För nyproduktion tycker jag att ägandelägenhet passar bra, då kan man som sagt planera från dag 1.
 
  • Gilla
Smarteus
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
För nyproduktion tycker jag att ägandelägenhet passar bra, då kan man som sagt planera från dag 1.
En fråga är ju om den kompetensen finns hos byggföretag, arkitekter och konstruktörer. Anläggningslagen är snårig i den bemärkelse att den reglerar gemensamma anläggningar i den fysiska världen men också servitut för anläggningen. Lantmäteriet tycks förstå servitutsdelen väl men tycks inte riktigt klara av att hantera anläggningens avgränsning i den fysiska världen.

Då måste den som bygger kunna detta som ett rinnande vatten så att det är kristallklart redan vid ansökan om att inrätta gemensamhetsanläggningen. Samtidigt har byggföretaget egentligen inget incitament att lägga resurser på detta, de vill ju sälja sina fastigheter så fort som möjligt och sen är de fria från ansvar. Underhållsansvaret med alla problem hamnar ju då i knäet på okunniga privatpersoner.

Jag tar upp detta eftersom jag har ett antal nya grannar här ute på landet som har köpt tomter för att bygga sina egna hus. Och jag tror inte en enda av dem förstod vad de där "GA" var som kom med fastigheterna. Och några känner sig nog t o m lite lurade av vad som lades på dem utan att någon (säljare eller mäklare) sa något, avloppledningar, dagvattensystem och vägar.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Man behöver ju inte dra det till minsta byggtekniska detalj, men det går ju att i grova drag göra detta genom att tex ja separat mätare för el, vatten och smart dragna vent.rör.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Man behöver ju inte dra det till minsta byggtekniska detalj, men det går ju att i grova drag göra detta genom att tex ja separat mätare för el, vatten och smart dragna vent.rör.
Jag tror också det är möjligt, frågan är bara om branschen har kompetensen. Dylika lösningar behöver ju inte följa deras standardrecept och gör det inte det så är det ofta kostnadsdrivande.

Och som sagt, om det finns pengar att tjäna på att lasta över en skitlösning för den framtida förvaltningen av huset på köparna så lär man göra det. Ingen kommer att märka något de första 30 åren när allt är nytt och fräscht och inte kräver underhåll.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror också det är möjligt, frågan är bara om branschen har kompetensen. Dylika lösningar behöver ju inte följa deras standardrecept och gör det inte det så är det ofta kostnadsdrivande.

Och som sagt, om det finns pengar att tjäna på att lasta över en skitlösning för den framtida förvaltningen av huset på köparna så lär man göra det. Ingen kommer att märka något de första 30 åren när allt är nytt och fräscht och inte kräver underhåll.
Som du säger rätt detaljerade juridiska frågor som kräver insikt och förutseende.
Det är lite det som BRF är ett färdigt juridiskt standardkoncept för tänker jag.

Istället för att varje husbygge ska uppfinna ett eget hjul i hur de kombinerar teknik och samfällighet så ordnar man så att det ska vara en bättre grundtrygghet som inte är lika beroende av att någon inte gjort en miss i upplägget.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Intresset för ägarlägenheter är rätt lågt bland byggherrar. Diskussionen har dykt upp men det har aldrig blivit av i projekt jag varit med. Misstänker att fördelarna över bostadsrätten är så få att riskerna som kommer med ett mindre beprövat och injobbat koncept överväger. Attraktionen är mest ideologisk vilket inte håller när pengarna avgör.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Om jag själv skulle bo i lägenheten skulle jag aldrig välja en äganderätt för en lägenhet. Just för friheten att hyra ut som man vill skulle det vara stor risk för en massa andrahandsuthyrningar och i värsta fall AirBnb.

Däremot kan man tycka att det är konstigt att det inte byggs äganderätt som säljs till folk som inte har tänkt bo där själva, utan tänker sig lägenheten som en ren placering med avsikt att hyra ut.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror också äganderättslägenheter med tillhörande samfällighet passar attityderna i dagens samhälle bättre än den äldre bostadsrättsformen. Uppenbarligen vill medelålders och yngre ha lägenheter där de har stor autonomi att t ex bygga om och hyra ut utan att det sitter en bostadsrättsstyrelse som på mer eller mindre lagliga grunder försöker stoppa dem. Och intresset för städdagar och liknande går ju stadigt mot noll och är numera bara en gammal ritualrest från ett äldre och fattigare samhälle.
Tror definitivt att bostadsrätter kan hålla på att bli föråldrade i dagens samhälle. Däremot känns det tveksamt om ägarlägenheter kan ersätta dem, eftersom de är riktade mot en mycket smalare, mer exklusiv marknad än bostadsrätter.

Tror snarare att utvecklingen kommer att gå från bostadsrätter mot hyresrätter, eftersom dagens yngre generationer verkar mycket mindre intresserade av att lösa saker själv och vill att någon annan ska ”ta hand om det”. Som du själv påpekar är städdagar ett bra exempel på detta.

Sen påverkas ju utvecklingen av olika regleringar hit och dit på hyresmarknaden, men, men...
 
Om föreningen går i konkurs förlorar du lägenheten men behåller lånen. Om samfälligheten hamnar på obestånd får man tillföra pengar. Lägenheten behåller du. Rätt avgörande skillnad.
 
  • Gilla
gone_fishing och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
makhno_ makhno_ skrev:
Intresset för ägarlägenheter är rätt lågt bland byggherrar. Diskussionen har dykt upp men det har aldrig blivit av i projekt jag varit med. Misstänker att fördelarna över bostadsrätten är så få att riskerna som kommer med ett mindre beprövat och injobbat koncept överväger. Attraktionen är mest ideologisk vilket inte håller när pengarna avgör.
JM bygger en del hus med ägarlägenheter. https://www.jm.se/nyproduktion/agarlagenhet/
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
JM bygger en del hus med ägarlägenheter. [länk]
Intressant!

Tog en titt på beskrivningen av Älvsjö Loft. Detta anges:

Text med beskrivning om samfällighet, förvaltning av anläggningar som trapphus och parkeringar.

Text om förvaltning och månadsavgift för gemensamma anläggningar i bostadsprojekt, samt information om ansvar och drift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det är lite som att köpa grisen i säcken vad gäller de samfällda delarna.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
En stor fördel kan vara att slippa betala för BRF’s gemensamma låneräntor. Som ägare av en lägenhet får du göra ränteavdrag och slipper risken om styrelsen inte klarar av att placera lånen för medlemmarnas bästa.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En stor fördel kan vara att slippa betala för BRF’s gemensamma låneräntor. Som ägare av en lägenhet får du göra ränteavdrag och slipper risken om styrelsen inte klarar av att placera lånen för medlemmarnas bästa.
Alla BRF har inte lån, det finns ju annat än relativt nya föreningar.

Då är det ju en samvetsfråga om man själv bättre klarar av att placera lånen för sin eget bästa.
Under förra året var det väl en del personer som ansåg att de hade valt fel.
 
BirgitS BirgitS skrev:
JM bygger en del hus med ägarlägenheter. [länk]
Det har också varit stipulerat vid några markanvisningar, de har blandat BRF, hyresrätt och ägande i nyplanerade områden.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O
H HenrikHuslöse skrev:
Om föreningen går i konkurs förlorar du lägenheten men behåller lånen. Om samfälligheten hamnar på obestånd får man tillföra pengar. Lägenheten behåller du. Rätt avgörande skillnad.
Jösses vilken tankevurpa! Skulle en BRF vara påväg att gå omkull så finns även där möjligheten att tillföra pengar.

TS vill ju uppenbarligen bara provocera när han skriver att ”svennar vill bli styrda”. De flesta ”svennar” tycker det är bra att man har en BRF som kan ta hand om problem och ha möjligheten att tvångsförsälja lägenheter där ägaren inte följer stadgarna.

”Folk” vill kunna hyra ut i andra hand själv, men de vill inte ha hotellverksamhet i grannlägenheten.

Äganderätt kan fungera i tex fjällen där meningen är att kunna hyra ut, men fungerar dåligt i boendemiljö.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.