Och på natten när man vill sova så vill man ju ha svalt, ingen höjdare att sova när det är 27grader. Mycket meck blir det och i slutänden spar man inte så mycket jämfört med medelpriset.

Många pratar om timpriset men glömmer bort att lägga till moms, skatt och nätavgift.
 
Q Quest skrev:
Var ställer du in att ladda långsammare förresten?
I laddboxen. Min bil (VW ID4) har bara två steg att ställa in på, full och reducerad, vilket jag antar är 16 och 8 A. Boxen medger inställning i 2 A-steg från 6 till 16 (och har en funktionell app för det).

Jag tror detsamma gäller de flesta bilar och boxar, att det är enklare att reglera i boxen.
 
  • Gilla
Quest
  • Laddar…
C Crank skrev:
Och på natten när man vill sova så vill man ju ha svalt, ingen höjdare att sova när det är 27grader. Mycket meck blir det och i slutänden spar man inte så mycket jämfört med medelpriset.

Många pratar om timpriset men glömmer bort att lägga till moms, skatt och nätavgift.
Jag har elementen i sovrummen avstängda på natten...
 
Effektavgiftrn är hos många nätbolag endast mellan ca 06 och 19 så då påverkas inte billaddning om man ser till att ladda på natten.
 
Är det så
Allan J Allan J skrev:
Effektavgiftrn är hos många nätbolag endast mellan ca 06 och 19 så då påverkas inte billaddning om man ser till att ladda på natten.
Är det så?

Jag vet att i Nacka utanför Stockholm är effektavgiften dygnet runt, året runt.
 
B Boende45 skrev:
Är det så


Är det så?

Jag vet att i Nacka utanför Stockholm är effektavgiften dygnet runt, året runt.
Det skiljer så klart efter det lokala förutsättningarna i varje nätägares anläggning.
I Tälje Energis nät är det endast vintermånader på dagtid som effektavgiften är aktuell.
 
Det är intressant att effekttariffen hanteras så olika. Tälje-varianten verkar ju rimlig om målet faktiskt är att platta ut efterfrågekurvan.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är intressant att effekttariffen hanteras så olika. Tälje-varianten verkar ju rimlig om målet faktiskt är att platta ut efterfrågekurvan.
Ska det få någon allmän acceptans tycker jag det är mycket viktigt att effektavgiften används så lite och smart som möjligt så att den fyller en funktion. Jag tror nog inte nätägarna vill att vi minskar våran förbrukning utan snarare bara sprider ut den bättre och gärna till natten bort från höglasttimmarn.
 
M
Jag har ingen elbil och det enda jag gjort är att välja timpris och kör vv-beredaren (1000W) på termostat 80gr, med Nedis smartplug, mellan 00-07. Besparing hittills I december ligger på 13% mot rörligt. Eller 600kr.

Ju dyrare elen är ju större besparing. Är det 5kr på dagen och 3kr på natten så blir det fort pengar. 50 öre på dagen och 30 öre på natten så är det knappt lönt. Jag resonerar att så länge det inte påverkar livskvaliteten öht. så är det dumt att inte göra det lilla man kan.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De flesta har inte effektavgift, utan betalar efter huvudsäkring (som iofs. är en trubbig sorts effektavgift).

Men det enkla svaret är väl att man inte maxar laddningen i onödan. Om man utan elbil normalt peakar på 8–10 A dagtid så kan man ju ladda med 6–8 A på natten utan att det drar iväg. Med reservation för en eventuell värmepump som drar lika mycket.

För egen del har jag valt att inte säkra upp från 16 A, utan låter bilen ladda lite långsammare än den kan.
De flesta har säkringsstorlek och timtariff. Effektavgift är nätbolagens sätt att dölja sin inkompetens och girighet. Ska bara behövas En avgift för nätunderhåll. Vidare bekostas exploatering av nybyggena. Och elproducenter betalar för sig också. Ren och skär inkompetens från nätbolagen att debitera som de gör.
 
Attitudeswe
V Viktorbyggahus skrev:
De flesta har säkringsstorlek och timtariff. Effektavgift är nätbolagens sätt att dölja sin inkompetens och girighet. Ska bara behövas En avgift för nätunderhåll. Vidare bekostas exploatering av nybyggena. Och elproducenter betalar för sig också. Ren och skär inkompetens från nätbolagen att debitera som de gör.
Fast när villaområdet byggdes -90 så var de väl svårt att förutse att varannat hus ville suga i sig 11kW en helgnatt?
 
Så här slutade dec för mig, varit ungefär mellan 500-1500 kr sparat per månad. Så för oss med elbil och styrning på uppvärmningen känns det värt det.

Skärmdump visar elkonsumtion, kostnader och besparingar för ett hushåll i Sydsverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Attitudeswe
Sammy_j Sammy_j skrev:
Så här slutade dec för mig, varit ungefär mellan 500-1500 kr sparat per månad. Så för oss med elbil och styrning på uppvärmningen känns det värt det.

[bild]
Vi laddade för 1:04 i dec; så smartladdning har ännu aldrig lönat sig för oss...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Vi laddade för 1:04 i dec; så smartladdning har ännu aldrig lönat sig för oss...
hänger inte med på vad du menar. Vad är 1:04? timmar? Kronor? Energi?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.