slipper man styrelsen med en ägarlägenhet? om så klar fördel och när det kommer till att bygga om är det upp till en själv då?
 
BirgitS
M maria01 skrev:
slipper man styrelsen med en ägarlägenhet?
Nej, det måste ju finnas en styrelse för samfälligheten som sköter det som är gemensamt.
M maria01 skrev:
när det kommer till att bygga om är det upp till en själv då?
Man får ju fortfarande inte göra något som påverkar någon annans lägenhet, dvs. man får inte ta bort bärande väggar eller påverka ventilation, uppvärmning och stammar etc.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det måste ju finnas en styrelse för samfälligheten som sköter det som är gemensamt.

Man får ju fortfarande inte göra något som påverkar någon annans lägenhet, dvs. man får inte ta bort bärande väggar eller påverka ventilation, uppvärmning och stammar etc.
bärande väggar så klart inte men flyt av kök och sånt som inte har nåt med grannen att göra

om man måste ha en styrelse då förstår jag inte vitsen alls

utomlands sköts det inte av styrelse vanligt med företag som gör det gemensama
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
M maria01 skrev:
bärande väggar så klart inte men flyt av kök och sånt som inte har nåt med grannen att göra
Det är ju inte direkt ovanligt att en flytt av ett kök som görs på fel sätt påverkar många grannar, t.ex. genom att förstöra husets ventilation.
M maria01 skrev:
utomlands sköts det inte av styrelse vanligt med företag som gör det gemensama
Menar du att det är ett företag som sätter upp regler för de boende eller menar du att det är ett företag som sköter det praktiska som skötsel av portar och trädgård?
Det första låter väl värre än en styrelse. Det andra är ju vanligt även i BRF.

Vare sig det gäller bostadsrätter eller ägarlägenheter så menar man ju att styrelsen måste sköta underhållet själva utan de är ju till för att ta nödvändiga beslut som de boende inte vill eller inte kan fatta själva, t.ex. upphandla städning av portar och hissar.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jösses vilken tankevurpa! Skulle en BRF vara påväg att gå omkull så finns även där möjligheten att tillföra pengar.

TS vill ju uppenbarligen bara provocera när han skriver att ”svennar vill bli styrda”. De flesta ”svennar” tycker det är bra att man har en BRF som kan ta hand om problem och ha möjligheten att tvångsförsälja lägenheter där ägaren inte följer stadgarna.

”Folk” vill kunna hyra ut i andra hand själv, men de vill inte ha hotellverksamhet i grannlägenheten.

Äganderätt kan fungera i tex fjällen där meningen är att kunna hyra ut, men fungerar dåligt i boendemiljö.
Nej, inte riktigt rätt. Jag vill se vilka synpunkter & erfarenheter som finns där ute. Svenskarna är vanemänniskor och då vi inte har många ägarlägenheter alls är det intressant att höra varför. Varför tycker du ägandelägenheter fungerar dåligt för boenden ?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Alla BRF har inte lån, det finns ju annat än relativt nya föreningar.

Då är det ju en samvetsfråga om man själv bättre klarar av att placera lånen för sin eget bästa.
Under förra året var det väl en del personer som ansåg att de hade valt fel.
Alla nya Brf har lån, oftast eller kanske t.o.m. alltid är det nybyggen som bli ägarlägenheter vad jag vet.
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alla nya Brf har lån, oftast eller kanske t.o.m. alltid är det nybyggen som bli ägarlägenheter vad jag vet.
Fast ska du köpa en bostad så har du även valet att köpa en äldre bostadsrätt där föreningen har god ekonomi och inte har några lån.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast ska du köpa en bostad så har du även valet att köpa en äldre bostadsrätt där föreningen har god ekonomi och inte har några lån.
Min tanke var inte att jämföra med gamla Brf:er, utan varför det inte byggs nya bostäder som ägarlägenheter.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte direkt ovanligt att en flytt av ett kök som görs på fel sätt påverkar många grannar, t.ex. genom att förstöra husets ventilation.

Menar du att det är ett företag som sätter upp regler för de boende eller menar du att det är ett företag som sköter det praktiska som skötsel av portar och trädgård?
Det första låter väl värre än en styrelse. Det andra är ju vanligt även i BRF.

Vare sig det gäller bostadsrätter eller ägarlägenheter så menar man ju att styrelsen måste sköta underhållet själva utan de är ju till för att ta nödvändiga beslut som de boende inte vill eller inte kan fatta själva, t.ex. upphandla städning av portar och hissar.
portvakt har dom ofta med jävligt praktiskt faktiskt

vad jag menar gubbar o käringar som missköter styrlsen och sånt skit som gemensama. städ dagar andra krav man inte vill ställa upp på
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M maria01 skrev:
utomlands sköts det inte av styrelse vanligt med företag som gör det gemensama
Och hur går det till att välja förvaltningsföretag? Vem styr förvaltninfsföretaget så de underhåller på önskad nivå?

Det absolut vanligaste i någorlunda stora bostadsrättsföreningar är att man upphandlar dessa tjänster från ett eller flera förvaltningsföretag.

Jag kan inte se skillnaden mot hur det skulle gå till med ägarlägenheter. Du måste ju fortfarande ha någon som kan säga stopp när förvaltningsföretaget väljer att höja sitt arvode med 500%. Eller när bolaget bestämmer sig för att just trappan till din lägenhet är tråkig att städa, så den skippar vi (men du får fortfarande betala full avgift).
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
portvakt har dom ofta med jävligt praktiskt faktiskt
Inget som hindrar att en bostadsrättsförening håller sig med portvakt. I föreningen där jag var ordf. för 30 år sedan hade de "tvättmadammer" som skötte all tvätt åt medlemmarna fram till slutet av 70-talet. Man fick inte använda tvättstugorna själv, man lämnade in tvätten på en expedition, och fick tillbaka den samma dag. Det ingick i månadsavgiften. Detta var som sagt avskaffat innan jag flyttade in.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Har en kollega som äger en ägarlägenhet (eller motsvarande) i Thailand. Exakt hur det fungerar med förvaltningen vet jag inte, men om den boende inte betalar sina avgifter, inte följer ordningsreglerna eller orsakar störning stängs helt enkelt vatten och el av tills skulden är reglerad eller den boende utlovat rättelse.
 
BirgitS
M maria01 skrev:
vad jag menar gubbar o käringar som missköter styrlsen och sånt skit som gemensama. städ dagar andra krav man inte vill ställa upp på
Sånt har ju inget samband med om det är en bostadsrättsförening eller en samfällighetsförening.

Personerna sitter i styrelsen för att medlemmarna har valt dem och medlemmar kan göra dåliga val oavsett om de äger sin lägenhet direkt eller äger en bostadsrätt.

Det är ingen som tvingar en BRF att ha gemensamma städdagar och det är inget som förhindrar samfällighetsföreningar att ha det. Det är ett sätt att hålla nere kostnader och få lite social samvaro för dem som vill.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Inget som hindrar att en bostadsrättsförening håller sig med portvakt. I föreningen där jag var ordf. för 30 år sedan hade de "tvättmadammer" som skötte all tvätt åt medlemmarna fram till slutet av 70-talet. Man fick inte använda tvättstugorna själv, man lämnade in tvätten på en expedition, och fick tillbaka den samma dag. Det ingick i månadsavgiften. Detta var som sagt avskaffat innan jag flyttade in.
nej och det skrev jag inte

var köpte en soffa i veckan på blocket och portvakten skötte allt där såg till att städarna gjorde sit jobb och så vidare sen säkerheten var ju ett plus det huset var för +55 alla som kom in i huset var tvungna att skrivas in med id alla paket kom till vakten

dom som bode där var ju riktigt nöjda med all servis
 
BirgitS BirgitS skrev:
Sånt har ju inget samband med om det är en bostadsrättsförening eller en samfällighetsförening.

Personerna sitter i styrelsen för att medlemmarna har valt dem och medlemmar kan göra dåliga val oavsett om de äger sin lägenhet direkt eller äger en bostadsrätt.

Det är ingen som tvingar en BRF att ha gemensamma städdagar och det är inget som förhindrar samfällighetsföreningar att ha det. Det är ett sätt att hålla nere kostnader och få lite social samvaro för dem som vill.
båda föreningar jag har vart medlem i har tvingat ägarna ställa upp på meningslösa städagar

sen är det så att många har inte tid att sitta i styrlesen så det blir bara gubbar och tanter som sitter i dom som inte jobbar själva längre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.