N
F FiaS skrev:
Haha, jag tänkte precis skriva att jag överväger att kvarstanna i lägenhet :seenoevil: Helt ärligt talat så känns detta övermäktigt för mig att hålla koll på… En önskar ju att en hade något hum om hus, eller åtminstone någon i ens närhet som hade det.
Jo men var inte alltför rädd för att köpa hus. Jag var 22 år när jag köpte det hus jag ännu bor i och det har faktiskt varit tämligen bekymmersfria år.
Jag har bytt spis, kyl/frys och varmvattenberedare. Installerat luftvärmepump och dragit in kommunalt vatten (via samfällighet nästan direkt när jag flyttat in).
Sedan fixade jag avloppet men det behöver jag inte tänka på någon mer gång så länge jag bor kvar här och utslaget på alla de år jag bott och kommer att bo här är kostnaden helt överkomlig.
Målning och tapetsering har jag fixat själv och med hjälp av vänner.

Så eget hus är definitivt mitt val av boendeform. Lägenhet? När jag inte orkar bo här längre. Kanske! :)
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 5 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jo men var inte alltför rädd för att köpa hus. Jag var 22 år när jag köpte det hus jag ännu bor i och det har faktiskt varit tämligen bekymmersfria år.
Jag har bytt spis, kyl/frys och varmvattenberedare. Installerat luftvärmepump och dragit in kommunalt vatten (via samfällighet nästan direkt när jag flyttat in).
Sedan fixade jag avloppet men det behöver jag inte tänka på någon mer gång så länge jag bor kvar här och utslaget på alla de år jag bott och kommer att bo här är kostnaden helt överkomlig.
Målning och tapetsering har jag fixat själv och med hjälp av vänner.

Så eget hus är definitivt mitt val av boendeform. Lägenhet? När jag inte orkar bo här längre. Kanske! :)
Vad skönt att höra att ditt husköp verkar varit en bra investering :) Är avlopp något man måste fixa med jämna mellanrum?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
F FiaS skrev:
Vad skönt att höra att ditt husköp verkar varit en bra investering :) Är avlopp något man måste fixa med jämna mellanrum?
Ja jag har helt ärligt aldrig ångrat mig (har haft ganska många år på mig att göra det :) ).
Avlopp håller ofta väldigt länge. Mitt gamla var från 1962 och gjordes alltså nytt 2021. Så länge brukar de nog inte hänga med men 30 år och mer är absolut inte ovanligt. Ofta är det när kommunen besiktigar (har gjorts här i området en gång sedan jag flyttade in) det krävs åtgärder.
Bra dock att ha koll när man köper hus så man slipper fixa det när man nyss flyttat in. Om det är en gammal anläggning kan man förhandla ner priset med hänsyn till just åldern och behov av omgörning.
 
  • Gilla
FiaS
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Ja jag har helt ärligt aldrig ångrat mig (har haft ganska många år på mig att göra det :) ).
Avlopp håller ofta väldigt länge. Mitt gamla var från 1962 och gjordes alltså nytt 2021. Så länge brukar de nog inte hänga med men 30 år och mer är absolut inte ovanligt. Ofta är det när kommunen besiktigar (har gjorts här i området en gång sedan jag flyttade in) det krävs åtgärder.
Bra dock att ha koll när man köper hus så man slipper fixa det när man nyss flyttat in. Om det är en gammal anläggning kan man förhandla ner priset med hänsyn till just åldern och behov av omgörning.
Tack! Det ska jag ta med mig :) Hur mycket fick du betala för avloppet?
 
F FiaS skrev:
Haha, jag tänkte precis skriva att jag överväger att kvarstanna i lägenhet :seenoevil: Helt ärligt talat så känns detta övermäktigt för mig att hålla koll på… En önskar ju att en hade något hum om hus, eller åtminstone någon i ens närhet som hade det.
viktigast:
Intresse , villighet att lära sig nya saker och våga göra saker själv
Gör man fel får man antingen göra om el anlita hantverkare. Man lär sig hela tiden.

* Läs på om riskkonstruktioner.
* Vissa ( tex 1-stegsfasader i mitt tycke ) bör man undvika rakt av. Risken att det blir löjligt dyrt om det är fel/går sönder är för stor.
* Andra ( krypgrund el kallvind ) behöver man veta vad man ska kolla efter vid visning så man undviker de riktigt taskiga, men oftast är de lätt att hålla hyffsade. ( ev tidskrävande men inte så svårt )
* ha kvar buffer för renoveringar även direkt efter köpet ifall nått bli akut.
* Lär dig bedöma dränering. Läs på o fråga här
Hur underhåller du det så du inte behöver dränera om på flera år
* Tak . lika här som dränering.
* Elsystem. Svårt att göra egen bedömning om man inte är elektriker. Men ser man "råttbon"(härvor/stök) i pannrum / elcentral så kanske man ska ta höjd för att ta in en elektriker och fixa det värsta direkt.

Sen är det eg bara intresse och tycka det är kul att fixa saker som är avgörande.
Bara att du är här visar på intresse och då fortsätter du bara med fråga efter fråga. Inga dumma frågor egentligen, men många dumma svar kan förekomma. dessa är bara att ignorera eller skratta åt.

Och som en gammal vän till mig sa
"Käääään luuuugnet"
dvs stressa inte fram ett köp utan det ska även kännas rätt
 
  • Gilla
ellakulle och 3 till
  • Laddar…
Hej! Jag vill ändå slå ett slag för hus, speciellt om man är lite händig) jag köpte huset jag bor i nu (50-talskåk med källare, vedeldad värme, billig i inköp) utan extern besiktning, mer eller mindre mha näsa, magkänsla och med min morfars råd klingande i öronen - se till att det finns ett fungerande tak och en riktig grund! Eller en massa pengar förstås men det hade inte jag som nybliven singeltjej (eller tant kanske..) Men hursomhelst har det löst sig allt eftersom med att bygga budget och fixa det man har råd med eller behöver, numera med sambo också vilket har ökat på tempot en del. Ja det har varit kämpigt ibland och inlärningsrampen har varit sjukt brant (forum är guld!) men jag älskar att snickra och nörda och vi vågar oss på fler och fler moment själv, numera är det väl bara auktorisationskrävande el och möjligen klinker jag och gubben undviker. Vi har dessutom börjat bygga en stuga från scratch så avskräckt är man ju inte. Tänk igenom vad just du värderar i livet! Jag tycker att hus ger en helt egen frihet - varje krona och timme man lägger är åt sig själv, bit för bit sätter man ihop sin dröm, alltid något att klura på och lösa. Jag tror också att det är väldigt viktigt att man från dag 1 tar ägande om huset, dvs lägger fokus på att fixa och inte går och surar över att allt inte var exakt som man hoppades, annars blir man nog galen för det är alltid nått som behöver hanteras i en gammelkåk, men det är ju tjusningen :) lycka till med vad du än bestämmer dig för!
 
  • Gilla
FreQa och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Första frågan man måste ha klar för sig:Var vill jag bo, och framförallt var vill jag INTE bo. Det mesta på ett hus går att ändra/fixa, men inte läget.

Nästa fallgrop man måste lära sig att undvika, är hus med fuktskador i grunden. Är det en krypgrund så kan det vara röta i bjälklaget, pga för hög fukthalt. Här gäller det att ta sig in i krypgrunden, titta, trycka med en skruvmejsel eller kniv på misstänka missfärgningar för att se om de är murkna. Bra att ha med sig på husvisning är en fuktmätare, jag har haft en sådan här med mig: [länk]

Finessen med den är att den mäter lite på djupet utan att man behöver göra hål. Enklare mätare har två nålar som man sticker in i materialet, det går en svag ström mellan nålarna, mer om det är fukt. Den där modellen med en mätkula skickar in radiovågor i materialet, som reflekteras tillbaka olika beroende på ledningsförmågan i materialet.

Leta mögel!

Är det en gjuten betongplatta på mark, framförallt från 60 - 70 talet, så finns sntor risk för fukt som sugs upp ur marken i betongen och sedan vidare upp i trämaterial som ligger direkt mot betongen. Betongplatta på mark från 90 talet och frammåt är oftast utförd med frigolitisolering under. Det gör att betongplattan är varm, håller rumsteperatur. ev. vattenånga från marken kondenserar inte på betongen.

Och sedan gäller det att ha koll på taket, är det mer än 30 - 35 år gammalt, kan det vara problem. Men det är inte ovanligt att ett tak med takpannor kan hålla tätt i 60 - 70 år heller. Upp på taket, lyft lite på några pannor, inspektera underlagspappen (det är den som tätar, pannorna är där för att skydda pappen). Ta bilder (ev. kan folk här på forumet se om något är anmärkningsvärt). Samma med plåtarbeten vid takvinklar (plåten i ränndalarna), anslutning mot takkupor eller andra väggpartier på taket.

I övrigt gäller det att ha en realistisk uppfattning om vad det kostar att renovera ett badrum, ett kök osv.

Vanliga ytskikt som vägg/tak målning är enkelt att göra själv (även om du aldrig gjort det så målar du taket i ett rum på en timme, max per strykning), och behöver inte bli jättedyrt att få gjort.
Excellent!

Kolla typ av grundkonstruktion för att undvika fuktrisker.
Mögel, använd näsan, det ska inte lukta fuktig jord eller mögel. Inte alls!!!!
Taket, räkna med 200 tusen- 400 tusen utöver lagt anbud för att åtgärda om det inte är nyrenoverat.
Dränering, kontrollera när det är gjort senast räkna annars med 200- 500 tusen extra.
Ytskikt, är det sådant att du kan leva med det ett tag? Som Hempularen och andra skrivit går det att måla/ tapetsera senare när man känner för det.
Samma med att byta köksinredning/ skåp. Är det verkligen layouten) dispositionen av skåpstommar som behöver ändras eller räcker det med fräschare luckor/ lådfronter? Ofta finns lokala företag som gör detta, alternativt rikstäckande Härjedalskök. ( Mamma är nöjd med de nya luckorna i lägenheten!!).

Hur är det med våtrum/ toaletten/ badrummet? Behöver det renoveras så räkna med 150-:300 tusen.

Lista vilka behov/ måsten du har på el/ nätverk.

Kontrollera värmesystem, driftkostnader och underhåll/ skötsel (;finns en skräcktråd där en toka köpte hus och försökte skrämma säljaren med " dolda fel" för att hon inte införskaffat kunskap att hantera värmesystemet)
Kontrollera ventilationssystem och fönstren att de inte är dåligt isolerade/ drevade så det drar kallt. Finns lokal firma ifall du behöver hjälp med reparation/ renovering av fönstren( måla / kitta, byta trasiga glas) ???
 
För min egen del så hade jag väldigt gärna ställt den här frågan innan vi gick så långt att faktiskt skriva kontrakt. För min del så hoppas jag att jag aldrig kommer att behöva köpa nytt hus, men jag lärde mig den hårda vägen:

1. Mäklare är inte osakliga utan står till största delen på säljarens sida, oavsett mäklaretik etc. När affären är färdig och underskriven ville inte mäklaren på HusmanHagberg i Umeå knappt ha kontakt med oss eller lämna några råd när det uppstod konflikt.
2. Besiktningsprotokoll. Viktigt dokument, men än viktigare är att göra upp allt skriftligen med säljaren i efterhand och inte lita på muntliga överenskommelser. Jag hade gärna använt mäklarens bilder och visning som utgångspunkt i en diskussion kring slutliga priset. De brister som sannolikt kommer visa sig vid besiktningen: är de såpass ringa att de inte behöver åtgärdas, såpass allvarliga att de måste åtgärdas innan tillträde etc. ALLT ska dokumenteras i ett skriftligt avtal, punkt för punkt. Lägger man ner sin egen tid, säljarens tid och dessutom bekostar en besiktning så tycker i alla fall jag att det är skäligt. Vad man i slutändan tycker är rimligt får givetvis vara upp till var och en.
3. Affärer är affärer. Det är mina pengar som står på spel och de är lika mycket värda när de byter konto senare. Var saklig, affärsmässig och korrekt utan att låta känslorna styra för mycket.

Sen tror jag det viktigaste är att hitta rätt objekt, med läge och renoveringsbehov som självklara faktorer i bedömningen. Kolla också upp om några relationer med grannarna kommer att behöva tid och kärlek också. Ni ska ju bo nära varandra en lång tid framöver.

Lycka till! Ett hus är så mycket mer ett eget boende än vad en bostadsrätt någonsin kan bli, både plus och minus. För min del så blir det hus till dess jag inte orkar mer.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Många smarta kloka tankar i tråden. Jag tänker på 2 saker som kan vara viktiga.
1. Ha marginal ekonomiskt. Köp inte ett för dyrt hus som gör att du inte har råd att fixa saker som blir fel. En besiktning kan ge bra hint om vad som kan vara fel men något skiter sig alltid. Då är det gott med marginaler.
2. Våga. Det är det roligaste jag har gjort att köpa hus för 2 år sedan (31 år om en vecka). Det var saker som jag aldrig hade tänkt på var viktigt innan som jag nu skulle leta efter i mitt nästa hus. Man lär sig helt enkelt och olika perioder i livet ger olika prio
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
N
F FiaS skrev:
Tack! Det ska jag ta med mig :) Hur mycket fick du betala för avloppet?
Det gick på 145 000:- men då valde jag ett s.k. minireningsverk. Det finns billigare lösningar men här är marken väldigt lerig och då funkade ett reningsverk bäst.
I Norrlands inland är lera knappast ett problem.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Bästa tipset för en okunnig förstagångsköpare tycker jag är att köpa ett så nytt hus som möjligt. Även om det självklart finns risker så minskar de åtminstone. T ex behövs inte vitvaror bytas i närtid (beroende på huset ålder).
Möjligen om huset är max typ 5-8 år.

Alla hus äldre än så är väl likvärdiga i vitvaruaspekten skulle jag säga.. det är ju inte direkt så att en enda vitvara i mitt hus är från 1976 då huset byggdes, de är nog bytta ett antal gånger den dess.


Men jag säger som flera andra sagt, gå på MÅNGA visningar, nu kanske det är svårare om du bor mer ensligt, men jag och min dåvarande sambo brukade bränna av en 2-8 visningar varje helg, man lärde sej framförallr mycket om egenskaper man INTE ville att ens hus ska ha..

Det var även bra att bli tjenis med mäklarna som sålde i området man letar i, fick flera gånger tips i stil med att "Har ni sett huset som jag la upp igår ? det kan nog passa er" osv.

Sen rent allmänt, det är väldigt bra att inte ha tummen mitt i handen när man har hus, man behöver inte kunna allt men är man praktiskt lagd kan man lösa typ 80% av alla problem som man annars måste betala någon för att göra.


Angående enskilt avlopp så är det bra att ringa kommunen och prata med dom om ifall det ska dras dit kommunalt avlopp, om avloppen ska besiktigas och huruvida det finns tillstånd för den aktuella anläggningen, och hur gammal den är. (Detta kan jag säga av egen erfarenhet, kostade typ 80 papp)
 
L
F FiaS skrev:
Har bott i lägenhet hela mitt liv, men nu vid 33 års ålder har jag äntligen tänkt köpa hus. Med det lilla problemet att jag inte kan någonting alls gällande husköp. Jag har heller ingen i min närhet som är kunnig inom området.

Jag har spenderat åtskilliga timmar på Google och lär nog få spendera ytterligare en del… Men tänkte starta en tråd här ändå, för att få tips på vad jag verkligen behöver ha koll på?

LÄGET! Ett hus går att renovera, fixa till. Du kan aldrig påverka läget.
 
  • Gilla
GBG68 och 5 till
  • Laddar…
F FiaS skrev:
Jag är bosatt i Norrlands inland med väldigt billiga huspriser, och här verkar det inte vara så vanligt med besiktning om jag har förstått det rätt. Jag vet inte vad en besiktning kostar, men antar att man hellre väljer att gambla lite eftersom man ändå inte behöver lägga några större summor vid ett husköp och det därmed finns marginaler för renoveringar.
För egen del är jag dock väldigt ointresserad av större renoveringar som tar tid och energi. Vill därför hitta ett någorlunda ”stabilt” hus som inte kräver några större ingrepp
massa bra tips i tråden. Mitt enda tips om du vill ducka för större/tidskrävande renoveringar:

ducka för hus med krypgrund/källare. Nästan samtliga hus som hade dessa där vi var på visning så hade det ”fuskats” eller bara skarvat rejält i byggregler samt med tiden så får man problem med dessa oavsett.

Platta på mark och ett tak/vind som inte lider av fuktproblem så har du kommit långt på vägen.
Lycka till.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J jani84 skrev:
ducka för hus med krypgrund/källare. Nästan samtliga hus som hade dessa där vi var på visning så hade det ”fuskats” eller bara skarvat rejält i byggregler samt med tiden så får man problem med dessa oavsett.

Platta på mark och ett tak/vind som inte lider av fuktproblem så har du kommit långt på vägen.
Lycka till.
Ber att få anmäla avvikande åsikt.
En krypgrund som går att inspektera och hålla koll på är ingenting att ducka för. Alla hus med kryp/torpargrund är inte hopplösa mögelhien!
Samma med källare; en källare är ett stort plus! Så länge man använder den som källare och inte boyta, för det blir sällan bra.
Platta på mark är en bra grundläggning. Om underarbetet är korrekt gjort, plattan är isolerad och det inte är en massa träreglar och syllar ingjutna överallt. Annars är platta på mark tämligen uselt.
 
  • Gilla
FreQa och 12 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Jag tror vår besiktning kostade ca 10 000 kr. Det var dock ca 6 år sedan. Vi hade gått på flera husvisningar, och läst vissa förhandsbesiktningar. Det var en besiktningsman som verkade bra i dom, så vi ringde honom när vi skulle besiktiga. Att gå med honom runt i huset lärde jag mig mycket på, så jag tycker det var väl investerade pengar.
Läget i stan är viktigt, men även läget på gatan. Är det mycket insyn, lugnt eller stor väg brevid. Sedan är planlösningen viktig. Den går iofs att ändra, men kan bli mycket jobb. Vad är det för system för uppvärmning, behöver tak, fönster, badrum eller kök renoveras?
Precis så gjorde vi också. Hade ingen erfarenhet av hus och renovering mer än att ha målat lite väggar och bytt köksluckor. Så för att lära oss gjorde vi som du, läste alla besiktningsprotokoll som vi kom över och tog med oss det protokoll vi tyckte tog upp flest skador/riskkonstruktioner/felaktigt utförda badrumsrenoveringar etc för att på den faktiska visningen lära oss hur det såg ut i verkligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.