Tomture61
H hapazard skrev:
Ja, men vem ser inte till att såga medans den är färsk?
Har själv uppsågad / klyvd i halvor + klyvd till kaminen .
Sågades + körde med klyvyxan när det var färskt .
Men har även 1 m bitar som inte hunnits med .......
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har själv uppsågad / klyvd i halvor + klyvd till kaminen .
Sågades + körde med klyvyxan när det var färskt .
Men har även 1 m bitar som inte hunnits med .......
Då får man slita (oavsett tandning, även om en aggressiv så klart är sämre till hårt material)
 
galento galento skrev:
PS. AndersS hade Stihl 194,an i skogen senast :D lätt och fin , gillar den.
Hum, det är den gamla 192an, men lika lätt;)
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
:crysmile:När gubben tröttnat på yxan
 
  • Utomhus vedkapningsscenario med yxor, klövd ved och en blå presenning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stort träblock på vedklöv, utomhus, snö, vinterdag, skogsmiljö, klyvverktyg, blått, soligt, skuggor, kallt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
/nenne och 4 till
  • Laddar…
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Det är komplicerat att hitta rätt såg och att undehålla dom. En speciell för färskt och en annan för torrt virke.och jobbigt underhåll alternativt köpa nya blad . Sånt strul som jag hatar. Inte konstigt att jag fastnade för min G man fogsvans, Den funkar till allt. De grövre bitarna klyver jag till fogsvansvänliga dimensioner. Självklart med muskelkraft och klyvyxa, kilar och slägga.
Du arbetar onödigt tungt helt i onödan. Fel verktyg.
Bågasågbladen som säljs under namnet Sandvik är fortfarande bra. Tyvärr finns de inte i längre modell än 90 cm men även med en 90 cm båge får man mycket uträttat. De går inte att vässa. Vässbara bågasågblad tog slut på 60-70-talet någon gång.
Många bgasågblad som säljs numera är kinesiska och fungerar inte ens när de är nya. Köp kvalitet.

Själva bågen skall vara tillräckligt styv. De flesta bågarna som säljs numera är för mjuka och håller inte ordentlig spänning i bladet och då blir det som du beskrivet. Bladen fladdrar och klämmer och vill inte skära. Det skall vara en riktig båge för proffsbruk från den tiden då skogsarbetarna använde bågasåg dagen i ända 6 dagar i veckan. De är grövre och håller spänningen i bladet. Dessutom är de tyngre så vikten av bågen trycker ned bladet i skäret. De bättre modellerna har dubbla handtag så man kan hålla i med två händer en ovanför och en under bladet. Det minskar belastningen på ryggen och ökar såghastigheten eftersom undre handen drar bladet nedåt när man drar sågen mot sig och när man har rätt teknik skär den på både dragande och skjutande.
Jag tycker att Purmo bågarna som tillverkades i Jakobstad efter kriget är överlägset bäst men det finns också svenska bågar som är riktigt bra.

Skall du nödvändigt kapa ved med svans så skaffar du en riktig timmersvans. Sandvik och Stridsberg&Björk är bra märken. De brukar gå att hitta begagnade för småpengar man måste filas och skränkas.

En vanlig nutida fogsvans är för kort och ynklig och det händer ingenting. Duger egentligen inte ens till att kapa 2x4 tums plankor på byggen. Då jag håller på med grövre byggnadsarbete brukar jag använda en gammal Disston fogsvans med 28 tums blad och grova tänder för jag har inte tid och tålamod att stå där och gnaga i timtal som en tandlös bäver med nutidens usla fogsvansar. En del av de moderna fogsvansarna kapar lika långsamt som man gör med yxa på 1600-talsvis.

Då jag höll på och rehabiliterade ryggen så var jag i skogen med Purmobågen och yxan i stället för på gym. Högg 5 traktorlass ved för hand den vintern. Då lärde jag mig ergonomi och effektiva metoder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ruben Janzon och 2 till
  • Laddar…
Verkar ju kanon men förstår inte om det går att komma över dom grejerna du nämner
 
De där gamla bågarna brukar finnas på loppmarknader och på skroten och i skrotinsamlingar och i folks gamla uthus. Jag har säkert något dussin bågar extra.
 
H heimlaga skrev:
De där gamla bågarna brukar finnas på loppmarknader och på skroten och i skrotinsamlingar och i folks gamla uthus. Jag har säkert något dussin bågar extra.
Till min såg fick jag göra en adapter av en bit spikband och popnita på bladet eftersom 90cm blad var för kort för bågen.
 
Poletten trillar ner nu, den sågen på 90-talet som funkade var från den gamla goda tiden
 
Utan erfarenhet är det inte lätt att hitta rätt antika grejer. Till noviser är det lämpligare att rekommendera saker som finns nytt att köpa.

Till exempel så fungerar en bra grensåg bättre än en fogsvans för att kapa stock. Bättre än moderna veka bågsågar också.

Den på bild hör till de bättre.
Bukig såg med svart handtag och röda detaljer, skyddshölje inkluderat, märkt "Silky ZUBAT Professional".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En grensåg är hur som helst bra att ha i bilen vid färd i glesbygd då man aldrig vet vad som ramlat ner och hjälpen kan vara dagar borta.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Biohenke och 2 till
  • Laddar…
Och med den stora bågsågen kunde man få hjälpa till som liten när det grövre skulle kapas, dvs en på vardera sidan som drog i sågen.
Den sågen har jag själv aldrig använt och får enbart hänga kvar som nostalgi.
 
Säkert bra, men är inte bladet för kory?
 
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Sågar med svansen cirka 100 tim/år. Vet ej om det är lite eller mycket

Sågar en timme om dan
Vill du såga så många timmar?
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
En timme per dag , drygt. Dvs när jag r i fritidshus et
 
findus42 findus42 skrev:
Utan erfarenhet är det inte lätt att hitta rätt antika grejer. Till noviser är det lämpligare att rekommendera saker som finns nytt att köpa.

Till exempel så fungerar en bra grensåg bättre än en fogsvans för att kapa stock. Bättre än moderna veka bågsågar också.

Den på bild hör till de bättre.
[bild]
En grensåg är hur som helst bra att ha i bilen vid färd i glesbygd då man aldrig vet vad som ramlat ner och hjälpen kan vara dagar borta.

Mvh Findus
Sågar den åt båda håll? Jag har letat efter grensågar som skär åt båda håll men inte hittat någon sedan min gamla Sandvik gått av. Väldigt allround annars med grensåg till lite av varje.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.