Timpris och rörligt pris är helt nytt för oss, så vi har inte riktigt koll på vad som är bra eller dåligt, eller ens hur man kan jämföra på ett vettigt sätt. Vad jämför man mot, för att veta om man lyckats i jakten på lågpristimmar?
Vi köper el från Tibber och har gjort av med 950 kWh i december, till en kostnad av 2798 kr.
Det ger 295 öre/kWh, vilket då vad jag begriper inkluderar el, påslag och moms.
Vad har ni andra för genomsnittspris?
 
Strip Strip skrev:
Timpris och rörligt pris är helt nytt för oss, så vi har inte riktigt koll på vad som är bra eller dåligt, eller ens hur man kan jämföra på ett vettigt sätt. Vad jämför man mot, för att veta om man lyckats i jakten på lågpristimmar?
Vi köper el från Tibber och har gjort av med 950 kWh i december, till en kostnad av 2798 kr.
Det ger 295 öre/kWh, vilket då vad jag begriper inkluderar el, påslag och moms.
Vad har ni andra för genomsnittspris?

Jag har också tibber och snittade 3.2:-/kwh, men inte så farligt eftersom den totala förbrukningen blev rätt låg. 72m2, kökspanna, välisolerat. Har en LLVP som gått vissa dagar vi varit borta.
 
  • Graf över elförbrukning, 284 kWh användning, 908 kronor kostnad, november till december 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Hamnade på 3.52 vilket känns högt. Kör med tibber.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Ser ut som att jag landar på 255öre/kwh (ink moms och påslag verkar det som). 1900kwh. SE3. 270m2 hus. sutteräng från 1963. 5 i huset.

(Vi har slagit månadsrörligt varje månad sedan vi började med det i somras. Bästa månaden var augusti där vi låg 80% under månadsrörligt.)
 
  • Wow
nombz och 1 till
  • Laddar…
302 öre. 1071 kwh förbrukning plus 398kwh elbilsladdning. Sparat cirka 20% mot spotpris tydligen. SE3. Förra året var förbrukningen en bit över 3000kwh men var inte vi som bodde här då. Sen dess ny FLVP, stängt av elradiator i förråd på tomten, stängt av elgolvvärme i ett vardagsrum. 22dec -22 installation av LLVP också.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Vi har slagit månadsrörligt varje månad sedan vi började med det i somras. Bästa månaden var augusti där vi låg 80% under månadsrörligt.
Var hittar du referensen för månadsrörligt pris, att jämföra mot?

Edit:
Man vill ju jämföra mot ett viktat pris menar jag, inte bara ett rakt medelvärde. Jag har kollat på exempelvis Vattenfall och Skellefteå kraft, men det framgår inte riktigt hur de räknat...
 
Redigerat:
  • Gilla
Berthramb och 1 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
302 öre. 1071 kwh förbrukning plus 398kwh elbilsladdning. Sparat cirka 20% mot spotpris tydligen. SE3. Förra året var förbrukningen en bit över 3000kwh men var inte vi som bodde här då. Sen dess ny FLVP, stängt av elradiator i förråd på tomten, stängt av elgolvvärme i ett vardagsrum. 22dec -22 installation av LLVP också.
Måste revidera. 287 öre och 22% bättre än spotpris var det.
 
  • Gilla
Robert Eklund
  • Laddar…
SE3 och 288 öre plus moms, dvs 3,60 kr/kWh ink moms.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
SE3 med Tibber. 276 öre inklusive moms. Gjorde åt 1514kWh i december, december 2021 - 3047kWh.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
K
Vi har bundet elpris på 50 öre men ser spotförbrukningen på Greenely. Företaget i sig verkar ju vara rena bluffmakare men utan att ha något avtal eller engagemang i företaget uppger de att mitt snitt i december blev 365.08 öre.

Då tycker jag ändå att vi ansträngt oss lite, värmt vatten på natten och eldat istället för att köra lvp när elen varit som dyrast.

980 kWh så det hade ju blivit över 3500 kr om vi inte bundit
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
K
Strip Strip skrev:
Vi köper el från Tibber och har gjort av med 950 kWh i december, till en kostnad av 2798 kr.
Det ger 295 öre/kWh, vilket då vad jag begriper inkluderar el, påslag och moms
Vad gör tibber för påslag och hur redovisas dessa?
 
K Kallebo skrev:
Vad gör tibber för påslag och hur redovisas dessa?
Verkar variera något öre månad för månad, men man kan se aktuellt påslag i appen:
Information om elpris baserat på spotpriser, Nord Pool, plus avgifter för elcertifikat och ursprungsgarantier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Tibber ökade sitt påslag 2 öre jämfört med december som var 8.96.
 
pacman42 pacman42 skrev:
SE3 och 288 öre plus moms, dvs 3,60 kr/kWh ink moms.
Såg just att Vattenfall lagt ut det rörliga månadspriset, det blev 297,17 öre (+moms+påslag) hos dem. Alltså så hamnade jag 12 öre (ink moms) under det i alla fall. det motsvarar en besparing på ca 3% tack vare timpriset.

Jag har dock Telge Energi och deras rörliga månadspris är inte publicerat ännu.
 
  • Gilla
fiskarn87 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.