Hej!

Har rivit ner kaklet ovanför köksbänken (hade blivit för tjockt att kakla på det gamla kaklet) och undrar vad jag bör göra för att jämna till ytan där det gamla fixet sitter? Är spackel är bästa att använda för att jämna till? Masonit i botten (tror jag), inga skador på den. Ska kakla en större yta än där det tidigare satt kakel och tror inte att det skulle funka så bra att sätta upp nya gipsskivor.

Ska upp 15x15 cm kakelplattor sedan.

Tack! :)
 
  • Kök under renovering, vägg saknar kakel, skåp och spis syns, verktyg på bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitputsad tegelvägg, trägolv, renovering, spackel eller puts som fallit på golvet, naturligt ljus, oavslutat arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En texturerad, räfflad yta, möjligtvis en vägg, med en gråvit färg och horisontella linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsgips ?
 
  • Gilla
Asani
  • Laddar…
Bra idé! Tack! :)
 
Riv bort masoniten o sätt renoveringsgips bygger inte mer än masoniten går fortare än att ta bort fixet på den gamla masoniten o gips är bättre att kakla på rör sig inte som trä
 
  • Gilla
Asani och 1 till
  • Laddar…
Förstår inte riktigt hur jag kan få bort masoniten? Den går ju även under köksskåpen? (Möjligtvis dum fråga, men är nybörjare på detta..)

Ska se till att få bort mer fix i vart fall! Sen kanske jag kan få upp sånt där tunnare renoveringsgips (6mm). Det borde funka!?
 
Redigerat:
Masoniten måste bort om du skall sätta gips försök få hål o bryt sedan bort masoniten mycket lättare än att få ordning på fixet får du bort masoniten så har du troligen en råspontvägg under som är ett bra underlag för gips bakom skåpen kan masoniten vara kvar
 
Det kanske är det bästa ändå. Ser att det går skarvar lite här och var. Kanske börja bända där?

Edit: borrade ett hål. Ingen återvändo.
 
  • Vägg med skada, exponerat trä, vitmålat tegel, bristande fasad, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kablage på murad vägg med ojämnt påförd vit murslev eller färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med sprickor och skalad färg, exponerat tegel, kabelkanal, förfall, underhållsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det att kakla på renoveringsgips? @Jonatan79 och @Bo arnold? Jag har alltid tänkt att det är för tunt och inte klarar tyngden av kaklet men det är kanske bara en fördom jag har?
 
nikasp
Jiji Jiji skrev:
Går det att kakla på renoveringsgips? @Jonatan79 och @Bo arnold? Jag har alltid tänkt att det är för tunt och inte klarar tyngden av kaklet men det är kanske bara en fördom jag har?
Jag har gjort det, varför skulle det inte funka? Sitter ju skruvat i väggen. Primer innan man fortsätter.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Om jag nu inte bestämmer mig för att ta bort masoniten, skulle jag i sånt fall kunna: jämna till där gamla fixet sitter lite mer - limma fast renoveringsgips med typ kakelfix för att ytterligare jämna till - borra för att gipset ska sitta ännu bättre - prima och sen kakla?

Tack!
 
Köp bra lim och limma gipset
 
Tips på bra lim? Stort tack!
 
BirgitS
Är det verkligen masonit och inteTretex (porös träfiberskiva)?
 
Det kan du nog ha rätt i! Hus från -76. Den är ganska porös såg jag när jag började bända i den. Har ändå bestämt mig för att inte ta bort den, utan försöka köra med renoveringsgips ovanpå. Är spännande det här och tur att huset är vårt.
 
Är det från 76 borde det vara spånskiva treetex användes inte i kök från den tiden har själv ett hus fr 76 spånskivor överallt lite svårare att ta bort än masonit 10 el 12 mm tjocka försök skyffla bort fixet o sätt renoveringsgips
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.