Q Qunaki skrev:
För de med fasta avtal, ja.
1. Alla har inte fast avtal. De somhar lägre än 0.79 får ju rimligen ingenting.
2. Deras avtal tar ju också slut någon gång...
3. Men så har vi ju det här också! De med fasta avtal får pengar "för de råkade låsa i en bra tid" = lotteri.
4. Även deras avtal tar slut.
5. Kärnkraft ligger 10-20 år bort
6. Bered er på höga elpriser i många år framöver.. (vilket innan var vår styrka och konkurenskraft)
7. Varför kommenterar jag ens detta?
Ett av de dilemma som uppstår när man ska subventionera ett högt elpris är naturligtvis vilka som ska ha det. På nåt sätt hade det varit bättre om det varit kopplat tillkostnaden, men det faller nog på nån proportionalitets- eller likabehandlingsprincip.
 
S sunqan skrev:
Ett av de dilemma som uppstår när man ska subventionera ett högt elpris är naturligtvis vilka som ska ha det. På nåt sätt hade det varit bättre om det varit kopplat tillkostnaden, men det faller nog på nån proportionalitets- eller likabehandlingsprincip.
Nu förstår jag inte.
De som har fast avtal (under 0.79), betalar sitt pris. De andra får ett vettigt pris. Företag kan överleva, anställda kan få stanna kvar. Staten kan få in pengar osv. på arbetsgivaravgifter och andra skatter.
Så alla skall ha subventionen. Vad var det som var så svårt? Till och med de i norr får samma justa regler (och de kunde fått något öre till). De fick också dyrare ström nu, men inte en sekin i bidrag.
Staten äger Vattenfall, de tjänar idag grova pengar.
Vad som händer nu är att företag går under, Vatenfall tjänar xx ggr mer ä normalt och de tar ut bonusar , för det varit sååå duktiga och företaget gått så bra.
Alla andra bolag går på knäna, lägger ner. Staten skall betala A-kassa. En enda ond spiral, som ingen tjänar på mer än VDn på vattenfall.
Men bagaren, och alla andra, som lade ner, lär ju inte behöva lika mycket ström som innan = en ond spiral.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Q Qunaki skrev:
Nu är jag inte S, men det värsta med M är detta att saker skall säljas ut.
Bassaker som Järnväg, El m.m. skulle till 100% vara svenskt.
(som USA borde det finnas konstitutionella lagar som förbjöd dagssländor - nu har de ju andra problem)
Att sälja ut Absolut var ju ett jävla skämt. Varenda år gav det typ 1millei vinst.
Träffade en kille som tyckte det var bra. Tänk att få 40 mille på ett bräde!
Men kladdiga regeringar har ju sjabblat bort det på en eftermiddag...
Detta är det värsta med M, att allt skall vara privat ägt, och marknadshyror. För fan inte klokt hur några pajastyckare får fördärva/sälja ut vårt land.
Håller med att staten borde ha lagar hur grundfunktioner i ett land får ägas av andra än staten (dvs vi).
Givetvis är Absolut undantaget i ovan, men vartenda år hade de kunnat räkna in det i budgeten och haft stabilare flöde av stålar.
Att man får våldta ett land som vårt är helt obegripligt, bara för man är kåt på att sitta 8 år (och sedan få sin pension), är helt obegripligt.
Finns det inget ansvar, mer än att "sko sig själv", och även få igenom UPA?
Finns ju tyvärr ingen politiker med äkta/riktigt råg i ryggen, som inte bara ser till sig själv, utan till landet.
40 år, som Absolut, är ju ingenting i ett längre perspektiv....
Kolla in Hong Kong och 100 år, i ett längre perspektiv så gick det jäkligt fort....Vill de vara lierade med Kina idag?.
Nej fy fan för våra styrande (oberoende färg). De tänker ju inte på sina nästkommande precis....
Ingen heder åt någon. Jäkla kappvändare (utom Jimmy, men han har inte gjort ett riktigt handtag. Han behöver nog inte sänka tempen, men han har iaf stått på sin kant). Öppna era hjärtan. Lägga ner kärnkraft etc.
Nu ser vi hur det blev! Synd vi inte har kryssrutor här där vi kan kryssa i om det blev bra eller dåligt.
86 sprängningar och 63 skjutningar i år + skyhöga elpriser, tycker då jag talar sitt tydliga språk.
Sparka av er de mjuka tofflorna och vakna. Det är dags att ta tag i detta nu (make Sweden great again :).
Helt riktigt. S har stillatigande sett på när allt sålts ut. Det är troligen en del i Patron Perssons pensionssystem, intäkter som nu går utomlands definitivt stärkt statskassan. Detta i sin tur kunde gett oss bättre pensioner m.m. S har haft 8 år på sig att styra om men inget har hänt. Bevisligen är man nöjd med samhällsutvecklingen. Vi kommer dessvärre troligen att ha EU's högsta elpriser inom kort när vi avhändat oss all kontroll. Det finns inget som helst politiskt intresse av att återta kommandot och ta ansvar gentemot medborgarna. Och vi håller ju helst truten och låter oss bli blåsta i vanlig ordning.
Men Gott Nytt År ändå även om det inte blir just det, gott alltså.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J Jenna92bengtsson skrev:
Om man får fråga… så har jag några frågor till de som också bor i område 4:

1. Hur många är ni i hushållet?
2. När är huset byggt/ hur stort är det?
3. Hur gammalt är ert värmesystem?
4. Hur mycket förbrukar ni månaden alt. per år?
5. Hur gamla är tvättmaskiner/kyl etc?

Jag hade varit jättetacksam för de som velat svara så jag kunnat få en uppfattning om hushåll likande vårt ligger snarlikt oss i förbrukning.
Jag förstår inte varför jag som husägare i Skåne inte tvingas ha 16grader inomhus, som så många andra (tycker fruktansvärt synd om er, stackare, ingen ska behöva frysa i sitt eget hem) Är det för vårt hus är ”litet” som vi kan ha det varmare?
Min systers (2 vuxna 2 småbarn) trähus är nämligen mer än 3 gånger så stort (hela vårt hus är typ i storlek med deras kök och matsal) och trots att de har solceller, nästan hela huset helt avstängt från värme (enbart vardagsrum varmt, där inne de bor just nu), eldar i vedspis och låg inomhustemperatur i det aktiva vardagsrummet så har de räkningar på betydligt många fler tusenlappar än oss. Hur kan det var sådan skillnad?

Vi är 2 vuxna 1 barn.

Vårt hus är byggt i slutet på 60-talet (södra Skåne) putsad tegel, ca 100kvm på bottenplan och ca 60kvm av källaren är numera inredd boyta.

En ny panna installerades när vi flyttade in i fjol (vatten-el). I badrummet ov har vi golvvärme på el (är avstängd sedan i fjol) annars är det vanliga, gamla element som värmer huset.

Ingen vedkamin, enbart 2 etanol som det aldrig eldas i.

Vår förbrukning är 350-1300kwh/mån beroende på månad/årstid. Så här långt i år är vi uppe i 8160kwh enligt eons app dvs det kommer i årsskiftet betyda ett snitt på 700kwh/månad.

Ny torktumlare, men i övrigt är alla andra maskiner från 2009-2011.

Som sagt, jättetacksam för svar. (Endast hjälpsamma och inga onödigt elaka kommentarer tack)
J Jenna92bengtsson skrev:
Om man får fråga… så har jag några frågor till de som också bor i område 4:

1. Hur många är ni i hushållet?
2. När är huset byggt/ hur stort är det?
3. Hur gammalt är ert värmesystem?
4. Hur mycket förbrukar ni månaden alt. per år?
5. Hur gamla är tvättmaskiner/kyl etc?

Jag hade varit jättetacksam för de som velat svara så jag kunnat få en uppfattning om hushåll likande vårt ligger snarlikt oss i förbrukning.
Jag förstår inte varför jag som husägare i Skåne inte tvingas ha 16grader inomhus, som så många andra (tycker fruktansvärt synd om er, stackare, ingen ska behöva frysa i sitt eget hem) Är det för vårt hus är ”litet” som vi kan ha det varmare?
Min systers (2 vuxna 2 småbarn) trähus är nämligen mer än 3 gånger så stort (hela vårt hus är typ i storlek med deras kök och matsal) och trots att de har solceller, nästan hela huset helt avstängt från värme (enbart vardagsrum varmt, där inne de bor just nu), eldar i vedspis och låg inomhustemperatur i det aktiva vardagsrummet så har de räkningar på betydligt många fler tusenlappar än oss. Hur kan det var sådan skillnad?

Vi är 2 vuxna 1 barn.

Vårt hus är byggt i slutet på 60-talet (södra Skåne) putsad tegel, ca 100kvm på bottenplan och ca 60kvm av källaren är numera inredd boyta.

En ny panna installerades när vi flyttade in i fjol (vatten-el). I badrummet ov har vi golvvärme på el (är avstängd sedan i fjol) annars är det vanliga, gamla element som värmer huset.

Ingen vedkamin, enbart 2 etanol som det aldrig eldas i.

Vår förbrukning är 350-1300kwh/mån beroende på månad/årstid. Så här långt i år är vi uppe i 8160kwh enligt eons app dvs det kommer i årsskiftet betyda ett snitt på 700kwh/månad.

Ny torktumlare, men i övrigt är alla andra maskiner från 2009-2011.

Som sagt, jättetacksam för svar. (Endast hjälpsamma och inga onödigt elaka kommentarer tack)
Kalmar förbrukat 11400 iår 87+60m² lvvp byggt 1950 16 grader inne golvvärme klagar inte :)
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Kalmar förbrukat 11400 iår 87+60m² lvvp byggt 1950 16 grader inne golvvärme klagar inte :)
Det är väl det som är felet här i landet att "ingen klagar". Man accepterar att ha sämre komfort istället för att kräva ändring från statens sida. Det är ju den som orsakat nuvarande situation.
Jag anser att 20 grader ska man kunna ha för rimliga priser. Sverige är ett modernt land och är/ var självförsörjande på el fram till avregleringen av elen.
Att folk ska tvingas sitta i sina hem och frysa eller gå med ytterkläder på är åt helvete. De flesta av oss har betalat skatt under ett långt arbetsliv som byggt upp infrastrukturen i landet och ska nöja sig med nuvarande situation?
En fråga, hade du haft 16 grader inne även om priserna varit som innan idiotpriserna?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 7 till
  • Laddar…
Jag har sänkt från 18 men det var i samband med att jag bytte från radiatorer till golvvärme så tycker inte det känns nån större skillnad på komforten.
 
Q Qunaki skrev:
Nu förstår jag inte.
De som har fast avtal (under 0.79), betalar sitt pris. De andra får ett vettigt pris. Företag kan överleva, anställda kan få stanna kvar. Staten kan få in pengar osv. på arbetsgivaravgifter och andra skatter.
Så alla skall ha subventionen. Vad var det som var så svårt? Till och med de i norr får samma justa regler (och de kunde fått något öre till). De fick också dyrare ström nu, men inte en sekin i bidrag.
Staten äger Vattenfall, de tjänar idag grova pengar.
Vad som händer nu är att företag går under, Vatenfall tjänar xx ggr mer ä normalt och de tar ut bonusar , för det varit sååå duktiga och företaget gått så bra.
Alla andra bolag går på knäna, lägger ner. Staten skall betala A-kassa. En enda ond spiral, som ingen tjänar på mer än VDn på vattenfall.
Men bagaren, och alla andra, som lade ner, lär ju inte behöva lika mycket ström som innan = en ond spiral.
Var det inte det du skrev tidigare? Men du kanske inte läste hela min kommentar?
 
K
M Maggan-77 skrev:
Ja vårt kontor är det varmaste rummet i vårt hus också!

QUOTE="Jonasdzm, post: 5058458, member: 201030"]Jag räknar med runt 12 000kr för december. Har samma förutsättningar som ni. Hade kunnat lega på runt 24 000kr.
/QUOTE]
Hur många kwh ligger du på för December och vilket pris har du räknat på.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Jag har sänkt från 18 men det var i samband med att jag bytte från radiatorer till golvvärme så tycker inte det känns nån större skillnad på komforten.
Coolt. Men det är golvvärmen som möjliggör detta. Tror inte att comforten varit lika bra med radiatorer. Där tycker jag att det är en klar skillnad mellan 19 och 20 grader.
 
Priset för december blir 3,70/kwh inkl skatter och avgifter i område 3 och 4.

Håller med det är åt helvete att många inte har råd att hålla en rimligt inomhustemperatur längre. Speciellt när den absoluta merparten av energin produceras i Sverige till låg produktionskostnad.
 
  • Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Coolt. Men det är golvvärmen som möjliggör detta. Tror inte att comforten varit lika bra med radiatorer. Där tycker jag att det är en klar skillnad mellan 19 och 20 grader.
Nej utan golvvärme hade det varit kallt sen har jag lagt all fokus på att sänka min förbrukning med nya dörrar och fönster golvvärme delat av källaren med isolerad vägg och dörr. Allt sånt har sänkt min förbrukning från när vi köpte 24000 kwh till dagens 11500 utan att känna som man bor i en grotta.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Helt riktigt. S har stillatigande sett på när allt sålts ut. Det är troligen en del i Patron Perssons pensionssystem, intäkter som nu går utomlands definitivt stärkt statskassan. Detta i sin tur kunde gett oss bättre pensioner m.m. S har haft 8 år på sig att styra om men inget har hänt. Bevisligen är man nöjd med samhällsutvecklingen. Vi kommer dessvärre troligen att ha EU's högsta elpriser inom kort när vi avhändat oss all kontroll. Det finns inget som helst politiskt intresse av att återta kommandot och ta ansvar gentemot medborgarna. Och vi håller ju helst truten och låter oss bli blåsta i vanlig ordning.
Men Gott Nytt År ändå även om det inte blir just det, gott alltså.
Svenska folket vet väl inte hur man protesterar? Hur går det till - vad kan man göra annat än att sitta hemma och skriva bittra inlägg?
Varför rasar vi inte över att ledare för statliga bolag har sinnessjukt höga löner medans klyftorna i samhället bara ökar? Bryr sig dessa högavlönade ledare det allra minsta om hur vanliga människor klarar sig?
Är det för att vi anser oss leva i en av världens främsta demokratier som vi litar på att myndigheterna alltid bara vill vårt bästa?
https://ingenjoren.se/2022/06/02/sa-mycket-tjanar-statliga-bolagscheferna-i-manaden/
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 5 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Priset för december blir 3,70/kwh inkl skatter och avgifter i område 3 och 4.

Håller med det är åt helvete att många inte har råd att hålla en rimligt inomhustemperatur längre. Speciellt när den absoluta merparten av energin produceras i Sverige till låg produktionskostnad.
3.70 är det ditt pris eller ett snitt?
E Eldpuman skrev:
Svenska folket vet väl inte hur man protesterar? Hur går det till - vad kan man göra annat än att sitta hemma och skriva bittra inlägg?
Varför rasar vi inte över att ledare för statliga bolag har sinnessjukt höga löner medans klyftorna i samhället bara ökar? Bryr sig dessa högavlönade ledare det allra minsta om hur vanliga människor klarar sig?
Är det för att vi anser oss leva i en av världens främsta demokratier som vi litar på att myndigheterna alltid bara vill vårt bästa?
[länk]
Din analys är helt riktig. Politikerna har inte kunskap eller intresse av att veta hur vanligt folk har det. Ett exempel bland många är Ulrika Messing S som menade att folk måste arbeta längre då det nya pensionssystemet sjösattes. Själv gick hon i pension vid 44 års ålder.
Som jag ser det så är politiker ett yrke där man åtnjuter hög lön och förmåner utan att behöva visa resultat. Lite grann som storbolagsdirektörer som får ut bonusar och andra förmåner även om resultatet är negativt. När ansvar utkrävs för felaktigheter så försvarar dom sig med att det inte var deras ansvar. En VD har ansvar för hela företaget och är skyldig att veta vad som försegår. I USA åker man och hämtar ledningen och sätter den bakom galler när fel begås t.ex Lehman skandalen 2007.
I Sverige kommer man undan och får en fallskärm. Är man GD så jan man inte ens få kicken utan behåller lön och förmåner hela förordnandet.
Ett praktexempel är Sjöfartsverkets helikopterinköp för några år sedan. En mutaffär av mått där ingen ställdes till svars trots bevis om felaktigheter.
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
3.70 är det ditt pris eller ett snitt?

Din analys är helt riktig. Politikerna har inte kunskap eller intresse av att veta hur vanligt folk har det. Ett exempel bland många är Ulrika Messing S som menade att folk måste arbeta längre då det nya pensionssystemet sjösattes. Själv gick hon i pension vid 44 års ålder.
Som jag ser det så är politiker ett yrke där man åtnjuter hög lön och förmåner utan att behöva visa resultat. Lite grann som storbolagsdirektörer som får ut bonusar och andra förmåner även om resultatet är negativt. När ansvar utkrävs för felaktigheter så försvarar dom sig med att det inte var deras ansvar. En VD har ansvar för hela företaget och är skyldig att veta vad som försegår. I USA åker man och hämtar ledningen och sätter den bakom galler när fel begås t.ex Lehman skandalen 2007.
I Sverige kommer man undan och får en fallskärm. Är man GD så jan man inte ens få kicken utan behåller lön och förmåner hela förordnandet.
Ett praktexempel är Sjöfartsverkets helikopterinköp för några år sedan. En mutaffär av mått där ingen ställdes till svars trots bevis om felaktigheter.
EON:s snittpris! 2,68 kr/kwh i område 1 och 2.

Ja det är trist utveckling :(
 
G Guzzen1 skrev:
3.70 är det ditt pris eller ett snitt?

Din analys är helt riktig. Politikerna har inte kunskap eller intresse av att veta hur vanligt folk har det. Ett exempel bland många är Ulrika Messing S som menade att folk måste arbeta längre då det nya pensionssystemet sjösattes. Själv gick hon i pension vid 44 års ålder.
Som jag ser det så är politiker ett yrke där man åtnjuter hög lön och förmåner utan att behöva visa resultat. Lite grann som storbolagsdirektörer som får ut bonusar och andra förmåner även om resultatet är negativt. När ansvar utkrävs för felaktigheter så försvarar dom sig med att det inte var deras ansvar. En VD har ansvar för hela företaget och är skyldig att veta vad som försegår. I USA åker man och hämtar ledningen och sätter den bakom galler när fel begås t.ex Lehman skandalen 2007.
I Sverige kommer man undan och får en fallskärm. Är man GD så jan man inte ens få kicken utan behåller lön och förmåner hela förordnandet.
Ett praktexempel är Sjöfartsverkets helikopterinköp för några år sedan. En mutaffär av mått där ingen ställdes till svars trots bevis om felaktigheter.
Ulrika Messing gick väl inte i pension? Hon började jobba inom NewWave gruppen och är sedan ~1 år tillbaka landshövding.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.