Wiser eller Plejd

  • Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
Tjoloho Tjoloho skrev:
hade man kunnat lösa det billigare, på andra sätt etc.. absolut! Men han har fått sin funktion att fungera och är nöjd med det!
Det är väl ingen som ifrågasätter att han är nöjd eller inte får göra som han vill.
Men om det nu handlar om att jämföra olika lösningar och presentera argument för eller mot olika lösningar så tycker jag snarare att hans exempel visar tydligt att man ska hålla sig borta från Plejd om man inte gillar överprisade, komplicerade lösningar som dessutom innebär manuellt arbete.

Det hade varit intressant att diskutera lite mer konkret om fördelar/nackdelar och göra rättvisa jämförelser om möjligheter i olika system, men det är svårt när man påpekar rena faktafel och bara får känsloargument och förolämpningar tillbaka.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Hur löser du detta med Plejd och tycker du att din eventuella lösning är lika smidig och billig som min? Hur lätt blir det om jag i framtiden vill möblera om och ha lampan i ett annat hörn. Med min lösning flyttar jag bara lampan. Hur gör man med din?
Nissens verkar inte vilja svara på detta, av naturliga skäl. Jag gjorde lite avancerade kalkyler.

För att möblera om och man har en Trådfri eller HUE eller liknande man vill flytta:
Dra ut kontakten, flytta lampan till ny position, koppla in kontakten. klart!

Tidsåtgång: cirka 12 sekunder
Kostnad: 0 kronor

Om det är en taklampa eller liknande utan stickpropp och endast ljuskällan ska flyttas så får man lägga på de cirka 8 sekunder det tar att skruva ur och i ljuskällan.

För att möblera om med Plejd
Med dimmer från Plejd så får man ta in en elektriker som flyttar pucken eller installerar en ny.

Tidsåtgång: först några dagars väntan för att en elektriker ska dyka upp (om man ens hittar någon som tar på sig ett sånt litet skitjobb). Sedan arbetstid, allt från enstaka timme till många timmar, beroende på förutsättningar och vilket extra arbete som krävs för att få till en bra plats för pucken.

Kostnad: ett antal tusenlappar och uppåt

Har man tur slipper man betala dubbelt för att ett par uttråkade lärlingar ska vara med och surfa Facebook medan elektrikern jobbar. Och har man tur slipper man betala för det obligatoriska extrabesöket på Ahlsell eftersom det alltid saknas en klammer, som elektrikern sen trycker dit med en 3-årings precision.

Och detta skulle alltså vara den enkla lösningen.
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Jag tror att du förstår problemet om du verkligen försöker. Men jag ska återigen hjälpa dig:

Jag har en golvlampa som står i ett hörn av vardagsrummet. Denna vill jag mestadels ha rätt låg ljusstyrka på när jag ser på TV. Men ibland sitter jag i en fåtölj jämte lampan och jobbar eller läser en god bok. Ibland städar jag rummet. Då vill jag kunna öka ljusstyrkan.

Lampan behöver m.a.o. dimmras. Jag löste det med en Philips HUE för ett par hundra kronor.

Hur löser du detta med Plejd och tycker du att din eventuella lösning är lika smidig och billig som min? Hur lätt blir det om jag i framtiden vill möblera om och ha lampan i ett annat hörn. Med min lösning flyttar jag bara lampan. Hur gör man med din?

Jag gissar att detta blir ytterligare ett inlägg du väljer att inte svara på ;)
Det går alltid att ta fram exempel som passar det ena eller det andra systemet olika bra.
När jag tar upp exemplet med värmepumpen som bevisligen fungerar med Plejd, så sågar du det fullständigt.
Att det går att lösa med andra system med diverse appar och hemautomationer är en helt annan sak.

Så, du är inte så öppensinnad som du själv tror.
 
Nissens Nissens skrev:
När jag tar upp exemplet med värmepumpen som bevisligen fungerar med Plejd, så sågar du det fullständigt.
Att det går att lösa med andra system med diverse appar och hemautomationer är en helt annan sak.
Du har ju hela tiden hävdat att Plejd är det enklaste sättet, men aktivt undvikit att svara på frågan hur en timer där man själv måste knappa in tider är enklare än ett system som sköter sig helt själv.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det går alltid att ta fram exempel som passar det ena eller det andra systemet olika bra.
När jag tar upp exemplet med värmepumpen som bevisligen fungerar med Plejd, så sågar du det fullständigt.
Att det går att lösa med andra system med diverse appar och hemautomationer är en helt annan sak.

Så, du är inte så öppensinnad som du själv tror.
Att vara öppensinnad är att man kan lyssna på argument och andras åsikter även när de inte matchar ens egna. Att vara så förblindad av sin egen lösning och att man utgår att alla som försöker diskutera och ställa frågor har fel, är inte att vara öppensinnad. Till och med när du får raka frågor eller när någon påpekar rena faktafel och osanningar så får vi bara känsloargument och förolämpningar tillbaka. Eller så ignorerar du frågorna, som varför du funderar på att investera i ett bolag som enligt dig ska ägna sig åt något som nästan ingen vill ha och som enligt ditt senaste utspel endast är några nördiga singelkillar som håller på med.

Ingen har påstått att din värmepump inte startar och stoppar när du slår på/av genom att använda Plejd. Jag har däremot inte sett ett enda argument till varför någon som väljer mellan olika lösningar skulle välja just Plejd för detta. Även om man mot förmodan tycker att av/på är en bra sätt att styra en värmepump så finns det ju betydligt enklare och billigare sätt att lösa det på. Eftersom många av oss andra har erfarenhet och kunskap om vad som finns på marknaden så blir ditt exempel snarare avskräckande och visar hur det går när man låter sin egen övertygelse styra valen istället för att välja det system som bäst passar ens behov.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att det går att lösa med andra system med diverse appar och hemautomationer är en helt annan sak
Ditt exempel visar tydligt den negativa aspekten att köpa ett proprietärt nedlåst system. Har man väl investerat i det, pengamässigt och känslomässigt, så är det mycket svårt att bryta det mönstret. Då ska man vill varje pris intala sig själv och andra att man gjort rätt val och försöka knöka in systemet att göra nåt det inte var tänkt till, trots att det för utomstående är uppenbart vansinne. Helt enligt Plejds affärsidé förstås, så där har de lyckats bra. Jag tror därför inte på sådana system. Du får gärna göra det, men jag gör inte det.

Jag har mycket svårt att särskilt många som läser om din "automation" eller dina andra exempel blir övertygade om att Plejd är den överlägsna lösningen jämfört med andra alternativ. Och ja, vi vet att du är nöjd och tycker att det är bra. Men nu handlade det om att ha ett öppet sinne och väga fördelar och nackdelar och jämföra olika system så att man kan göra en egen bedömning. Då är argumentet "jag är nöjd och alla som inte fattar varför är idioter" inte särskilt övertygande.
 
J Jonte Karlsson skrev:
Ditt exempel visar tydligt den negativa aspekten att köpa ett proprietärt nedlåst system. Har man väl investerat i det, pengamässigt och känslomässigt, så är det mycket svårt att bryta det mönstret. Då ska man vill varje pris intala sig själv och andra att man gjort rätt val och försöka knöka in systemet att göra nåt det inte var tänkt till, trots att det för utomstående är uppenbart vansinne. Helt enligt Plejds affärsidé förstås, så där har de lyckats bra. Jag tror därför inte på sådana system. Du får gärna göra det, men jag gör inte det.

Jag har mycket svårt att särskilt många som läser om din "automation" eller dina andra exempel blir övertygade om att Plejd är den överlägsna lösningen jämfört med andra alternativ. Och ja, vi vet att du är nöjd och tycker att det är bra. Men nu handlade det om att ha ett öppet sinne och väga fördelar och nackdelar och jämföra olika system så att man kan göra en egen bedömning. Då är argumentet "jag är nöjd och alla som inte fattar varför är idioter" inte särskilt övertygande.
Nu kan man då mycket väl köpa proprietära system bara olika prylar pratar med varandra.
Plejd är klart intressant och jag tror inte de kan hålla sig utanför Matter-standarden, skulle själv aldrig välja något som bara "pratar" med sig själv. År 2023 blir spännande för hemautomation!
 
MultiMan
F foppa skrev:
Ungefär som en Plejd Wall plug...
Jag har ett antal Tuya-pluggar (som kostade ungefär en hundralapp styck) och de både mäter strömmen så jag ha statistik t ex över kaffebryggare mm och integrerar automatiskt i Google Home så jag kan fjärrstyra precis varifrån jag vill. Klarar verkligen Plejd det? Jag fick för mig att deras plugg saknar effektmätning, bl a.
 
P paralun skrev:
Nu kan man då mycket väl köpa proprietära system bara olika prylar pratar med varandra.
Absolut, men i Plejds fall så är det en filosofi som genomsyrar hela företaget där de till varje pris ska låsa in användarna och hitta på allting själva. Nackdelarna blir ju tydliga, tex att prylarna per design inte kan och aldrig kommer kunna kommunicera med enheter från annan tillverkare (utan att göra om allt från grunden) eftersom de går emot övriga världen.

Utvecklingstiderna blir dessutom åtminstone tiodubbla jämfört med konkurrenterna och att de inte får tummen ur och efter många års snack fixar ett halvdant Homekit-stöd förrän deras sociala medier är fulla med förbannade kunder som tröttnat. För att inte tala om andra integrationer som de pratat om i flera år och aldrig blir av.

Det är uppenbart att Plejd med fasa ser sina användare koka av ilska när ser världen runtomkring utvecklas medan de fortfarande sitter där med sin svindyra puck och tänder och släcker en lampa. Det är förstås bland annat de därför Plejd nu motvilligt tvingas bli en spelare på hemautomationsmarknaden. 15 år för sent och på helt fel sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Absolut, men i Plejds fall så är det en filosofi som genomsyrar hela företaget där de till varje pris ska låsa in användarna och hitta på allting själva. Nackdelarna blir ju tydliga, tex att prylarna per design inte kan och aldrig kommer kunna kommunicera med enheter från annan tillverkare (utan att göra om allt från grunden) eftersom de går emot övriga världen.

Utvecklingstiderna blir dessutom åtminstone tiodubbla jämfört med konkurrenterna och att de inte får tummen ur och efter många års snack fixar ett halvdant Homekit-stöd förrän deras sociala medier är fulla med förbannade kunder som tröttnat. För att inte tala om andra integrationer som de pratat om i flera år och aldrig blir av.

Det är uppenbart att Plejd med fasa ser sina användare koka av ilska när ser världen runtomkring utvecklas medan de fortfarande sitter där med sin svindyra puck och tänder och släcker en lampa. Det är förstås bland annat de därför Plejd nu motvilligt tvingas bli en spelare på hemautomationsmarknaden. 15 år för sent och på helt fel sätt.
Plejd överlever knappast om de står utanför Matter.
Man hittar direkt Schneider bland medlemmarna för att hitta närliggande. Sen är jag nyfiken på hur Nexa gör, har flest av deras billiga pluggar men de funkar ju bra ihop med Telldus och Google Home.
Men Telldusen ska jag byta ut efter ett antal år troget användande, mycket nyfiken på vad som nu kommer.
https://csa-iot.org/members/
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Nissens verkar inte vilja svara på detta, av naturliga skäl. Jag gjorde lite avancerade kalkyler.

För att möblera om och man har en Trådfri eller HUE eller liknande man vill flytta:
Dra ut kontakten, flytta lampan till ny position, koppla in kontakten. klart!

Tidsåtgång: cirka 12 sekunder
Kostnad: 0 kronor

Om det är en taklampa eller liknande utan stickpropp och endast ljuskällan ska flyttas så får man lägga på de cirka 8 sekunder det tar att skruva ur och i ljuskällan.

För att möblera om med Plejd
Med dimmer från Plejd så får man ta in en elektriker som flyttar pucken eller installerar en ny.

Tidsåtgång: först några dagars väntan för att en elektriker ska dyka upp (om man ens hittar någon som tar på sig ett sånt litet skitjobb). Sedan arbetstid, allt från enstaka timme till många timmar, beroende på förutsättningar och vilket extra arbete som krävs för att få till en bra plats för pucken.

Kostnad: ett antal tusenlappar och uppåt

Har man tur slipper man betala dubbelt för att ett par uttråkade lärlingar ska vara med och surfa Facebook medan elektrikern jobbar. Och har man tur slipper man betala för det obligatoriska extrabesöket på Ahlsell eftersom det alltid saknas en klammer, som elektrikern sen trycker dit med en 3-årings precision.

Och detta skulle alltså vara den enkla lösningen.
fast ska man jämföra så är det bättre att göra det med liknande exempel..

Det finns mängder med scenarion där man faktiskt vill ha en puck och inte en zigbee lampa. Så att göra en jämförelse med att flytta en golvlampa kontra en plejdpuck tycker jag inte hjälper diskussionen.

vill man styra en VP borde det rimligen/snyggast vara någon form av fast installation då denna väldigt sällan borde ändras. Att sen göra det med Plejd är vi överens om, inte att rekommendera!
 
Tjoloho Tjoloho skrev:
Det finns mängder med scenarion där man faktiskt vill ha en puck och inte en zigbee lampa. Så att göra en jämförelse med att flytta en golvlampa kontra en plejdpuck tycker jag inte hjälper diskussionen.
Det var ett konkret och specifikt exempel för att kunna diskutera ett väldigt vanligt scenario som många oundvikligen kommer stöta på och som man därför bör ta med i beräkningen när man pratar om hur enkelt ett system är och vad kostnaden är. Av någon anledning verkar det inte vara så intressant för Plejd-anhängarna/anhängaren att diskutera det. För dom som velar mellan Plejd och alternativa lösningar kan det vara bra information att ta med sig.

Det finns självklart andra scenarion, men att år 2022/2023 lägga tusenlappar på att pilla in puckar i hela huset för att kunna styra belysning känns ungefär lika modernt som att installera telefonjack i hela huset för att kunna koppla in hemtelefonen.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Det finns självklart andra scenarion, men att år 2022/2023 lägga tusenlappar på att pilla in puckar i hela huset för att kunna styra belysning känns ungefär lika modernt som att installera telefonjack i hela huset för att kunna koppla in hemtelefonen.
Jag tror inte du representerar de flesta kunder som bygger nytt eller bygger om.
Den stora massan är nöjd med det Plejd kan utföra, styra belysning. De som inte är nöjda väljer något annat system. Jag ser inget fel med det, installerar både Wiser och Plejd hos mina kunder. Båda "läger" inser väl förhoppningsvis att det går att välja själv.
Det här börjar mer liknad Apple vs Android. Det finns inga förlorare, bara segrare. (Alla nöjda med sitt.)
 
  • Gilla
elmontören och 2 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Jag tror inte du representerar de flesta kunder som bygger nytt eller bygger om.
Den stora massan är nöjd med det Plejd kan utföra, styra belysning. De som inte är nöjda väljer något annat system. Jag ser inget fel med det, installerar både Wiser och Plejd hos mina kunder. Båda "läger" inser väl förhoppningsvis att det går att välja själv.
Det här börjar mer liknad Apple vs Android. Det finns inga förlorare, bara segrare. (Alla nöjda med sitt.)
Jo men jag är helt säker på att även Plejd-kunder kommer att bli irriterade när man inte kan koppla ihop olika pryttlar som man vill. Det är ju det som är vitsen med nya Matter-standarden.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Jo men jag är helt säker på att även Plejd-kunder kommer att bli irriterade när man inte kan koppla ihop olika pryttlar som man vill. Det är ju det som är vitsen med nya Matter-standarden.
Problemet med det är att du och ett par andra här i tråden utgår ifrån sig själva och tror att alla förr eller senare vill koppla upp en massa saker i ett system.

Helt uppenbart finns det väldigt många som är 100% ointresserade av det. Att några har svårt att acceptera det är lite märkligt, för man förväntar sig att de egna åsikterna skall accepteras av alla som tycker något annat.

Och det är inte någon generationsfråga, det är inte så att de yngre generationerna har något stort sug efter hemautomation. Det är så verkligheten ser ut oavsett vad man tycker om det. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.