Z ZipLock skrev:
Varför ska du ta fram den? Murstocken är ju murad för att sedan putsas - och därför är den slarvigt murad med fula stenar.
Den tar mkt plats i en liten hall och enda anledningen vi behåller den är för att bevara något gammalt då vi blåser ut och bygger ut huset. Vi river den hellre än putsar upp som plan b
 
Putsen på murstocken måste vara där för tätheten och brandskyddet. Som framtiden ser ut i världen vore det rent ut korkat att riva bort eller fördärva skorstenen som gör det möjligt att montera in en vedpanna och hålla värme i huset. Det är inget vidare att bo i en bostad utan värme eller med bara några plusgrader för att man inte har råd med köpisvärme. Jag har varit med om det så jag vet.
 
  • Gilla
MagicFingers och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Putsen på murstocken måste vara där för tätheten och brandskyddet. Som framtiden ser ut i världen vore det rent ut korkat att riva bort eller fördärva skorstenen som gör det möjligt att montera in en vedpanna och hålla värme i huset. Det är inget vidare att bo i en bostad utan värme eller med bara några plusgrader för att man inte har råd med köpisvärme. Jag har varit med om det så jag vet.
K Kurtivan skrev:
ok, använder du inga kanaler i murstocken som rökgångar så kan du göra vad du vill
nä precis sätter in nytt ftx system som inte kommer dras där., samma sak med

vi har en braskamin i vardagsrummet samt bergvärme så det är nog ok
 
Många braskaminer ger väldigt dåligt med värme och framför allt ger de värme bara när man eldar. Har man förtjänstarbete är det svårt att fylla på mer ved en gång i timmen dygnet runt i en kamin. Därför blir värmeutbyter dåligt sett över dygnet,

Jag känner flera som egentligen inte har råd att köra sin bergvärme med dagens elpriser. Det finns långa trådar på forumet där du kan läsa om forummedlemmar som sitter i den knipan. Inte skall man medvetet bygga sig till ett sådant problem. Då elektriciteten kostar bortåt 4 kronor kilowattimmen är bergvärme svindyrt för vanliga människor med vanliga löner och på gränsen till omöjligt dyrt för pensionärer och låginkomsttagare och familjer med många barn.

Ert resonemang fungerade i den verkligheten som gällde i fjol våras när ni planerade renoveringen men nu är det nya tider.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Många braskaminer ger väldigt dåligt med värme och framför allt ger de värme bara när man eldar. Har man förtjänstarbete är det svårt att fylla på mer ved en gång i timmen dygnet runt i en kamin. Därför blir värmeutbyter dåligt sett över dygnet,

Jag känner flera som egentligen inte har råd att köra sin bergvärme med dagens elpriser. Det finns långa trådar på forumet där du kan läsa om forummedlemmar som sitter i den knipan. Inte skall man medvetet bygga sig till ett sådant problem. Då elektriciteten kostar bortåt 4 kronor kilowattimmen är bergvärme svindyrt för vanliga människor med vanliga löner och på gränsen till omöjligt dyrt för pensionärer och låginkomsttagare och familjer med många barn.

Ert resonemang fungerade i den verkligheten som gällde i fjol våras när ni planerade renoveringen men nu är det nya tider.
Fast murstocken användes ju till en gammal oljepanna. Tycker du att de trots bergvärmen även ska renovera murstocken och installera en vedpanna istället?

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Fast murstocken användes ju till en gammal oljepanna. Tycker du att de trots bergvärmen även ska renovera murstocken och installera en vedpanna istället?

/Krille
ja lite överdrivet, sedan är huset sedan 1950 utbyggt så nu är inte murstocken längre i mitten av huset utan i hallen. Så absolut inget alternativ att ha den i drift
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Fast murstocken användes ju till en gammal oljepanna. Tycker du att de trots bergvärmen även ska renovera murstocken och installera en vedpanna istället?

/Krille
Jag tycker att de skall behålla möjligheten. Det går relativt enkelt att koppla in en vedpanna på samma system som bergvärmen om man redan har skorsten och pannrum och då har man möjligheter att välja bränsle beroende på hur energipriserna svänger. Fördärvar man skorstenen så tar man bort den möjligheten.
 
  • Gilla
Smeafan och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag tycker att de skall behålla möjligheten. Det går relativt enkelt att koppla in en vedpanna på samma system som bergvärmen om man redan har skorsten och pannrum och då har man möjligheter att välja bränsle beroende på hur energipriserna svänger. Fördärvar man skorstenen så tar man bort den möjligheten.
Jag förstår. Men plan A är att behålla muren. Vill någon i framtiden installera vedpanna så kan de putsa igen muren. Men tanken är att vi ska komplettera med solceller längre fram. Förstår dock inte varför man ska vilja gå bak i tiden
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Jag förstår inte heller.
För oss var det ett stort steg framåt i tiden att gå från köpevärme och 14-15 grader inomhus och svårigheter med att klara kostnaderna till vedeldning och 19-20 grader inomhus och lägre uppvärmningskostnader.
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag tycker att de skall behålla möjligheten. Det går relativt enkelt att koppla in en vedpanna på samma system som bergvärmen om man redan har skorsten och pannrum och då har man möjligheter att välja bränsle beroende på hur energipriserna svänger. Fördärvar man skorstenen så tar man bort den möjligheten.
Tanken är säkert god men tveksam rent ekonomiskt.

Har man redan bergvärme, ftx och en braskamin har jag svårt att se hur man kan räkna hem en investering på kanske 100-150 kkr (?) i en vedpanna också. Bergvärmen förbrukar kanske 500-1000 kWh/mån under de kalla vintermånaderna och även med ett pris på 4 kr/kWh har jag svårt att se att det går att räkna hem en investering i en vedpanna?

/Krille
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag förstår inte heller.
För oss var det ett stort steg framåt i tiden att gå från köpevärme och 14-15 grader inomhus och svårigheter med att klara kostnaderna till vedeldning och 19-20 grader inomhus och lägre uppvärmningskostnader.
Hade ni redan bergärme, ftx och kamin? Utifrån er situation var det säkert helt rätt val men känns inte direkt relevant med de förutsättningar som TS beskriver.

/Krille
 
H heimlaga skrev:
Jag förstår inte heller.
För oss var det ett stort steg framåt i tiden att gå från köpevärme och 14-15 grader inomhus och svårigheter med att klara kostnaderna till vedeldning och 19-20 grader inomhus och lägre uppvärmningskostnader.
Kan tilläggas att jag är relativt ung och ser saker från ett annat perspektiv. Har också haft diskussioner med en energirådgivare och vi kom fram till att bergvärme med FTX var den bästa lösningen för oss. Sen bor vi i Stockholm och har relativt höga löner så är kanske inte ”vanligt folk” då
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Kan tilläggas att jag är relativt ung och ser saker från ett annat perspektiv. Har också haft diskussioner med en energirådgivare och vi kom fram till att bergvärme med FTX var den bästa lösningen för oss. Sen bor vi i Stockholm och har relativt höga löner så är kanske inte ”vanligt folk” då
Och jag är äldre och skulle inte vilja byta tillbaka till vedeldning eller oljeeldning igen;) Helt rätt, lägg pengarna på det som minskar energiförbrukning(y)
Visst hugger jag lite egen ved och eldar, men skulle jag inte vilja fortsätta så klarar vi oss utan det.
 
  • Gilla
StorDrömLitenBudget och 2 till
  • Laddar…
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Kan tilläggas att jag är relativt ung och ser saker från ett annat perspektiv. Har också haft diskussioner med en energirådgivare och vi kom fram till att bergvärme med FTX var den bästa lösningen för oss. Sen bor vi i Stockholm och har relativt höga löner så är kanske inte ”vanligt folk” då
Nå jag är inte så urgammal jag heller. 41 år. Fast jag har haft oturen att råka ut för både ett och annat i livet och sett hur viktigt det är att inte bygga bort möjligheter ur system.
Naturligtvis skall ni inte sätta in någon panna just nu men jag förespråkar att ni behåller skorsten och pannrum i användbart skick och förbereder lämpliga anslutningar på det vattenburna värmesystemet. Det handlar trots allt bara om kostnader på några tusen kronor och den lilla arkitektoniska förändringen att inte få den drömda renknackade muren att titta på. Då har ni omställbarheten kvar i systemet och behöver inte vara rädda för svängande energipriser och svängande arbetsmarknad.
Blir ved eller pellets det framtida bränslet kan man köpa en panna och installera den när den dagen kommer. Blir det något annat bränsle kan man gå den vägen. Möjligheterna är inbyggda i huset och husägaren är trygg.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
handlar trots allt bara om kostnader på några tusen kronor och den lilla arkitektoniska förändringen att inte få den drömda renknackade muren att titta på.
Är väl bara att putsa tillbaka ifall det behövs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.