till att dörrar och fönster är stängda. Doftar det av airfresher eller doftljus,lämna det innan du faller för huset. Mögel är enligt min uppfattning det värsta. Även om du inte har någon i din närhet som kan hus så kanske du har någon med känsligt doftsinne?
Ta på dig oömma kläder på visningen så du kan röra dig på vind och källare.
Har köpt två hus(stugor). Den första för 15 år sedan för 150 000kr. Fick höra att man inte besiktade för så små summor. Det dummaste jag gjort. Var bara att byta ut taket inkl. allt.
Andra stugan vann jag budgivningen förra hösten med ca 1 miljon. Skrev klausul i köpekontraktet om besiktning (googlade på nätet). Det bästa jag gjort☺️! Huset var fullt av både vit och svartmögel, besiktningsmannen tyckte att skiten borde brännas.

Jag hade nog rivit och byggt nytt, tiden blir ungefär samma och det är nytt utan lappningar... Men kan eventuellt bli dyrare?

P.S kolla vad som gäller med avloppet. En del avlopp är gamla och kommunen kanske har höjt sina krav. Det kostar en slant att åtgärda sådant. Tänk också på yta. Underbart med stort hus, men kanske bättre med mindre så att det alltid finns pengar att värma det oavsett galna energipriser. Kolla på förra ägarens förbrukning.

Bra påpekandee om avlopp och värme/ driftskostnader
 
  • Gilla
Pingo och 1 till
  • Laddar…
F FiaS skrev:
Har bott i lägenhet hela mitt liv, men nu vid 33 års ålder har jag äntligen tänkt köpa hus. Med det lilla problemet att jag inte kan någonting alls gällande husköp. Jag har heller ingen i min närhet som är kunnig inom området.

Jag har spenderat åtskilliga timmar på Google och lär nog få spendera ytterligare en del… Men tänkte starta en tråd här ändå, för att få tips på vad jag verkligen behöver ha koll på?
Hej!
Med tanke på mina egna bittra erfarenheter. Oavsett vad mäklaren eller säljaren säljer så kan du inte lita på begreppet "besiktigad". Besiktningen de genomför är ytlig dvs, det är bara en okulär besiktning. När du väl har hittat ditt hus ska du göra en sk. Jordabalks besiktning, där de går igenom huset i detalj.. Ju äldre huset är desto viktigare med denna besiktning. Badrum är ett problem även i nybyggda hus om den är felbyggt och det kostar skjortan att åtgärda. Dessutom betala inte försäkringsbolaget för renoveringen, oavsett om det är du eller den förra ägaren som har gjort fel. Du behöver kanske byta avlopp och vattenledningar, liksom elen. I gamla hus bör du filma avloppsrören. Anlita en byggnadsingenjör med gedigna kunskaper. Och inhämta referenser.
Lycka till
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
och så när du fastnat för ett hus är det inte så dumt att gå och interjuva grannarna :D både för pejl hur dom är som personer samt grannar vet vad som hänt och sket i det hus som tänkt köpas...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag skulle säga tvärtom. Besiktningsprotokoll är för det mesta fullströsslade med "riskkonstruktion", "uppnått sin tekniska livslängd", "kräver fördjupad undersökning" och andra negativa omdömen som kan få en att tro att det är bäst att riva kåken och bygga nytt direkt. En besiktningsman är i första hand ute efter att ha ryggen fri för egen del, och inte bli ställd till ekonomiskt ansvar för att ha missat ett dolt fel. Därför kommer hen leta noga för att hitta allt som möjligen kan utgöra ett fel. Om det står att det 25 år gamla badrummet har uppnått sin tekniska livslängd kan det betyda allt ifrån att det redan finns fuktskador, till att det går att använda det i 20 år till utan fuktskador.

@FiaS börja med att gå på visningar i rent utbildningssyfte. Medtag egen ficklampa och kniv. Du får bli den här kufiga visningsbesökaren som öppnar diskbänksskåpet för att kolla efter läckage, kryper på knä och lyser under badkaret samt lyser in i krypgrunden, den som ber att få låna säljarens stege för att gå upp på vinden, den som spolar i alla toaletter och kranar, den som öppnar brunnslock på tomten, den som går och sniffar i hörnen efter konstiga lukter och går och pratar med grannarna. Detta kommer ge dig väldigt mycket värdefull information och kunskap om hus! Den som bara går runt och funderar var man ska ställa soffan och TV:n och vem som ska ha vilket sovrum, kan få betydligt fler obehagliga överraskningar.

När du hittar ett hus du verkligen gillar, vänd på alla stenar! Offentlighetsprincipen är din bästa vän. Kolla med kommunen så allt är OK med bygglov på huset och eventuella framtidsplaner för området, studera detaljplanen, är det enskilda avloppet godkänt? Ta utdrag ur fastighetsregistret med Lantmäteriets e-tjänst för att få matnyttiga kalla fakta om huset. Prata med sotaren om det finns eldstäder i huset.
Massa jobb, men du slipper återigen många obehagliga överraskningar när du väl flyttar in. Inte så kul att upptäcka att huset såldes för att den där skogen på andra sidan vägen ska bli industriområde nästa år, eller att E22:an ska få en ny sträckning 100 m bort, eller att den vackra kakelugnen i vardagsrummet har eldningsförbud och det kommer ett vitesföreläggande från kommunen att du måste anlägga nytt avlopp...
Hon skrev vad jag skulle ha skrivit.
Besiktningsmän kan döma ut konstruktioner som med stor sannolikhet håller 100-150 år till men helt missa uppenbara svåra rötskador och dåligt gjorda rörsystem.
Ett besiktningsprotokoll ger likväl ett visst allmänintryck av huset. Står det mycket om märkliga ombyggnader och okända konstruktioner bakom nya ytor då brukar det vara skäl att dra öronen åt sig.

Har du någon bekant eller närstående som arbetar med renoveringar be honom ta en titt på huset och gör klart för honom att han inte kommer att få uppdraget att renovera åt dig. Då kan du få en ärlig besiktning till hyggligt pris och litet undervisning på köpet.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
honung
Som köpare i Norrbottens inland lägger man fokus på annat än söderöver. Kolla först och främst vilken uppvärming huset har. Leta gärna efter hus med jord/bergvärme. Det ger jämnast värme i huset & är enkelt att sköta. Direktverkande el är ju tyvärr mycket vanligt i äldre hus här uppe. Vilket kan bli fruktansvärt dyrt under vintern luftvärmepump och annat som används söderut hjälper väl lite, men drar fortfarande mängder av el och ger ojämnare värme i huset. Funkar dessutom inte vidare bra när vi har våra kalla perioder på -30.
Bra tak! Kolla när det blivit renoverat senast. Kolla också om man tex tilläggsisolerat -ett stort plus. källare är mer lätthanterligt här uppe (torrare klimat) än söderut skulle jag säga.
Så mitt råd är nog att hålla koll på hur huset värms upp. Undvik pellets, det är ett jäkla jobb när man har riktiga vintrar.
 
  • Gilla
krfsm och 3 till
  • Laddar…
Lita inte på mäklare och säljare. Kontrollera allt. Anlita all den expertis som finns tillgänglig. En kostnad för att få ett tryggt köp är "en droppe i havet" med de utlägg som blir vid senare reparation. Dessutom är du i ett bra förhandlingsläge med säljaren om du känner till vad som måste åtgärdas
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det beror på din plånbok. Vet du att du vill ha huset (läget t ex) kan det vara idé att be om tillträde för besiktning asap, innan bud. Då vet du om du ska satsa eller inte i en budgivning.
Tyvärr får säljare inte sällan rådet av mäklare att nobba besiktning som villkor efter köp, eftersom det tar tid och dessutom kan avslöja mindre kul saker som sedan riskerar att bli start på en prutningsprocess. Mäklaren rekommenderar istället att säljaren väljer extratjänsten ”besiktigat”.
Som köpare kan man då vara uppmärksam på vad besiktningen inte tar upp eller bara hanterar ytligt.
Tak, källare, avlopp t ex. En säljarbesiktning kan tendera att undvika problem, du kan med lite kunskap direkt se vad som borde varit med.
Renoverade badrum ska t ex ha korrekta våtrumsintyg som inte bör innehålla en massa ”undantag” och speciallösningar.
Du vill också veta ålder på t ex tak, avlopp (hela vägen), vattenledningar, el inkl proppskåp mm.
Tilläggsisolerade hus kan ha påväxt på vinden pga otillräcklig fuktspärr (fukten kondenserar mot kalla insidan av yttertaket).
Dessutom vilka renoveringar som gjorts och hur. En gammal källare t ex kan se jättefräsch ut eftersom säljaren målat och lagt nytt golv. Men om materialen är fel får du jätteproblem ganska snart - och det är inget dolt fel.
Hoppas du hittar ett friskt hus du gillar. Alternativet kanske är att hyra ett så länge.


F FiaS skrev:
Tack för svar! När i hela den här husförsäljningen anlitar man en egen besiktningsman? Innan man börjar buda eller när man vunnit budgivningen?
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Mina tips för att minska oron:

- Ställ frågor till mäklaren (på visningen eller efteråt) om allt du inte förstår eller som är oklart.
- Ställ frågor till besiktningsmannen, som ovan. Be dem att förklara exakt vad alla ”riskkonstruktioner” och anmärkningar innebär.
- Ställ frågor hår på forumet :)

Samt en tumregel: ingenting är ett dolt fel.
 
  • Gilla
Linnea86 och 3 till
  • Laddar…
F FiaS skrev:
Just nu kikar jag på ett parhus, med källare. Måste kolla upp hur det fungerar kring exteriören när man är två hushåll i samma hus. Vore ju lagom kul om taket måste bytas men den andra som bor i huset inte har råd eller något sådant…
Tak är väl den lätta delen, jobbigare att komma överrens om färgsättning,
Vitt hus med två våningar, tegeltak, veranda, gräsmatta, nummer 11 och svensk landsbygd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
guggen och 4 till
  • Laddar…
Mitt tips är att bara gå på visningar. Gå på så många du kan.

Dels lär du dig lite vilken typ av hus du vill ha (20-tals hus/ 60-talshus/nybygge osv. ). Man ser dessutom väldigt många olika typer av lösningar med planlösning, ytskikt mm. (Läget i all ära, men jag prioriterade ett 20-talshus och sämre läge än ett hus från 80-talet och centralare läge.) Läs besiktningsprotokoll till dessa hus om de finns tillgängliga, så lär du dig vad du ska titta efter. I samband med detta kan man googla på anmärkningarna.

Fundera på läge också så klart, om du vill du ha nära till jobb / natur / affärer. Fundera på vad du vill kompromissa med. Fundera också på om det är ett ställe du vill bo på bara i några år, eller om du ska bo där länge och vill ha familj där. Då bör man se över skolor mm.
 
  • Gilla
Kvackatore och 1 till
  • Laddar…
Då är det viktigt också att veta om vatten-avlopp och eventuellt annat ingår i samhällighetsförening med grannen.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Bästa tipset för en okunnig förstagångsköpare tycker jag är att köpa ett så nytt hus som möjligt. Även om det självklart finns risker så minskar de åtminstone. T ex behövs inte vitvaror bytas i närtid (beroende på huset ålder).
Håller med om ekonomin tillåter.
I bästa fall finns vissa garantier kvar för de mest primära sakerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.