För ett år sen fick många villaägare mer eller mindre en chock när elräkningen för december 2021 damp ner i postlådan och många villaägare började då, fullt förståeligt, att se över sin elförbrukning för att försöka minska sina elkostnader.

Frågan är enkel:
Lyckades ni minska er elförbrukning det senaste året?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
För ett år sen fick många villaägare mer eller mindre en chock när elräkningen för december 2021 damp ner i postlådan och många villaägare började då, fullt förståeligt, att se över sin elförbrukning för att försöka minska sina elkostnader.

Frågan är enkel:
Lyckades ni minska er elförbrukning det senaste året?
Nej, ökade med 2%
Har haft lågt elpris fram till efter sommaren någon gång och efter det blev det mer fokus på att minska förbrukningen.
Skärmavbild av energiförbrukning, visar daglig användning och totalt för 2022, lätt ökning från 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag lyckades minska min elförbrukning.

Statistik över elanvändning som visar minskad totalförbrukning och medelförbrukning per dag mellan 2021 och 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite mindre än jag hade hoppats på men ändå något. Men även om elförbrukningen minskade så ökade ändå summan att betala.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Ja. 2021 köpte vi 5120 kWh, 2022 ner till 4476 kWh. Alla månader under tidigare års inköp utom april (361 upp från 271).

Har tyvärr inte kollat total produktion på solcellerna, men vi har även ökat försäljningen från 2829 kWh till 3227 kWh.
 
Sänkt från 15 900 till 13 000. Sparade egentligen bara från augusti till december.
 
Stora sänkningen kommer komma 2023 men 2022 va en bit på väg.
Stapelgraf som visar månatlig elanvändning i kilowattimmar (kWh) under år 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stolpdiagram visar månatlig elanvändning i kilowattimmar för ett år, med total förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
-19% uppvärmning & varmvatten
+34% laddning av bilen
-10% hushållsel
-21% övrig verksamhet (bla värme i verkstaden, serverhall, osv.)
-12% totalt.
+0,75° genomsnittsutetemperatur.

Nu är ju frågan hur vi fortsättningsvis reagerar på normaliseringen av de här absurda elpriserna. Det kanske blir ett väldans slösande när elen "bara" kostar 75 öre :thinking:
 
2022: 12293 kWh
2021: 14455 kWh
14.3%
Ända åtgärden är avstängd el golvvärme I källaren.
Annars 22 grader inne och lever som vanligt
 
2021: 8200 kWh.
2022: 6400 kWh.
 
Siffror för december och hela 2022.
Elanvändning minskade i jämförelse, total och daglig förbrukning visad årsvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Statistik över elproduktion; årlig och daglig kWh jämförelse för 2021 och 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja

2021: 4083 kWh
2022: 3577 kWh
 
N
Har inte vidtagit några åtgärder överhuvudtaget utan använder luftluftvärmepump (plus en radiator på ett av sovrummen på övervåningen) för uppvärmning som vi gjort sedan 2010. Varmvatten värms med el, glödlampor för belysning o s.v.
Förbrukningen landade på knappt 6500 kwh vilket är c:a 1000 kWh ner sedan 2021.
Eftersom inga åtgärder vidtagits antar jag att minskningen är väderrelaterad.
 
Jag har inte siffrorna framme, men det var en ordentlig sänkning och jag tror att vi sänkte varje enskild månad också. Några skillnader:

- Fönstren renoverades under sommaren 2021, så vi fick mindre drag.
- Jag hittade ”sommarläget” på bvp:n, som stänger av uppvärmning och cirkpump. Tidigare kunde den tex slå på värmen på natten på sommaren.
- Växelventilen var halvtrasig oktober-november 2021.
- Vi öppnade (nästan) alla radiatorer på max och sänkte huskurvan, vilket ledde till mycket mindre elpatron nu i december pga lägre framledningstemperatur.
- En eller två grader kallare inomhus nu under hösten.
 
December 21 mot 22: - 39.4% lägre.
2021 mot 2022: - 24.98% lägre.
Total kostnad i kr, 21 mot 22: ökning på +18.3%
:mad::mad:
Började jobba och förklara för familjen i september vad det innebär om vi inte gör ngt med förbrukningen, efter lite pedagogiska diskussioner så har det tydligen nått fram. :crysmile::crysmile::rofl:
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Sänkte elförbrukningen 27% 2022 mot 2021 utan att ändra vårt levnadssätt nämnvärt.
Bytte vår 15år gamla LVVB mot BVP under hösten 2021.
Sen kanske vi eldade mer i kaminen under hösten 2022 men i övrigt så är det nog vara att tacka och ta emot... (y)

Stapeldiagram för månatlig energiförbrukning 2021, statistik sammanfattning nedanför, användargränssnitt med navigationsknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stolpdiagram för elanvändning i kWh 2022, informationstabell med total, medel, median, högsta, och lägsta förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.