Steg 1 borde vara att skriftligen anmäla detta till er byggare av huset, då får ni det dokumenterat att skadan har skett och att ni gör anspråk på att den ska lagas.
Sedan beror det på vilket typ av entreprenadform ni har byggt huset i. Har ni flera kontrakt mer olika byggare, typ grund, mark, snickare, elektriker eller har ni ett avtal med en byggare som gör allt? Eller har ni köpt det av en privatperson som byggt det?
Ett kontrakt gör det enklare, men även flera kontrakt så får man lösa det.
Har ni bara ett kontrakt borde den byggaren ha någon form av ansvarsförsäkring som får ta han dom detta, risken är annars att byggare sätter sig i konkurs för att slippa ersätta er för detta. Så ta reda på om byggare har en ansvarsförsäkring.
Att byggare skyller på någon annan,ja de beror på vilken entreprenadform ni har.

Det blir helt klart lite klurigt att lösa, då ni säkert har vattenburen golvvärme i huset, detta gör att plattan måste sågas/bilas upp för att nå rören, då måste även golvvärmen lagas.

När ni anmält detta skriftligen, sätt er ner med byggaren och ta ett möte, se till att dokumentera det som sägs, gärna spela in. Men anklaga inte någon för något fel, utan ha en inställning hur löser vi detta. Så att det blir produktivt och lösningsorienterat.
 
  • Gilla
FatherMike och 3 till
  • Laddar…
A
T tergo skrev:
Konsumenttjänstlagen ger dig rätt att klaga på fel i upp till tio år för en småhusentreprenad om arbetet utförts av entreprenör.
Entreprenad & Garanti – Vem ansvarar för vad? - Hus.se
jo men det gäller bara om du köpt nyproducerat av en entreprenör inte om du köper det 1 dag gammalt på begagnat marknaden.
Du gäller andra regler.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Du har fortfarande en långtgående undersökningsplikt. du kan inte luta dig mot att bara för att det är nytt så borde det vara okej byggt.
Jo, det hävdar jag bestämt att man kan. Hitta ett domslut som motsäger det. Konsumentskyddet är lagreglerat.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
H HenrikHuslöse skrev:
Jo, det hävdar jag bestämt att man kan. Hitta ett domslut som motsäger det. Konsumentskyddet är lagreglerat.
för att så är reglerna.
Undersökningsplikten är långtgående och går det att upptäcka vid en besiktning så är det inget fel.

så du kan inte hävda att att något förväntas vara gjort rätt när det uppenbart inte är det.
Det får du aldrig igenom som ett fel.
 
A Aunty skrev:
jo men det gäller bara om du köpt nyproducerat av en entreprenör inte om du köper det 1 dag gammalt på begagnat marknaden.
Du gäller andra regler.
jag tolkar första inlägget som att de beställt huset av en hustillverkare och deras entreprenör byggt det ,alltså inte begagnat
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
jag tolkar första inlägget som att de beställt huset av en hustillverkare och deras entreprenör byggt det ,alltså inte begagnat
Problemet i denna tråden är att det inte är något rakt svar på hur huset är beställt eller köpt. Men är det så som du tolkar det borde väl TS sitta ganska säker.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A
T tergo skrev:
jag tolkar första inlägget som att de beställt huset av en hustillverkare och deras entreprenör byggt det ,alltså inte begagnat
absolut, så uppfattade jag det med.
Men det var mer en stick spår vi kom in på
 
Skillnaden är vem man har som motpart. Har man totalentreprenad med hustillverkaren är de de som får ta smällen gentemot mark/byggare, men har man eget avtal med mark/byggare så får man själv försöka reda ut vem av dem som gjort vad när båda skyller på varandra.
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
D Denimhead skrev:
Problemet i denna tråden är att det inte är något rakt svar på hur huset är beställt eller köpt. Men är det så som du tolkar det borde väl TS sitta ganska säker.
Så vida de inte byggt på generalentreprenad eller delad entreprenad. Då kommer hustillverkaren svära sig fri och man får gå på markfirman själv.
 
  • Gilla
Denimhead
  • Laddar…
H Huda Alhilou skrev:
Vi har just flyttat in i vårt nyabyggt hus och det uppkom massa fel så som ofärdigmobterat kök och tvättstugan samt målningsfel .men allra viktigaste är avloppen som var förstoppat ledde till övetsvämning i badrummet samt stopp i disken i köket när Centralen undersökte visade sig många skador i rören och de sa att man måste riva.
Entrepenören skälde på markentrepenör och enligt husleverantör att det kan bero på att lastbilarna som täckte marken med sten och makadam trampade på rören vilken jag och min man inte köper det version .
Min fråga är kan det hända?
Kan man åtgärda krossade rören utan att man gräver upp?
Hur mycket kan man tro att det kommer åtgäras 100%?
Vi mår jätte dålug pga att vi inte fått nyckelfärdig hus med många fel även om besiktningsmanen sa att vi håller 150.000kr på de målade ytor fläckiga. Isolering i vinden och fläckor i måbga stöllen fel montering och inte enlugt rittning på tvättstuga massa små fel som finishing är det värsta jag var med om
Behöver svar av proffisionella
Om det är som du beskriver ska rören bytas ut + att övriga besiktningsfel ska rättas till av din/dina byggare utan extra kostnad för dig.
Har du byggare som har "helentreprenad" ska du lägga problemen i dennes knä och begära att felen åtgärdas.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
M MrXman skrev:
Så vida de inte byggt på generalentreprenad eller delad entreprenad. Då kommer hustillverkaren svära sig fri och man får gå på markfirman själv.
du blandar begreppen vitt och brett.
Uppenbarligen ingen koll på vad som är vad
 
A
B Bernt Ö97 skrev:
Om det är som du beskriver ska rören bytas ut + att övriga besiktningsfel ska rättas till av din/dina byggare utan extra kostnad för dig.
Har du byggare som har "helentreprenad" ska du lägga problemen i dennes knä och begära att felen åtgärdas.
helentreprenad är verkligen inget begrepp,
Inte så enkelt som du beskriver det kan finnas hur mycket anledningar som helst att det inte är entreprenören fel
 
Magnus E K
H HenrikHuslöse skrev:
Detta är ett fel som ska åtgärdas oavsett om trådskaparen köpte huset på ritning eller när det var färdigställt.

Om man köper ett hus från 1922 är det förståeligt att hela huset behöver åtgärdas. Köper man ett hus från 2022 ska det inte finnas grova fel av denna typ.

Om du köper en ny lagerbil hos bilhandlaren, skulle du godkänna att bromsarna är ur funktion med motiveringen att felet hade kunnat upptäckas vid en besiktning?
Renovering eller inte... Köper man ett hus från 1922 kan man vara hyfsat säker på att det står kvar även 2122. Köper man ett hus från 2023 är det antagligen förstört långt innan dess.
 
A Aunty skrev:
helentreprenad är verkligen inget begrepp,
Inte så enkelt som du beskriver det kan finnas hur mycket anledningar som helst att det inte är entreprenören fel
Självklart
Som du ser står ordet helentreprenad inom situationstecken.
Ingen av oss som läser TS fråga vet hur entreprenaden ser ut.
Enbart TS och anlitad/anlitade byggare vet hur avtalet/avtalen är formulerade.
Mitt svar var en generell rekomendation att TS bör vända sig till den/de som TS har avtal med.
Enklast är om TS köpt nyckelfärdiga av ett företag.
Allt annat, med ett antal underleverantörer, gör frågan betydligt svårare och går knappast att svara på i tråden.
 
  • Gilla
MrXman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.